Friss tételek

Learning foreign languages



In Hungary there are two compulsory foreign languages at secondary grammar schools whereas only one is taught in secondary technical schools. That’s why people start learning languages there.

Town & Country



Living in the country and living in the city are two very different lifestyles. They both have
advantages and disadvantages in many areas.

Hometown



I live in a beautiful, small town called Tiszafüred. It is not far from river Tisza. A lot of tourists visit this place year by year, and they wonder about the nature. About 12.000 people live here.

Our home



1.Do you live in a house or a flat?
1.I live in a flat on the third floor in a block of flats on a housing estate with my parents and my cat.

2.What is your flat like?
2.We have a fairy flat with two rooms.When you enter the house, there is a hall.We have a kitchen, a bathroom, a toilet, and a small balcony.

Post office



I live in Tiszaszentimre. It is a village but there is a post office.
When I last went to the post office I send a letter to my godparents and buy a magazine. I can send  my friends postcards for their birthday or their weddings.

Shopping in a clothes shop


I like shopping. My appearance is most important for me. Furthermore I love fashionable clothes.
Sometimes I go shopping alone, but usually my friend or my mum comes with me. I prefer shopping for clothes with a friend as it’s too difficult for me to choose and decide alone. I need her help and I trust her taste.

Friends

My friends are very important in my life. I have got a lot of friends. We always go out at the weekends together. Most of them are my classmates so we meet almost every day at school. We are talking during the breaks and always do something funny.

Family everyday life


I have relatively large family : my parents, a younger brother and grandfather.
My father is 48 years old. He is a tall man with lank brown hair and brown eyes.He works at a big international company. He's very busy. My mother is 40 years old. She is a short woman with curly black hair, and brown eyes.

Topic: Personal data - Important stages of candidate’s life


Would you please speak about yourself, your childhood and school years?
1)      When and where were you born?
     I was born on the 26th on August 1993 in Debrecen
2)      What did you do in kindergarten / at nursery school? What games did you play?
    After creche, I went to nursery school, which I liked very much because I could   play with a lot of  children and there was lots of interesting playground equipment.
My favourites were jungle gym, swings and sandpit.
We had lovely nursery school teachers, who prepared us for the school brilliantly.

21. A történeti színek eszméi Madách Tragédiájában



1.      A mű rövid bemutatása
Ø  Madách egyetlen remekműve, minden kor számára van érvényes mondanivalója
Ø  filozófiai jelleg: nem csak nemzeti kérdések felvetése, hanem az egész emberiségre kiterjedő

„A” 20. tétel: A fenntartható fejlődés

A nyolcvanas évek elején jelent meg a "fenntarthatóság" vagy a "fenntartható fejlődés" (sustainable development )kifejezés a nemzetközi szakirodalomban.

„A” 19. tétel: A fogyasztói társadalom, a fogyasztó szabadsága, kiszolgáltatottsága



 A fogyasztói társadalom a kapitalista gazdaság eredményeként jött létre, az ipari forradalmaktól kezdve, a XIX. századtól.
 Az ipari forradalom lehetővé tette:
- tömegtermelés, termékbőség alakult ki,
- a megnövekedett bérek lehetővé tették a többlet fogyasztást.
- a munkaidő csökkent, így a megjelent szabadidőben lehetővé vált a vársárlás.
- a piac, az áruházak száma fokozatosan növekedett.

„A” 18. tétel: A munkába lépés, pályaválasztás lehetőségei, a munkavállalói stratégiák

A pályaválasztás és az önállósodás egyre nehezebbé vált az elmúlt 10-15 évben. Ennek hátterében a posztindusztriális társadalom áll, amely a korai fogyasztást, és a kései felnövést erősíti.A fiatalok döntő része nem akar felnőtté válni, kilépni a munka világába, elhúzzák a felsőoktatási tanulmányaikat, sodródnak az árral és a végén bepánikolnak.

„A” 17. tétel: Az ezredforduló szellemi és vallási helyzete



 A történelmi egyházak=világvallások aránya a Földön:
- 32% keresztény,
- 32% buddhista,
- 17% iszlám /muzulmán/,
- 14% hindu,
- 26% egyéb vallású
- 0,4% izraelita /zsidó/.

„A” 16. tétel: Információs társadalom fogalma, az információrobbanás társadalom hatásai

Az információs társadalom fogalmának egyik első kifejlesztője a közgazdász Fritz Machlup volt, 1962-ben. Jelenleg nincs általánosan elfogadott elmélet arra, hogy pontosan mi nevezhető információ társadalomnak. A legtöbb teoretikus egyetért azzal, hogy egy átalakulást látunk, ami valamikor az 1970-es évek kezdődött.

„A” 15. tétel: A technológiai-gazdasági fejlődés


A XX. század második felétől olyan technológiai, gazdasági, biológiai fejlődése zajlik, melyek tudományos haladás korának szokás nevezni.
A legdinamikusabban fejlődő ágazatok pl. az informatika, atomenergia, űrkutatás.
Űrkutatás az 1950-es években kezdődött, a hidegháború éveiben. A két szuperhatalom, az USA és a Szovjetunió versenyeztek egymással.

„A” 14. tétel: A szegénység mutatói, jellemzői

A szegénység több tényezőre vezethető vissza és mind formájában, mind fajtájában igen eltérő lehet. Legfőbb okai közé a pénzhiány sorolható. Ennek következtében az emberek olyan tartósan fennálló, hátrányos helyzetbe kerülnek, melyből saját erejükből általában nem tudnak kikerülni.

„A” 13. tétel: Mai magyar társadalom rétegződése és a társadalmi mobilitás

Társadalmi rétegződés a társadalomban élő egyének és csoportok hierarchikus elrendeződése. A társadalmi rétegeket különböző ismérvek (foglalkoztatás, beosztás, munkahely, iskolai végzettség, lakóhely …) alapján határozzák meg.

„A” 12. tétel: Demográfiai változások Magyarországon

Demográfia: a népességszámmal, és a népesedési folyamatokkal foglalkozik.
A demográfia közel 200 évvel a szociológia előtt alakult különálló, saját kutatási területtel, és módszerekkel rendelkező tudománnyá. Születését John Graunt 1662-ben megjelent könyvétől számítjuk, amelyben a londoni halálozási statisztikai adatok alapján a halandóság törvényszerűségeit és más népesedési folyamatokat vizsgált.

"A" 11. tétel: A nemzet, állam, etnikum, többség és kisebbség fogalmai


 A nemzet fogalma
- A XIX. században a nacionalizmus hatására többen definiáltak.
- nemzet: történelmileg kialakult, az összetartozás tudatával, valamint közös nyelvvel, kultúrával és hagyományokkal, azonos történelmi múlttal rendelkező etnikum

„A”10. tétel: A kultúra és a globalizáció kapcsolata

A globalizáció az egész világra kiterjedő folyamat, amely áthatol a nemzeti határokon.
A globalizáció a nyugat /amerikai/ kultúrát terjeszti minden kontinensen.
A folyamatot erősítik a  multinacionális cégek, melyek a világ nagyon sok pontján alapítanak cégeket, ezek arculata, technológiája azonos.

„A” 6. tétel: A magyar választójog és választási rendszer



 1989. október 23-án kiáltották a Harmadik Magyar Köztársaságot.
Magyarországon többpártrendszeren alapuló parlamentáris demokrácia van.
A modern parlamentarizmus a hatalmi ágak szétválasztásán és a képviseleti rendszeren alapul.
/A három hatalmi ág: törvényhozó hatalom (parlament),
                                   végrehajtó hatalom (kormány),
                                   igazságszolgáltató hatalom (Bíróság).

5. tétel: A Magyar Köztársaság állam-és közigazgatási intézményrendszere

Országgyűlés (parlament)
Az országgyűlés hazánk legfelsőbb állami szerve, a törvényhozás legfontosabb színtere. Az országgyűlést azok a képviselők alkotják, akik az országgyűlési választások alakalmával bekerülnek a parlamentbe. A képviselők száma 386!

„A” 1. tétel: A társadalmi együttélés alapvető szabályai, eredetük, rendeltetésük, változásuk

Az ember társas lény. A történelem során különböző együttélési formákat alakított ki.
Minden társadalom az adott fejlettségi szintnek megfelelően szabályozza az egyének egymáshoz való viszonyát.

„A” 9. tétel: A fiatalkori deviancia különböző formái

Deviáns viselkedés
A társadalom által általánosan elismert viselkedéstől vagy legalábbis a statisztikai átlag magatartásban megjelenő szabálytól való eltérést jelenti.
A devianciához két elem szükséges: az eltérő magatartás és a társadalomnak, vagy egy részének a negatív reagálása.

„A” 8. tétel: A család kulturális, gazdasági és társadalmi

A család a társadalmi kiscsoportok egyike.
Családnak nevezzük a szociológiában az olyan együttélő kiscsoportot, amelynek tagjait vagy házassági kapcsolat, vagy leszármazás, más szóval vérségi (kivételes esetben örökbefogadási) kapcsolat köti össze.

„A” 7. tétel: Az Európai Unió politikai intézményrendszere

Az európai kontinens egységére /integrációjára, uniójára/ vonatkozó elképzelések már a második világháború előtt megfogalmazódtak, de csak a második világháború után kezdődtek el a tárgyalások az integráció /unió, egység/ létrehozásáról, politikai megfontolásokból.

„A” 4. tétel: A bírósági eljárás szereplői és az eljárás szakaszai



A felvilágosodás korában Montesquieu fogalmazta meg a hatalmi ágak szétválasztásának fontosságát. Ha a hatalmi ágak összefonódnak önkényuralom jön létre.
Három hatalmi ág létezik:
- törvényhozói hatalom (országgyűlés),
- végrehajtói hatalom (kormány),
- igazságszolgáltatás (bíróság).

„A” 3. tétel: Az emberi, gyermeki és diákjogok és kötelességek

 Az emberi jogokról a felvilágosodás korától, a XVIII. századtól kezdtek elmélkedni.
John Locke írásaiban fogalmazta meg az ember természet adta jogait, ezek az élethez, a szabadsághoz és a tulajdonhoz való jogok. E jogok biztosítását az emberek társadalmi szerződés keretében az államra ruházták. A társadalmi szerződés felbontható, ha az állam megsérti a jogokat, önkényesen irányítja az országot.

„A” 2. tétel: Szokás, hagyomány, illem, erkölcs és jog közötti viszony



Az ember társas lény, közösségben él. A közösségek életét társadalmi szabályok irányítják. A társadalmi szabályok lehetnek íratlan és írott szabályok. Íratlan társadalmi szabályok: szokás, hagyomány, erkölcs, illem. Írott társadalmi szabály: jog.
 
Copyright © 2007- Érettségi vizsga tételek gyűjteménye. Designed by OddThemes | Distributed By Gooyaabi Templates