Friss tételek

A demográfiai robbanás társadalmi és gazdasági okai a „harmadik világban”, a népesség csökkenésének és elöregedésének problémái hazánkban és más európ

A demográfia fogalma

A demográfia az a tudomány, amely vizsgálja a népesség számát, összetételét, területi elhelyezkedését és állapotát, ezek változásait és tényezőit, valamint a népesség és a népesedés jelenségeihez fűződő társadalmi – gazdasági kölcsönhatásokat és következményeket, feltárja a népesség megújulásának, a népesedés jelenségeinek törvényszerűségeit.

A népesség nagyságát erősen befolyásolják azok a természeti – földrajzi tényezők, ahol az adott népesség él. Ezek közül a legfontosabb maga az a terület, amely meghatározója sok esetben a népesség nagyságának és fejlődésének (pl. nagysága, minősége, megművelhetősége).

A világ népességének változása

1994-re a világ népessége 5,6 milliárdra nőtt, 40 év alatt megkétszereződött, mert visszaszorultak a járványos betegségek, javult a táplálkozás, a lakásviszonyok, az ivóvíz ellátás, szennyvízelvezetés, a közegészségügy, tehát lecsökkent a halálozás és nőtt a születések száma, az élettartam. Az ENSZ becslése szerint 2050-ben a világ népessége 7, 8 milliárd, a magas becslés szerint 12, 5 milliárd is lehet. Jelenleg majdnem minden országban elindult a születési arányszám csökkenése, így nem tudni, mikor és milyen értéken fog stabilizálódni a világ népessége. Az általános nézet az, hogy a közeljövőben elérheti azt a határt, amit a Föld már nem tud eltartani, és amely a környezet teljes leromlásához, az ivóvízkészlet kimerüléséhez, a termőtalaj romlásához, és egyéb katasztrófákhoz, a nemzetközi vándorlás pedig súlyos politikai konfliktusokhoz vezet. A harmadik világban demográfiai robbanás zajlik A Föld népességének az a terulete növekszik legdinamikusabban. Ennek okai: kulturális, vallási tradíciók erősebb érvényesülése. A megnövekedett népesség nem talál megfelelő munkahelyet, alacsony infrastruktúrális viszonyok között él, éhínség, járványok tizedelik őket. Sokan polgárháborús övezetben élnek. Ez az embertömeg kihívást jelent a Föld gazdagabb, „boldogabb” felének.

Európa népességének alakulása

Európa népességszaporodása a XIX. század második felében és az 1950-es években volt a legmagasabb (évi 1%), jelenleg csak 0,4% és a jövőben csak tovább fog csökkenni. A kontinensen a Föld lakosságának 1996-ban alig 14%-a él, de 30 év múlva már a 10%-ot sem éri el. 2020-ban kevesebb, mint 780 millió lesz Európa népességszáma. Európa fejlettebb részeiben is elöregedett a lakosság. Ez főleg a fogyasztói társadalom lehetőségeinek minél jobb kihasználásából adódik. Mivel a gyermekvállalási kedv csökken, egyre nagyobb szerephez jutatnak a harmadik világból bevándorlók. Európán belül legidősebb kormegoszlású Nyugat- és Észak-Európa, ahol az átlagos életkor 36 év ( és az öregkorúak aránya is a legmagasabb: 20%), ez Dél-Európában 32 év, Kelet-Európában 33 év (az öregkorúak aránya 18 ill. 16%). Az öregedést az is mutatja, hogy Nyugat-Európában már 107, Észak-Európában pedig 103 öregkorú jut 100 gyermekkorúra.

Népesség száma Magyarországon

A 90-es évek a szocializmus épületének lebontását hozták A demokratikus államrend kialakítása, a piacgazdaság létrejötte számos kellemetlen „ melléktermékkel” járt. Ezek közé tartozik a széleskörű elszegényedés, egzisztenciális bizonytalanság. A tartós munkanélküliség anyagi lecsúszáshoz vezet. A fogyasztói ártámogatások megszűnése, a fogyasztói árak emelkedése a még munkahellyel rendelkező, bérből és fizetésből élők helyzetét felettéb megnehezíti. Ugyanúgy ki vannak téve az elszegényedésnek a nagycsaládosok. Szomorú, hogy egyre több gyermek szegény. Az elszegényedés kockázata csökkenti a gyermekvállalási kedvet. A nyolcvanas években kezdődött a népesség fogyása. A 80-as évek gazdasági hanyatlása a társadalom jelentős részét túlmunka vállalására kényszerítette, megszokott életnívójuk megtartása érdekében. Ez a művelődés háttérbe szorulásához, a család érzelmi elhanyagolásához vezetett. A fokozott igénybevétel aláásta az egészsége, nőtt a középkorosztály tagjainak elhalálozása és kedvezőtlenné váltak a halálozási mutatók. Ugyanakkor az orvostudomány fejlettsége révén képes olyan embereket is életben tartani, akik korábban meghaltak volna. Ez vezet Magyarországon a társadalom elöregedéséhez. Súlyos következmények: az elöregedő társadalomban egyre kevesebb az aktív dolgozó. Az aktív dolgozók társadalombiztosítási befizetései csökkennek, a jelenlegi nyugdíjrendszer alapjait ássák alá. Az elöregedő, megrokkant egészségű társadalom az egészségügyi és szociális ellátó rendszerre is egyre nagyobb terhet ró.

Az 1920-as népszámlálás 8 millió lakost írt össze, ami lassan növekedett és 1940-ben 9,3 millió főt tett ki. A II. világháború mintegy 400 ezer fős embervesztesége hatására 1949-ben ennél kisebb, 9,2 milliós volt a népességszám. Ezt követően megindult a népesség emelkedése és 1960-ban már 10, 1980-ban pedig 10,7 milliós népességszámot írtak össze. Azóta a természetes fogyás hatására az ország népességszáma csökken: 1995 elején már csak 10,2 milliót tett ki.

Év Lakosságszám/millió fő
1949 9,2
1960 10,0
1970 10,3
1980 10,7
1990 10,4
1995 10,2
2000 10,2
2010 9,9
2020 9,5
2030 9,1

A következő 50 évre szóló népességszámítások a népesség további csökkenésével számolnak. Ha a – jelenlegi népesedési feltételekből kiinduló – előrejelzés eredményeit fogadjuk el, akkor 2020–ban 9,5, 2040-ben pedig már csak 8,7 millió lesz az ország népességszáma. Ha a tendencia nem változik, 2040-ben már csak 8 milliónyian élnének az országban (ugyanannyian, mint 1920–ban). A két világháború között a mai országterületen évi 0,8 %-os népességnövekedést mértek. Ezt a II. világháborús emberveszteség 0,2%-os fogyássá változtatta 1941 és 1949 között. Az 1950-es években újra évi 0,7%-ra növekedett az évi szaporodási ráta, majd 1960 és 1980 között 0,4%-ot ért el. Azóta évi 0,3%-os fogyás tapasztalható.

A népességcsökkenés okai
• A házasságkötések lecsökkenése, későbbre halasztása, mind befolyásolhatják a születések számát.
• A válások gyakorisága is csökkentő tényező.
• A születéskorlátozás különféle módszerei.
• Az életmód, életkörülmények változása, romlása.
• Az egészségügyi ellátás romlása.

Magyarországon a népesség növekedése az elmúlt 125 évben folyamatosan megmutatkozott. 1870 – ben a népesség átlagos életkora 26 év volt, ez 1900 – ra csak 27 évre nőtt, majd a II. világháború előtt 32 évet ért el. 1995 – ben az átlagos életkor már 38 év volt, ami 125 év alatt 12 éves növekedésnek felel meg. Az öregedési folyamatot jól mutatja a gyetmekkorúak arányának fokozatos visszaesése: az 1870 – es 37 % - ról előbb 26 – ra (1941), majd pedig 18% - ra (1995). Ezzel párhuzamosan az öregkorúak aránya előbb 5% - ról 11% - ra, majd pedig 19% - ra emelkedett. Az előreszámítások szerint ez a folyamat a jövőben folytatódni fog: a közepes prognózis szerint 2040 – ben már az ország lakosságának 23% -a lesz öregkorú.

EU – demográfia

Az Eurostat felmérése szerint tavaly igen csekély mértékben, 0,3 százalékkal nőtt az EU összlakossága, amely idén január 1. napján 379 millió fő volt. A jövőre csatlakozó tíz országban ugyanakkor átlagosan 0,1 százalékkal fogyott a népesség, és a második legnagyobb mértékű csökkenés – Lettország (-6,1 ezrelék) után - Magyarországon következett be (2,2 ezrelék). Ugyanakkor az uniós népesség tavaly növekedése mintegy háromnegyed részben a bevándorlásból fakadt. Tavaly Franciaország, Írország, Hollandia és Finnország kivételével a nettó bevándorlás valamennyi tagállamban meghaladta a természetes szaporulat rátáját, ami azt jelenti, hogy bevándorlás nélkül ezeknek az országoknak a lakossága csökkent volna.
Demográfiai változások és hatásuk

Az előrejelzések szerint az európai népesség 2020 – ig több mint 22 millió nyolcvan éven felüli polgárt számlál. Ez 55 százalékkal több, mint 1990 – ben volt.

Ezeket a trendeket ráadásul a hivatalosan és nem hivatalosan egyre lejjebb hozott nyugdíjkorhatárok továbbélezik. Franciaországban például 1995 – ben a népességnek kevesebb, kevesebb mint egy hatoda keres foglalkozást. Belgiumban az 50-55 éves korosztálynak már csak a fele veszt részt aktívan a gazdasági életben. Ha az állami gondoskodástól való függőség más formáit is számításba vesszük, így például a fiatalok arányát a nappali tagozatos oktatásban, világossá válik, hogy a következő évszázad közepére az emberek 96 százaléka az állam pénzügyi segélyezésétől függ majd, aminek a forrását a maradék 4 százaléknak kell megtermelnie.

HOGYAN HAT A TUDOMÁNYOS HALADÁS (INFORMÁCIÓROBBANÁS, INFORMATIKAI FORRADALOM) A TANULÁSRA, SZOKÁSRENDSZEREK ALAKÍTÁSÁRA?

Korunk az információrobbanás időszaka. Az ismeretek elavulása, tömegének megtöbbszörözése rövid távú folyamat. A polihisztorok kora lejárt. Korábban a mennyi, most a honnan kérdésre helyeződik a hangsúly. Az információk tömegében az eligazodás feltétlenül szükséges. Az információk merítése korábban könyvközpontú volt. A számítógépek forradalmának időszakában az ismeretszerzés távlatai soha nem látott mértékben kitágultak. Egyre nagyobb teret hódít a világháló, amely eddig soha nem látott információmennyiséget juttat el akár a háztartások, az egyének szintjéig, háttérbe szorítva nemcsak az írott ismerethordozókat, sajtót, hanem az elektronikus médiákat is. Az internet nemcsak a rádió és a televízió elől vonja el az embereket, de – sajnos – az olvasás mennyisége is drasztikusan csökkent. Különösen igaz ez a fiatal generációra, amely már beleszületett az információs forradalomba.

A nemzetközi hálózatba való bekapcsolódás lehetőséget ad a kulturális javak, információk nagy távolságra történő eljuttatására. Az oktatásban jelentőséget kapnak a digitális oktatócsomagok. A számítástechnika lehetővé teszi a távmunkát, a munka kiadását, elvégzését.

Átalakulhatnak vásárlási szokásaink. Katalógus alapján történő kiválasztásra, az áru megrendelésére van lehetőség. A távközlési forradalom, műholdak alkalmazása a műsorszórásban végtelenül kibővítheti a kínálatot, sőt, a számítógépes filmek letöltésével sajátos műsorrend is kialakítható.

Az emberek közötti érintkezés formái is gyökeresen átalakulnak. Elektronikus levelek írása, a mobiltelefon révén a vezetékes hálózattól való függetlenedés is megvalósult. A hivatali ügyintézésben a telefax bevezetése is lehetővé tette a levelek, dokumentumok rövid idő alatti eljuttatását az érintettek részére.

Az egészség megőrzésének, betegségek gyógyításának új távlatait kínálják a génsebészeti eljárások. A lombikbébi-programok új lehetőségeket nyitnak azoknak a házaspároknak, ahol a gyermekáldás elmaradt.
A számítógépek lassan az élet minden területén nélkülözhetetlenné válnak. A termelésben a robottechnika csökkenti a munkahelyek számát. A háztartások informatikai felszereltsége pedig csökkenti az egyéni aktivitást, hosszú távon pedig az emberi kapcsolatok kiüresedéséhez vezethet. Látható tehát, hogy a folyamatnak hátrányai is vannak.

Az informatikai-információs forradalom, az információk világméretű áramlása a globalizációnak is fontos összetevője.

A deviáns társadalmi magatartás, kialakulásának társadalmi háttere

Az emberi társadalom működésének, az emberi együttműködésnek a biztosítását a szocializáció folyamán elsajátított társadalmi szabályrendszer, a normarendszer teszi lehetővé.

Normák: viselkedési szabályok, amelyek előírják, hogy a társadalom tagjainak bizonyos helyzetekben hogyan kell, és hogyan nem szabad viselkedniük. A norma megszegését mindig valamilyen szankció bünteti. Sokféle norma létezik egymás mellett:
- büntetőjogi normák
- erkölcsi normák
- szokások, illemszabályok, divatszabályok.

Az adott társadalom normáitól eltérő viselkedést deviáns viselkedésnek nevezzük. Deviáns viselkedés az öngyilkosság, bűnözés, alkoholizmus, kábítószer-fogyasztás, és a lelki betegségek.

A deviáns magatartást kiváltó társadalmi tényezők

Az iparosodás és az urbanizáció jelenségei más tényezőkkel összefüggésben hatnak a deviáns magatartás kialakulására.

A deviáns magatartást kiváltó konkrét tényezők lehetnek:
• a kulturális tényezők, hagyományok, elfogadott magatartási minták,
• politikai intézkedések is tápot adhatnak bizonyos deviáns magatartási formák terjedésének.
• közrehatnak az anómia sajátos megnyilvánulási formái. A csábító anyagi jólét bűncselekmény elkövetésére, a magasabb funkció vonzása opportunizmusra, klikkel útján való érvényesülésre ösztönözhet, s ha ezek nem is mindig nyilvánulnak meg pl. bűncselekményekben, mégis talajt biztosíthatnak a deviáns magatartás formái számára, a devianciának.

• deviáns magatartásokat termelhet a többoldalúan hátrányos helyzet is, különösen a belőle fakadó depriváltság érzése, amely könnyen eredményezhet alkoholizmust, ezzel összefüggően bűnözést, a családi szocializáció megbontását, a gyermekeket és fiatalkorúakat veszélyeztető helyzetet, idősebb korban öngyilkosságot, táptalaja lehet a mentális betegségeknek.

A deviáns magatartások valamilyen konfliktus-szituáció feloldásaként jönnek létre.

A társadalmi, kulturális tényezők két szinten működnek közre:
• konfliktushelyzetek létrehozásában – az iparosodó, urbanizálódó társadalmakban több konfliktushelyzet alakul ki mint pl. a tradicionális társadalmakban
• a konfliktushelyzet feloldásában – a primer kötelékek közreműködnek a konfliktusok könnyebb feldolgozásában pl. a vallás.

Mindezek a társadalmi tényezők nem automatikusan teremtenek deviáns magatartást és nem is egymástól függetlenül hatnak. A társadalmi tényezők egyéni tulajdonságokon keresztül jutnak kifejezésre.

Újabb kutatások felhívják a figyelmet a deviancia szekvenciális modelljére: a deviáns magatartás sémái meghatározott sorrendben fejlődnek ki, és az egyén magatartásában megfigyelhető a deviancia felé vivő lépések sorrendje. Az út a szándékos nonkonform magatartástól az alkoholizmusig, a bűncselekmények, elkövetéséig vezethet, sőt addig, hogy az egyén elfogadja, hogy deviánsnak tekintik, végül a deviancia, mint életforma is kialakulhat, esetleg szervezett deviáns csoportba való belépéssel párosulva.

Nemzetiségek, etnikai kisebbségek és etnikumok a magyar társadalomban a XX. században

Mielőtt a nemzetiségek, etnikai kisebbségek, valamint etnikumok magyar társadalomban elfoglalt helyzetének vizsgálatához kezdenénk, tisztáznunk kell e fogalmak valós jelentését.

A nemzetiség szót két értelemben használhatjuk. Általánosabb értelmében valamely nemzethez való tartozást jelent. Szociológiai, politikai kifejezésként ugyanakkor valamely meghatározott etnikumhoz tartozó kisebbségre használják.

Kisebbségnek nevezünk egy nagyobb közösségen belül többé-kevésbé elkülöníthető, sajátos azonosságtudattal rendelkező (pl. etnikai, vallási vagy egyéb) csoportot, ha annak létszámaránya a nagyobb közösségéhez viszonyítva kisebbségben van.

Etnikum alatt történelmileg kialakult, az összetartozás tudatával, valamint közös nyelvvel, kultúrával és hagyományokkal rendelkező népességet értünk. Ezen belül a kisebb létszámú, zártabb etnikumokat az etnikai közösség, törzs vagy csoport, míg a nagyobb embertömeget képviselő, kiterjedtebb földrajzi területeken élő etnikumokat a nép, illetve nemzet kifejezéssel jelölhetjük. A kisebbségben élő etnikumokat nemzetiségeknek nevezik. Napjainkra a lakosságnak mintegy 10 százaléka tekinthető valamely nemzeti vagy etnikai kisebbséghez tartozónak.

A nemzeti kisebbségek

Magyarországon 13 törvényben elismert nemzetiség él, ezek között 12 nemzeti kisebbség (németek, szlovákok, horvátok, románok, ukránok, szerbek, szlovének, lengyelek, görögök, bolgárok, ruszinok, örmények), illetve 1 etnikai kisebbség (cigányság). A népszámlálások, a kisebbségjogi intézmények csak ezen kisebbségek adatait, társadalmi mozgásait mérik, és kisebbségi önkormányzatot csak ezek az etnikumok alakíthatnak, mivel ezek azok a népcsoportok, amelyek minimum egy évszázados itt-tartózkodást tudtak igazolni (történelmi kisebbségek). Az ukrán, a lengyel, a görög, a bolgár, a ruszin és az örmény nemzetiségeket csak 1991-ben ismerték el hivatalosan. A legtöbb hazai nemzeti és etnikai kisebbségnek közös vonása, hogy a magyar állam keretei között leélt évszázados múltja miatt kettős tudatúnak vallja magát, és magyarságtudatuk legalább olyan erős, mint kisebbségi kötődésük.

A legnagyobb létszámban élő nemzeti kisebbség a németeké. A mai Magyarország területének hagyományos német népcsoportjait összefoglaló néven „sváboknak” is nevezik. A németeket számban követő nemzetiség, a szlovákság (tótok), nem sokkal marad el a horvát nemzetiség sem a szlovákoktól.

Az etnikai kisebbségek

Magyarországon egy hivatalosan elismert etnikai kisebbség létezik, a cigányság. Tulajdonképpen a „cigányság” fogalom több népcsoportot is takar, amelyek a magyar nemzeti kultúrához egyféleképpen vagy legalábbis hasonlóan viszonyulnak. A szociológia meghatározása szerint „cigány” az, akit környezete (leginkább a „nem cigányok”) annak tartanak. A cigányságot számos különböző csoport alkotja, amelyeknek kultúrája jelentősen eltér egymástól. A magyarországi cigányság azoktól az önmagukat romáknak nevező és roma nyelven beszélő népcsoportoktól származik, amelyek a középkorban érkeztek a balkáni országokba és Magyarországra. A cigányság egy része ma is romának vallja magát, például a magyar cigányok (romungrók) és az oláh cigányok hagyományos közösségeihez tartozók, a legkisebb arányban az úgynevezett beás cigányok élnek Magyarországon, akik a román nyelv egy régies román nyelvváltozatot beszélnek. Emellett kialakulóban van a modern roma nemzet fogalma is. A magyarországi cigányok legnagyobb része magyar anyanyelvű. A roma nyelv (cigány nyelv) ismerete ma csak a cigányság kisebb részére jellemző, elsősorban az aprófalvas felépítésű dél-dunántúli megyékben, valamint Szabolcs-Szatmár-Bereg és Nógrád megyében is. A magyar társadalmon belül a cigányság életkörülményei a legrosszabbak. A cigány nemzetiségűek általában hátrányos helyzetben vannak a munkavállalás és a tanulás terén (diszkrimináció).

A kisebbségek és a magyar társadalom, állam kapcsolata

A magyar kormány a kisebbségek életének tudatos segítését nemcsak a nemzetközi kötelezettségvállalásokból eredő feladatnak, hanem hosszú távú nemzeti érdeknek is tartja. Támogatja a kisebbségi csoportok identitásának megerősítését, a kisebbségi önkormányzati rendszer fejlesztését, a kisebbségi kulturális autonómia megvalósulását.

Ennek értelmében a magyar országgyűlés 1993-ban elfogadta a nemzetiségi törvényt (Nemzeti és Etnikai Kisebbségek Jogairól szóló törvény). A törvény szerint a Magyarországon honos nemzeti és etnikai kisebbségek helyi és országos kisebbségi önkormányzatokat hozhatnak létre, melyek választása az önkormányzati választások során történik. Ezen belül helyi, illetve országos kisebbségi önkormányzatokat is ismerünk. Emellett a kisebbségek jogait országgyűlési biztos (ombudsman) védi.

A helyi kisebbségi önkormányzatok feladata a kisebbség ünnepeinek meghatározása, helyi kisebbségi média, közoktatás, hagyományápolás fenntartása, pályázatok, ösztöndíjak kiírása.

Az országos kisebbségi önkormányzat határozza meg a kisebbség országos ünnepeit. Feladata lehet továbbá színház, múzeum, könyvtár, művészeti és tudományos intézet, kiadó, közép- vagy felsőfokú oktatási intézmény, jogsegélyszolgálat üzemeltetése. A legfontosabb joga a kisebbséget érintő valamennyi jogszabály véleményezése, és az, hogy a kisebbség építészeti emlékeivel vagy a nemzetiségi oktatás törzsanyagával kapcsolatos törvényeket elfogadhatja vagy visszaküldheti a parlamentnek.

Mindezek alapján elmondható, hogy a magyarországi kisebbségek kultúrájának ápolásával az ország évszázadokra visszanyúló kulturális sokszínűsége értékként őrizhető meg minden állampolgár számára.

Világvallások

Minden társadalomnak szüksége van rituálékra, melyek a társadalom tagjaiban tudatosítják azokat az értékeket, amelyek a társadalom együttműködésére és egyesülésére támaszkodnak. A vallások segítenek az egyes embereknek, hogy el tudjanak igazodni a világban, az egész társadalom számára fontos funkciót látnak el úgy, hogy a társadalom tagjai számára közös értelmezési keret nyújtanak az élet értelméről, az értékekről, normákról, erősítik az összetartozás érzését, közösségeket teremtenek, törvényesítik a fennálló társadalmi intézményeket. A vallások már az emberi civilizáció kialakulásával megjelentek, azóta is folyamatosan átalakulnak (pl. reformáció), illetve újak születnek. Alapvatően két fő típusba sorolhatók: egyistenhívők (monozeizmus) vagy többistenhívők (politeizmus). A hívek száma, az egyes vallások elterjedése alapján öt világvallást különböztetünk meg: hinduizmus, buddhizmus, kínai univerzizmus, kereszténység, iszlám.

India ősi vallása a hinduizmus (brahmanizmus), mely az árja hódítás után több száz éves folyamat eredményeképpen jött létre. Sokistenhívő vallás, hívei maguk határozhatják meg, hogy melyik istent imádják. A legfőbb istenhármasság: Brahma (a teremtő), Visnu (a megtartó), Siva (a pusztító). A három főisten egységet alkot: a teremtés, fenntartás és pusztítás irányítja a világ örök körforgását. Vannak olyan hitelvek, amelyek minden hívőre kötelezőek. Ezek nagyrészt társadalmi természetűek. Ilyen a varna-rendszer /kasztrendszer/ amely négy csoportra osztja a társadalmat. Az egyes kasztokba csak beleszületni lehet, tehát a hindu vallás nem vehető fel. A kasztok tagjai csak egymással érintkezhetnek, életüket szigorú előírások szabályozzák. A Karma /tett/ és a reinkarnáció /újjászületés/ központi tana szerint a folytonos újjászületések formáját az határozza meg, hogy korábbi életünkben milyen tetteket hajtottunk végre.A végső cél a világlélekkel való azonosulás.
A buddhizmus alapítója egy Gautama Sziddharta nevű herceg volt, aki i.e. 560-ban született Nepálban. Elhatározta, hogy ő is szerzetesi útra tér, s örökre elhagyta apja fényűző palotáját. Sok éven keresztül imádkozott és böjtölt. Végül leült egy fa alá, s meditálni kezdett. Mikor felnyitotta a szemét, meglátta az igazságot. Ekkor kapta a Buddha (Megvilágosodott) nevet. Rájött, hogy az emberek azért szenvednek, mert soha nem elégedettek azzal, amijük van, hanem mindig többet akarnak. Az embernek, ha pozitív változást szeretne életében, radikálisan meg kell változtatnia a gondolkodását, s tetteit.

Főbb tanításai: 1. a lét bármilyen formája szenvedést is jelent;
2. ennek a szenvedésnek az oka a mohóság;
3. szenvedést meg lehet állítani (nirvána);
4. az út a szenvedés megszüntetéséhez a nyolc nemes ösvény, pl. Buddha tanításai, pozitívan gondolkodni, igazmondás, könyörületesség, nyugodt, elégedett elme létrehozása, hasznos munka, tudatosság stb.

Elveti a kasztrendszert, de megtartja az újjászületés és a megváltás tanát. A vágyakról való lemondással juthatunk el a nirvánába. Ez nem azonos a halállal, inkább egy meghatározhatatlan, magasabb rendű szellemiség elérése. A hívők életformáját sajátos kettősség határozza meg : szeretet, önzetlenség minden élő iránt s egykedvűség az önmagukat érő történésekkel szemben. A buddhizmus a rá jellemző gondolatszabadság révén jelentősen átformálódott, irányzatokra szakadt. Ma már világszerte elterjedt, de főként Közép-Ázsiában és a Távol-Keleten meghatározó vallás. Irányzatai pl. tibeti lámaizmus, zen-buddhizmus.

A kínai vallás eredetileg a szellemvilágon alapult. A kínaiak szerint a világban egyetemes összhang uralkodik. Vallási elképzelésüket univerzizmusnak nevezzük. Az univerzum (a világmindenség) az ég, a föld és az ember kölcsönhatásából áll. Minden dolognak két egymást harmonikusan kiegészítő része van: a Jang és a Jin. A Jang a világosság, az aktív, a férfierő; a Jin a sötétség, a passzív, a női erő. A világot az örök törvény, a Tao mozgatja, amely a Jang és a Jin egyensúlyát biztosítja. A Kr. e. VI. században két vallási rendszer alakult ki, a Kung-fu-ce (Konfuciusz) nevéhez fűződő konfucianizmus, mely a hagyományok tiszteletére, az erkölcsös életre és az állam szolgálatára tanított, valamint a Lao-ce nevéhez fűződő taoizmus, mely a boldognak tartott múlt felé fordul, elveti a változást, a vágyak nélküli bölcselkedést tartja ideális állapotnak.

A kereszténység kialakulása Palesztinában a názáreti Jézushoz köthető. Jézus 30 évesen kezdett tanítani. Életét az evangéliumok írták le (Máté, Márk, Lukács, János). Jézus keresztre feszítétték, tanítványai, az apostolok azonban elkezdték az új hit terjesztését. A kereszténység olyan egyistenhívő vallás, amely a földi élet szenvedéseiért a túlvilágon ígér kárpótlást. A túlvilágon az egyén helyét élete – bűnei, illetve erényei – határozzák meg (pokol, purgatórium, menny). Alapeszméi: hit Istenben, szeretet, megbocsátás, a megváltás reménye. Elutasította a vagyont, az erőszakot, a gyűlöletet. Az isteni természet három megnyilvánulási formája az Atya-Fiú-Szentlélek – a Szentháromság. Az üdvözülést szolgálják a szentségek: a keresztség; a bérmálás; a házasság; a papi rend; az oltári szentség (úrvacsora); a gyónás; az utolsó kenet (a betegek szentsége). A hívek kapcsolatának formája az Istennel: egyénileg az ima; közösségileg a szentmise (istentisztelet). A történelem folyamán a kereszténység irányzatokra szakadt.

Egyházszakadások: 1054 – görög-keleti (ortodox) – római katolikus;
1517 – reformáció → protestáns irányzatok; pl. evangélikus, református stb.;
1534 – angol reformáció → anglikán egyház.
A kereszténység világszerte elterjedt, minden kontinensen meghatározó vallás.

Az iszlám Mohamed próféta által 610-632 között Mekkában és Medinában megalapított egyistenhivő vallás. Tanításai miatt szembekerült a gazdag mekkai kereskedőkkel, ezért kénytelen volt Medinába menekülni 622-ben. 622, Mohamed futásának (hidzsra) éve az iszlám időszámítás kezdete. Az iszlám szó jelentése: Teljes behódolás Istennek. Az Arab félszigetet tekinthetjük az iszlám vallás bölcsőjének. Az iszlámvallásra nagy hatással voltak a zsidó illetve keresztény hagyományok. Jelentős hatást gyakorolt a pogány arab világra is. Maga Allah korábban csupán egy törzsi istenség volt, s a pogány eredetű a mekkai szent helyen a Kába–kő (egy meteoritdarab) tisztelete. Az iszlámok szent könyvét Koránnak nevezik, amely fejezetekből, úgynevezett szurákból állt.

A Korán alapján a hívő muszlimoknak a következő 5 alapvető parancsot kell betartaniuk:
1. Allahban, az egyetlen istenben s a profétájában, Mohamedben való hit.
2. Mekka, a szent város irányában végzett napi ötszöri ima.
3. Kötelező alamizsnaosztás a szegényeknek.
4. A Ramadan havi böjt betartása, mikor napkeltétől napnyugtáig tilos enni és inni.
5. Minden igazhitű életében legalább egyszer zarándokoljon el a szent városba, Mekkába.

Az iszlám vallásnak két irányzata volt. Az egyik irányzat magukat szunnitáknak nevezte. Szerintük kötelező hagyományoknak az a része, amit a hívők közmegegyezéssel fogadnak el. A másik irányzat magukat siitáknak nevezte. Fontosnak tartották azt a hagyományt, amelynek a próféta közvetlen leszármazottaira, vagyis a kalifákra vonatkozik.

Az iszlám szerint társadalmi kötelezettség a hit terjesztése, melynek eszköze a dzsihád (szent háború).
Az iszlám ma főleg az arab világban és Ázsiában elterjedt, ezsmei háttérként kapcsolható a nemzetközi terrorizmushoz is.

Nemzeti hagyományok, identitás

Az önazonosságunk nem azonos a személyi igazolványban rögzíthető adatokkal. Mi európaiak, magyarok vagyunk. Mindenki lakik valahol, tehát városi, falusi, kispesti, győri stb. Van, aki vallásos, van, aki nem. Az önazonosság (identitástudat) az egyén tudata arról, milyen nemhez, nemzethez, valláshoz, régióhoz tartozónak érzi magát. E tudatforma lassan alakul ki az emberekben, a felnőtté érlelődés folyamatában. Azt, hogy milyen állam polgárai vagyunk, vagy melyik település lakosai, örököljük. Azt azonban, hogy melyik kultúrához kötődünk, melyiket szeretnénk ápolni és magunkénak vallani, az egyének többnyire felnőtt korukban döntik el. Az állampolgárság adott dolog. Ám lehet valaki más állam polgára, mint ami az anyanyelve. A nyelvi-kulturális identitástudat azonban csakis az egyén meggyőződésén alapulhat, „magánügy”. Ő és csakis ő döntheti el, vajon melyik nyelvi-kulturális közösséghez tartozik.

A demokratikus társadalomban mindenki maga döntheti el vonzódásait és azt, milyen értékekhez óhajt alkalmazkodni. Ha valaki másképpen cselekszik, mint amit a belső lelkiismerete diktál, lelkifurdalást érez. Ezért sem szabad senkit arra kényszeríteni, hogy akarata ellenére elhagyja ősei hitét, nyelvét.

Az anyanyelvi kultúra, az anyaország történelme sokakat akkor is hűségre ösztönöz, ha nem a szomszédos államokban élő kisebbségi magyar, hanem hazájától sok ezer kilométerre él, mert vagy ő, vagy a szülei emigráltak. A jogos nemzeti büszkeség azonban sohasem nézi le más nemzetek történelmét, kultúráját. A modern ember bátran lehet többes identitású, például párizsi zsidó magyar, vagy washingtoni protestáns magyar. Nyilvánvaló, hogy még a választott sportklub iránti rokonszenvet sem cseréli fel senki szívesen erőszak hatására. Az identitástudat az ember belső ügye. A fiatalok identitástudatának kialakításában sokat segít, ha törődnek szülőföldjük hagyományaival, és tenni is hajlandók a jó hagyományok ápolása érdekében.

Most kezd újraéledni egy kedves, régi szokás, a lokálpatriotizmus. Az érzelmi kötődés a helyhez, ahol élünk, áldozatos munkára, például a műemlékek megszépítésére ösztönzi a település lakóit. Akinek közösségi célja van, sokkal könnyebben azonosul saját szerepeivel, hisz számtalan visszajelzést kap társaitól, hogy milyennek tartják őt.

Az emberek többféleképpen ítélik meg a társadalmi jelenségeket, és vélekedésükben az egyik legfontosabb elem az a tény, hol nevelkedtek fel. Fontos tehát a lakcím: európai, magyarországi, városi vagy falusi ember valaki. Ám ez még kevés. Az emberek identitástudatát kulturális hatások alakítják. Ebbe beletartozik a családi hagyomány éppen úgy, mint a vallási és nemzeti hagyományok. A viselkedéskultúra is beletartozik a kultúrák ember, kulturált társadalom fogalmába. A család értékközvetítő szerepe abban is megnyilvánul, hogy ezeket a normákat megtanítsák otthon a fiataloknak. A ma élő felnőttek egy részének identitástudata azért nem eléggé magabiztos, mert a régi rendszerben esetleg féltek attól, hogy kifejezést adjanak nemzeti, vallási, kisebbségi identitástudatuknak. Ezért is illeti meg igen nagy tisztelet azokat a magyar családokat, akik a diktatúrák idején is vállalták, hogy román, szovjet, csehszlovák, jugoszláv állampolgár létükre magyarnak érzik magukat. E történelmi tapasztalat a ma élő idős nemzedékekben mély nyomot hagyott.

Az emberek identitástudatát napjainkban nagymértékben befolyásolhatja a lakóhely, tehát az, hogy városi vagy falusi lakos valaki. Különösen a fővárosnak van nálunk nagy presztízse. Ennek oka az lehet, hogy Budapesten nemcsak számos kulturális létesítmény és kórház között választhatnak a lakosok, de munkahelyből is több lehetőség adódhat, mint kisvárosban vagy falun, ahol esetleg egyáltalán nincs sem termelő-, sem szolgáltatóipar. Újabban a városok társadalmában egyre inkább meghatározó a munkahelyhez való érzelmi ragaszkodás. Az emberek egy része nem arra büszke, mi a szakmája, hanem arra, hogy melyik sikeres, híres cég alkalmazottja. A fiatalabb korosztályokban a fogyasztói szokásokhoz (márkanév, zenekarok, sportklubok) való érzelmi kötődés is divatba jött. Néha a divatos viseletek alapján elkülönült fiatal csoportok rivalizálnak egymással, becsmérlő a véleményük egymás ízléséről.

Városaink ökológiai szerkezetét meghatározó tényezők a 70’-es években. Konrád György és Szelényi Iván empírikus vizsgálatainak elméleti eredményei

A városkutatáson belül az ökológiai szerkezet vizsgálatának az a jelentősége, hogy segítségével a sokszor konfliktusos társadalmi folyamatok és változások láthatóvá válnak
A városi térszerkezet vizsgálatát a következő elemző szempontok szerint végezhetjük el:
- épített környezet (pl. lakások, épületek, üzletek, intézmények, stb. típusa, kora, minősége)
- lakosság (pl. életkor, képzettség, foglalkozás, beosztás, családnagyság, stb.)
- gazdasági jellemzők (pl. telekár, bérleti díj, telekfelhasználási mód, eltérő funkciójú gazdasági egységek területi szóródása, stb.)

Konrád és Szelényi térszerkezeti kutatásai
- 60’-as évek vége – Pécs és Szeged kutatása
- kutatásuk központjában a „lakáskérdés” állt (háttér: társadalmi és gazdasági átalakulás az extenzív iparosítás nyomán + politikai és ideológiai tényezők)
- a lakáskérdés problémáját a kor szakemberei a hiánnyal magyarázták 
- 1960 – 15 éves lakásprogram – 1976-ig 1 millió új lakás felépítése a cél
- 60’-as évek közepe – Szelényi Iván - lakáselosztás anomáliáinak köszönhető a lakáskérdés problémája - Szelényi azt vizsgálta, hogy a lakáselosztást meghatározó lakáspolitika és lakásgazdálkodási rendszer miért és hogyan járul hozzá a társadalmi előnyök és hátrányok konzerválásához, illetve felhalmozódásához  legfontosabb megállapításai:
• az 1960-as évek végének lakásgazdálkodási rendszerében két modell egészítette ki egymást
- hatósági úton elosztott lakásokhoz való jutás lehetősége (ingyenes állami és részleges támogatást élvező szövetkezeti lakások)
- piaci úton történő lakáselosztás
• a lakásrendszert (a két elosztási modell tükrében) az alábbi lakásosztályok jellemezték:
- hatósági modell
- új állami lakások (ezek bérlői kapták a legnagyobb méretű szubvenciót)
- régi állami lakások (bérlői alig jutottak szubvencióhoz)
- piaci modell
- OTP- és társasházak (tulajdonosok a kedvezményes hitelkonstrukción keresztül nagy szubvencióhoz jutottak)
- új családi házak (építtető csekély szubvencióban részesült)
- régi családi házak (semmiféle támogatás nem volt)
• Pécsett és Szegeden közös lakásmobilitási vizsgálat Konrád Györggyel, ami bizonyította:
- a magasabb jövedelmű rétegek a két modell két felső osztályába áramlanak – olcsóbban, vagy ingyenesen jobb lakáshoz jutnak
- az alacsonyabb jövedelmű rétegek számára az emelkedés csúcsát a piaci modell 2. lakásosztálya jelenti – szerényebb színvonalú lakáshoz juthatnak magasabb áron
- mindez bizonyította, hogy az államszocializmus lakásgazdálkodási rendszere fokozta a városi népesség területi szegregációját, mely a társadalom felső rétegeinél az előnyök, az alsó rétegeinél a hátrányok halmozódásához vezetett
• a klasszikus humánökológia a város térszerkezetének alakulását és szegregációs jelenségeit a telekár változásával magyarázta – mi lehet a szegregáció kiváltója egy olyan társadalomban, ahol az állami teleknek ára sincs?
- Szelényi arra a megállapításra jutott, hogy ha az övezet-lehatárolás alszempontjául a lakásosztály kategóriáját használja, nemcsak a város ökológiai szerkezete, de az azt mozgató szegregációs folyamatok oka is feltárható
- hipotézise: a lakásosztályok térbeli elkülönülése összekapcsolódik a lakás mobilitási esélyek társadalmi rétegek szerinti különbözőségével, és ez a két tényező együtt hozza létre a népesség sajátos területi szegregációját, s vele a városok övezetes ökológiai szerkezetét (ld. 71. ábra!)
• mi és hogyan kapcsolja össze a lakásosztályok térbeli disszimilaritását a lakás mobilitási egyenlőtlenséggel, azaz mi a szegregációs folyamatok végső meghatározója? – Szelényi szerint a lakáspolitika
• Pécs és Szeged ökológiai szerkezetének vizsgálata a következő általánosítható eredményekre vezetett
- a, városainkat hat homogén övezetre lehet felosztani a 70’-es évek elején:
- belváros
- átmeneti övezet, ami két részre bontható – leromló (avuló)
- zöldövezeti (javuló)
- ipari lakóterület
- családi házas terület
- új lakótelepek övezete
Infrastrukturális szempontból
- a belváros, a javuló átmeneti övezet és az új lakótelepek voltak a jobb minőségű területek – itt lakott a népesség 40%-a, akiknek mintegy 70%-a magas társadalmi státusú és jövedelmű réteghez tartozott
- a másik három, kevésbé színvonalas övezetben lakott a népesség 60%-a, akiknek kb. 70%-a fizikai munkás volt
- b, a városokban olyan lakás mobilitási tendenciák érvényesültek, melyek a népesség fenti szegregációs jellemzőit nem csökkentették
- c, a lakáspolitika (hierarchizált lakáselosztás), a hitelpolitika (magasabb jövedelmű rétegnek kedvezés) és a várostervezői gyakorlat (egy-egy területre homogén lakásosztályok koncentrálása) egymás hatását kumulálva fokozta a szegregációt:
- az alacsony társadalmi státusú népesség lakás mobilitását gátolta
- az anyagi áldozatokra képes munkásságot a családi házas övezetbe szorította
- a városfejlesztési gyakorlat a fejlesztési erőforrásokat új lakótelepek építésére koncentrálta - avuló átmeneti övezet további romlása – tehetősebb lakói a belvárosba igyekeztek, helyükre szegényebb rétegek költöztek, így elkezdődött a slumosodás folyamata
- d, összevetette a városnövekedés észak-amerikai, Ny-európai és K-európai útját – a slumosodó területek és a magasabb társadalmi státusú területek elhelyezkedésében jellegzetes különbségek (ld. 72. ábra!)

Az elmúlt 25 év jelentős társadalmi és gazdasági változásokat hozott, melyek hatására megváltozott a lakásgazdálkodási rendszer, átértékelődtek a lakásosztályok, megváltozott a várostervezés, városrendezés aktivitási zónája, mindezek hatására átértékelődtek és átrendeződtek a város bizonyos övezetei
A legszembetűnőbb változások:
• a lakótelepek, lakótelepi lakások egyre jobban leértékelődnek, társadalmi összetételük romlik és ez korukkal egyenesen arányos
• javul a korábban slumosodó belvárosi területek lakóértéke és vele társadalmi státusa, a megélénkülő üzleti élet leromlott területeket lendít fel
• az új beépítési területek mozaikszerűen szóródnak a korábbi átmeneti övezetben, magasabb státusú foltokat ékelve az alacsonyabb státusú övezetbe - széttördelik a homogén övezetet és a slumosodással ellentétes irányú folyamatot, a „dzsentrifikációt” hozzák létre
• mindezek a folyamatok csökkentik a szegregációt, mely minden bizonnyal csak átmenetet jelent az új társadalmi státusú és tartalmú övezetek kialakulásának folyamatában







Milyen előnyökkel és hátrányokkal társulhat a szegregáció magas foka?
Lehetséges előnyei:
• ha egy területen hasonló társadalmi státusú, életmódú, értékrendű és normákat betartó emberek élnek együtt, ez a tény a lakóhelyük otthonosságának, a nyugalomnak és biztonságnak az érzését alakítja ki bennük – erősödik az összetartozás tudata, érzik, hogy „saját körükben vannak”
• megmaradnak, sőt elmélyülnek az adott társadalmi csoportra jellemző értékek, szokások – a közösség identitása erősödik, ami jelentős megtartó- és fejlesztőerőt szabadít fel az övezetben
A hátrányai:
• a jó és rossz minőségű lakókörnyezettel, magas és alacsony társadalmi státusú népességgel rendelkező övezetek elkülönülése önmagát kumuláló folyamat, mely erősíti az egyik területen az előnyök, a másik területen a hátrányok halmozódását
• ez a folyamat elkerülhetetlenül a városi deviancia növekedéséhez vezet, elmélyíti a társadalmi konfliktusokat a város lakói és egyes területei között

A szegregáció igen alacsony fokának is megvannak a maga előnyei és hátrányai
(lakóhely szabad megválasztási lehetőségének hiánya pl. telekhiány idején, vagy diktatórikus társadalomban központi lakóhely-kijelölés esetén)
Előnyök (ezeknek érvényesülési feltétele, hogy a közvetlenül egymás alatti-fölötti státusú rétegek (pl. felső alsó és alsó közép osztály) lakjanak együtt):
• a magasabb társadalmi státusú réteg kultúrájának, értékrendjének pozitív kisugárzása a környezetére – az alacsonyabb státusúak felemelkedését segítheti a közvetlen példa és hatás
• magasabb társadalmi réteg megismerheti az együttélés során a státusban alatta levőket, toleranciát tanul, előítéletei kopnak
Hátrányok :
• ha túl távoli társadalmi rétegek (a szélsőségek) kerülnek kényszerűen egymás mellé, befeléfordulás, elzárkózás, elidegenedés, ellenségeskedés lesz mindegyik réteg válasza, védekezése, ami könnyen vezethet a társadalmi leépüléshez, az értékek elsilányodásához – a helyzet veszélye, hogy a színvonaltalanság lesz az erősebb, a meghatározó

27. Budapest térszerkezetével foglalkozó kutatások és eredményeik összefoglalása

- 1980 – Budapesti Városépítési Tervező Vállalat – budapesti vizsgálat az ökológiai struktúra és a térszerkezet összefüggésének feltárása céljából
- elkészítették Budapest övezet és szektor modelljét – szerintük mindkét térszerkezeti felosztásnak megvan a létjogosultsága, magyarázó erejük azonban korlátozott 
- modellek továbbfejlesztéseként az 1970-es népszámlálási adatokra támaszkodva új modellt készítettek: „Területi rendszer modell”
• az övezet modell ( ld. 73. ábra!):
- az övezeti lehatárolás alapját a városnövekedés történeti jellemzői képezték
- a modell négy, részben koncentrikus kör elrendezésű övezetre osztja a várost
- a modell hibája, hogy nem veszi figyelembe a budai és pesti oldal természeti adottságainak különbségét, ami teljesen más beépítésre ad lehetőséget, így mindkét oldal más-más társadalmi rétegeket vonz
• a szektor modell (ld. 74. ábra!):
- a belvárosból kivezető fő közlekedési csatornák mentén kilenc szektorra osztotta a várost
- a szektorok lehatárolásának alapja: különböző időszakokban más-más irányba és jelleggel fejlődött a város
- a modell gyenge pontja, hogy egy szektort képeznek a sűrűbeépítésű belvárosi és a laza beépítésű külvárosi területek
• a „Területi rendszer modell”
- elkészítéséhez az 1970-es népszámlálás adatait használták fel – az adattár többféle területi bontásban közli az adatokat, így először a megfelelő téraggregátumot kellett megválasztaniuk
- a lehetséges téraggregátumok:
- számlálókörzet (a legkisebb területi egység, Bp-en 7500 van belőle)
- városrendezési körzet (kb. 500 van Bp-en)
- alkerület (86 van Bp-en)
- hatósági kerület (legnagyobb területi egység, számuk 22)
- legmegfelelőbbnek a módosított alkerület tűnt – módosítás:
- az új lakótelepeket kiemelték és új területrészek lettek
- néha összevontak önálló népszámlálási alkerületeket
- a módosított alkerületet területrésznek nevezték
- a területrészek beépítési és társadalomszerkezeti jellemzőinek elemzése után 8 nagy zónát határoltak le (ld. 75. ábra!)

- kb. 10 évvel később Csanádi Gábor és Ladányi János – Bp. tér- és társadalomszerkezetének összefüggéseit és változásuk mozgatórugóját keresték – elkészítették a 3 modell szórásnégyzet próbáját 
- a próba eredménye:
- az övezeti modell a területrészek szórásnégyzetének 39%-át
- a szektor modell az 51%-át
- a területi rendszer modell a 85%-át magyarázta
- kisebb körzetekre is elvégezték a szórásnégyzet próbát – minél kisebb volt a területi egység, annál nagyobb szórást tapasztaltak, ami a területrészek nagy belső heterogenitását bizonyította
- a modell hibája
- nagy belső heterogenitás
- a területrészeken belüli kisebb egységek szórása igen különböző volt
- Csanádi és Ladányi – cluster analízis módszer – kisebb téraggregátumok felhasználásával Bp. tér- és társadalomszerkezeti összefüggéseinek elemzése – alapegység a városrendezési körzet 
- végkövetkeztetések:
• a belvárostól kifelé haladva csökken a diplomás, vezető és szellemi foglalkozású aktív keresők aránya (ld. 76. ábra!)
• a társadalmi elit lakóhelyei a következők: Buda ismert villanegyedei, pesti belváros Duna parti része, Zugló és a Népliget környéke (kisebb foltokban)
• az elit társasházakban, zöldövezeti részeken, a belvárosban vagy közel hozzá lakik; a munkásosztály családi házakban és a körutakon kívül lakik elsősorban (ld. 77. ábra!)
• a beépítés jellege szerint valóban érvényesül övezetes hatás, bár az idő múlásával csökken az ereje - a szerzők összefoglalása erről a végkövetkeztetésükről: „.. a várost a központból kifelé haladva egyre csökkenő beépítési intenzitású, koncentrikus övezetekként elképzel, és a városi társadalom különböző státusú csoportjait ezen övezetek szerint térben is tagoló szabályozás idővel egyre inkább felbomlik. Eleinte az építési övezetek formailag még érvényesek...A később beépülő területek szabályozása viszont már egyre inkább „foltszerűnek” tekinthető, míg a legutóbbi évtizedekben...akár építési tömbökre is megengedhető az övezetes előírásoktól való eltérés, a városrendezési szabályozás egyre inkább mozaikszerűvé válik.”

GAZDASÁGI TÉRELMÉLETEK. THÜNEN, WEBER, CHRISTALLER, ALONSO TÉRELMÉLETE.

A közgazdászok és a város-, ill. gazdaságföldrajzzal foglalkozók számára az ökológiai tér mint termelőhely és piaci terület jelenik meg. Rendszerint nem foglalkoznak az ökológiával, de amikor a földrajzi elhelyezkedés és a költségek, ill. a jövedelmek összefüggéseit elemzik, munkájuk gyakran vezet olyan általánosításokra, melyek összecsengnek a szociológusok ökológiai kutatásainak eredményeivel.

Thünen mezőgazdasági telephelyelmélete

- a gazdaságföldrajzos német Thünent a városökológiai kutatások előfutárának tekinthetjük, akinek 1826-ban jelent meg a város és régió szerkezetére vonatkozó elmélete.
- modelljében egy olyan várost tételezett fel, mely :
- teljesen önellátó és más településektől teljesen elzárt
- egy termékeny alföld közepén helyezkedik el, melyet vadon és hajózhatatlan folyók vesznek körül.
- Thünen bebizonyította, hogy ilyen feltételek mellett azokat a termékeket, amelyek magas szállítási költséget igényelnek (pl. gyümölcs, zöldség, tej...), termelőik igyekeznek a városokhoz minél közelebbre letelepedve termelni, hogy költségeiket minimalizálják - ezért a különböző termékek termelése a város, ill. a központ körül koncentrikus körökben történik.
- mivel a piac a város középpontjában helyezkedik el, azon termékek termelése folyik a legbelső körben, melyek szállítási költsége a legmagasabb, majd a csökkenő szállítási költségek függvényében kifelé haladva , a legkülső körben találjuk a legalacsonyabb szállítási költséggel rendelkező termék termelőit.
- Thünen ebből a megközelítésből kiindulva, a következőképpen magyarázta a város és régiójának kapcsolatát:
- a központi üzleti negyed kifelé szorítja a várost az alföldre, miáltal a környező területeket lakó és egyéb, nem mezőgazdasági célra fogják felhasználni - mivel a központ az a területe a városnak, melyet a legjobban, legkönnyebben és leggyorsabban lehet elérni a város minden pontjáról, ide leginkább azok a termelők igyekeznek letelepedni, akiknek magas a szállítási költsége 
- a központban lévő telkek korlátozott száma és megszerzésükért folytatott verseny felveri a telekárakat, ami azt eredményezi, hogy idetelepedni csak azoknak a foglalkozási ágaknak éri meg, melyek helyigénye kicsi és szállítási költsége nagy
- a központ egyben igen vonzó, mint lakóhely is, ugyanis itt a legnagyobb és legváltozatosabb munkaerő-kereslet és az árukínálat.
- Thünen szerint: ha két, hasonló célra használt területen a telekárak különböznek egymástól, akkor ennek okát az eltérő szállítási költség vonzatukban kell keresnünk.
- Thünen elmélete sok hasonlóságot mutat a jóval később született, nagytömegű empírikus adat feldolgozásán alapuló koncentrikus körök teóriába foglaltakkal.

Weber ipari telephelyelmélete

- XX. század eleje –Alfred Weber – termelőszervezet telephelyválasztásának kérdése (teljesen más gazdasági feltételek, mint Thünen-nél)
- Thünen autark mg-i termelőszervezete helyett ipari termelőszervezetekre alapozott gazdaság
- közlekedés nagyarányú fejlődése – vasútvonalak mindenfelé – nagytömegű áru gyors mozgatása
- a gazdaságfejlődés során nagy szállítási költségigényű iparágak kerültek előtérbe  Webert az foglalkoztatta, hogy lehet a nagyobb haszon elérése érdekében a szállítási költséget csökkenteni jó telephelyválasztással
- modellje feltételezett:
- tiszta szabad versenyt
- fix árakat
- korlátlanul rendelkezésre álló termelési tényezőket
- a költségeken belül a szállítási költségek dominanciáját, nagyságának a szállítandó súly és távolság függvényében való változását
- a késztermék egyetlen piacon való értékesítését
- ilyen feltételek mellett a telephelyválasztást az fogja eldönteni, hogy a termeléshez szükséges anyagok fajlagos beszállítási költsége hogy viszonyul a késztermék fajlagos elszállítási költségéhez – ha az előbbi a nagyobb, a nyersanyaglelőhelyhez, ha az utóbbi, akkor a piachoz kell közelebb települnie az ipari termelő szervezetnek
- ld. 68. ábra! – P pont az optimális telepítési pont
- tehát Weber modellje szerint az iparvállalat optimális telephelye a tér minimális szállítási költségét eredményező pontján jelölhető ki

Christaller központi hely elmélete

- 1933 Walter Christaller – „központi hely” elmélet – a települések a térben nem mint izolált egységek jelennek meg, hanem egymással összekapcsolódó rendszert alkotnak, melyek előre látható vagy legalábbis leírható jellemzőkkel rendelkeznek
- ld. 69. ábra! – a központi helyek hierarchikus rendszere
- Christaller szerint:
- a települések számtalan gazdasági funkcióval rendelkeznek, melyekhez különböző, kb. nyolcszögletű teret formáló piaci körzetek tartoznak
- a települések e gazdasági funkciók száma és jelentősége szerint hierarchiába sorolhatók, melyben a magasabb kategóriába tartozó település bizonyos funkciókat elvégez az alacsonyabb rendű település számára is

Alonso térelmélete

- Alonso térelmélete a város keretein belül marad (az eddigi térelméletek a régió térszerkezetét elemezték)

- korunk gazdasági térelméleteinek közös vonása, hogy a területi szelekció okát a gazdálkodó egyedek jövedelem-maximalizálási törekvésében vélik megtalálni – ebben a törekvésben előny a városi telephely
- a nagyváros gazdasági előnye: a nagyváros bizonyos tulajdonságait a gazdálkodók számára extra jövedelemmé tudja transzformálni:
- a régióban elfoglalt kedvező hely – a termelés feltételei bőségesen rendelkezésre állnak, vagy könnyen elérhetők
- a várost agglomerációs gyűrű veszi körül, mely a városi ipart és szolgáltatást kiszolgáló háttériparnak ad otthont
- városi verseny – minél nagyobb a város, annál több gazdasági szereplő, annál nagyobb verseny – a verseny a költségeket lefelé nyomja, a minőséget pedig felfelé – a kereskedelem városi koncentrációja előny a vevőnek és az eladónak is (koncentrált és differenciált kínálat és koncentrált, a vonzáskörzetből is odaérkező kereslet)
- a város nagyobb népessége – nagyobb és kvalifikáltabb munkaerőkínálat, ami által jobb minőségű munkát kap az eladó – a vonzáskörzetből odacsábított vásárlók nagy száma nagy keresletet jelent – a nagy népességszám a növekvő termelés csökkenő egységnyi költségében kamatozódik
- mivel a nagyváros központjában koncentrálódnak a gazdasági előnyök, a vállalkozók igyekeznek közelebb kerülni a központhoz, jobb esetben bejutni a központba – ez a törekvés az oka annak, hogy a nagyvárosok területfelhasználása olyan hasonló: városhoz közeledve eltűnnek a mezőgazdasági területek, aztán fokozatosan minden nőni kezd (forgalom, beépítési sűrűség, épületek magassága, tömeg, stb.)

- Alonso modelljének egyszerűsítő feltevései :
- a város egy teljesen jellegtelen sík vidéken fekszik
- egy központja van
- a közlekedés minden irányban egyformán jó
- a városban mindenki gazdasági érdekei által motiváltan cselekszik
- modellje a telekfelhasználás 3 típusát különböztette meg:
- az üzleti vállalkozás célú telekfelhasználás (hivatalok, ipar, kereskedelem, szolgáltatás)
- rezidenciális célú telekfelhasználás
- a területigényes gazdasági tevékenységekhez kapcsolódó telekfelhasználás (mg-i és egyéb)
- szerinte mindenki a központ felé igyekszik, de ezt mindenki eltérő mértékben engedheti meg magának – nemcsak az anyagi lehetőségeik különbsége, hanem a központi hely nyújtotta gazdasági előny különbségei miatt
- ld. 70. ábra! – a telekfelhasználás módjának változása az ár és a tevékenység függvényében
- 1. Az üzleti negyed
- mivel a vállalkozó számára nemcsak költséget, hanem profitot is jelent a központi telephely, hajlandó megfizetni a központi negyed magas telekárait, vagy bérleti díjait – a központtól távolodva erősen csökken a vállalkozások száma, egy ponton el is tűnik: ott, ahol bár alacsony a telekár, nem érdemes vállalkozni, mert már nem élvezi a központ gazdasági előnyeit

- 2. A lakónegyed
- a vásárlók többsége a központtól távolabb bérel , vagy vásárol lakást (vagy nem akar a központban lakni, vagy nem teheti meg) – távolodással csökkennek a bérleti díjak – a lakónegyed ott ér véget, ahol már hiába alacsony a telekár, mikor magas az utazási költség

- 3. A területigényes tevékenységet űzők területe
- a központtól bizonyos távolságon belül nem lehet látni ilyen vállalkozásokat (nem engedhetik meg maguknak)
- Alonso modellje is megfogalmaz bizonyos övezet hatást, aminek az alapja a telekfelhasználás

- Richard F. Muth – ő is a távolság és a költségek összefüggésében elemezte a városi lakosság lakóterület választási döntéseit – arra jutott, hogy a magasabb jövedelmű családok előnye halmozódik, mert kifelé haladva gyorsabban csökken a telekár, mint ahogy nő a közlekedési költség
- Jay Siegel – az előzőkön kívül még modelljébe építette:
- a környezet minőségét (a terület sajátos társadalmi rétegződését is)
- a közszolgáltatások elérhetőségét, választékát és minőségét
- esztétikai értékeket
Siegel szerint a racionális ember lakóhelyválasztásnál figyelembe vesz társadalmi és környezeti tényezőket is

A társadalmi téranalízis. Shevky, Bell és Williams standard módszerének lényege, érdemei és hiányosságai. Továbbfejlesztési kísérletek és eredményük.

Társadalmi téranalízis - a Los Angeles-i Iskola

- a társadalmi téranalízis a II. világháború után született meg a humánökológia új irányzataként
- mint a városkutatás új módja, a társ. téranalízis azon a feltételezésen alapult, hogy a társadalmi intézmények és az életmód változása az urbanizáció fokában bekövetkezett változás tükröződése
- kialakulása a Los Angeles-i Egyetem egyik kutatócsoportjának köszönhető, akik Los Angeles és San Francisco tér- és társadalomszerkezeti jellemzőit tanulmányozták - a városok térszerkezetét lakosságuknak társadalmi jellemzői alapján próbálták feltárni
- 1949-1955 - Ehrev Shevky, Marilyn Williams, Wendel Bell – a kutatómunka kidolgoztak egy standard módszert, mellyel népszámlálási adatokra támaszkodva a városon belül különböző társadalmi összetételű és urbanizációs szintű övezeteket tudtak lehatárolni
- elemző munkájuk során kb. száz változóval (viszonyításra is alkalmas arányszámok) indultak, melyeket tartalmuk és belső összefüggéseik alapján három nagy csoportba osztottak – az arányszámokból csoportonként képzett index szolgált alapul az általuk társadalmi térnek nevezett, elkülöníthető területegységek lehatárolásához
- a területi lehatárolás alapját képző három index:
• társadalmi státus index – foglalkozási viszonyok és képzettség alapján a társadalmi presztízs mérése
• urbanizációs index – terület termékenységi és a nők foglalkoztatási arányszámaiból a család, mint társadalmi intézmény státusára engedett következtetni
• szegregációs index – területen élő külföldi születésű lakosság arányszámaiból az etnikai, faji elkülönülés mértékét fejezte ki
- az kutatás a város teljes területére kiterjeszthető volt – az elemzés alapegységeit a népszámlálási körzetek képezték – mindegyik körzetre kiszámították a három indexet, melyek alapján lehatárolták a társadalmi homogenitást mutató területeket






- elméletük 3 lényegi állításba sűríthető:
• az urbanizáció megváltoztatja a társadalom rétegződését – fokozatosan csökkenti a fizikai munkát végzők arányát és növeli a (formális) képzettségi szintet
• megváltozik a család és háztartás, mint gazdasági termelőegység szerep, funkciója – nők munkavállalásának növekvő aránya, nagycsaládok szétesése, család „funkcióinak” csökkenése
• társadalmi szervezet komplexitásának és heterogenitásának növekedése, mely a különböző eredetű, hátterű és életmódú embercsoportok növekvő lakóterületi elkülönüléséhez vezet
- növekvő népszerűsége ellenére a társ. téranalízist rövid időn belül több oldalról érte bírálat
- elméletalkotás hiánya – a társ. téranalízis nem adott többet, mint a város leírásának lehetőségét
- 1957 – Hawley és Duncan – a társadalmi téranalízis nem képes választ adni sem arra a kérdésre, hogy a jövőben hogyan fog alakulni adott város társadalmi térszerkezete, sem arra, hogy a város lakói miért pont az adott helyen telepedtek le
- a módszer általános körű alkalmazhatóságának megkérdőjelezése
- 1960-as évek vége- Janet Abu-Lughod – Kairó vizsgálata – az eltérő történelmi és kulturális háttér miatt csak a társadalmi státus index volt használható (a családi státust és az etnikai szegregációt mérő indexet nem tudta felhasználni) – Lughod úgy gondolta, a módszer a nyugati típusú városokra használható, míg sokan ezt is kétségbe vonták 
- Arsdol, Camilleri és Schmid – 1958-ban és 1961-ben tíz amerikai városból csak hatnál találták hasznosnak és alkalmasnak a módszert, négyben csak korlátozott volt az eredmény  azt javasolták, hogy a kutatók növeljék a vizsgálatba bevont változók (társadalmi jellemzők) számát

Továbbfejlesztési lehetőségek – faktoranalízis

- a számítógépeket igénylő faktoranalízis új távlatokat nyitott a társ. téranalízis számára: nagymértékben tágította a figyelembe vehető változók körét és ez az eljárás már maga választotta ki a lényeges dimenziókat és a területi elhelyezkedés modelljét – az egymással kapcsolatot mutató változókat nevezik faktoroknak
- az eredmény meglepő: az új technika nem tudott sokkal többet mondani a városi tér és társadalom összefüggéseiről, mint a társadalmi téranalízis – születtek azonban részeredmények:
- 1961 – Theodor Anderson és Janice Egeland – a város nem írható le egyetlen térszerkezeti mintával – a faktorok dimenziójától függően más és más térszerkezeti sémák tartoznak egy városhoz – a város társadalma társadalmi-gazdasági státus tekintetében Hoyt szektormodelljének, családi státus tekintetében Burgess koncentrikus körök modelljének megfelelő térszerkezeti mintát követ – az etnikai dimenzió városonként eltérő térszerkezeti mintát mutatott
- 1976 – R. J. Johnston – Whangarei (Új-Zéland) nevű városban kutatás
- van néhány jól lehatárolható területe a városnak, ahol az átlagosnál sokkal magasabb a professzionális vagy menedzser munkát végző, diplomával rendelkező és nagyon sokat kereső férfiak aránya – a jellemzőket egy faktorba összevonva létrehozta a „társadalmi gazdasági státus” nevű faktort
- van olyan terület, ahol magas a 16 éven felüli nem házasok, ill. az egyszemélyes családban és csonkacsaládban élők aránya – ezt a faktort „családi státus”-nak nevezte
- az etnikai státus szerepe kisebb az előzőeknél, mégis kiemelkedett a többi faktor közül
- a három faktort összevonva kiderült, hogy 86%-ban magyarázatul szolgálnak a város népességének lakóterületi eloszlására
- 1980-as évek közepe – Michael J. White – nagyszabású faktoranalízises vizsgálat USA 21 nagyvárosi körzetében
- Burgess hipotézise, a koncentrikus körökkel leírható városszerkezet a társadalmi-gazdasági státus tekintetében ma is érvényes, kisebb mértékben a családi állapot faktor esetében is fenntartható – nem tartható fenn a faji és etnikai faktor esetében, mert az etnikai kisebbségeket összegyűjtő gyűrű több magra hasad szét
- ld. 63-65. ábra! – San Antonio városának a három kiemelt faktorra készített szegregációs térképe

- a társadalmi téranalízis és faktoranalízis alkalmazása a humánökológiában nagy előrelépés, mert a korábbinál sokkal komplexebb megközelítési módot tett lehetővé
- Brian Berry és Phillip Rees ökológiai elemzése – kísérlet komplex térelemzés elkészítésére a klasszikus humánökológia és a társadalmi téranalízis elméleti eredményeinek együttes felhasználásával 
- város térszerkezetének kialakulását levezető folyamatábra (ld. 66. ábra!):
• „A” diagramm – ha a társadalmi-gazdasági státus a városi térszerkezet egyetlen meghatározója, akkor valószínűleg a város eltérő státusú szektorokra tagolódik
• „B” diagramm – ha a családi státus a térszerkezetet meghatározó tényező, akkor a város valószínűleg koncentrikus körök szerint szerveződik – a belvároshoz legközelebb fekvő gyűrűben a legkevesebb (I), a legkülső gyűrűben a legtöbb (III) gyermekkel rendelkező családok telepednek le
• „C” diagramm – ha az etnikai hovatartozás fontos szegregáló tényező, a város területén valószínűleg etnikai gettók alakulnak ki
• „D ” diagramm – város fehér népességének valószínű térbeli eloszlását mutatja – az eltérő társadalmi-gazdasági státusú szektorokat koncentrikus ívekre tördeli a szektor népességének eltérő családi státusa – pl. a fehér sokgyermekes családok hierarchiától függetlenül mind a saját szektoruk legkülső zónájában laknak
• „E” diagramm – az etnikai alapon elkülönült területekre éppúgy hatnak a családi státus szegregáló erői – a sokgyerekes családok a gettó széle felé igyekeznek, míg a gyermektelenek a központban maradnak
• „F” diagramm – idő tényező térszerkezet formáló szerepének be-kapcsolása – a növekedés eltérő intenzitású a város különböző területein, ami az idők folyamán csepp formában deformálja a város alakját („tear faults” )
• „G” diagramm – a „tear faults” fejlődés megbontja a szektorok és koncentrikus körívek belső szimmetriáját – a társadalmi térszerkezet kezd töredezett mozaiknak tűnni
• „H” diagramm – technikai fejlődés és az értékes kp.-i területekért folyó verseny miatt életre kel Harris és Ullmann többmagvú városfejlődési mintája  kertvárosi ipari munkahelyek (1), ipari szatellitek (2) és elkülönült nehézipari területek (3) jönnek létre
• „I” diagramm – e hosszú folyamat és a sokféle komplex hatás eredményét mutatja az utolsó diagramm – együtt jelennek meg a „tear faults” hatás, a belső körívekre hasadó szektorok és az etnikailag szegregált területek, ill. az ipari decentralizáció hatása

Hoyt szektorelmélete. Harris és Ullmann többmagvú város koncepciója. A két elmélet jelentősége

1. A szektorelmélet
- Homer Hoyt szektorelmélete volt Burgess első komoly kritikája
- Hoyt földrajztudós volt - nem népszámlálási adatokból dolgozott, hanem egy gazdasági adatot használt fő elemzési eszközként – ennek eredménye a város térszerkezetének az eddigiektől eltérő leírása és a városnövekedés más típusú ökológiai mintájának bemutatása lett
- a klasszikus humánökológia szerint a város tk.. a lakóinak egymással a térért és más erőforrásokért folytatott küzdelmének eredménye – a verseny elsősorban gazdasági téren folyik és e versengés során főleg az árharc eszközét használják – így kerül a kutatók érdeklődésének központjába a telekár, mely segítségével eljutnak a végső következtetéshez, hogy a városi szegregációt a telekár mozgatja 
- Hoyt ezen a gondolatmeneten indult tovább – a gazdasági szegregáció eredményének elemzéséhez a telekárat, ill. a bérleti díjat használta fel
- Hoyt három időpontban (1900, 1915, 1936) 142 amerikai városban vizsgálta, hogy hol helyezkednek el a magas bérleti díjú területek és azokat térképen ábrázolta (177. oldal 61. ábra!) – a térképek időbeni változása azt mutatta, hogy a város növekedésével a magas jövedelmű lakók szektora a központból kifelé, sugárszerűen terjeszkedik (ugyanez érvényes a szegények által lakott belvárosi szektorra is!)
- úgy találta, hogy a tipikus amerikai város tortaszelet formájú területekre (szektorokra) bontható – a nagyváros („polip”) fő közlekedési útjai („a polip csápjai”), mint a belső migráció csatornái eltérő karakterű szektorokra osztják a várost
- szektorelméletének főbb megállapításai:
• az idő múlásával a városban több helyen is kialakulnak magas bérleti díjú, divatos lakóterületek
• ezek terjeszkedésüknél a kedvező természeti adottságokat keresik
• gyakran a fontosabb közlekedési útvonalak mentén terjeszkednek , közvetlen kapcsolatot tartva a belvárossal
• terjeszkedésüknél gyakran fontos orientációs szempont az elit lakóterületeinek helye
• ált. közepes bérleti díjú területekkel szomszédosak, de néha teljesen leromlott területekbe ékelődve is megmaradnak, ill. néha az üzleti negyed közelében is megjelennek magas lakbérű lakások
- Hoyt elméletének jelentőséget ad az is, hogy nagy számú város vizsgálatából vont le következtetéseket, ill. hosszú volt a vizsgálati idő is (36 év)
2. A többmagvú város koncepciója

- 1940-es évek közepe – Harris és Ullmann – a modern ipari városok ált. több üzleti, ipari és lakóközponttal rendelkeznek.
- szerintük az amerikai nagyváros növekedésének főbb jellemzői:
• a városszéli forgalmi csomópontokban egybefüggő ipari területek alakulnak ki – bizonyos ipari tevékenységek speciális erőforrásokat igényelnek, pl. nehézipar gépsorai terjedelmes egyszintes épületeket és a szállítási lehetőségekhez közvetlen kapcsolódást igényelnek
• bizonyos tevékenységek hasznot húznak egymás közelségéből – főutak, sztrádák mentén nagy kereskedelmi központok jönnek létre, melyek menél több fajta árut forgalmaznak, annál nagyobb területről vonzzák oda a vevőt és eladót egyaránt – mindkét fél azt kapja, amit vár: koncentrált kínálatot, ill. keresletet – plusz mindkét fél naprakész lehet a piaci információkat illetően
• a telekfelhasználás módjának néhány típusa összeférhetetlen – pl. magas színvonalú lakóterületek (forgalommentes, tiszta, tiszta levegőjű terület) és iparterületek (nagy forgalmú terület, ami zajos és füstös) eltérő igényeket támasztanak
• a telekárak a városi területek szegregációjának alakulásában fontos szerepet játszanak – a magas telekár meghatározza, hogy a területen milyen telekfelhasználás fordulhat elő – drága belvárosi telkekre pl. a jobb telekfelhasználás érdekében sokemeletes irodaházakat építenek

- a szektorelmélet és a többmagvú város koncepciójának jelentősége:
- koncentrikus körök elméletének kiegészítésének és kritikájának tekinthetjük őket
- (míg Burgess meg volt győződve arról, hogy a város mindig egy központi mag köré fog szerveződni, a század második felében a szegregációs övezetek széttörtek, átrendeződtek, homogenitásukból sokat veszítettek)
- Harris és Ullmann elméletének eredménye, hogy megkérdőjelezte a városi telekhasználás jövőjének megjósolhatóságát – bizonyították, hogy minden várost sajátos történelmi, kulturális és gazdasági helyzetek formálnak és nem általános érvényű területfelhasználási minták; ahogy ezek a helyzetek változnak, úgy rendeződik a város térszerkezete is
- zóna-, szektor- és a többmagvú város elméletének közös vonása és egyben fő eredménye:
- az egyes (lakó)övezetek elkülönülését társadalmi és gazdasági tényezők különbségére, ill. változására vezették vissza
- a társadalomszerkezetre és az életmódra vonatkozóan a puszta elméleti spekulációnál többet mondtak

A klasszikus humánökológia (a Chicagói iskola) kritikája

- az első kritikák a 40-es évek második felében jelentek meg
- az azóta napvilágot látott kritikai észrevételek:
• az elméleti újszerűség
• a tudományos kutatás szemlélete és módszere, ill.
• az elméleti eredmények általánosíthatósága és időtállósága
kérdéskörébe rendezhetők

1. Az elméleti újszerűség kérdése
- bármennyire is bombaként robbantak a korabeli tudományos életben, a gazdasági, társadalmi és épített környezet térbeli összefüggéseire vonatkozó összefüggéseknek voltak elméleti előzményei:
- 1826 – Thünen mezőgazdasági telephelyelmélete, mely a burgessi térmodell elméleti előfutárának tekinthető - Thünen nem a város, hanem a város és környezete térszerkezeti összefüggését elemezte – Thünen is a gazdasági érdek és a verseny hajtóerejére építette elméletét, és ő is úgy gondolta, hogy a város egy központi magból kifelé körkörösen terjeszkedik, a mező-gazdasági termelők a csökkenő szállítási költség függvényében a várostól körkörösen távolodva telepednek le
- 1841 – Kohl – a város társadalmi szerkezete térbeli szerkezetté transzformálódik, ahol a tér homogén társadalmi státuszú ívekre osztható úgy, hogy a központtól kifelé haladva csökken a társadalmi státusz
- Engels – „A munkásosztály helyzete Angliában” Manchesterről írva Burgesshez hasonlóan festi le a modern nagyváros térszerkezetét

2. A tudományos kutatás szemlélete és módszere
- a támadó kritikák először a bioökológiától kölcsönzött szemléletet és eszköztárat vették célba – a társadalmi folyamatokat társadalmi és nem biológiai törvényszerűségekkel kell megmagyarázni, ugyanis az ember (a növényekkel és állatokkal szemben) nem korlátlanul van kiszolgáltatva a környezete és a nagy társadalmi folyamatok hatásainak
- 1938 – Milla Allihan – Parkot bírálta, aki azt állította, hogy a város társadalmi és biotikus közösség egyben, ahol az emberek közötti kapcsolatok egy része társadalmilag szervezett; másik része a területi együttélésből fakadóan szimbiotikus, ösztönös, mely hasonló a növények és állatok ökológiai környezetükkel való kapcsolatához – Alihan nem értett egyet a biotikus közösséggel, számára a város tisztán társadalmi közösség volt, ahol az emberek által átörökített intézményeké a meghatározó szerep.



3. Az elméleti eredmények általánosíthatósága és időtállósága
- a kritikák két kiemelt kutatási területre összpontosítottak:
- a, a városi életmód ökológiai meghatározottsága
- b, a városi tér és társadalom összefüggése

- a, Wirth ökológiai elméletének kritikája
- az első kritikák a 40-es évek második felében jelentek meg, de csak az
50-es, 60-as évekre erősödtek meg
- ökológiai elméletét két oldalról támadták:
• 1. Wirth elmélete túl általános, megragad a nyilvánvaló felszín vizsgálatánál, és ezért nem tud magyarázattal szolgálni a városon belüli kisebb közösségek életmódjának eltéréseire
- 1945 – Walter Firey – „Érzelem és szimbólum mint ökológiai változó” – arról ír, hogy a belváros egyes területei hosszú ideig képesek voltak gyakorlatilag változatlanul megőrizni társadalmi karakterüket annak ellenére, hogy közvetlen környezetükben az invázió és szukcesszió hatására totális változás ment végbe – Boston belvárosának 3 különleges negyedét vizsgálta, melyek a város lakóinak számára szimbólummá váltak
- Bacon Hill – az évszázadokkal ezelőtt itt letelepedett bostoni előkelő arisztokrata családok utódainak lakhelye volt, mely még akkor is megőrizte hírnevét, mikor már egy értékét vesztett, alacsonybérű lakásövezetben helyezkedett el.
- Boston Common – történelmi emlékhely és park, amit nem nyelt el a belvárosi üzleti negyed
- Nort End – az olasz gettó, ami változatlanul megőrizte eredeti etnikai karakterét
- Firey szerint a hagyományok táplálta érzelmek olyan erősek lehetnek, hogy képesek legyőzni a tisztán gazdasági motivációt, azaz a városszerkezetet nem lehet csak a telekár változásával magyarázni
• 2. az életmód nem szigorúan ökológiailag meghatározott, mint ahogy azt Wirth gondolta, ill. a Wirth-i három tényező (népességszám, népsűrűség, társadalmi heterogenitás) nem adja meg a városi életmód jellemzőinek magyarázatát
- Michael Young és Peter Willmot – Dél-londoni felmérés az 50-es években – hogyan és miért változott egy lakóhelyet cserélt csoport életmódja
- Bathnal Green-ben az emberek több generációra visszamenőleg ismerték egymást, szoros szomszédsági, baráti kapcsolatok fűzték össze őket – egymás megítélésének alapja a személyes tulajdon-ságok ismerete volt
- a II. vh. után sok család egy új kertvárosba, Greenleigh-be költöztek – az elköltözöttek idegenek között találták magukat, hirtelen meg kellett változtatniuk az életmód mintájukat – a kölcsönös megítélés alapja az anyagi javak külső jegyei lettek, ami féltékenységet, irigységet szült – a közösség a Wirth-i anonim városi életmód jellemzőit produkálta, pedig az új lakóhelyen nem volt nagyobb sem a népesség száma, sem sűrűsége, sem társadalmi heterogenitása
- tapasztalat:
- pusztán társadalmi okok miatt is nagyon különböző életmód alakulhat ki
- kertvárosias környezetben is létrejöhet anonim, elidegenedett társadalom

- Herbert Gans
- bírálta Wirth alaptézisét, miszerint a nagyváros lényegét a nagyvárosi életforma adja, szerinte ugyanis nincs egységes nagyvárosi életforma – a városokban sokféle életforma él együtt, amik eltérésében a foglalkozási struktúra meghatározó szerepű, az ökológiai viszonyok szerepe csak másodlagos
- bírálta azért is, mert Wirth a várost személytelen, bürokratikus, pusztán áru és pénz viszonyra épülő társadalomnak látta
- Gans a belváros társadalmát vizsgálva társadalmi és kulturális gyökereik alapján a következő rétegeket különböztette meg:
• Kozmopoliták – olyan emberek, akik közel akarnak lenni a belvárosi kulturális intézményekhez – diákok, értelmiségiek, művészek, szórakoztatóiparban dolgozók, stb.
• Nem házasok, gyermektelen házasok – a nem házasok csak átmenetileg laknak a belvárosban, házasságkötés és gyerekszülés után kertvárosba költöznek – gyermektelen házasok akár végleg a belvárosban maradhatnak
• Különböző etnikai csoportok szigetei – életterük két színtéren zajlik, a gettóban és a munkahelyükön – külső elsődleges kapcsolataik nincsenek, életmódjukat a gettón belüli elsődleges kapcsolatok határozzák meg
• Hátrányos helyzetben levők – nagyon szegények, felbomlott családok, érzelmileg megzavarodottak tartoznak ide – ők a slum lakói – kiszolgáltatottak, az egész réteg lefelé mobil
• Lecsúszottak – a legalsó réteg – az ide tartozók korábban magasabb osztályba tartoztak, a lecsúszottság tudata a teljes kiábrándultság állapotába taszítja őket
- a fenti öt réteg nemcsak a hierarchiában elfoglalt helyükben különböznek egymástól, lakóhelyválasztásuk szabadsága is eltérő
- Gans vizsgálta a kertvárost is és arra jutott, hogy a klasszikus humánökológia kertvárosképe korrekcióra szorul – a klassz. humánökológia szerint a kertváros fő jellemzői:
• alvóváros jelleg
• távolabb esnek a központi üzleti negyed munka és szórakozási lehetőségei
• újabbak, modernebbek a belvárosi lakóterületeknél
• közlekedésük személyautóra alapozott
• egylakásos épületek és kisebb népsűrűség
• népességük társadalmi rangjukat illetően homogénebb
• demográfiai jellemzőik karakteresek
• magasabb jövedelműek lakhelyéül szolgálnak
- 60-as évekre megváltozott a kertváros:
• már nem teljesen alvóváros, mert az intézmények egy része kiköltözött a belvárosból, aminek így erősödött a lakófunkciója
• a kertvárosok csak földrajzilag vannak távol a belvárostól, az útidő rövid a közlekedés fejlődése miatt
• mivel a kertvárosnak is lettek intézményei, lakóinak nem kell a belvárosi intézményeket használni (csak a felsőbb osztály vásárol és szórakozik a belvárosban)
- Gans módszertani szempontból is bírálta Wirthet, aki csak Chicago belvárosát tanulmányozta, de tapasztalatait mégis az egész városra vonatkoztatta
- Gans kritikájának legfontosabb eleme, hogy a városi életforma fő meghatározója nem a Wirth-i három tényező, hanem a foglalkozási viszonyok

- b, Burgess térelméletével kapcsolatos kritikák
- az első kritikák egyrészt a zónák társadalmi homogenitását, másrészt a zónák közötti tiszta népességmozgást kérdőjelezték meg
- Firey cikke a társadalmi inhomogenitást már bizonyította, ill. azt is, hogy ha Burgess hipotézise általános igazságot fogalmazott volna meg, Bacon Hill már rég slum lenne
- Homer Hoyt is a zónák inhomogenitásával foglalkozott – Chicagóban a Deutschland Ghetto és a Black Belt (német bevándorlók és a néger lakosság lakhelye) nem csak az átmeneti zóna területén helyezkedett el, hanem több övezetet keresztben átvágott (ld. 58. ábra)
- Burgess azt hitte, zónaelméletével bármely város modellezhető – bizonyították, hogy modelljét Észak-Amerika régi városaira,a korai indusztrializáció lázában nagyra nőtt városokra lehetett csak alkalmazni


- a kritikák egy másik csoportja a zónaelmélet övezetlehatárolásának alapjául szolgáló telekár kérdését vette kereszttűz alá – William Form – a telekárak igazi árak, mert nem személytelen, automatikus mechanizmusok termékei, hanem olyan árak, melyekben társadalmi preferenciák fejeződnek ki.
- 70-es években az újabb kritikák a zónák közötti, korlátlan verseny által irányított népességmozgással foglalkoztak – bizonyították, hogy a verseny nem áll mindig a városi élet központjában, és hogy a népességmozgásnak eltérő intenzitású korszakai vannak, azaz hogy az urbanizáció periodikus és azt is, hogy kultúrafüggő (társadalmanként jelentős eltérést mutathatnak az urbanizáció kísérőjelenségei és az intenzitása is)
- a mai, közgazdaságtani indíttatású kritikák azt kifogásolják, hogy a korlátlan szabad verseny és a szabad piac feltételezéséből indult ki – a telekpiac és a telekárak alakulására már nem vonatkoztathatók a szabad piac közigazgatási összefüggései
- Burgess elmélete a maga idejében pontos képet adott Chicagóról – leírta, hogy a kp.-ból kifelé haladva nő a bűnözés és a külföldi születésűek aránya és csökken a saját házban lakók aránya – a nagyváros belső térszerkezet változását mozgató mechanizmust is elemezte – rámutatott arra, hogy a kp.-i üzleti negyed növekedése az átmeneti zónában telekspekulációhoz vezet

- a Chicagói Iskola legnagyobb ellensége az idő – az egy központ körül koncentrikus körök mentén növekvő város koncepciója nem tekinthető az urbanizáció általános érvényű modelljének, csupán Észak-Amerika ipari és kereskedelmi városai fejlődésének egy bizonyos korszakára fogadható el maradéktalanul
- a Chicagói Iskola érdemei: kutatói feltárták a városi társadalom betegségeit és megkönnyítették, hatékonyabbá tették orvoslásukat – térképen megjelenítették a társadalmi konfliktusokat, így a városi vezetés a problémás területekre koncentrálhatta erőforrásait

Az ökológiai folyamatok és tanulmányozásuk jelentősége. A természetes övezetek fogalma, alaptípusai

Az ökológiai folyamatok
- Előzmény
- Burgess ökológiai elmélete, mely a város növekedési folyamatának egy-egy állapotát elemezte 
- 1926 – Roderick McKenzie – az adott állapot mindig a növekedési fázisban lejátszódó ökológiai folyamat valamely típusának eredménye  ökológiai folyamatok tipológiájának elkészítése
- Kutatásának jelentősége:
- felfedezte, hogy a régiók közötti vándormozgalom gyökeres változást hozhat egy város népességszámában és ökológiájában (míg a népességszám-változás másik két tényezője, a születés és a halálozás lassú, egyenletes változást eredményez)

- Az ökológiai folyamatok 7 típusa McKenzie szerint:
1. Koncentráció - egy terület népsűrűsége azáltal növekszik, hogy egyre több ember koncentrálódik a területen – centripetális folyamat
2. Dekoncentráció - idővel a népesség területi szétszóródása – centrifugális folyamat
3. Centralizáció – népesség sűrűsödése egy központi mag körül – tudatos folyamat (míg a koncentráció spontán)
4. Decentralizáció – egyazon funkciót több terület is hasonló színvonalon elégít ki – központi területen kívül nő a bevásárlóközpontok száma
5. Szegregáció – egy területen belül az azonos típusú emberek, vagy telek-felhasználási módok uralkodóvá válását jelenti
- pl. egy etnikai csoport területi elkülönülése
- telekfelhasználás – pl. autósztráda mentén utazással összefüggő szolgáltató intézmények építésére használnak fel területeket
- bár nincs pozitív, vagy negatív értéktartalma, társadalmi következményei lehetnek pozitívak és negatívak
6. Invázió – egy új népességcsoport, vagy funkció behatolása egy olyan területre, ahol eddig más népességcsoport, vagy funkció dominált – ilyenkor a terület jellege alapvetően megváltozik
7. Szukcesszió – a terület népességének, vagy telek-felhasználási módjának teljes megváltozása – invázió eredménye
- a legtöbb városias területnek át kell esni az invázión és szukcesszión – Burgess átmeneti zónája egyfolytában az invázió és szukcesszió állapotában van


Természetes övezetek

- Előzmény / előfeltételezés:
- a társadalomban működnek olyan erők, melyek a városon belül a népességnek és a funkcióknak valamilyen csoportosulását hozzák létre 
- „természetes erő” – hétköznapi tevékenységek, problémamegoldások
során az emberek kapcsolatba lépnek egymással; ezek a spontán módon
alakuló emberi kapcsolatok alkotják a természetes erőt

- Természetes övezetek fogalma
- Harvey Zorbaugh – „Az aranypart és a slum” – a pozícióért folyó versenyben az emberek kis közösségekké integrálódnak, melyek egységet alkotnak és területileg is elkülönülnek egymástól = a természetes övezetek nem csak térbeni egységet, hanem sajátos kulturális jellemzőkkel rendelkező emberek egységét is jelentik
- a spontán városnövekedés jól elhatárolható övezeteket hoz létre a városon belül, melyek
- jellegzetes, bizonyos szempontból azonos népcsoportokat fognak össze
- gyakran földrajzi képződmények, vagy utak által vannak elválasztva
- határaik általában nem esnek egybe a közigazgatási körzetével
- társadalmi arculatuk karakterisztikus
- a természetes övezet a városon belül mint a tér egy lehatárolható darabja jelenik meg – társadalmi egység, mely mégis csak a fizikai környezetével együtt értelmezhető
- a természetes övezet statikus, melyet dinamikussá az ökológiai folyamatok tesznek; a term. övezetek az ökológiai folyamatok eredményei, ebből következően az állandó változás állapotában vannak

- Természetes övezetek fogalma mellett egyéb strukturális egységek
- zóna
- a legnagyobb területi és társadalmi-gazdasági egység, mely lehatárolásának alapját a területfelhasználás módja képezi
- gazdaságföldrajzi területi egység
- szomszédság
- a városszerkezet legkisebb, még értelmezhető egysége, mely csupán néhány háztömböt foglal magába – építészeti területi egység
- a természetes övezet a városrész, vagy negyed fogalmának felel meg, területi kiterjedését tekintve a zóna és a szomszédság között áll





- A természetes övezetek legkarakterisztikusabb típusai
1. A gettó
- eredete – középkori Nyugat-európai zsidó lakónegyedek, melyek kialakulását és működését a feudális rend határozta meg (csak az élhetett ott, aki zsidó volt, de aki zsidó volt, annak ott kellett élnie)
- a kapitalizmus újrateremtette a gettót, de már nem kőfalakkal, hanem
társadalmi falakkal
- Wirth – a gettó fogalma – különböző etnikumú, vallású emberek által lakott városrész, ahol sajátos minta szerint folyik a társadalmi élet
- a gettó jellemzői Wirth szerint:
- a gettót identitását megőrző kisebbség lakja (környezetétől eltérő kultúra, nyelv, szigorúan betartott normarendszer)
- a gettó befelé erősen integrált, a külső világgal igen korlátozott a kapcsolata
- izolált világ – a társadalom megtűri, de nem fogadja be a gettó lakóit, mert idegeneknek tartja őket
- hogy asszimilálódhassanak a külső társadalomba, fel kellene adniuk másságuk külső jeleit; ugyanakkor asszimilációjukat szinte lehetetlenné teszi a közösség erős identitástudata

2. A szuburbia
- a szuburbia a kertváros, melynek társadalmi jellemzői a következők:
- a kertvárosban a társadalom integrálódásának alapja a folytonosan változó társadalmi értékek követése – ebben az értelemben a gettó ellentéte
- a társadalmi kontroll szorossága – ebben hasonlít a gettóhoz
(közösség által szigorúan elvárt életmód, öltözködés, stb.)
- a két jellemző közül az első a fontosabb, ennek köszönhető a szuburbia lakóinak nagyobb mobilitása
- a szuburbia társadalmi funkciója: egy mobil és anonim társadalomba, valamint a tömegkultúrába már beolvadt emberek társadalmi integrálására szolgál

3. A slum
- fizikai jellemzőket tekintve a szó leromlott, túlzsúfolt területet jelent – azonban nem a fizikai jellemzők adják a lényegét, hanem sajátos társadalma
- a slum lakói a társadalomból kirekedt emberek, akik elveszítették értékeiket, de ezen már nem tudnak, nem is akarnak változtatni



- kétféle slum-típus van, melyek a burgessi átmeneti övezet két eltérő társadalmi karakterű természetes övezetét jelentik
- A nagyváros dzsungele
- a devianciák melegágya – szervezett bűnözés, prostitúció, drog-kereskedelem, ön-, gyilkosság, alkoholizmus, leépült hajléktalanok

- A falu slum
- elöregedett, fizikailag és társadalmilag leromlott negyed
sajátossága, hogy a vidéki életforma bizonyos elemei megtalálhatók benne, bár a kertvárossal ellentétben itt az élet nem csendes, hanem mozgalmas, eleven, nyitott (zajos utcai jelenetek, az utcán megélt magánélet, kocsmai esetek, stb.)

Park és Burgess zónaelmélete

Előzmény:
- 1903- Hurd – “csillagelmélet”- a város középpontja felől, a fő közlekedési utak mentén, csillagszerűen növekszik; ennek oka: a dolgozó népesség a vasút- és villamosvonalakhoz minél közelebb próbál letelepedni 
- személygépkocsi elterjedésével csillag ágai közötti terek feltöltődése

1920-as évek – Ernst Burgess és Robert Ezra Park zónaelmélete
- a város lakói különbözőségük (életmód, letelepedési minták, stb.) szerint területileg is elkülöníthető homogén csoportokra oszthatók 
5 db kör, vagy ovális formájú zóna, városmagból kifelé haladva a következők (162. o. 59. ábra):
• központi, üzleti övezet
• átmeneti övezet
• ipari munkások lakóövezete
• középosztály lakóövezete
• ingázók övezete

- néha két további övezet:
• a mezőgazdasági terület, mely még az ingázási távolságon belül van
• a hátország, vagy mögöttes terület

1. Központi, üzleti övezet
- a szorosan vett belváros területét jelenti
- központi bankok, nagyáruházak, éttermek, mozik, színházak, irodaházak, központi városi intézmények
- Burgess szerint az övezet legfontosabb jellemzői:
- elsősorban az üzleti és kereskedelmi élet , és a szórakoztatóipar létesítményei
- nagy a nappali és kicsi az éjszakai népesség
- magas házak, intenzív beépítés
- nem lakóövezet, bár van rezidens népessége is

2. Átmeneti övezet
- két belső gyűrűre osztható
- belvároshoz közelebb könnyűipari üzemek és nagykereskedelem raktárházainak övezete
- körülötte lakóövezet
- szlamosodás területe – a területen lakók tudják, hogy erre fog terjeszkedni az üzleti övezet, ezért az itt lakást csak átmeneti állapotnak tekintik, csak a minimumot költik a lakásfenntartásra  fokozatos lepusztulás
- az alvilág, a bizonytalan egzisztenciájú rétegek hazája ez a terület (bevándorlók, prostitúció, stb.)
- művészek, missziók, radikális politikai központok, lázadó értelmiség, világmegváltók
- ellentétek (luxuslakások és gettók, luxuséttermek és kopott gyorsbüfék...)

3. Ipari munkások lakóövezet
- munkások, kereskedelmi alkalmazottak + 2. generációs bevándoroltak lakhelye
- terület-felhasználása : kizárólag lakóterület – kétszintes, kétlakásos épületek kis zöldterülettel – földszinten lakik a tulajdonos, emeletet bérbe adja
- itt is vannak gettók, de nyugodtabb körülményekkel, mint az átmeneti övezetben

4. Középosztály lakóövezete
- amerikai születésű alsó középosztály lakóhelye + kiskereskedők, kistisztviselők, rosszul fizetett értelmiségiek
- különálló, kertes családi házak nagyobb méretű kerttel, mint előző zónában
- néhány rezidens jellegű szálloda és apartman

5. Ingázók övezete
- külső határai már kívül eshetnek a város közigazgatási határain, de még városként funkcionáló terület
- felsőközéposztály és felsőosztály lakóhelye
- villaszerű épületek még nagyobb és változatosabb kerttel
- ma már magába foglalja a külvárosokat, elővárosokat is – kétszintes sorházas beépítés, utóbbiaknál minden lakás külön zöldterülettel
- az életmód autóra alapozott (külön a családfőnek és a családnak is)
- nincs szervezett tömegközlekedés, nincsenek járdák és kerékpárutak

Burgess legfontosabb végkövetkeztetései:
• a városközpontból kifelé haladva nő a lakosság társadalmi státusza és a saját tulajdonban levő otthonok aránya, csökken a külföldi születésűek és a bűnelkövetések száma
• a város fizikai és társadalmi mozgása összefügg egymással, melynek mozgatórugója a telekár változása
a város társadalmi és építészeti keresztmetszete egymással ellentétes képet mutat (164. o. 60.ábra)
 
Copyright © 2007- Érettségi vizsga tételek gyűjteménye. Designed by OddThemes | Distributed By Gooyaabi Templates