Friss tételek

21. A történeti színek eszméi Madách Tragédiájában



1.      A mű rövid bemutatása
Ø  Madách egyetlen remekműve, minden kor számára van érvényes mondanivalója
Ø  filozófiai jelleg: nem csak nemzeti kérdések felvetése, hanem az egész emberiségre kiterjedő
Ø  Műfaja:
§  drámai költemény: „világdráma” „emberiség költemény”
·         hőse maga az emberiség, melyet vagy egy konkrétan jellemzett ember vagy egy mitikus alak jelképez
·         az emberiség nagy problémái
·         filozófiai kérdéseket boncolgatnak:
¨      Mi az emberi lét célja?
Van-e lehetősége az emberi haladásnak? Mik az eszmék, érzelmek, küzdelmek jelentőségei?
·         Goethe: Faust
Byron: Manfréd
Vörösmarty: Csongor és Tünde
·         „lírai dráma” à romantikus műfaj

Ø  Keletkezése:
§  1859-1860
§  Arany János először félreteszi, majd később felismeri értékeit, javaslatokat tesz
§  „csüggedés-korszak végén s egy újra reménykedő korszak hajnalán”

Ø  Források:
§  válság
·         lelki-világnézeti válság: (szabadságharc bukása)
·         személyes csalódások: (Nőrévének családját meggyilkolják, Felbomlott házasság)
§  természettudományok fejlődése à új „tanítások” (a Nap kihűl, az emberi faj elpusztul)

Ø  Szerkezete:
§  színekre osztott (15.)
·         keretszínek – bibliai színek (A mennyben, a paradicsomban, a paradicsomon kívül)
¨      1. szín - 3. szín, 15. szín
¨      kérdésfeltevések + válaszok fogalmazódnak meg
·         történelmi/történeti színek
¨      4. szín – 14. szín
¨      eszmék harca

2.      A történeti színek általános bemutatása
Ø  A szereplők jelentősége a műben
§  Madách két lényét testesíti meg Lucifer (racionalista) és Ádám (idealista)
§  Lucifer alakja
·         szerepe módosul, àÁdám nem közvetlenül kerül vele összeütközésbe
·         Ádám társa, kísérője
·         nagy igazságok kimondója
·         a „fagylaló észt”, a rideg tudomány képviseli
·         Ádám és Lucifer vitája végig vonul az egész művön
·         egymással szemben álló eszméket, értékeket képviselnek
§  Ádám alakja
·         idealizmus
·         hinni akarás jellemzi
·         minden színben más eszme lelkesíti, majd csalódnia kell
§  Éva alakja
·         a természetet képviseli
·         romlást vagy menekvést jelent Ádámnak
·         Madách általa fogalmazza meg hogy mi a szerepe a nőnek
·         nem vitapartnere Lucifernek
Ø  A „hegeli” filozófia hatása
§  Hegel német filozófus elmélete
§  egy- egy vezéreszme határoz meg egy- egy történeti korszakot
§  a dialektikus fejlődés hármas fokozata
·         tézis: megjelenik az eszme
·         antitézis: az eszme állást foglal magával szemben (megvalósulása során eltorzul)
·         szintézis: az eszme visszatér önmagába
§  Madách Tragédiájából hiányzik a szintézis (tehát csak az eszme kialakulása és változása jelenik meg)
Ø  Az alapkonfliktus: Ádámban megfogalmazódik egy eszme, csalódik benne és általában ennek hatására megfogalmazódik egy új nagy eszme
§  „ellentétes építkezés”

3.      A történeti színek és eszméik alakulásának részletes bemutatása
A múltat, Madách jelenét és az elképzelt jövőt tárják fel

Ø  A múlt színei (4. szín – 10. szín)
§  4. szín: Egyiptom
·         Ádám, mint fáraó, Lucifer, mint minisztere, Éva, mint rabszolganő
·         Ádám: „Űrt érzek, mondhatatlan űrt”
¨      ifjú fáraóként minden dicsőség övé, de boldogtalan
·         Éva: „Halk a jajnak szava, S a trón magas.”
¨      Éva felnyitja szemét, meghallja a nép fájdalmas sikolyát
·         megjelenik az egyeduralom eszméje: „Milljók egy miatt”
¨      Éván keresztül rádöbben hamis eszméjére
Ø  „- Ím, legyen szabad /A szolganép.”
·         a szín végére Ádámban megszületik a szabadság eszme (demokrácia)

§  5. szín: Athén
·         a szabadság eszme (torz) megvalósulása
·         Éva: Lucia, Miltiádész hadvezér neje,
·         Ádám: Miltiádész
·         a nép szabad jogilag, de valójában nem , demagógok által van befolyásolva
·         vezetőjüket, a szabadság védelmezőjét (Miltiádészt) halálra ítélik
·         Ádám: „E gyáva népet meg nem átkozom/Az nem hibás, annak természete,/ Hogy a nyomor szolgává bélyegezze,/S a szolgaság vérengző eszközévé/Süllyessze néhány dölyfös pártütőnek./Csak egyedül én voltam a bolond,/Hívén, hogy ilyen népnek kell szabadság. "
·         Ádám csalódásából a gyönyörbe menekül (hedonizmus)
¨      megtagad minden eszmét és erényt
¨      Ádám : „Örűlj, mulass, tagadd meg az erényt”

§  6. szín: Róma
·         nem egy eszme, hanem egy életforma: hedonizmus
·         élvhajhászás
·         kéjencek és kéjnők züllöttségét mutatja be
·         Ádám nem leli örömét benne
¨      Éva: „Legédesebb percünkbe is vegyűl /Egy cseppje a mondhatatlan fájdalomnak/ Talán sejtjük, hogy az ily perc – virág,/ S így hervatag.”
¨      Ádám: Ah, érzem mást is kér a lélek, Mint dagadó párnákon renyhe kéjek;
·         megjelenik Péter apostol és visszahozza az erkölcsi rendet
¨      Ádám rádöbben az eszme hamisságára, a testi szenvedélyek kielégítésé nem teszik boldoggá
„Fel hát csatázni, fel hát lelkesülni/Az új tanért. Alkotni új világot,”/Melynek virága a lovag-erény lesz”
¨      új eszme: a kereszténység
Ø  szeretet, testvériség
Ø  lovagi eszme

§  7. szín: Konstantinápoly
·         kereszténység
·         Ádám: Tankréd – a keresztes hadjáratokból tért vissza Bizáncba
·         (Ádám szállást kér, de polgárok félnek tőle, mert azt tapasztalták, hogy a kereszt vitézei gyakran rablókként viselkedtek, segítséget kér az egyháztól, de az nem ér rá így csekélységekre, eretnekeket éget)
·         az egyház tanításai merev embertelen dogmákká váltak
¨      Mi az egyház feladata?
Ø  Madách szerint az egyház feladata a keresztényi szeretet gyakorlása, nem az eszmék védelme
¨      szerelmét bezárják a zárdába (Éva) à kiábrándul, innen kezdődően nem cselekvő, hanem passzív figyelő
„Ne lelkesítsen többé semmi sem/Mozogjon, a világ amint akar, /Kerekeit többé nem igazítom/ Egykedvűen nézem botlásait”
·         a tudományba menekül Ádám

§  8. szín: Prága I.
·         Ádám, mint Kepler, Éva, mint Kepler felesége: Müller Borbála
·         à a tudomány híve
·         Ádám: „Kétség van-e hát szellem tudás?/Homályos származás-e a sugár, Amelly az égből homlokomra szállt? Hol van a nemesség, másezen kívűl?”
·         tudományát elárulja(időjoslással,horoszkóp készítéssel keres pénzt)
·         a középkor alkonya: eszménytelen
·         Ádám a nőről:
„Mert a jó sajátja/Míg bűne a koré, mely szülte őt.”
¨      felesége hűtlen, és pénzgondokkal gyötri
Ø  megbocsájtja bűneit
·         Ádám : „Oh jó-e kor, mely e rideg közönyt
Leolvasztandja, s mely új tetterővel                 a forradalom előrevetítése
szemébe néz az elavúlt lomoknak,
Bíróul lép fel, büntet és emel”
·         Ádám álomba merül à 9. szín

§  9.szín: Párizs („álom az álomban”)
·         Ádám: Danton
·         Éva: márki leány, forradalmár
·         francia forradalom napjaiban „Egyenlőség, testvériség, szabadság!”
¨      korábban megszületett eszmék együttese
¨      felvilágosodás
·         Ádám újra cselekvő hős
¨      „veszélyben a hon” , „reszkessetek” à befolyásolja a tömeget
¨      következetessége meginog
Ø  a márki lány lelki nemessége felkelti Danton figyelmét (holtáig hű az eszméhez), megkegyelmez neki (Madách is értékeli)
·         Éva két szerepben
¨      márki lány – forradalmár
Ø  élesen ellentétes alakok
Ø  Dantonból megbecsülést és borzongást váltanak ki
Ø  „Azt nem bánthattam, védte glóriája,/Ettől pokolnak gőze undorít el”
·         a forradalom radikalizálódik, Danton ellen fordítja a népet
¨      a nagy egyéniségek és a tömegek ellentéte
·         álmából lelkesedve ébred

§  10. szín: Prága II.
·         Kepler felébredve, lelkesedve emlékszik vissza a forradalomra
„S fejlődni látom, szent eszméimet,/Tisztúlva mindig, méltóságosan.”
·         a tudomány elutasítása
·         Az eszmék fontossága: idealizmus, szabad világ

Ø  a jelen színe (11. szín)
§  11. szín: London
·         szabad versenyes kapitalizmus
·         a liberalizmus eszméje
¨      társadalmi korképet alkot az író
·         Ádám nem aktív hős, hanem szerepnélküli szemlélő, élemedett korú férfi
·         érték: tőke
·         eltűnt a költészet, érzelem
„Ó szent költészet eltűntél-e hát/ E prózai világból egészen.”
·         Ádám: „Én társaságot kívánok helyette,/Mely véd, nem büntet, buzdít, nem riaszt,/Közös erővel összeműködik,/Minőt a tudomány eszmél magának,/És melynek rendén értelem virraszt. -/

Ø  a jövő színei(utópiák)
§  12. szín : Falanszter
·         az utópikus szocialisták elképzelt világa
·         Lucifer, Ádám : tudósok
·         cél : az élet fenntartása a földön
Ø  a Nap kihűl, kozmikus katasztrófa
·         tudományba vetett hit
¨      célszerűségre törekedik a földön à  a megélhetés miatt
¨      csak a természettudomány
·         gátat szab az egyéniségnek
·         nincsen semmi szépség a földön, fölösleges dolognak tartja
·         nincs nemzet,haza,család
·         Évát megfosztják gyermekétől, szerelmüket betegségnek tartják: végső csalódás

§  13. szín Az űr
·         Ádám Lucifer segítségével az űrbe repül
·         térből és időből kiszakadva
·         üzenetmegfogalmazás: az emberi lét lényege: vállalni kell a kockázatot
·         a történéseket a természeti törvények határozzák meg
·         a küzdelem heroizálása (a küzdés jelenti az élet lényegét)

§  14. szín: Az „eszkimó szín”
·         az ember nem tudta legyőzni a végzetét, a tudomány nem mentette meg a földi létet
·         az ember állattá silányult, erkölcsileg fizikailag elkorcsosult
·         „Ím, nagy Isten,/Tekints l és pirulj mi nyomorult,/Akit remeknek alkottál az ember”
·         véget ér az álom

4.      A mű összegzése
Ø  kérdések és válaszok jelennek meg, melyekre válaszokat is kapunk
Ø  A küzdés jelenti az élet lényegét, a bizalom abban,hogy valaki a világmindenségben tudja, hogy mi miért történik

5.      A mű utóélete
Ø  filmek
§  Az ember tragédiája (1969, tévéfilm) Rendező: Szinetár Miklós, főszereplők: Huszti Péter, Moór Marianna, Mensáros László
§  Az ember tragédiája (2011, rajzfilm) Rendező: Jankovics Marcell
Ø  színház
§  Az ember tragédiája 2002 Nemzeti Színház Rendező: Szikora János, főszereplők: Szarvas József, Pap Vera, Alföldi Róbert

Share this:

Megjegyzés küldése

 
Copyright © 2007- Érettségi vizsga tételek gyűjteménye. Designed by OddThemes | Distributed By Gooyaabi Templates