Friss tételek

7. Choosing a restaurant


A:
Devi, have you thought about where would you like to go to dinner on Friday for your birthday?

B: I am not sure. I don't know that many restaurants around here.

A: You know, we could look online at the local Internet sites.

B: Good. Let's take a look!

A: What kind of food would you like for your birthday?

B: I enjoy Thai or Japanese the best.

A: This one, Shogun, looks good.

B: Oh yes, I've heard of that one. Everyone I've spoken with says that it is great!

A: Would you like to go there then?

B: I think that that would be a really good choice! Let's call and make a reservation.

2:

A: Devi, do you have any preference for where you would like to go for dinner for your birthday?

B: I don't really know where I want to go. I am having trouble thinking of a particular restaurant.

A: There is a great restaurant directory here in the weekend section of the newspaper.

B: OK, we could look at that.

A: Do you have a particular type of food that you would like?

B: I really like Japanese or Thai food.

A: That Japanese restaurant, Shogun, got good reviews.

B: Oh yeah! I saw a review of that restaurant on television. The reviewer loved it!

A: Would that be a place that you might like to go to for your birthday?

B: That would work out great! Why don't we call and get a reservation? 


3:

A: Devi, do you have a favorite place that you would like to go to for your birthday dinner?

B: I am kind of at a loss right now to think of some place special.

A: I've got a great guidebook here of local restaurants.

B: That would be a good place to look.

A: What is your favorite type of restaurant food?

B: I like a lot of things, but Thai or Japanese would be good.

A: Shogun looks pretty good!

B: Oh, I remember that restaurant. I went there years ago. I really enjoyed it!

A: Would that be a good choice for your birthday dinner then?

B: I would enjoy going there. Let's call ahead to make sure that we can get a table for that night. 


10. B) HEGYI BESZÉD (MI ATYÁNK...)


Hegyi beszédben arról tanított, hogy hogyan él az az ember, aki az Istennel közösségben van. Isten törvényét akkor tartja be az ember, ha a seretetet gyakorolja.

a) Megszólítás 

„Mi Atyánk…” – „abbá” arám szó, jelentése: apa, így minden hívő ember bizalmasan szólítja meg Jézust „… aki a mennyekben vagy… ” – Arra utal, hogy Isten hatalma végtelen, mindenható. 

b) három kérés, mely az Atyára vonatkozik 

„…Szenteltessék meg a te neved…”- Arra vonatkozik, hogy mindenki ismerje meg Őt annak, Aki Ő teljes valóságában. „… jöjjön el a te akaratod…”- Arra vonatkozik, hogy ahol felismerték Isten akaratát, ott érvényesüljön is Isten vezetése. „… legyen meg a te akaratod, amint a mennyben, úgy a földön is…” 

c) négy kérdés, mely az emberre vonatkozik 

„… mindennapi kenyerünket add meg nekünk ma…” – Mindennapi szükségletekért is tanít könyörögni, mint például a kenyérért. „… és bocsásd meg vétkeinket, miképpen mi is megbocsátunk az ellenünk vétkezőnek…” – A bűn olyan, mind egy adósság, aminek az elengedését kérjük Istentől. „… és ne vígy minket kísértésbe, ….de szabadíts meg a gonosztól…” – Önerejéből lehetetlen a kísértésekkel és a gonosszal szemben az ember ezért kérjük, Istent Ő adhat szabadítást. 

d) doxológia (dicsőség)

 „…mert tiéd a ország, a hatalom és a dicsőség mindörökké. Ámen” – Isten hatalmának a megvallása. Az „Ámen” szó kifejezi azt a bizonyosságot, hogy mindaz, ami itt az imádságban elhangzik az úgy is lesz. Mikor, milyen alkalmakon mondjuk a „Mi Atyánk” imát – elalvás előtt, istentiszteleteken és áhítaton. 

Memoriter – Mi Atyánk, aki a mennyekben vagy, szenteltessék meg a te neved, jöjjön el a országod, legyen meg a te akaratod, amint a mennyben, úgy a földön is. Mindennapi kenyerünket add meg nekünk ma és bocsásd meg vétkeinket, miképpen mi is megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek, és ne vígy minket kísértésbe, de szabadíts meg a gonosztól! Mert tiéd az ország, a hatalom és a dicsőség mindörökké. Ámen.

Hometown



I live in a beautiful, small town called Tiszafüred. It is not far from river Tisza. A lot of tourists visit this place year by year, and they wonder about the nature. About 12.000 people live here. We have got 2 churches, a Catholic and a Presbyterian. There are 5 schools, a secondary technical school, a secondary grammar school and 3 elementary schools. There are 3 kindergartens, too. Because of the tourists, there are about 10 really good restaurants, where you can choose about all kinds of foods. In summer, people always go to the famous thermal spa, or they swim at the beach in river Tisza. There is an old castle,  too, called Kemény Castle. You can visit it or one of the museums if you are interested in old things and the history of this place. If young people want to go out with their friends, they go to the local discos and cafés, or they go to the nearby cities.


10.A) REFORMÁCIÓ ELTERJEDÉSE MAGYARORSZÁGON


Előzmény: 

  • Egyházi állapotok a mohácsi vész előtt: pápai befolyás nem erős Magyarországon
  • Huszitizmus (Husz János) sok támogatóra talált Magyarországon
  • Reformzsinatokon követelték az egyház megújítását (papok világi élete-, egyház elvilágiasodása-, egyházi vezetés erkölcstelen élete okán)
  • 1517. október 31.: Luther tette... - Európát és Magyarországot is mozgásba hozza
  • Hazánkban sok követőre talált Luther 95 tétele 
Reformáció terjedése ellen
  • Szathmári György érsek fellép a ref. gyors terjedése ellen: a Luthert kiátkozó pápai bullát (1521) az összes szószékről ki kellett hirdetni
  • Számos gúnyirat jelenik meg Luther ellen 
  • 1523: pápai követek erélyes fellépésre sarkalják II. Lajost 
  • Elsőnek: fej és jószágvesztés az eretnekeknek (Luther követői), majd máglyahalálra súlyosbították 
  • De a török veszedelem a vezetők figyelmét más irányba fordították - szigorú törvények papíron maradtak meg csak
  • Új királyok nem támogatták a ref. ügyét: Szapolyai János, I. Ferdinánd
Reformáció terjedése
  • 1510-20 között megindul a terjedés 
  • 1526: mohácsi vész után teljesedik ki (2 kat. érsek, 5 kat. püspök a csatában meghal, a térdére rogyott nép Isten Igéjében látja a reménységet, az újrakezdés lehetőségét) 
  • Felvidéken, erdélyi német városokban terjed
  • Hódoltságban eltűrték a ref. terjedését
  • Katolikus papok külföldi tanulmányaik során térnek át a református hittre (többen Wittenbergben tanulnak) 
  • Magyarok 95%-a protestáns lett 
  • Neves reformátorok: Sylvester János (első újszövetség bibliafordítás), Károli Gáspár (első magyar teljes biblia)
  • Szenci Molnár Albert (150 zsoltár lefordítása, Kálvin fő művének lefordítása), Sztárai
  • Mihály (éneklésével, színdarabjaival segít), Huszár Gál (nyomdát alapít, ref. röpiratokat, könyveket nyomtat), Szegedi Kis István (Ráckevén lelkész)
  • Neves főúri pártfogók: Enyingi Török Bálint, Rákócziak, Rádayak 
  • létrejönnek az első református iskolák: Mezőtúr (1530), Pápa és Sárospatak (1531), Debrecen (1538) 
Magyar reformátorok: Károli Gáspár (1529-1590)
  • Nagykárolyban születik, Wittembergben és Svájcban tanul, Gönci esperes
  • 1586-1590 között lefordítja a Bibliát, melyben munkatársai is voltak. Ezzel az irodalmi nyelv alapjait is lefektette.
  • Valószínűleg az akkor Göncön tanuló Szenci Molnár Albert vitte a vizsolyi nyomdába a már lefordított részeket 
  • Károlit ő halotta így imádkozni: "Csak az Isten addig éltessen míg a Bibliát kibocsáthassam, kész leszek meghalni és Krisztushoz költözni". 
Szenci Molnár Albert (1574-1634) 
  • 1606-ban 90 nap alatt (márc. 9., máj., 24., szept. 1-13.) lefordítja az énekes könyv 150 zsoltárát, 
  • Marot Kelemen és Béza Tódor szövegeit versbe szedi és a (130) dallamhoz igazítja. 
  • Egy zsugori német úr adja ki, mert fogadalmat tesz, hogy a pestistől megmenekülve valami Istennek tetsző dolgot tesz. 
Huszár Gál (?-1575) 
  • Magyaróváron állítja fel nyomdáját. 
  • A XVI. sz-ban 29 nyomda közül 28 a ref. szolgálatában állt.
  • Ez ügyben még beszélhetünk, hogy melyik kerüljön bele a sok közül…

6. Choosing a holiday

 


A Dialogue between Two Friends about Holiday

Nisha and Naila have spent their holiday with their family and now they have come back to school. Now write a dialogue between two friends about the holiday. 

Nisha: Good morning Naila, how are you?

Naila: Good morning, I am fine. What about you?

Nisha: I am fine too. So how was your holiday? 

Naila: It was amazing. Thanks for asking. How was your holiday? 

Nisha: That was great too. So what did you do on this holiday? 

Naila: I went to visit my grandparents in my village and I have spent an entire week there. 

Nisha: Oh, was the fun?

Naila: Yes, It was a lot of fun. I have lots of cousins in the village and I really love to meet them. I went there for almost a year. Everyone came to meet with me and my family. This is a very good feeling.

Nisha: Waooo, this is so cool. So how your villages look alike?

Naila: It’s a small but very beautiful village near a river and on the other side there are big hills. 

Nisha: It seems so beautiful. What have you done there?

Naila: I visited the river, the hill with my cousins. We went on a journey by boat and enjoyed ourselves a lot. My entire family came together for a picnic in the jungle. Overall that was so much fun. 

Nisha: I am feeling so much excited hearing all these from you. I wish to visit a beautiful village like this. 

Naila: You are invited to my village with me on my next trip. 

Nisha: Thank you so much Naila. Okay talks to you later, take care. 

Naila: Ok, bye. 



A Conversation between Two Friends about Holiday: 2

Sania: How are you Suma?

Suma: I am fine, Sania. What about you?

Sania: I am fine too. So school has started again and how was your holiday? 

Suma: My holiday was amazing. I went for a family picnic and visited a few of my relatives. 

Sania: That seems interesting. Where did you go for the picnic? 

Suma: We went to Rajasthan. We stayed there for three days in a resort. We spend a night camping near a desert. 

Sania: So you have done so much adventure. 

Suma: Yeah, that was adventurous. After completing our tour to Rajasthan, we went to one of our uncle’s place to meet him. He was inviting us to meet him. What have you done on holiday? 

Sania: I visited my uncle and grandmother in the village.

Suma: How was your visit? 

Sania: That was so much fun. I have lots of cousins there. I love meeting and spending time with my cousins. My grandmother is an interesting person. She knows lots of stories. Every night we have listened to lots of stories from her. That is a good experience for me. 

Suma: It seems your holiday was also amazing. 

Sania: Yeah, it was. Thanks for sharing your experience. 

Suma: You are welcome Sania. Take care, see you.


9. B) NÁTÁN PRÓFÉTA


Dávid és Betsabé története

Néhány évvel uralkodása után, súlyos hibát követ el. Egy éjszaka a palotája tetejéről meglát egy nagyon szép nőt. Kideríti, hogy Betsabének hívják és, hogy egy katonának, Uriásnak a felesége. A palotába hívatja Betsabét, együtthál vele és Betsabé teherbe esik. Dávid megpróbálja eltitkolni tettét. Hazahívja Uriást, hogy háljon Betsabéval, de Uriás nemet mond neki. Ezért Dávid azt mondja a hadvezéreknek, hogy a csatába Uriást állítsák a legveszélyesebb helyre, majd hagyják magára. Uriás meg is hal, Dávid pedig feleségül veszi Betsabét. Dávid és Betsabé első, bűnből született gyermeke meghal ez Isten büntetése. Majd Betsabé újra megfogan és gyermeket szül. Ő lesz Salamon, Izrael 3. királya. 

Nátán példázata 

Isten Dávidhoz küldi Nátán prófétát és ezt mondja Dávidnak: - Egy gazdag embernek sok juha volt, egy szegénynek pedig csak egyetlen báránya. Egyszer a gazdag emberhez jöttek vendégségbe. A gazdag ember nem akarta a saját juhát levágni. Ezért a gazdag ember elvette a szegénytől azt az egy bárányt. A gazdag ember úgy gondolta, hogy a szegény embernek úgyse fog hiányozni az az egy bárányka. 

  • Halált érdemel! – mondta dűlősen Dávid 
  • Te vagy ez az ember – mondta Nátán 
Értelmezés: Dávid hatalmas nagy hibát követett el Betsabével. Ezt erkölcsi bűnnek nevezzük. Nátán próféta felnyitotta Dávid szemét, ezen példázaton keresztül, hogy ő milyen nagy bűnt követett el.

6. Our Home



1.Do you live in a house or a flat?

1.I live in a flat on the third floor in a block of flats on a housing estate with my parents and my cat.

2.What is your flat like?
2.We have a fairy flat with two rooms.When you enter the house, there is a hall.We have a kitchen, a bathroom, a toilet, and a small balcony.

3.Do you have a garden?
3.We have a small garden which is always full of flowers.We have some lilies, tulips, and roses.

5.Do you think it is better to live in a house or in a flat?
5.I prefer living in a flat, because I hate gardening and I wouldn't like to shovel in winter.Shops are also closer and it is easier to get to a  theatre, for example.
9.How do you get on with your neighbours?
9.We have two neighbours.We are very lucky with the other neighbours too.We are in really good terms and often organise parties together.

18.Which pieces of household equipment do you consider to be necessary?
18.A fridge, a washing machine, a cooker are also necessary. It is good to have some other equipment which helps you with the household tasks ,such as  a dishwasher, a microwave and a freezer.

23.What is your living room like?
23.Though there is a lot of furniture in our living room, it is light and spacious.I have two sofa and three armchairs. In the corner there is a TV stand and shelves for books and videos, and I have a big carpet on the floor.

25.How is your bedroom furnished?
25.There's a double bed with an embroidened bedspread and there is a bedside table.There is also a dark blue wall-to-wall carpet.


I live a bit far from my school, there is a distance of about 20 km between my home and my high school. So as I live in a little village I’m a commuter. The village is quite small that’s why I think everyone knows everyone. My neighbourhood consists mainly of elderly people. They are really kind, sometimes I talk to them. My favoutire one is an old woman who likes making cakes but she lives on her own so she often invites me for a cup of tea with a delicious piece of cake. Since I live in a relatively big family, our house is quite big. There are 7 rooms in our house: a hall, 3 bedrooms, a kitchen, a living room and, of course, a bathroom. It is an old building, but it was renovated about 10 years ago. I haven’t got my  own room, my room is shared with my sister. I like very much this room. I think it is a normal bedroom with two beds, some bookshelves, two wardrobes, two desks and a big mirror. We like decorateing the walls with our old drawings and one of the things that I really like about our room is that our parents  allow us to paint on the walls so we have some colourful painting on the walls. So we can say that it is totally our decision how we decorate the room. It is smaller than this classroom. It faces east because we can see the rising sun every morning. When we look out of the window we can see our garden. I don’t think that I want to change anything in my room because I like it as it is now. I have never tought about where I want to live in 10 years, but I think I want to live in the country side, because in my opinion it is better for the family life.


9.A) LUTHER MÁRTON


Születése, családja, tanulmányai, tanári pálya 

Luther Márton 1483-ban született Eisleben. Ágoston rendi szerzetesként lett teológus és a wittenbergi egyetem Biblia tanára. 

Viharban tett fogadalma

A fiatal férfi fogadalmat tett, hogy kolostorba vonul, ha nem hal meg ott nyomban. Mivel túlélte, búcsúvacsorát szervezett családjának és barátainak, ahol közölte, hogy őt többet nem látják. Apja nagyon dühös lett. Állítólag letegezte, pedig akkor már magázta tudós fiát tisztelete jeleként. Hans azt mondta, látni sem akarja többet. Barátai is megpróbálták lebeszélni, de Luther nem tágított, belépett Erfurt Ágoston-rendi kolostorába. 

Rájött: "Igaz ember hitből él." 

Ez a bibliai ige vezetett Luther új írásértelmezéséhez: Isten örök igazságossága tisztán kegyelmi ajándék, amelyet az ember a Jézus Krisztusba vetett hit által kap meg. Ezt az ajándékot semmilyen egyéni teljesítménnyel nem lehet kiérdemelni. Ettől fogva kritikusan szemlélte az egyházat, amely úgy tüntette fel magát, mint aki Isten kegyelmét egyedül közvetíti az emberek felé. 

Reformátori alapelvek (Luthertől): 4 sola... 

  • Sola gratia (kizárólag kegyelemből), 
  • sola Scriptura (egyedül a Szentírás), 
  • sola fide (egyedül hit által), 
  • solus Christus (egyedül Krisztus); 
Búcsúcédulák ellen fellép (fölös jócselekedetek, gyűjtés templomokra) 

1516–17-ben Albert mainzi érsek búcsúcédulák segítségével próbálta összegyűjteni a szükséges források ráeső részét a római Szent Péter-bazilika felépítéséhez, illetve saját adósságai kifizetéséhez. 

1517. okt. 31-én Luther levelet írt Albert püspöknek, amelyben tiltakozott a búcsúcédulák árusítása ellen. A levélhez csatolta a búcsúcédulák erejét és hatékonyságát kétségbe vonó vitairatát is. 

1517. október 31.: Wittenberg - 95 pont 

A tételek kiszegezésének napját tekintik a reformáció kezdetének és ünneplik minden év október 31-én, a reformáció napjaként. 

A 95 tételt latinról hamarosan németre fordították, kinyomtatták és széles körben elterjedt, s két hét alatt ismertté vált Németországban,[1][7] majd rövidesen egész Európában 

Hitelvei gyorsan terjednek 

Luther tanai gyorsan terjedtek, főleg Svájcban és Magyarországon a 16. században.
1520: Pápa 41 tételt elítél - Luther elégeti a papírt
1520. június 15-én X. Leó pápa az Exsurge Domine (Kelj föl, Uram) kezdetű pápai bullájában megparancsolta, hogy Luther hatvan napon belül vonja vissza 95 pontjából a pápa által hibásnak minősített 41-et 

A bullát több német városban is kihirdették, Luther pedig december 10-én nyilvánosan elégette Wittenberg főterén. Ezek után Leó pápa 1521. január 3-án kiközösítette az egyházból, és levélben kérte fel V. Károly német-római császárt, hogy tegyen határozott lépéseket a lutheri eretnek tanok visszaszorítása érdekében. 

1521: X. Leó pápa kimondja rá az átkot
1521: Worsba beidézik a birodalmi gyűlésre (V. Károly császár), "Ha annyi ördög lenne...", "Itt állok, másként...", iratait nem vonja vissza, birodalmi átokkal sújtják 1521. május 4-én
Bölcs Frigyes választófejedelem parancsára Luthert elrabolták, amikor a wormsi birodalmi gyűlésről hazafelé tartott. A fejedelem abban reménykedett, hogy így Luthert megóvhatja a birodalmi átok következményeitől. Bölcs Frigyes elrabolja, Wartburg várába viszi, lefordítja németre a Bibliát Luther Wartburg várában álnéven élt, Junker Jörgnek (azaz György lovagnak) nevezte magát és szakállat viselt. 

Luther híveinek túlkapásai (1522)
Luther hívei közül többen romboltak, fosztogattak a templomokban, melyet Luther maga elítélt.
1525: Parasztháborúvá szélesedtek a túlkapások
Az 1525-ös parasztfelkelés idején a vallásos reformációt felváltotta a népi reformáció. A fejedelmek zsoldosseregeket vetettek be a felkelők ellen, ideiglenesen helyreállítva a rendet.
1529: Speyer - birodalmi gyűlés: katolikusok védelmében Luther hívei protestáltak, azaz kiálltak valami mellett (innen a protestáns kifejezés) A rendeletet a fejedelmek az 1529-es speyeri birodalmi gyűlésen jóváhagyták.[8] Mivel azonban a német nép jelentős hányada ragaszkodott Luther tanaihoz, amelyek a fejedelmek között is támogatókra leltek, 1530-ban a birodalom politikai-vallási kettészakadása elkerülhetetlenné vált. 

1555: Augsburg - birodalmi gyűlés: "Akié a föld, azé a vallás" 

1555-ben, az augsburgi vallásbékében kénytelen volt elismerni a vallásszabadságot Németországban. Mindegyik német tartomány saját fejedelme vallását vehette fel: „Akié az ország, azé a hit”. Az alattvalóknak vagy ezt a vallást kellett követniük vagy ki kellett vándorolniuk. 

Evangelikusok a világban 

Világszerte ma több mint 74 millió evangélikus él. Többségük, 36,5 millióan Európában, több mint 20 millióan Afrikában, több mint 9 millióan Ázsiában, több mint 7 millióan Észak-Amerikában és több mint 1 millióan Dél-Amerikában. Ausztráliában mindössze 80 000 evangélikus él. A legnagyobb számban a következő országokban élnek evangélikusok: Németország (12,6 millió), Amerikai Egyesült Államok (7,2 millió), Svédország (6,6 millió), Etiópia (5,9 millió), Tanzánia (5,8 millió), Indonézia (5,8 millió), Dánia (4,5 millió), Finnország (4,4 millió), Norvégia (3,9 millió), Madagaszkár (3 millió). Európában a felsorolt államokon kívül a következő országokban élnek még legalább százezres lélekszámú evangélikus közösségek (az egyháztagok létszáma szerint csökkenő sorrendben): Hollandia, Szlovákia, Ausztria, Franciaország, Lettország, Izland, Magyarország, Nagy-Britannia, Észtország, Csehország.[4]

5. Post Office

 


I live in Tiszaszentimre. It is a village but there is a post office.

When I last went to the post office I send a letter to my godparents and buy a magazine. I can send  my friends postcards for their birthday or their weddings.
At the post office you can buy stamps, envelopes, cards, scratchcards, lottery tickets and so on. You can post letters, send telegrams, e-mails and faxes, pay your bills, transfer money, and subscribe to newspapers or magazines or buy them. Inside the post-office there are parcels, stamps, registered letters, telegrams, postal-orders, telephone calls and the saving bank.
When we have written a letter, we sign it, fold it and put it into an envelope. We stick down the envelope, write the address and buy a stamp.  Stamps can be bought at the post-office. Then we take the letter to the post-office or we can drop it in the nearest letter-box. Some hours later the letters are delivered.
I am pleased with the postal services because I get a letter or package on time.
I use e-mails at home but I can use it at the post office too. My e-mail address is v.anett17@freemail.hu


8.A) ÓKATOLICIZMUS


Apostolok cselekedeteiről írott könyvben olvashatunk a közösségről 

Jézus halála után élő keresztyéneket nevezzük őskeresztyéneknek 

Pünkösd ünnepe után sok ember megtér és a keresztyének elkezdenek terjedni a Római Birodalomban 

Az első század közepén Pál apostol 3 missziós útjával tovább terjed a keresztyénség 

  1. missziói út: Isten Szentlelke hatására az antiókhiai gyülekezet vezetői megbízták Pál apostolt és Barnabást, hogy hirdessék az evangéliumot kézrátétellel felhatalmazták őket. János-Márk Barnabás unokaöccse is velük tartott.
  2.  missziói út: Pál úgy tervezte, hogy második útja során meglátogatja a megalakult gyülekezeteket. Barnabás szerette volna magával vinni ismét János-Márkot. Pál azonban nem volt erre hajlandó, mivel az első út során visszafordult, és otthagyta őket. Ez a nézetletérés Pál és Barnabás között is konfliktushoz vezetett. Ezért Pál egyedül indult útnak. Barnabás elutazott János-Márkkal Ciprusra. Pál társa pedig Szilász lett. 
  3. missziói út: célja az volt, hogy a Kis-Ázsiában megalakult gyülekezeteket látogatásával erősítse Pál. Tanított és igazolta az Írások alapján, hogy Jézus a Krisztus. Efézusba látogatva Keresztelő János tanítványaival találkozott Pál, akik még nem részesültek a Szentlélek ajándékában. Efézusban Pálék ellen fordulnak. Pál ezután három hónapig Görögországban tartózkodik, tanítványok kísérik az úton. Amikor élete veszélybe kerül, mert a zsidók merényletet terveznek ellene, elhajózik, indul Jeruzsálembe. Útja közben figyelmeztetik, hogy Jeruzsálemben veszély fenyegeti. Pál valóban le is tartóztatják. Római polgárjoga miatt megmenekül a korbácsolás elől. Pál önmaga védelmére kelhetett. Sikertelenül. Ezután hosszú ideig börtönben maradt Pál. Pál a császárhoz fellebbezett. Így néhány fogollyal együtt Rómába szállították hajóval. Útközben hajótörést szenvedtek. Rómában házi őrizetben lehetett. Pál ezt az időt is arra használta, hogy mindenkinek Jézusról szóljon. A Szentírás nem szól arról, hogy hogyan végződött a két évi fogság. A hagyomány szerint Pál apostol Péterrel együtt szenvedett vértanúhalált Rómában Nero császár uralma alatt 
Keresztyén szó eredete: „Krisztus” szó a főnévből származik. Ebből született a görög chrisztianosz, illetve a latin Christianus kifejezés, amelyek jelentése „Krisztus-követő”, „krisztusi”. A szó középkori magyar formája kirisztián, kirisztyán, majd keresztyén volt. A 17. századtól azonban, a katolikus egyházban elterjedt a keresztény alakváltozat a könnyebb ejthetősége miatt 

Ősgyülekezet hitélete: szeretetvendégség, ünnepnapjuk a vasárnap, keresztség gyakorlata, kézrátétel, istentiszteleti rendjük, várták Jézus visszajövetelét (perúzia), szolgálók, vagyonközösség, viták, Kru. 49-ben jeruzsálemi zsinat. - Keresztyénség térhódítás

4. School



 IV. témakör – Az iskola

  • saját iskolájának bemutatása

  • tantárgyak, órarend, érdeklődési kör, tanulmányi munka, tervek

  • a nyelvtanulás, a nyelvtudás szerepe, fontossága

  • az iskolai élet tanuláson kívüli eseményei, iskolai hagyományok



  • Introduce your school. Who is it named after? How old is the building? How many floors has it got? How many classrooms and other school premises are there in it? Are the labs and classrooms well-equipped? 


  • What do you like most about your school? Why did you choose to study here? (Did you choose it at all?) Have you got a busy timetable? What are your favourite subjects? What are your weak points? What are you interested in? What are you planning to learn after the school-leaving exam?


  • What is your class like? Do you have a good time with your classmates? Do you get on well with your formteacher? What is the teacher-student relationship like? What makes a good teacher?


  • Which languages do you learn? Why did you choose these ones? How long have you been learning English? What do you find enjoyable and boring about learning it? Do you find it useful? How can you practise English? Have you ever taken a language exam? What level was it? Have you got any plans in connection with languages?


  • Are there any special events in your school? How do you welcome students and those who are about to leave school? How do you celebrate national holidays? Are there any sports events, adventure trails? Do you go for school trips with your class? Which one did you enjoy the most?


  • What is the system of education in Hungary like? How is the education system in Britain different from ours?


Language learning


How important is it for you to speak languages? 

Speaking a language is inevitable in our modern world. Since Hungarian is not a widely spoken language, you have to be familiar with at least one foreign language to be able to get along in life. In all walks of life (életpálya) speaking a language at a high conversational level is required. One can’t go to a job interview without being able to speak a foreign language. Moreover, you have to express yourself clearly to get accepted and be given the job. Nowadays the most advisable language to study is English. It is considered an international language in a lot of areas, especially when using a computer. Together with French it is the language of diplomacy. For Hungarians it is also useful to have a good command (beszédkészség) of German in case you are planning to use good job opportunities in Austria and Germany.

When do you use you foreign language skills? How do you improve them?

videos, games, chatting, homework, international projects, etc.

The importance of learning languages: (Why are you studying English?) 

You can

-talk freely to each other about business, politics, culture, hobbies, sport 

-promote (elmélyít) friendship and understanding among people 

-establish ties to other nations 

-make friends 

-learn about other people’s culture, way of life 

-read authors in the original 

-understand foreign TV channels 

-better informed about the world 

-make yourself understood while travelling 

You have more chance 

-to travel on business 

-to get a scholarship (ösztöndíj) 

-to go abroad to study 

-to read scientific articles 

-to keep abreast of (lépést tart) the latest discoveries and inventions 


I have been learning German for 8 years and English for 4 years. I prefer English because I find it much easier to learn and I can pick up new words when playing games and watching films.

It’s important to learn languages. First of all, I can make myself understood when I’m on holiday abroad. Also, I can understand films and lyrics.

I am taking the language exam because it’s required (megkövetelt) to enter a university. Besides, I have to take an advanced final exam in a subject of my choice or one that the university requires.


The system of education in Hungary

If the parents work and have no other chance children go to a crèche. After that, they go to a kindergarten / nursery school, from the age of 3 to 6 or 7. They start primary school at the age of 6 or 7. In Hungary you can start secondary school at the age of 11, 13 or 15. It can either be a grammar school or a vocational school where you can learn a trade. At the end of secondary school you take the final exam (in Hungarian grammar, literature, history, a foreign language and another chosen subject). Then you can go on to higher education, like to a university, a college  or learn a trade. If you still want to learn, you can choose to take part in a postgraduate course like a PhD programme.


7. B) INTERTESTAMENTÁLIS KOR


Bevezető:
az "intertestamentális" szó értelmezése, elhelyezése a kortörténetben. A legkésőbbi ószövetségi könyvek keletkezése és a Krisztus születése közötti időszak. 

  • Farizeusok –Egy ókori, szigorú vallási elvet valló zsidó párt. Azok az emberek, akik Jézus Krisztust nem fogadták el megváltónak. 
Céljaik vallásosak (nem politikai), laikusok. Egész Ószövetséget elfogadták, ezért hitték: angyalok, szellemek, feltámadás, halhatatlanság, mennyország, pokol 

Jézus: sokszor megítélte őket (meszelt sírok, képmutatóak), Jézussal folyamatos konfliktus, számonkérik őket, szegények 

  • Szaddiceusok - Ók se fogadták el, hogy Jézus a megváltó, de összedolgoztak a hatalommal nagyon gazdag emberek. 
Céljaik politikai (párt a zsidóságon belül), papi arisztokrácia (gazdagok). Csak a Tórát (Mózes 5 könyvét) fogadták el, ezért nem hitték: angyalok, szelleme, feltámadás, halhatatlanság 

  • Esszéneusok – ők kivonultak a világba zsidó emberek, elegük volt a farizeusokból szaddiciusokból
  • Zélóták – Jézus korában, a zsidóságban egy irányzat.
  • Hozzunk példát az újszövetségben az egyik zsidó párt munkájáról (pl. házasságtörő asszony 19. A) .. Volt egy asszony, aki megcsalta a férjét. Ez a zsidóknál nagy bűn volt. Az asszonyt e miatt megakarták kövezni, de Isten azt mondta nekik, hogy az vesse rá az első követ, aki bűntelen. Így az embere letették a követ és elmentek.

 
Copyright © 2007- Érettségi vizsga tételek gyűjteménye. Designed by OddThemes | Distributed By Gooyaabi Templates