Friss tételek

A szociológia, mint tudomány

A szociológiát legegyszerűbben úgy határozhatjuk meg, mint a társadalmi élet törvényszerűségeit kutató tudományt.

A szociológia mindenekelőtt tudomány. A társadalmat, amelyben élünk megismerhetjük riportok, szociográfiák, szépirodalmi művek, valamint a mindennapi élet tapasztalatai alapján is.

A szociológia ezen műveknél nem pontosabban más módszerekkel tárja fel a társadalmi valóságot. A tudományos módszer lényege, hogy ha megfogalmazódik valamilyen probléma, akkor megpróbálunk ennek valamilyen elméleti magyarázatot adni, végül megvizsgáljuk, hogy igazolódik vagy megcáfolódik elméleti magyarázatunk.

A szociológusok nagy többsége nem fogadja el a közelmúltban igen divatosság vált posztmodern felfogást sem, azaz hogy “minden elmegy” a tudományos igazság nem is létezik, továbbá minden magyarázat egyenértékű. Ez a felfogás a tudományos kutatás értelmetlenségét sugallja. A szociológusok többsége azt vallja, ha soha nem is lehetünk biztosak abban, hogy megtaláltuk az igazságot, kutatásaink közelebb visznek a megismeréséhez.

A tudományok fejlődnek-e, hogy a korábbi ismeretekre építve egyre több új ismeretet halmozunk fel, vagy pedig úgy, hogy idővel felismerjük, hogy halmozódó ismereteink nem magyarázzák meg a valóságot, ezért félredobjuk az addigi megközelítést, s kérdéseket fogalmazunk meg, azaz új nézőpontból közelítünk az igazsághoz. Ezt nevezik tudományos paradigmaváltásnak.

A szociológia tudományának lényegéhez tartozik tehát az elméleteknek a valósággal való összevetése. Azt kell hangsúlyozni, hogy a valósággal való összevetés nélkül nem beszélhetünk tudományos szociológiáról.

A társadalmi struktúra, intézmények, kultúra

Az ember társadalmi lény, azaz lehetetlen emberi élet társadalmon kívül. Ha az ember az emberiség kezdetei óta nem élt volna társadalomban, akkor nem lett volna képes az állatvilágból kiemelkedni. A társadalomban, való együttélésnek vannak bizonyos szabályszerűségei, ezeket kutatja a szociológia. A szociológust az érdekli, hogy milyenek a különböző társadalmak, hogyan működnek, hogyan változnak.

Egy társadalomnak van bizonyos struktúrája, vannak intézményei, van kultúrája.

Társadalmi struktúrán az egyének és társadalmi csoportok közötti tartós viszonyokat (például alá- és fölérendeltséget) értjük.

Társadalmi intézménynek nevezzük a legáltalánosabb értelemben a társadalom tagjainak többsége által végzett tevékenységek alapvető módját, mintáját. Az intézményekhez normák és értékek tartoznak, amelyek az intézményesült viselkedést előírják, továbbá megszegését büntetik. A kultúrán az anyagi javak, normák és értékek együttesét értjük.

A társadalomtudományok történeti kialakulása

A társadalomról való gondolkodás egyidős az emberiség kezdeteivel. A társadalomtudományok közül a történetírás az írásbeliség kezdetei óta különálló tudomány volt, figyelmét a konkrét történeti események lefolyásának pontos leírására összpontosította.

Elsőként a XVII. Század közepén a demográfia önállósult, amikor John Graunt a londoni halálozási adatokat kezdte tanulmányozni. A pestis és más halálokok miatti halálozás törvényszerűségeit próbálta vizsgálni. A demográfiának így nagyon pontos és szorosan körülhatárolt tárgya alakult ki: a népesség számának és összetételének alakulására ható folyamatok vizsgálata.

Néhány évtized múlva, a XVII. század második felében jelentek meg John Locke politikatudományi munkái. Majdnem egy évszázaddal később függetlenült Adam Smith alapmunkáival a közgazdaságtan. Elsődleges célja annak bizonyítása volt, hogy ha az állam nem avatkozik be a gazdasági életbe, akkor a piacon az egyes emberek önérdeket követő viselkedése optimális gazdasági eredményhez vezet.

A XIX. Század elejére világosság vált, hogy a piac szabad működése viharos iparosodást, gazdasági növekedést idéz elő, de ebben a folyamatban a társadalom nagy tömegei elvesztik korábbi megélhetési alapjukat, nyomor fenyegeti őket. A munkásság tényleges elnyomorodott, a társadalmi közösségekből, korábban védelmet nyújtottak nekik, elidegenedés lépett fel, megnőtt a deviáns viselkedések száma. A szociológia előfutárai, Saint-Simon, Comte és Tocqueville, valamint Marx, Durkheim és Weber a XIX. század első évtizedeitől ezeket a folyamatokat próbálták megérteni, továbbá a negatív társadalmi jelenségek elkerülésének módjait kutatták.

A szociálpszichológia a századforduló körül a pszichológiából alakult ki. A pszichológia önálló tudománnyá válása idején kifejezetten természettudományként definiálta magát. A szociálpszichológia kialakulásához felismerés vezetett, hogy az egyén a nagyobb társadalmi csoportokban másképpen viselkedik, mint elszigetelt egyénként.

A társadalomnéprajz két forrásból táplálkozott. Közép-Európában a néprajz azzal a céllal indult, hogy összegyűjtse a népi kultúrát, azaz a folklórt és a tárgyakat, mert ezt a nemzeti kultúra megőrzése szempontjából igen fontosnak tartották. Az Egyesült Államokban viszont a gyarmatokon élő nem európai kultúrájú népek megértése volt a kulturális és szociális antropológiai kutatás elsődleges célja. A kultúrán nem egyszerűen a folklórt és művészi tárgyakat értették, hanem a vizsgált népesség hiedelmeinek, értékeinek, viselkedési normáinak rendszerét.

Mindezek alapján a tudomány tárgya tekintetében a szociológia, mint a társadalom egészét vizsgáló tudomány.

A módszer tekintetében a szociológia, amely a tömegesen előforduló jelenségekre vonatkozó empirikus adatgyűjtést, továbbá ezeknek elemzését használja módszerként.

A szociológiát alapvető szemlélete különbözteti meg a többi társadalomtudománytól. A szociológusok többsége úgy véli, hogy az ember életének minden jellemzőjét erősen meghatározza a társadalmi szerkezetben elfoglalt helyzete. A társadalmi helyzet befolyásolja azt, hogy mekkora jövedelmet tud elérni, milyen lakásban és milyen lakóhelyen lakik, milyen iskolai végzettséget szerez, hány gyermeke születik, hány évig él, vagy milyen valószínűséggel válik alkoholistává vagy kerül börtönbe.

Különbözik a szociológia a többi társadalomtudománytól emberképe tekintetében. Közgazdaságtan emberképe. Eszerint az ember mindig racionálisan dönt, cselekszik, továbbá a haszna maximalizálására törekszik.

A szociológia viszont az ember tevékenységében a társadalmi normákhoz igyekszik alkalmazkodni. E normák hátterében értékek állnak. A normákat és értékeket a társadalom tagjai gyermekkori szocializációjuk során sajátítják el, „internalizálják”. A normák és az értékek a társadalom kultúrájának alapvető alkotóelemei.

Mire jó a szociológia?

Mire használható egyáltalán a szociológia?

A szociológiában jártas egyén jobban megérti azt a társadalmat, amelyben él, jobban tud védekezni manipulációval, félrevezető nézettel szemben. Gyorsan képes felismerni, érvényesíteni érdekeit. Ezáltal a szociológia hozzájárulhat egy jobb társadalom kialakulásához.

Lehet egy olyan haszna is, hogy konkrét társadalmi problémák megoldását segíti elő azzal, hogy ismereteket ad ezeknek a problémáknak a jobb megismeréséhez. Példaképpen a pszichiátriai szociológia hozzájárulását az elmebetegségben szenvedők gyógykezelésének reformjához.

A szociológia mennyire használható fel az előrejelzésben és a tervezésben. Egyes vélemények szerint az igazi tudomány kritériuma, hogy előre jelezni tudja az eseményeket, folyamatokat. Kétségtelen, hogy a társadalomtudományok képesek bizonyos jelenségeket előre jelezni.

A termékenység várható alakulására vonatkozó hipotézisek segítségével biztosan előre lehet jelezni a népesség számának és korösszetételének alakulását.

A szociológus szerepei

További kérdés, hogy milyen tudományos magatartást kövessen a szociológus. Raymond Aron írta, háromfajta szociológus létezik: 1. az uralkodó tanácsadója, 2. a nép orvosa, 3. a tudomány főpapja. Az első a kormányzatnak szakértő tanácsokat, reformjavaslatokat kidolgozó szociológus, a második a szegények, elnyomottak, kizsákmányoltak problémáit kutató, a harmadik pedig az egyetemeken vagy kutatóintézetekben elvont elméleti és módszertani problémákkal foglalkozó szociológus. Országonként és korszakonként nagy különbségek voltak és vannak a tekintetben, hogy a szociológusok mely magatartást követték.

A szociológiai kutatások eredményeinek óhatatlanul politikai következményei vannak. A társadalomban megfigyelt jelenségek és folyamatok feltárása befolyásolja a mindenkori kormányzat megítélését a közvéleményben, mert leleplezheti a kormányzat céljai és propagandája, valamint a valóság közötti ellentmondásokat. Néha úgy szokták kifejezni, hogy a szociológiának leleplező (debunking) funkciója is van. Hitler és Sztálin egyaránt tiltotta a szociológiai kutatásokat.

Max Weber vizsgálta a legmélyebben a tudósi és a politikusi tevékenység közötti különbségeket. A tudományt szakmának, hivatásnak tartja, s véleménye szerint a tudósnak arra kell törekednie, hogy megállapításait, ismereteit, módszereit a hívő katolikus és a szabadkőműves egyformán felhasználhassa.

A tudós számára tehát a legfőbb érték, hogy a tudományos igazságot kimondja. A politikus ezzel szemben arra törekszik, hogy hatalomra jusson, a hatalmat megtartsa, vagy politikai céljait, eszményeit a társadalomban megvalósítsa.

Kézenfekvőnek látszik, hogy a tudománynak objektív megállapításokat kell megfogalmaznia, s a tudományt nem befolyásolhatják a kormány, a pártok, társadalmi csoportok, de még a kutató saját politikai nézetei, érdekei sem. Ha ugyanis ezek a nézetek és érdekek befolyásolják a tudományos munkát, akkor az nem érdemli meg a tudomány elnevezését, hanem egyszerűen ideológiáról van szó, egy olyan világképről, amely az emberek egy részének érdekeit szolgálja.

Karl Marx szerint a tudóst döntően befolyásolják társadalmi helyzetéből következő érdekei. A burzsoáziához tartozó, abból származó tudóst a burzsoázia érdekei befolyásolják, tudományos megállapításaival ezért a kapitalista társadalmi rendszert kívánja igazolni, alátámasztani. Csak a proletariátushoz tartozó, ehhez a társadalmi osztályhoz csatlakozó tudós képes az objektív igazságot kimutatni, mert a proletariátusnak ez az érdeke. Marx szerint az objektív igazság, törvényszerűség a kapitalizmus válsága, majd annak a megdöntése és a szocialista társadalom létrehozása a proletariátus érdekében áll.

Max Weber nagyon következetesen kiállt az objektivitásra törekvés követelménye mellett; véleménye szerint a tudósnak az a kötelessége, hogy hideg fejjel nézzen szembe a mindenkori uralkodó eszményekkel, és szükség esetén szembe kell helyezkednie azokkal. Rámutatott arra, hogy illúzió azt képzelni, hogy ez könnyen megvalósítható feladat, hiszen a tudóst befolyásolják az általa elfogadott értékek. Ezért a tárgyilagosság követelményének érvényesítése állandó önvizsgálatot és önkontrollt követel a tudóstól.

Mannheim Károly Marxszal ellentétes álláspontot foglalt el, hogy melyik tudós képes objektív maradni. Szerinte sem a burzsoázia, sem a proletariátus pártján álló tudós nem képes erre, mert az osztályérdekek befolyása alól egyik sem tud megszabadulni. Viszont a „szabadon lebegő értelmiségi”, aki nem kötődik osztályhoz és párthoz, objektívan tárhatja fel a valóságot.

Gunnar Myrdal a társadalomtudós nem tudja az általa elfogadott értékektől függetleníteni magát a kutatásban, leghelyesebb, ha ezeket az értékeket világosan kimondja.

Fontos következtetés:

1. A szociológusnak tisztában kell lennie azzal, hogy minden társadalomtudós munkásságát befolyásolja a saját társadalmi helyzete, politikai állásfoglalása. Ez a befolyás abban is megmutatkozik, hogy milyen problémákat vizsgál.

2. Mindennek dacára a szociológusnak arra kell törekednie, hogy kutatásait minél kevésbé befolyásolják a saját érdekei, az objektív igazság, a valóság feltárását szolgálja.

3. A fent említett nehézségek ellenére azt lehet állítani, hogy a társadalmi valóság elősegíti a társadalmi viszonyok javulását.

4. A szociológus már kutatási kérdéseinek megfogalmazásakor, és elemzésekor sem hagyhatja figyelmen kívül azt, hogy tudományos megállapításait milyen célra, milyen ügyek alátámasztására lehet felhasználni. Példa erre a szegények vizsgálata. Már azzal, hogy a kutató ezt a témát választja, állást foglal politikailag is, abban az értelemben, hogy a szegénységet társadalmi problémának látja. Törekednie kell arra, hogy a kutatás eredményeit tárgyilagosan mutassa be.

A médiahatásokról szóló elméletek

A médiahatás központi témája a tömegkommunikáció kutatásának. Szembetűnő a tudománytörténetben az a hullámmozgás, amelyet a hatások erősségének tulajdonítanak a kutatók. Századunk '20-as és '40-es évei között erős hatásokról szóló érvek születtek, az '50-es és a '6O-as évek között empirikus kutatásokkal támasztották alá a korlátozott (sőt a gyenge) hatásokról szóló modelleket, a '7O-es '8O-as évek moderált hatás elméletei már a hatások megfelelő körülmények között mégiscsak kialakuló létét tárgyalták, a '8O-as '9O-es évekre pedig megint a hatások erősebb voltát hangsúlyozzák. (A görbe mára kevésbé lendült ki, és úgy tűnik máris megkezdte visszafelé tartó mozgását.)

Több oka is lehet ennek az elméleti hullámzásnak. A kezdeti igen erős hatás elméletek az első világháborús mozgósítás tömegkommunikációs hatékonysága is magyarázhatja, a nagy gazdasági válság, de az a termékgyártókat is reményekkel eltöltő mítosz is, hogy kellő reklámmal bármi eladható.(Gálik M.1997) Azt sem feledhetjük el, hogy független változóként kezelhetjük egy-egy médiatípus újdonságát is. A sokat emlegetett 1938-as Orson Welles Világok harca című rádiójátéka a marslakók inváziójáról pánikot váltott ki az amerikai lakosság körében, noha előzetesen bemondták, hogy egy rádiójátékot fognak hallani. A későbbiekben már kevésbé vették készpénznek az emberek azt, amit a médiában hallottak. Lassan végetért a rádió aranykora. Az igen erős hatások modellje nem kutatásokra, hanem arra a társadalmi tapasztalatra épült, hogy az új média alkalmasint elbódította az embereket.

A korlátozott hatások kialakulását elsőként Hovland kutatásai fémjelzik (1949), aki azt vizsgálta, hogy az amerikai hadsereg által megrendelt filmeknek a második világháború idején milyen volt a propaganda hatása. Alig tapasztalt azonban a filmek bemutatása előtt és után attitűdváltozást. Egy másik változó, aminek köze lehet a médiahatás elméletekhez, az a gazdasági helyzet. Az '5O-es évek addig nem látott ütemű békés gazdasági felvirágzást is hoztak Amerika számára, és amikor a társadalom optimista volt, a médiumot sem vádolta manipulációval.

A '6O-as évektől elterjedté válik a televízió, és a média hatást is egyre komolyabban veszik, most már leginkább a televízióra vonatkozó hatáskutatásokra alapozva. Több változó okozza tehát a hatások erősségéről folyó diskurzusok jellegét, mi eddig a gazdasági helyzetet és az új médiumok bevezetését említettük. Azt állítottuk, hogy a '9O-es évek után a médiahatás elméletekben az erős hatásokkal szemben a hatás csökkenésnek elméleteinek gyarapodását várjuk. Ennek oka majd az lehet, hogy a médiumok száma robbanásszerűen gyarapodik, de több más társadalmi jelenséggel is kapcsolatba hozható. (Például Amerikában az elektronikus médiumok az önkorlátozás egyfajta válságát élik át, ami a velük szemben támasztott bizalom további csökkenését váltja ki, ennek következménye pedig lehet a befolyásuk mértékének csökkenése.)

Nem szóltunk azonban eddig a hatásgörbe kialakulásának szerintünk legjellemzőbb okáról, és ez a tudományos viták és érvényesülési lehetőségek logikájából fakad. Egy-egy a kor lehetőségei szerint szélsőségessé vitt tudományos állítást csak úgy lehet érdemben felülmúlni, s ezáltal az új tudósközösségeknek saját reputációjukat növelni, ha az előzővel ellentétes szempontok felmutatása és kísérleti bizonyítása válik lehetővé. Az inga pedig addig lendülhet ki, ameddig arra a kor tudományos bizonyítási elvárásai, és a valódi társadalmi események lehetőséget adnak. Mindazonáltal a régebbi érveket is szüntelen figyelembe kell venni egy-egy újabb modell kialakításakor, s talán ez okozza azt, hogy az újabb elméletek egyre óvatosabb kijelentéseket tesznek, ha a média hatás erősségéről vagy gyengeségéről esik szó.

Severin és Tankard könyvében grafikonon is bemutatja ezt a hullámmozgást./1992/ (lsd. még Gálik M.1997) Vegyük tehát mi is vázlatosan sorba a hatáselméleteket.

A nagyon erős hatások elmélete igen egyszerű. A médiát ez úgy fogja föl, mint egy olyan injekciót vagy lövedéket, amely különösebb probléma nélkül kifejti a hatását, s pontosan azt a hatást, amit a küldő szeretne. Innen is az elnevezés: lövedék-elmélet. Meghatározott ingerre meghatározott válasz születik. Ez a pszichológiában kedvelt behaviorista irányzat modellje is. S valóban, tudjuk, hogy az inflációs várakozás inflációt eredményez, ha magunkat tehetségesnek tartjuk, felül múlhatjuk képességeinket stb. Az elvárások olykor önbeteljesítő jóslattá válnak, ám a sok példa ellenére ma már nyilvánvaló, hogy a lövedék-elmélet +,- melyet Lasswell is képviselt egy 1927-es Propaganda technikák az első világháborúban /címmel illethető kutatásában/ + című tanulmányban – nem állják meg a helyüket.+ (Vele a kommunikációs modellek tárgyalásánál az előbb már megismerkedhettünk.)

Katz és Lazarsfeld dolgozta ki az ötvenes évek közepén a lövedék-elmélet kritikáját, és a korlátozott médiahatások modelljét.(1974) Részben támaszkodhatott már Howland második világháborús katonai attitűdváltozás eredményeire, részben maga is végzett empirikus kutatásokat az elnökválasztás kimenetelének médiahatásával kapcsolatban. Kritikai észrevételei a következők voltak: a lövedék-elmélet túlságosan a kibocsátóra összpontosít, a befogadót pedig passzív tárgyként kezeli. Ugyanarra az ingerre eltérő válaszok is születnek, ez pedig kizárja a lövedék-elmélet általános érvényét. Lazarsfeld szerint a tömeg nem passzív, hanem aktív.

A választási kutatások során azt is kifejti, hogy a szimpátiát egyes jelöltek iránt a társadalomnak szűkebb csoportjai fogalmazzák meg a médiára figyelve, s az ő véleményüket veszik át mások. A kétszakaszos kommunikáció észlelés modellje termékenynek bizonyult. Témánként más-más személyekben testesülhet meg a véleményirányítói szerep. Másra hallgatunk a politika, a gyereknevelés vagy a divat kérdéseiben, s mindegyik csoportban lehetnek hangadók, akikre Katz és Lazarsfeld szerint jobban figyelnek, mint a médiára.

Lazarsfeld a kibocsátó és a befogadó között úgynevezett közvetítő változókról beszél. Az egyik ilyen közvetítő változó az elérhetőség, a másik pedig a már meglévő attitűdök. Nem nehéz belátni, hogy bizonyos társadalmi rétegek más-más módon érhetőek el a médiában, s azt sem, hogy például az előítéleteket igen nehéz megváltoztatni.(Szecskő T.,1994)

Az attitűd megváltoztathatatlanságát vallotta Klapper, aki azt állította, hogy a számunkra szimpatikus értékre, képviselőre stb. odafigyelünk, míg a számunkra nem szimpatikust észre sem vesszük. Ez a minimális hatás elmélet részben eltúlzott, részben pedig elméletileg is felmerül, hogy nem lehet mindenkinek mindenről eleve valamilyen beállítódása, hogy a beállítódásoknak meg is kell születniük, és ebből nem kizárható a média sem. Az azonban, hogy a média gyakran csupán a meglévő viszonyok megerősítésére szolgál, azok is gyakran hangoztatják akik a médiának erős hatást tulajdonítanak.

Severin és Tankard Klapperről kritikusabban, McQuail kötetünkben is ismertetett írásában valamivel elismerőbben szól, úgy mint aki lezárt egy tudománytörténeti szakaszt azzal, hogy összefoglalta az erős hatásokkal szembeni érveket.(McQuail,1983)

A következő korszak a moderált hatások korszaka, amely a '70-es évekre tehető. Igen sokat kutatták a szociálpszichológusok az emberi erőszak okait, és nem maradt ki ez alól a média és az erőszak kapcsolata sem. 1972-ben a Tiszti Főorvosi jelentés az Egyesült Államokban ki is mondta a televízió és az ifjúkori erőszak közötti szignifikanciát, összefüggést. A szociálpszichológusok, például Aronson a meggyőzés okai között említette a kommunikátor (itt értsd a médiában megjelenő "rábeszélőt" ) valamilyen szempontból való meggyőző voltát. (szimpátia, magas presztízs, tekintély, közelség stb./Aronson,E.1992/)

Aronson bizonyítottnak tartja a televízió erőszakosságot fokozó hatását, sőt véleménye szerint ezen az sem segít, ha az erőszakos figura negatív szereplő, vagy ha az agressziót megpróbálják hazafias köntösbe csomagolni. (Aronson,E.1987) Amiről ugyanis szó van - vallja -, az maga a viselkedési minta, mely minta az egyén szocializációjától függően fogja felhasználni. A mozdulatot, mellyel a pozitív hős elgáncsolja a gonoszt arra is fel lehet használni, hogy elgáncsoljuk az úttesten átigyekvő vak öregasszonyt. S hogy a helyzet még bonyolultabb legyen, maga a tömegkommunikáció is szocializál (bővebben lsd. Jakab Z.,1973), ez pedig növeli is a gyerekekkel szembeni felelősségét, szükségessé teheti a társadalmi korlátozásokat.

A moderált hatások elméleteinek terjedését az az érv is segíthette, amelyet már Klapperrel szemben is felemlítettünk, vagyis, hogy számos kérdésben nincs határozott véleményünk, és ilyenkor jobban hajlunk a befolyásolhatóságra. A gyerekekkel szembeni erősebb szocializációs hatás már logikailag is adódik abból, hogy a gyerekeknek kevesebb dologról van kialakult véleményük.

A moderált hatás elméletek kapcsán érdemes megjegyeznünk McCombs és Shaw nevét, valamint Noelle-Neumann elhallgatási spirálját. A Tiszti Főorvosi jelentésnek és ezeknek a kutatóknak tudománytörténeti összefogása azért sem ütközik nehézségbe, mert bár eltérő empirikus adatokra és saját modellekre támaszkodtak, a hatás erősségére vonatkozó kérdésre hasonló módon válaszoltak. Ráadásul ezek az elméletek 1972-ben és '73-ban jóformán teljesen egy időben születtek meg Amerikában és Németországban. Nehezebb a besorolása Gerbnernek, aki a hatásokkal kapcsolatban kevésbé fogalmaz explicit módon, munkássága is folyamatosabb, ráadásul valahol a moderált és az erős hatások között helyezkedik el. Talán ez az oka annak, hogy Tankard és Severin Gerbnernek külön fejezetet szentelt.

McCombs és Shaw "napirend-meghatározó hatásával" a Tankard és Severin írásban részletesen is megismerkedhet az olvasó, számos példával is alátámasztva az elmélet használhatóságát. Talán azt érdemes kiemelnünk itt, hogy a napirend-hatás elmélet segítségével - lehet, hogy csak átmenetileg? - egy szemléletváltást is sikerült elérni a hatáskutatások területén. Klapper és elődei ugyanis attitűdváltozások után nyomozott, azaz az értékek (kognitív), az érzelmek (affektív), vagy a cselekvési komponensek megváltozása után, s ilyesmit vagy egyáltalán nem találtak, vagy csak nagyon áttételesen, s tudományos eszközökkel nem száz százalékosan a médiára leszűkíthetően. Vagyis, egy attitűd megváltozása mögött a médián kívül számtalan más tényező is közrejátszhat. McCombs és Shaw ezzel szemben nem a beállítódás mérését igyekeztek igazolni, hanem azt, hogy a médiában napirendre kerülő kérdések miként válnak az emberek számára is megtárgyalandó kérdéssé. Ez pedig jóval egyszerűbb feladatnak bizonyult.

Tankard és Severin olyan fontosnak találta McCombs és Shaw eredményeit, hogy könyvük második kiadását a nálunk is olvasható fejezettel egészítették ki. McCombs és Shaw elképzelése a hatás végeredményéről az, hogy azt határozhatja meg könnyebben a média, hogy miről gondolkodjunk, és csak kevésbé azt, hogy mit gondoljunk egy kérdésről. A megfogalmazott következtetésből az, hogy a média a discursus témáját biztosan befolyásolja, máig elég stabilnak látszik. Az elmélet a figyelmet ráirányítja a kapuőrökre, hiszen ők azok, akik a napirend-hatást kiválthatják, messzemenő következtetést azonban a média szerepéről ez alapján az elmélet alapján sem mondható. Arról ugyanis, hogy a kapuőrök mikor miként és hogyan viselkednek, nem szól.

A Noelle-Neumann elméletének ismertetésére bevezetőnkben fölösleges kitérnünk, hiszen mind McQuailnél, mind pedig nála magánál olvashatunk az elhallgatási-spirálról. Kritikai értékelése azonban válogatásunkban helyhiány miatt nem került be cikk, ezért néhány gondolat erejéig erre még vissza fogunk térni, előbb azonban bővebben szeretnénk foglalkozni Georg Gerbnerrel.

A magunk részéről Gerbner felfogását valamivel határozottabban mint ahogy azt Tankard és Severin teszi, itt a moderált hatások résznél tárgyaljuk. McQuaillnek pedig az az ötlete Gerbner elhelyezését illetően, hogy nem annyira a hatás ereje vagy gyengesége alapján osztályozza a szerzőket vagy a médiával kapcsolatba hozható jelenségeket, mint inkább két másik dimenzió mentén. Az egyik a hatás hossza, amely lehet rövid vagy hosszú, a másik a szándékoltság kérdése, mely a média esetében lehet szándékolt és nem szándékolt. (Részletesebben lsd. a kötetben megjelent McQuail szöveget.)

Gerbnernél McQuail a szándékoltság kérdésében nem tesz besorolást, azaz nem mondja, hogy Gerbner szerint a média szándékoltan manipulál egy hatalom képviselete nevében, vagy pedig ez a befolyásolás spontán jellegű és nem előre megtervezett, nem szándékolt. E kérdésben valóban nehéz Gerbner szövegeit állásfoglalásra kényszeríteni, annyit azonban McQuail is állít, hogy a tömeget Gerbner passzív elszenvedőként fogja fel, és ezzel a médiaképe inkább a szándékolt befolyásoló felé mozdul.

McQuaill Gerbner határozott elhelyezésére vállalkozik a másik dimenzióban, szerinte Gerbner egyértelműen a hosszú-távú média befolyásolást elemző szerzők közé tartozik. Gerbner kultivációs elmélete ugyanis nem szól másról, mint hogy hosszú távon hogyan szilárdulnak meg azok az értékek - különösen a sokat televíziózó nézők esetében -, amelyet a vizuális média terjeszt.

Kötetünkben Gerbnerről csak annyit talál az olvasó, amennyit McQuail és Berger vázlatosan írt, szerencsére azonban a hazai szakirodalomban néhány fordítása már megjelent. (lsd. pl. Horányi Ö. 1978)

Bár a számítógépes kommunikációs hálózatok terjedése, valamint az adóállomások szaporodás önmagukban is az erős hatás elméletekkel szemben helyezkednek, hiszen növelik a választhatóság dimenzióját, a tudományos inga a '80-as évek végén még az erős hatások modellje irányába lengett ki. Bár a '80-as években nem volt szó lövedék-elméletről, azért az állítások amellett szóltak, hogy meghatározott körülmények között a kampányok rendkívül sikeresek lehetnek, s ebből újfent a média erős hatáslehetőségeire következtettek a kutatók. Ráadásul az erőszak és a gyerekkori televíziózás longitudinális vizsgálataiban, valamint 1982-ben a "nagy amerikai értékteszt" című kutatás egy részében végre sikerült kimutatni összefüggéseket. A tesz+t esetében értékváltás egy félórás televíziós propagandaműsor hatására következett be. Az értékváltásra azok mutattak nagyobb hajlandóságot, akik általában is sokat televízióztak. (Severin-Tankard, 1992.264.l.)

Aki már eddig eljutott a médiahatások elméleteinek áttekintésében valószínűleg érzi, hogy itt egy sokkal támadhatóbb, és kevésbé kifinomult elméletről van szó, mint Gerbner vagy McCombs és Shaw esetében. Feltehetően a fő probléma az, hogy bár volt egy mérés, és volt eredmény, az alátámasztani próbált hipotézis és az elvégzett mérés között problematikus a kapcsolat. Az erős médiahatás elmélet ugyanis azt jelenti, hogy a média erősen befolyásolja az emberek vélekedését. Abból azonban, hogy egy műsorban néhány embernek a médián keresztül sikerült megváltoztatni a nézők értékeit, nem az derül ki, hogy a média változtat értéket, hanem az, hogy néhány ember, esetleg maga a kutató képes erre. A média ugyanis szerencsés esetben nem egy diktátor, és annak kiképzett szakemberei kezében van, legalábbis erről a kérdésről a fenti értékteszt nem nyitott vitát, s ebben az esetben megint a kiindulópontra érkeztünk. Az értékteszt leginkább egy kampány szituációt modellezett, mert csak a kampányok képviselnek olyan irányítottságot, mint esetleg egyetlen vitaműsor, s ha így van, in vivo a kampányokra kell ez esetben figyelnünk.

A felmérés eredményei alapján még feltehető az alapkérdés, mely szerint egy műsor folyamban, vajon nem olyan érvek hangzanak-e inkább el, ami az adott társadalom megelégedését is szolgálja? Ha pedig erre lehetőség van, mit is bizonyított az érték teszt? Továbbá az általánosítás problémája is felmerül. Az értékteszt a szabadság és az egyenlőség logikai inkonzisztenciáját tudta felhasználni, épp ezért az is kérdés, hogy vajon más, jóval egyértelműbb és logikailag konzisztensebb értékeket hasonlóképp meglehet-e zavarni. Abból ugyanis, hogy egy viszonylag könnyű témában ez sikerült, még nem következik, hogy minden más esetben is megvalósítható. A tudományos validitási problémáknak szinte minden ága-boga végigelemezhető volna itt.

Az erős hatások újabb elméleteihez a moderált hatások készítették elő a talajt. A moderált hatásokkal ki lehetett mutatni bizonyos spontán tehetetlenségét a médiának, főként az elhallgatási-spirál elmélet jóvoltából. A modern erős hatás elméletek már törekszenek is egyfajta komplexitásra. Bizonyos történelmi helyzeteket említenek, információhiányos társadalmi szituációkat stb. Mindez végül véleményünk szerint lassan új szempontból világítják meg a médiahatás kutatásának irányát. Ha a politikai vagy jogi rendszer, a média belső szervezettsége, és a társadalom, esetleg a társadalom különböző kulturális rétegei összességében befolyásolják és alakítják egymást, a műsorfolyamok jellegét, akkor el kell jutnunk ahhoz a következtetéshez, hogy nem egyszerűen a médiából származó hatást kell elemeznünk, hanem az egyirányú hatásmechanizmusok helyett a kölcsönhatásokat. A kölcsönhatás vizsgálat pedig újra elmozdítja az ingát, most már a gyengébb hatások irányába.

Denis McQuail ki is kerüli azt a csapdát, amit az egydimenziós vizsgálódás magában hordoz, s helyette mint azt említettük a hatás távját és a szándékoltság variációit elemzi.

Befejezésként a magunk részéről nem azt állítjuk, hogy a média nem rendelkezik hatással, ahogy egyébként McQuail sem mond ilyet, hanem azt, hogy az erős vagy gyenge hatás tételek feltehetően nem általánosíthatóak. Az erős hatások elméletei ellen itt csak azért hadakoztunk, mert ma még ez van napirenden. Egyirányú hatások vizsgálata helyett véleményünk szerint a jövő a komplexebb kölcsönhatások kutatása lesz.

Publicisztika

Ma az egyik legfelkapottabb, legkeresettebb műfaj.

A ’80-as évektől igazán fontos.

Magyarországon a rendszerváltás műfaja.

A publicistáknak nagy szerepük volt a tudatformálásban, hogy a közönség megértse a rendszerváltás fontosságát.

’56 -’68-ig kemény diktatórikus időszak. A riport volt ekkor a kedvenc műfaj, hiszen magyarázni kellett. Az akkori riporterek ma sztárpublicisták. (Medgyesi Gusztáv, Kovács Zoltán)

Statikus leíró műfaj volt.

’80-as évek eleje: olajválság; ’85-ös pártkongresszus + gazdasági tanulmány

Megbukott a szocializmus, életképtelenné vált; ez a társadalmi formula alkalmatlan.

Olajválság; az anyag helyett az informatika vette át a helyet; fegyverkezés!

Helsinki értekezlet! (’80-as évek közepe)

Itt kimondják, hogy az európai határok megváltoztathatatlanok.

Helsinki kosár: a résztvevő országok vállalják az eszmék szabad áramlásának lehetőségét.

Nyilvánosságnak két szintje volt Magyarországon:

I. nyilvánosság: Rádió, TV, Újság

II. nyilvánosság: SZETA (Szabad Kezdeményezések Hálózata)> legálisan nem jelenhettek meg, füzetekben terjesztették gondolataikat.

Megalakulnak az első zöldmozgalmak.

Minden áthallásos volt.

Mikroszkóp színpad> a publicisztika sajátos válfaja (mi mindent elnézünk...) (Hoffi Géza)

>>> Egyfajta szelep volt, hogy megnyugtassák a társadalmat.

Megőrizte vezető szerepét.

A párt szétszakadt.

Mozgósítás: a publicisztika a leghatásosabb fegyver, a hétköznapi magatartást legjobban befolyásoló újságírói műfaj.

Németországban, Csehországban a rendszerváltás során az értelmiségieket mind kirúgták; Magyarországon jelentős részük átmenekítődött.

A médiaháborút a publicisztika eszközeivel, szavakkal vívták meg. Ki tud több embert meggyőzni a maga igazáról.

Publicisztika:

Publius: latin szó; „nyilvánosság”.

Publico: közzé teszek, nyilvánosságra hozok valamit.

Ókori Görögországra vezethető vissza. A publicisták a rétorok voltak, akik nyilvánosan fejtették ki véleményüket.

A publicisztika a közügyeket legmélyebben érintő társadalmi eseményekkel foglalkozik.

A publicisztika nyilvános közbeszéd.

Tacitus: „Szónokokra akkor van szükség, ha a társadalom beteg.”

Németországban a publicista = a sajtótudományok művelője.

Angolszász újságírásban: opinion = publicisztika.

Minden olyan szerző, aki nyilvánosan gyakorol szellemi tevékenységet és célja a meggyőzés, a közönség tudatának alakítása, az publicista.

-közírás

A publicisztika témája mindig valamilyen társadalmi jelenség, amely a szerző számára kiindulópontul szolgál.

A jegyzetíró és a kommentáríró között áll a publicisztika.> legalább annyira szubjektív, mint a jegyzetíró, de a felkészülésben, pontosságban, műveltségben legalább annyira szakújságíró, minta a kommentáríró.

A publicista egy adott ügy kapcsán fejti ki a véleményét, egyedi gondolatait, igyekszik elhelyezni a történést (sztorit) a megfelelő társadalmi, gazdasági, politikai kontextusban.

Az összefüggések felismerése a legfontosabb jellemzője; apróbb ügyekben is észreveszi a konfliktus lehetőségét. A társadalmi közélet barométere.

A publicista megmutatja az ellentmondásokat, hazugságokat, a visszásságokat.

Transzparencia: átláthatóság.

Az igazán demokratikus társadalom transzparens. Aki ezt azzá teszi, az a publicista.

A valódi publicista - nem titkoltan - szembe száll a hatalommal, ugyanakkor nem kíméli a közönséget sem. Nincs tekintettel senkire és semmire. Kockázatos műfaj. A hatalom megpróbálja őket sarokba szorítani. Fedhetetlenséget, erkölcsi hátteret feltételez. A publicista időnként kénytelen az ítélőbíró szerepét is eljátszani.

Ha elfogadjuk, hogy a média napjainkban a 4. hatalmi elvként funkcionál, akkor a publicista

bíró és... egy személyben.

A publicistának olvasótábora van. A jó publicista a témák iránt érzékeny, jó íráskészsége van, olvasott (= művelt; az írás ott kezdődik, hogy olvasok, benne vagyok a hírfolyamban; a kialakult személyiség + gyakorlat; mindent megpróbálok leírni; meg kell tanulni olvasni!), nagy valóságismeretre van szükség. > elvezet a stílushoz is. > Irodalmi nyelven íródik, de közel áll az élőbeszédhez, sőt, a szleng is megjelenhet benne.

A jó publicisztika azonosítja a szerzőt. A riport mellett a másik komplex műfaj (jegyzet, tárca... elemek bukkannak fel benne).

A publicisztika Magyarországon az a nem túlságosan hosszú, 3-6 flekk (az esszénél lényegesen rövidebb), max. 1 újságoldalnyi terjedelmű írás (kolumna), amelynek célja egy adott eseményhez vagy folyamathoz kapcsolódóan az értelmezés, a háttér és az összefüggések feltárása, ezek nyilvánosságra hozatala, a közönség meggyőzésének nem titkolt szándékával.

Technikai megjegyzés: A publicisztikát mindig el kell választani a hírtől. Egyre inkább követelmény, hogy nem írhat publicisztikát az, aki hírműsorban dolgozik.

John Hohember:

„Minden embernek megvan a joga a saját véleményére, de senki sem tévedhet a tényekben.”

Ez az objektivitás koncepciója, bár tisztán sohasem érvényesül. A teljes objektivitás mítosz, ez még a nyomtatott sajtó korszakából származik. Helyére, mára a korrektség került.

Az eseménynek nem kell feltétlenül magas hírértékűnek lennie, de fontos, hogy a konkrét hír kapcsán a társadalmilag fontos ügyek kerüljenek, s az események hátterét kell bemutatni.

A jegyzet és a publicisztika:

A jegyzet középpontjában mindig valamilyen ellentmondás áll, s azt tárja fel a jegyzetíró.

A publicisztika nem feltétlenül a politikával foglalkozik. Lehet sport, kultúra is.

Mindig tényszerű, ezért a publicisztikának mindig változatosnak kell lennie a témában, ugyanakkor nem ragadhat le az általánosságok szintjén, egyszerre kell konkrétnak és... lennie. Színtere a napi sajtó, mert frissnek és időszerűnek kell lennie.

Dobrovitch Mihály:

„A jó publicisztika alapja éppen az, hogy megtaláljuk azt, ami fáj, és elhitessük az olvasóval, hogy az olvasót is éppen az bosszantja, ami minket. Az igazán ügyes publicista még arra is képes, hogy elhitesse az olvasóval, hogy neki is fáj, ha az olvasót pofán verték, és akad néhány zseni, aki magáról el is hiszi, hogy ez neki tényleg fáj.”

Lázár István: (formai szempontból)

„Mivel a széles közönséghez szól, legyen közérthető, egyszeri hallásra felfogható, közvetlenül mozgósító (azonnal értelmezni lehessen), fontos az egyéni hang és a bátorság.”

Tanács István:

Használjunk példákat, utalásokat, paradoxonokat, abszurdig ható gondolatmeneteket.

Allegorikus publicisztika:

· nem is arról szól, amiről szól

· nagyon jó technika arra, hogy abszurdan írjam meg a véleményemet a nagyon is egyértelmű helyzetről.

Szále László:

„Publicista! Ne írj olyat, amit mások is tudnak, és ha mégis olyat írsz, úgy írd, ahogy senki más.”

A publicisztika meghatározza egy lap szellemiségét, irányvonalát. A lap és szerzője kölcsönösen vállalja egymást. A szerkesztőknek joguk van az ő irányvonaluktól eltérő publicisztikát visszautasítani. A hír mellett a publicisztika adja meg egy lap gerincét.

Tárca

= Fevilleton

A XIX. sz. népszerű műfaja volt. Párizsban egy lap fekete vonallal választotta el a hirdetéseket a más írásoktól.

Tehát tárca = ami a vonal alá kerül.

Eredetileg színi kritika volt. Ma már egy újságoldal keretbe helyezett része. Gyakran alulra kerül. Állandó helye van.

Laza műfaj. Lehet képzeletbeli párbeszéd, portré. Lényegét írója adja, aki szubjektív és szuverén egyéniség.

Legnagyobb tárcaíró: Mikszáth, aki szépírói eszközökkel ért el újságírói sikereket.

Krúdy, Karinthy Frigyes és Ferenc, Kellér Andor, Heltai, Tömörkény.

Fevilleton: Nyugat-Európában és Amerikában a tárca neve.

Célja a szórakoztatás. Érdekesség; minden, ami nem publicisztika.

Tárca = tovább nem írt novella.

A jó tárcához elsősorban téma kell. Olyan, ami felkelti az olvasó érdeklődését, időszerű, sok embert érint, s gondolatokat és érzelmeket kelt.

Tárca és elbeszélés kapcsolata:

Elbeszélés: elengedhetetlen központi eleme a sztori, a mese, a cselekmény.

Tárca: ezt nem igényli; a hangulat, egy ember, táj puszta leírásával is megelégszik.

Előde a magyar irodalomban az életkép (reformkorban népszerű, Garai János, Szigligeti), skicc> célja a szórakoztatás.

Tárcanovella:

Határműfaj.

Mikszáthtól Csurkáig a szépirodalomból verbuválta szerzőit.

Közéleti problémákat is felvet, noha kis történeteket mesél el. El is felvázolt skicc, könnyű, cselekményes.

Kossuth Pesti Hírlapja már túllép az életképen, ez teszi népszerűvé a tárcát.

Márai Tibor:

„Nem minden tárca elbeszélés, de minden elbeszélés tárca.”

Tárca lehet leírás, egy gondolat kifejtése. Nincsenek olyan követelményei (cselekmény),mint az elbeszélésnek.

Illés Sándor: ma az egyik legjobb tárcaíró.

Kovács Imre, Bende Ibolya

Friss Újság

Recenzió

= műismertetés.

Az irodalom, a képző- és iparművészet, a színház, a zene, a filmművészet, a rádió és TV művészi alkotásainak értékelő ismertetése a recenzió.

Szerzője elsősorban információkat közöl a műről. A recenziónak nem feladata az ítélkezés, ami nem zárja ki egy-egy bíráló szó használatát. Beható elemzés nélkül nem volna etikus egy néhány soros írásban ítéletet mondani.

Kritika

= műbírálat

A görög krino = ítél szóból> vagyis megítél, megbírál.

Feladata az, hogy valamiféle értékrendet állapítson meg. Ezt az értékrendet esztétikai alapelvekből, a nagy klasszikus művek tanulmányozásából vezeti le.

Szakújságírói feladat, s miközben kifejezetten szubjektív műfaj, tudományos felkészültséget igényel.

Funkciói:

· objektív ismertetése a műnek

· a közönség érdeklődésének felkeltése

· szubjektív ítélet a mű felett

A közönségnek írják, nem lehet burkolt reklám, s nem provokálhatja a közönséget.

2 nagy hiba:

· ha provokálja a közönséget

· ha kritikus támad kritikust

Úgy kell szolgálni a közönséget, hogy tájékoztatjuk valamilyen új alkotásról, új tendenciákról, időnként a divat változásairól.

Legyen közérthető és igényes nyelvezetű.

Mindig alkalmazkodni kell a laphoz.

Kritikus és művész viszonya:

A kritikus a kritikában gyakran nemcsak a művet, az alkotót is minősíti. A kritikus elhelyezi az adott alkotást a szerző életművében; megvizsgálja, milyen értéket képvisel az adott mű, figyelembe véve a hagyományos és a napról-napra változó értékrendet.

Barcsay Jenő

Funkció:

Kapcsolatot teremt közönség és alkotó között.

Új ismereteket ad, és segít eligazodni és válogatni az új művek és irányzatok között.


Esszé

Francia szó. Jelentése kísérlet, próbálkozás.

Módszere a tudományos értekezéshez, stílusa a szépirodalomhoz közelít.

Személyes hangvételű, a gondolatot nemcsak kifejtő, hanem sokszor meg is jelenítő.

Egyszerre szól a szakemberhez és a közönséghez.

Vitázó, hasznos műfaj. Egy vitatott kérdést megjelenítek, majd választ adok rá.

Nem törekszik megcáfolhatatlan bizonyításra, de rendelkezik szubjektív látásmóddal és láttató erővel.

Márai, Csoóri Sándor

Az esszé elemez és kommentál.

1580. Montaigne esszéinek megjelenésével a tudósok (filozófia) jó néhány művelője nyergelt át erre a műfajra, mert érdekesebbnek érezték.

Voltaire, Diderot, Schiller, Goethe.

Bergson: Nevetés.

Thomas Mann, Camus, Gorkez, Kosztolányi, Fülep Lajos, Illyés Gyula, Szerb Antal, Németh László, Cs. Szabó László, Nemes Nagy Ágnes

Úgynevezett lebegő műfaj, át-átcsap egyik műfajból a másikba.

 
Copyright © 2007- Érettségi vizsga tételek gyűjteménye. Designed by OddThemes | Distributed By Gooyaabi Templates