- mennyien vannak az eladók és a vevők,
- könnyű-e vagy nehéz új termelőknek, illetve vásárlóknak belépni a piacra,
- képes-e egy-egy szereplő egyedül befolyásolni a piaci árat.
Ez alapján osztályozva:
TV MONOPÓLIUM OLIGOPÓLIUM
- sokan - kevesen
- szabad
- árelfogadó - ármeghatározó - ármeghatározó
Monopolisztikus verseny: a tiszta verseny feltételei hiányoznak. Csak néhány nagy vállalat van a piacon. Tiszta monopólium esetén a terméknek egyetlen eladója van az adott piacon. Ha egy vállalat egyedüli eladója valamely terméknek vagy szolgáltatásnak, sem hazai vetélytársa, sem importált termékek nem befolyásolják érdemben a hazai piacát, akkor monopol szerepet játszik. Pl.: mobiltelefon társaságok: GSM, Westel, Vodaphone.
Oligopólium: az a piaci forma, amikor néhány nagyobb termelő kínálata látja el a teljes piacot. Átmenet a TV és a Monopólium között. Ezen a piacon a termelők ismerik egymás fontosabb termelési vagy eladási adatait, képesek alkalmazkodni egymáshoz, és nagyon nehéz a piacra való belépés.
Kartell: a gazdasági versenyt korlátozó megállapodások gyűjtőfogalma. A kívül rekedt versenytársaknak okozhat kárt, tehát a versenytársak védelmét jelenti.
Antitröszt-politika: a kartell tilalma. Mindazon törvények és intézkedések, amelyek a monopól-poziciók kialakulását akadályozzák, vagy a verseny élénkítését támogatják olyan piacokon, ahol a termelés mérete, a termelési költségek nem indokolják a monopól piac kialakulását, megtűrését. Tilos a vállalati fizió, trösztök, kartellek létesítése, ha érezhetően korlátozza a versenyt. Tilos kizáró egyezményeket kötni.
Tisztességtelen piaci magatartás: tilos a versenytárgyalás, árverés, a megtévesztő tájékoztatás, hírnévrontás, az üzleti titok megsértése, az utánzás, a fogyasztó szándékos megtévesztése, a tőzsdei alku tisztaságának bármilyen módon történő megsértése.
A dömpingár tilalma: ennek értelmében súlyos kártérítésre kötelezik a céget, ha kiderül, hogy a terméket a költségeinél jóval alacsonyabb áron vitte piacra, óriási mennyiségben. A dömpinggel tönkreteszi a versenytársakat, hogy utána, mint a piac egyedüli eladója megemelje az árat, és monopólprofitot érjen el.
Regulációs politika: a tényleges és tartósan működő monopóliumokat szabályozó intézkedések összessége. Célja: úgy szabályozni a természetes monopóliumok tevékenységét, hogy az ár csak az indokolt ráfordításokat fedezze, de a normálprofitjuk, és a hosszú távú tőkemegtérülésük biztosítva legyen.
Dereguláció: időről időre felül kell vizsgálni, hogy érdemes-e egyetlen regulált céget működtetni az adott iparágban, vagy meg kell engedni a versenyt, és el kell törölni a központ szabályokat és a pénzügyi támogatást.
A verseny szabályozása Magyarországon: 1991. január 1-jén lépett hatályba a magyar versenyszabályozás két alapvető törvénye, a Tisztességtelen piaci magatartás tilalmáról szóló 1990. évi LXXXVI. Törvény (növekvő versenytörvény), és az ártörvény. A törvény alapján állították fel a Magyar Gazdasági Versenyhivatalt. Az 1991 óta hatályos versenytörvényt a Törvény a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. számú törvény váltotta fel.
Megjegyzés küldése