Ø Madách egyetlen remekműve, minden kor számára
van érvényes mondanivalója
Ø Műfaja:
§ drámai
költemény: „világdráma”
„emberiség költemény”
·
hőse maga
az emberiség, melyet vagy egy konkrétan jellemzett ember vagy egy mitikus alak
jelképez
·
az
emberiség nagy problémái
·
filozófiai
kérdéseket boncolgatnak:
¨
Mi az
emberi lét célja?
Van-e lehetősége az emberi haladásnak? Mik az eszmék, érzelmek, küzdelmek jelentőségei?
Van-e lehetősége az emberi haladásnak? Mik az eszmék, érzelmek, küzdelmek jelentőségei?
·
Goethe:
Faust
Byron: Manfréd
Vörösmarty: Csongor és Tünde
Byron: Manfréd
Vörösmarty: Csongor és Tünde
·
„lírai
dráma” à romantikus műfaj
Ø Keletkezése:
§ 1859-1860
§ Arany János először félreteszi, majd később
felismeri értékeit, javaslatokat tesz
§ „csüggedés-korszak végén s egy újra
reménykedő korszak hajnalán”
Ø Források:
§ válság
·
lelki-világnézeti
válság: (szabadságharc bukása)
·
személyes
csalódások: (Nőrévének családját meggyilkolják, Felbomlott házasság)
§ természettudományok fejlődése à új „tanítások” (a Nap kihűl, az emberi faj
elpusztul)
Ø Szerkezete:
§ színekre osztott (15.)
·
keretszínek
– bibliai színek (A mennyben, a paradicsomban, a paradicsomon kívül)
¨
1. szín - 3. szín, 15. szín
¨
kérdésfeltevések
+ válaszok fogalmazódnak meg
·
történelmi/történeti
színek
¨
4. szín – 14. szín
¨
eszmék harca
2.
A
történeti színek általános bemutatása
Ø A
szereplők jelentősége a műben
§ Madách
két lényét testesíti meg Lucifer (racionalista) és Ádám (idealista)
§ Lucifer alakja
·
szerepe módosul, àÁdám nem
közvetlenül kerül vele összeütközésbe
·
Ádám társa, kísérője
·
nagy igazságok kimondója
·
a „fagylaló
észt”, a rideg tudomány képviseli
·
Ádám és Lucifer vitája végig vonul az egész művön
·
egymással szemben álló eszméket, értékeket
képviselnek
§ Ádám alakja
·
idealizmus
·
hinni akarás jellemzi
·
minden színben más eszme lelkesíti, majd csalódnia
kell
§ Éva alakja
·
a természetet képviseli
·
romlást vagy menekvést jelent Ádámnak
·
Madách általa fogalmazza meg hogy mi a szerepe a
nőnek
·
nem vitapartnere Lucifernek
Ø A „hegeli” filozófia hatása
§ Hegel
német filozófus elmélete
§ egy- egy
vezéreszme határoz meg egy- egy történeti korszakot
§ a dialektikus fejlődés hármas fokozata
·
tézis: megjelenik az eszme
·
antitézis: az eszme állást foglal magával szemben
(megvalósulása során eltorzul)
·
szintézis: az eszme visszatér önmagába
§ Madách
Tragédiájából hiányzik a szintézis (tehát csak az eszme kialakulása és
változása jelenik meg)
Ø Az alapkonfliktus: Ádámban
megfogalmazódik egy eszme, csalódik benne és általában ennek hatására
megfogalmazódik egy új nagy eszme
§ „ellentétes építkezés”
3.
A
történeti színek és eszméik alakulásának részletes bemutatása
A múltat,
Madách jelenét és az elképzelt jövőt tárják fel
Ø A múlt
színei (4. szín – 10. szín)
§ 4. szín: Egyiptom
·
Ádám, mint fáraó, Lucifer, mint minisztere, Éva,
mint rabszolganő
·
Ádám:
„Űrt érzek, mondhatatlan űrt”
¨
ifjú fáraóként minden dicsőség övé, de boldogtalan
·
Éva:
„Halk a jajnak szava, S a trón magas.”
¨
Éva felnyitja szemét, meghallja a nép fájdalmas
sikolyát
·
megjelenik az
egyeduralom eszméje: „Milljók egy
miatt”
¨
Éván keresztül rádöbben hamis eszméjére
Ø „- Ím, legyen szabad /A szolganép.”
·
a szín végére Ádámban megszületik a szabadság eszme (demokrácia)
§ 5. szín: Athén
·
a
szabadság eszme (torz) megvalósulása
·
Éva: Lucia, Miltiádész hadvezér neje,
·
Ádám: Miltiádész
·
a nép szabad jogilag, de valójában nem , demagógok
által van befolyásolva
·
vezetőjüket, a szabadság védelmezőjét
(Miltiádészt) halálra ítélik
·
Ádám: „E gyáva népet meg nem átkozom/Az nem hibás,
annak természete,/ Hogy a
nyomor szolgává bélyegezze,/S a szolgaság vérengző eszközévé/Süllyessze néhány
dölyfös pártütőnek./Csak egyedül én voltam a bolond,/Hívén, hogy ilyen népnek
kell szabadság. "
·
Ádám csalódásából a gyönyörbe menekül (hedonizmus)
¨
megtagad minden eszmét és erényt
¨
Ádám :
„Örűlj, mulass, tagadd meg az erényt”
§ 6. szín: Róma
·
nem egy eszme, hanem egy életforma: hedonizmus
·
élvhajhászás
·
kéjencek és kéjnők züllöttségét mutatja be
·
Ádám nem leli örömét benne
¨
Éva:
„Legédesebb percünkbe is vegyűl /Egy cseppje a mondhatatlan fájdalomnak/ Talán
sejtjük, hogy az ily perc – virág,/ S így hervatag.”
¨
Ádám: Ah,
érzem mást is kér a lélek, Mint dagadó párnákon renyhe kéjek;
·
megjelenik Péter apostol és visszahozza az
erkölcsi rendet
¨
Ádám rádöbben az eszme hamisságára, a testi
szenvedélyek kielégítésé nem teszik boldoggá
„Fel
hát csatázni, fel hát lelkesülni/Az új tanért. Alkotni új világot,”/Melynek
virága a lovag-erény lesz”
¨
új eszme: a kereszténység
Ø szeretet,
testvériség
Ø lovagi
eszme
§ 7. szín: Konstantinápoly
·
kereszténység
·
Ádám: Tankréd – a keresztes hadjáratokból tért
vissza Bizáncba
·
(Ádám
szállást kér, de polgárok félnek tőle, mert azt tapasztalták, hogy a kereszt
vitézei gyakran rablókként viselkedtek, segítséget kér az egyháztól, de az nem
ér rá így csekélységekre, eretnekeket éget)
·
az egyház tanításai merev embertelen dogmákká
váltak
¨
Mi az egyház feladata?
Ø Madách
szerint az egyház feladata a keresztényi szeretet gyakorlása, nem az eszmék
védelme
¨
szerelmét bezárják a zárdába (Éva) à
kiábrándul, innen kezdődően nem cselekvő, hanem passzív figyelő
„Ne
lelkesítsen többé semmi sem/Mozogjon, a világ amint akar, /Kerekeit többé nem
igazítom/ Egykedvűen nézem botlásait”
·
a
tudományba menekül Ádám
§ 8. szín: Prága I.
·
Ádám, mint Kepler, Éva, mint Kepler felesége:
Müller Borbála
·
à a tudomány híve
·
Ádám:
„Kétség van-e hát szellem tudás?/Homályos származás-e a sugár, Amelly az égből
homlokomra szállt? Hol van a nemesség, másezen kívűl?”
·
tudományát elárulja(időjoslással,horoszkóp
készítéssel keres pénzt)
·
a középkor alkonya: eszménytelen
·
Ádám a nőről:
„Mert
a jó sajátja/Míg bűne a koré, mely szülte őt.”
¨
felesége hűtlen, és pénzgondokkal gyötri
Ø megbocsájtja
bűneit
·
Ádám :
„Oh jó-e kor, mely e rideg közönyt
Leolvasztandja,
s mely új tetterővel a forradalom
előrevetítése
szemébe
néz az elavúlt lomoknak,
Bíróul
lép fel, büntet és emel”
·
Ádám álomba merül à 9. szín
§ 9.szín: Párizs („álom az
álomban”)
·
Ádám: Danton
·
Éva: márki leány, forradalmár
·
francia forradalom napjaiban „Egyenlőség, testvériség,
szabadság!”
¨
korábban megszületett eszmék együttese
¨
felvilágosodás
·
Ádám újra cselekvő hős
¨
„veszélyben a hon” , „reszkessetek” à
befolyásolja a tömeget
¨
következetessége meginog
Ø a márki
lány lelki nemessége felkelti Danton figyelmét (holtáig hű az eszméhez),
megkegyelmez neki (Madách is értékeli)
·
Éva két szerepben
¨
márki lány – forradalmár
Ø élesen
ellentétes alakok
Ø Dantonból
megbecsülést és borzongást váltanak ki
Ø „Azt nem
bánthattam, védte glóriája,/Ettől pokolnak gőze undorít el”
·
a forradalom radikalizálódik, Danton ellen
fordítja a népet
¨
a nagy egyéniségek és a tömegek ellentéte
·
álmából lelkesedve ébred
§ 10. szín: Prága II.
·
Kepler felébredve, lelkesedve emlékszik vissza a
forradalomra
„S
fejlődni látom, szent eszméimet,/Tisztúlva mindig, méltóságosan.”
·
a
tudomány elutasítása
·
Az eszmék fontossága: idealizmus, szabad világ
Ø a jelen
színe (11. szín)
§ 11. szín: London
·
szabad
versenyes kapitalizmus
·
a
liberalizmus eszméje
¨
társadalmi korképet alkot az író
·
Ádám nem aktív hős, hanem szerepnélküli szemlélő,
élemedett korú férfi
·
érték: tőke
·
eltűnt a költészet, érzelem
„Ó szent
költészet eltűntél-e hát/ E prózai világból egészen.”
·
Ádám: „Én társaságot kívánok helyette,/Mely véd,
nem büntet, buzdít, nem riaszt,/Közös erővel összeműködik,/Minőt a tudomány eszmél magának,/És melynek
rendén értelem virraszt. -/
Ø a jövő színei(utópiák)
§ 12. szín : Falanszter
·
az
utópikus szocialisták elképzelt világa
·
Lucifer, Ádám : tudósok
·
cél : az élet fenntartása a földön
Ø a Nap
kihűl, kozmikus katasztrófa
·
tudományba
vetett
hit
¨
célszerűségre törekedik a földön à a megélhetés miatt
¨
csak a természettudomány
·
gátat szab az egyéniségnek
·
nincsen semmi szépség a földön, fölösleges
dolognak tartja
·
nincs nemzet,haza,család
·
Évát megfosztják gyermekétől, szerelmüket
betegségnek tartják: végső csalódás
§ 13. szín Az űr
·
Ádám Lucifer
segítségével az űrbe repül
·
térből és időből kiszakadva
·
üzenetmegfogalmazás: az emberi lét lényege:
vállalni kell a kockázatot
·
a történéseket a természeti törvények határozzák
meg
·
a küzdelem heroizálása (a küzdés jelenti az élet
lényegét)
§ 14. szín: Az „eszkimó szín”
·
az ember nem tudta legyőzni a végzetét, a tudomány
nem mentette meg a földi létet
·
az ember állattá silányult, erkölcsileg fizikailag
elkorcsosult
·
„Ím, nagy Isten,/Tekints l és pirulj mi
nyomorult,/Akit remeknek alkottál az ember”
·
véget ér az álom
4.
A mű
összegzése
Ø kérdések
és válaszok jelennek meg, melyekre válaszokat is kapunk
Ø A küzdés
jelenti az élet lényegét, a bizalom abban,hogy valaki a világmindenségben
tudja, hogy mi miért történik
5.
A mű
utóélete
Ø filmek
§ Az ember
tragédiája (1969, tévéfilm) Rendező: Szinetár Miklós,
főszereplők: Huszti Péter, Moór Marianna, Mensáros László
§ Az ember
tragédiája (2011, rajzfilm) Rendező: Jankovics Marcell
Ø színház
§ Az ember
tragédiája 2002 Nemzeti Színház Rendező: Szikora János, főszereplők: Szarvas
József, Pap Vera, Alföldi Róbert
Megjegyzés küldése