Friss tételek

A haladó mozgások

A mozgásokat két típusba soroljuk; az egyenes vonalú és a görbe vonalú mozgások csoportjába. Az egyenes vonalú mozgások is két csoportra bomlanak: egyenes vonalú egyenletes mozgásra és egyenes vonalú változó mozgásra.

A haladó mozgásokEgyenes vonalú egyenletes mozgásról akkor beszélünk, ha egy test ugyanakkora időközök alatt, ugyanakkora utat tesz meg, bármilyen kicsik, vagy nagyok is legyenek ezek az időközök, illetve egyenes pályán halad. Mikola-csővel végzett kísérlet alapján látható, hogy a buborék általáb megtett út egyenesen arányos az idővel, tehát hányadosuk állandó (s/t=áll.). Meredekebb Mikola-csőben a buborék gyorsabban mozog, az s/t állandó is nagyobb, azaz ez az állandó alkalmas az egyenletes mozgás jellemzésére. Jele: v, a sebesség. az út és az idő hányadosával egyezik meg (v=s/t). A sebesség SI-beli mértékegysége a m/s, de a hétköznapokban használják a km/h-t is. 1 m/s = 3,6 km/h. Mivel a mozgásnak nem csak nagysága, hanem iránya is van, ezért a sebesség egy vektormennyiség. Az egyenes vonalú egyenletes mozgás dinamikai feltétele, hogy a testet érő erők eredője nulla legyen.

Az egyenletes mozgások koordináta rendszerben is jellemezhetőek út-idő és sebesség-idő grafikonokkal. Az út-idő grafikon egy origóból kiinduló egyenes, minnél meredekebb az egyenes annál több utat tesz meg a test, tehát nagyobb a sebessége.

A sebesség idő grafikon az x(t) tengellyel párhuzamos egyenes. Sebesség-idő grafikon segítségével ki lehet számolni a megtett utat, grafikon alatti terület kiszámításával.

A haladó mozgásokA mozgások többsége nem egyenletes, hanem változó mozgás. A változó mozgásokat nem lehet az egyenletes mozgásnál bevezett fogalmakkal pontosan jellemezni, ezért új fogalmak bevezetésére van szükség. A sebesség, egyenletes mozgásnál megismert kiszámítási móddal, ha a mozgás során megtett összes utat elosztjuk az összes idővel, megkapjuk az átlagsebességet. Az átlagsebességen azt a sebességet értjük, amivel ha a test egyenletesen haladna, ugyanannyi idő alatt tenné meg az utat, mint változó mozgással. Az átlagsebesség kiszámításával sem tudjuk h a mozgás közben a testnek mekkora a sebessége, ezért a pillanatnyi sebességet is be kell vezetni. A pillanatnyi sebességen azt a sebességet értjük, amivel egy test tovább haladna, ha a rá ható erők eredője nullára változna. Az átlagsebesség felhasználásával eljuthatunk a pillanatnyi sebességhez, ugyanis az egyre rövidebb időtartamhoz tartozó átlagsebesség nagysága egyre jobban megközelíti a pillanatnyi sebesség nagyságát.

A haladó mozgásokMéréssel megállapítható, hogy például egy lejtőn leguruló golyó sebessége egyenlő időtartamok alatt, ugyanannyival változik. Az is megállapítható, hogy meredekebb lejtőn a ugyanakkora időtartamok alatt, nagyobb mértékben változik a sebesség, tehát a v/t hányados segítségével bevezethetjük a gyorsulást (a=v/t). A gyorsulás jele; a, SI-beli mértékegysége a m/s gyorsulás jele; a, SI-beli mértékegysége a m/s^2. Mivel a sebesség vektormennyiség, ezért a sebesség változása, a gyorsulás is vektormennyiség. A lejtőn guruló golyóra hatók eredője állandó, ebből arra következtethetünk, hogy az egyenletesen változó mozgás dinamikai feltétele az, hogy a testre hatók eredője állandó legyen.

Az egyenletesen változó mozgás is jellemezhető grafikonokon. Út idő grafikonon egy fél parabolát kapunk.

A sebesség idő grafikonon, ha nincs kezdősebesség, akkor a mozgás egy origóból kiinduló vonal, ami annál meredekebb, minnél nagyobb a gyorsulás. A grafikon alatti területből kiszámítható, hogy s=(v*t)/2=a/2*t^2. Az álló helyzetből induló test pillanatnyi sebessége a test gyorsulásának és eltelt idő szorzatának eredményével egyezik meg (v=a*t). Ha van kezdősebessége a testnek akkor a megtett út képlete megváltozik; s=v0*t+1/2a*t^2.

Az egyenletesen változó mozgásoknak vannak speciális fajtái. Ilyen a szabadesés. Ha egy test szabadon esik, akkor a gravitáció gyorsítja, tehát a=g, ahol a g=9,81 m/s^2. Ez a gravitációs gyorsulás például fonálinga segítségével könnyen megmérhető. Ha egy testet nem csak elejtünk hanem lefele vagy felfele elhajítjuk, akkor függőleges hajításról beszélünk. Ezeket a mozgásokat az, s=v0*t+1/2g*t^2, v=v0+g*t egyenletekkel írhatjuk le, illetve felfele hajított testeknél a g negatív, mert a mozgás irányával ellentétes. A vízszintes hajítás gyakorlatilag egy szabadesésből és egy egyenletes mozgásból. Ez a Lőwy-féle ejtőgéppel bebizonyítható.

A hőmérséklet és a hőtágulás (The temperature and the thermal expansion)

  • A hőmérséklet, a hőmennyiség, a hőtágulás fogalma.
  • Hőmérséklet mérése.
  • Szilárd testek, folyadékok, gázok hőtágulása, a hőtágulást leíró összefüggések.
  • Mindennapi példák a hőtágulás felhasználására, káros voltára, hőtágulás a természetben.
A hőmérséklet és a hőtágulás (The temperature and the thermal expansion)

A hőmérséklet a testek hőállapota. Érzékszerveinkkel is érzékeljük a hőmérsékletváltozást, de az nem pontos. E fizikai mennyiség bevezetéséhez a testek hőállapotától függő fizikai jellemzők megváltozását használjuk fel: halmazállapot, vezetőképesség, térfogat,…stb. Tehát ez nem egy konkrét dolog, hanem egy kijelölt ponthoz viszonyított mértékegység. Jele: T. Méréséhez hőmérsékleti skálákat használunk. Nevüket a „kitalálóiktól” kapták.

Celsius-skála:
A víz fagypontja, illetve a forráspontja a viszonyítási alap.
Me.: °C

Kelvin-skála vagy abszolút hőmérsékleti skála:
A természetben előforduló legalacsonyabb hőmérséklet a viszonyítási alap.
Me.: K

Átváltás: T(K)=T(°C)+273,15 (erre különböző értékek vannak a fgv.táblában, és a TK.-ben) Más skálák is vannak. Pl.: Fahrenheit (°F), Réaumur (°R).

A hőmérséklet és a hőtágulás (The temperature and the thermal expansion)A hőmérsékletet hőmérővel mérjük. Ennek van hagyományos, és digitális formája. A hagyományos, higanyos vagy alkoholos hőmérő az anyagok hőtágulását használja ki. (Itt szépen elmeséled, hogy-hogy néz ki egy ilyen.) A hőtágulás, amikor valamely anyag hő hatására méretét megváltoztatja. A digitális hőmérők termisztoron, vagy termoelemen alapulhatnak. A termisztorok a félvezetők növekvő hőmérséklet hatására bekövetkező ellenállás csökkenését használják ki. A termoelemek két összeforrasztott fémből állnak. A két fém között hőmérsékletváltozás hatására feszültség keletkezik. Extrémebb hőmérsékletek mérésére pirométert szoktak alkalmazni. Működése a feketetest-sugárzáson alapul. (Egy tárgy által kibocsátott elektromágneses hullámok hullámhossza és intenzitása a hőmérséklettől függ.) Fényt (pl. infra) bocsájt ki a testre, és a visszaverődő fény intenzitása alapján következtet a hőmérsékletre. Így távolról is lehet hőmérsékletet mérni.

Még rengeteg dolog alapján lehet hőmérsékletet mérni (pl. bimetál lemez elhajlása).

A hőmérséklet és a hőtágulás (The temperature and the thermal expansion)Az első hőmérőt Galilei készítette (~1600). Egy gáz hőtágulása mozgatott egy vízoszlopot, de a külső légnyomás változása miatt pontatlan volt. 1700 körül Guillaume Amontons a gáz helyett higanyt alkalmazott, majd Olaf Römer feltalálta az alkoholos megoldást. Végül Fahrenheit visszatért a higanyhoz, mert a hőtágulása egyenletesebb, és tökéletesítette a hőmérőt.

A hőmennyiség két test között közvetlenül átadott energia mennyisége. Mivel energia, ezért mértékegysége joule [J] (W=F*s). Jele: Q. Q=c*m*T

A hőtágulás lehet lineáris (1D), területi (2D), és térfogati (3D). Továbbá halmazállapot szerint is szétválasztjuk őket: szilárd, folyadék, gáz.

l – hossz
X(0) – kezdő …
Β,α – hőtágulási együttható

Halmazállapot Szilárd Folyadék Gáz
Lineáris l = l(0) *α*T
l=l*l(0)=l(0)*(1+α*T)
nincs nincs
Területi A = A(0) *2α*T
A=A(0)*(1+2α*T)
β=2α
nincs nincs
Térfogati DV = V(0) *3α*T
V=V(0)*(1+3α*T)
β=3α
ua., mint a szilárd ua., mint a szilárd

Állapotjelzők: p,V,T,m.
V(0) – 0°C-on mért V
Ha V, és T változik --> izobár folyamat: G-L.I. --> β=1/273°C
(Gáztörvények…)

A hőtágulási együttható (α és β) az anyagra jellemző állandó. Ez a hőtáguláshoz hasonlóan lehet lineáris-, területi-, és térfogati-hőtágulási együttható. Ennek értéke a relatív hossz/terület/térfogat változást adja meg: l / l(0); A / A(0); V / V(0).

Alkalmazások:
A szilárd testek hőtágulásának számos gyakorlati vonatkozása van. Régebben a vasúti és a villamos sínszakaszok között hézagokat vagy hosszanti hasítékokat hagytak a szabad tágulás biztosítására. Újabban a síneket összehegesztik, és betontalpakhoz rögzítik. Ez utóbbiak képesek ellenállni a sínek hosszváltozásakor fellépő erőknek.

A vashidak egyik vége görgőkön nyugszik, hogy a híd alakja a hőtágulás közben ne változzon.Üvegekbe, és betonba csak együtt táguló, vagyis azonos hőtágulási együtthatójú fémek ágyazhatók (pl. vasbeton).

A két különböző vonalas hőtágulási együtthatójú fémszalag (bimetall, ikerfém) a hőmérséklet-változással arányos mértékben meggörbül. Ez alapján működnek a hőmérsékletet regisztráló termográfok, és az elektromos áramköröket be-vagy kikapcsoló jelfogók. És a fentebb részletezett hőmérők többsége.

A víz rendellenes viselkedése
A víz nem követi a folyadékokra általában érvényes térfogati hőtágulási törvényt. Fajlagos térfogata +4˚C-on a legkisebb, sűrűsége pedig a legnagyobb. Ennek igen nagy jelentősége van a természetben. Az őszi lehűlés során, +4˚C-ig a tavak felszínének sűrűsége növekszik, és a vízréteg lesüllyed. Ez mindaddig tart, amíg a teljes vízmennyiség el nem éri a +4˚C-os hőmérsékletet, illetve a maximális sűrűséget. A további lehűlés során, 0˚C-ig csak a felszíni vízréteg sűrűsége csökken, nem süllyed le, majd megfagy. A keletkező jég –rossz hővezető lévén-megakadályozza a nagyobb tavak és folyók teljes befagyását, s így a vízi élőlények nem pusztulnak el.

A fagyáskor táguló (növekvő térfogatú) víz szétrepeszti a vele töltött edényt, a vízvezetéket és a sejtmembránt. A víznek fagyáskor bekövetkező térfogat-növekedése igen nagy jelentőségű a földfelszín alakulásában: a kőzetek repedéseiben és pórusaiban tárolt víz megfagyva szétfeszíti a sziklákat. A talajban a váltakozó olvadás-fagyás egyrészt a lejtés irányában talajfolyást okoz, másrészt széttépi a növények gyengébb gyökérzetét. A tavasszal melegedő jég térfogat-növekedése folytán romboló hatású, és a tavak jege a partra tolul.

A vízhez hasonlóan viselkedik a lehűlő öntöttvas, és ezért jól kitölti az öntőformát.

Kísérletek:

I. Emeltyűs pirométer

Az l = lo (1+a.∆T) lineáris hőtágulási törvény kísérleti igazolásához legalább kétféle anyagból készült, három-három különböző hosszúságú fémrúd hosszváltozását kell mérnünk a hőmérséklet függvényében. A kísérlet elvégzéséhez alkalmas eszköz az emeltyűs pirométer: több különböző anyagból észült fémrúd egyik vége rögzített, a másik vég túllóg a falon. A melegítés hatására a hosszváltozást a szabad véghez csatol mérőórán lehet leolvasni. A különböző fémrudak különböző mértékben tágulnak, amint az leolvasható a mérőműszerről, vagyis eltérő a hőtágulásuk. A mérési eredmények alapján –grafikonon ábrázolva- a rudak hossza lineárisan nő a hőmérséklet függvényében. Az egyenesek meredeksége a fém anyagára jellemző α lineáris hőtágulási együtthatót adják.

II. Gravesande gyűrű

A szilárd testek térfogati hőtágulásának bemutatására szolgál a Gravesande-gyűrű, ami egy nyélre szerelt sárgaréz gyűrűből és egy vékony lánccal nyélre függesztett sárgaréz golyóból áll. A gyűrű környílása pontosan akkora hogy a golyó éppen átfér rajta. Ha a golyót felmelegítjük, kitágul, amit szemléletesen bizonyít, hogy így már nem fér át a gyűrűn. Melegítsük meg a gyűrűt is a lángban A felmelegített gyűrű nyílásán a meleg rézgolyó is átfér, bizonyítva ezzel, hogy a szilárd testek belső üregei melegítés hatására ugyanúgy tágulnak, mintha az üreget is anyag töltené ki.

A fény polarizációja (Light polarization)

A fény polarizációja (Light polarization)
A fény emberi szemmel érzékelhető elektromágneses sugárzás. Tágabb értelemben beleérthető az ennél nagyobb (infravörös) és kisebb hullámhosszú (ultraibolya) sugárzás is.
A fény tulajdonságait meghatározó három fő szempont:
  • intenzitás vagy amplitúdó, amelyet az ember fényerőként, fényességként érzékel,
  • frekvencia (és ezzel összefüggésben a hullámhossz), amelyet az ember színként érzékel, és
  • polarizáció, azaz az elektromágneses rezgés iránya, ezt az átlagember normál körülmények között nem érzékeli, de például bizonyos rovarok igen.
A hullám-részecske kettősség alapján a fény hullám- és részecsketulajdonságokkal is jellemezhető. A részecskéket a kvantummechanika a fény kvantumainak, fotonoknak nevezi. A fotonok olyan részecskék, amelyek nyugalmi tömege zérus, üres térben pedig fénysebességgel mozognak.

Látható fény, a színek

A fény polarizációja (Light polarization)A fény polarizációja (Light polarization)
A fény az elektromágneses spektrum része, melynek frekvenciája 7,5·1014 hertz (rövidítve 'Hz') és 3,8×1014 Hz közé esik. A sebesség (c), a frekvencia (f vagy ν) és a hullámhossz (λ) között a következő kapcsolat áll fenn:
 c = f \cdot \lambda
Mivel a a fény sebessége vákuumban állandó, a látható fényt a hullámhosszával is jellemezhetjük. Kb. 400 nanométer (rövidítve 'nm') és 800 nm közé esik a látható fény hullámhossza.

A fény az emberi szem retinájának érzékelőit, az úgynevezett csapokat és pálcikákat ingerli, mely ingerek elektromos impulzusokként terjednek az idegekben, a látóidegen végighaladva az agyban keltenek világosságérzetet.

A fény polarizációja (Light polarization)Hogy az elektromágneses hullámok spektrumának éppen ezt a kis részét látjuk, valószínűleg a légkör sugárzáselnyelése miatt van így. Az elektromágneses hullámok jelentős részét ugyanis a légkör elnyeli, így azok nem érik el a Föld felszínét. Két „ablak” azonban nyílik a világűrre. Az egyik a rádióhullámok tartománya, a másik pedig a látható fényé. A rádióhullámokkal az a probléma, hogy a földfelszínen lévő kisebb tárgyak, illetve a víz igen csekély hatással vannak rá, leginkább magas fémtartalmú anyagokkal fogható fel. A másik ablak tartományának sugarai viszont – azaz ami végül az evolúció során láthatóvá lett – igen kis tárgyak felületéről is egyszerű szabályokat követve verődnek vissza és ráadásul az anyagtól függően általában igen jellegzetes visszaverődési színképet produkálnak, így az ezt érzékelni képes élőlények jól hasznosítható képet kapnak a környezetükről.

Fény polarizáció

(lineáris polarizáció, sík polarizáció, Brewster-szög, polarizált fény, Nicol-prizma, polarizátor, analizátor, polaroidszűrők, kettőstörés)




Jól ismert, hogy a mechanikai hullámok esetén akkor beszélünk polarizált

hullámról, ha a transzverzális
hullámok rezgése egy jól meghatározható síkban
zajlik le. 
A dipólsugárzással létrejött elektromágneses
hullám (például rádióhullám) mindig
polarizált, vagyis a hullámban
rezgő
E vektorok mindenütt párhuzamos egyenesek mentén rezegnek
Ezt a jelenséget nevezik lineáris polarizáció vagy sík
polarizáció
)



Mivel a természetes fény
sok atom
spontán, rendezetlen hullámkibocsátásának

eredménye - noha az egyetlen atom
által
kisugárzott hullám
szintén polarizált
-, benne egyenlő mértékben találhatók minden irányban rezgő E és B
vektorok.


A fény polarizációjával kapcsolatos első leírás Erasmus
Bartholinus dán
professzor nevéhez fűződik. Ő kereskedőktől kapott egy átlátszó kristályt,
úgynevezett izlandi pátot (mészpátot), amelyen keresztülnézve meglepve
tapasztalta,
hogy a tárgyaknak kettős képe látszik


A kristályba belépő fény
két sugárra bomlik, amelyek közül az egyik, az úgynevezett
rendes vagy ordinárius sugár szabály szerint követi a törés törvényét,
a másik,
a rendellenes vagy extraordinárius sugár azonban nem. 





A jelenséget szintén vizsgáló Huygens
ezt azzal magyarázta, hogy míg a rendes (o) sugár esetén a hullámfront
pontjaiból
rendes körhullámok
indulnak ki, a rendellenes
(eo) sugár esetén ezek az elemi hullámok

ellipszis alakot vesznek fel, aminek az az oka, hogy a kristály
szerkezete miatt a kristályban az adott
irányban megváltozik a fény terjedési sebessége.




A fény polarizációja (Light polarization)
A két sugár további különbözőségét Etienne Malus tárta fel. Ő a
mészpáton keresztül
nézve vizsgált különbözo fényeket,
amikor
azt tapasztalta, hogy amikor a Luxembourg-palota ablakáról
visszaverődő fényt
nézi, nem két, hanem csak egy kép keletkezik. Ezt helyesen úgy
értelmezte, hogy
a palota ablakáról visszaverődött fény

a rendes és a rendellenes sugárhoz hasonlóan síkban polarizált,
és a
kristály ezért már nem tudja két összetevőre
bontani.
Az üvegen és más anyagon való visszaverődéskor
bekövetkező polarizációt részletesen Brewster skót fizikus
vizsgálta.

Róla nevezték el azt a beesési szöget Brewster-szögnek, amelyre
a beeső
és visszavert sugár egymásra merőleges.


Polarizált fény előállítható megfelelő szögben
csiszolt mészpátkristállyal,
amelyet kettévágnak, majd a vágási felületeknél kanadabalzsammal összeragasztanak
(Nicol-prizma). A prizmára eső természetes fény

a törőfelületen kettősen megtörik. A rendes sugár a kanadabalzsamon teljes
visszaverődést szenved és oldalra eltérül, míg a rendellenes
sugár, amely
már polarizált, kilép a kristályból.


A fény polarizáltságát
az emberi szem nem ismeri fel, ezért azt egy másik polarizátorral
vizsgálhatjuk
(analizátor). Ha a polarizátor és az analizátor párhuzamos
állású, a
fény tovább halad. Ha egymásra merőleges a két kristály tengelye, az
analizátoron
nem lép ki a fény.

 


Ezeket úgy készítik, hogy üveg-
vagy celluloidlapra
kettősen törő kristályokból álló vékony
réteget visznek fel. Ezek a kristályok
a kettőstöréssel szétválasztott két fénysugár

közül az egyiket nagymértékben elnyelik, ezért csak a másik,
meghatározott síkban
polarizált fénysugár
halad át rajtuk.
Ha két ilyen szűrőt
egymásra helyezünk, és egymáson fokozatosan elforgatjuk,
az áteső fény erőssége egy maximális és
egy minimális érték között változik. 







Polárszűrőket használnak napszemüvegekben és fényképezéskor
a víz- vagy üvegfelületekről

visszaverődő zavaró csillogás kiszűrésére, illetve az égbolt
kontrasztosságának
növelésére.


Etológiai kísérletek kimutatták, hogy - mivel az égboltról
jövő fény
a szóródás miatt poláros és a polarizáció síkja a Nap

helyzetétől függ -, a rovarok ezt irány meghatározására képesek
használni. A
méhek tánca mindig a Nap

és a polarizáció síkjának irányát figyelembe véve adja meg a
nektárdús
virágok lelőhelyét.




A fény polarizációja (Light polarization)
A rovarok összetett szeme a nagyobb távolságban lévő tárgyakat már
rosszul képezi
le, ezért például a vízfelületet

nem a fényérzékelés
(fototaxis), hanem a fény polarizációja (polarotaxis) alapján
találják
meg. Olyan nagyobb kiterjedésű vízszintes felületet keresnek, amelyről
horizontálisan
polarizált fény verődik vissza. Ezért fordulhat elő, hogy a
szabadban
tárolt, vagy szennyezőanyagként a vízre
kerülő kőolajszármazékok
(például a pakura), amelyek a fényt
a víznél
erősebben polarizálják, végzetes csapdát jelentenek a
rovaroknak. A szomjukat
oltani vágyó, vagy násztáncot járó lepkék, szitakötők, bogarak az
olajos felszínt
vízfelületnek
hiszik, leszállva rá a ragadós felszín foglyaivá válnak.


Environmental art

The term Environmental Art is used in two different senses.

The term can be used generally to refer to art dealing with ecological issues and/or the natural, such as the formal, the political, the historical, or the social context.
Environmental artIt is possible to trace the growth of environmental art as a 'movement', beginning in the late 1960s or the 1970s. In its early phases it was most associated with sculpture — especially Site-specific art, Land art and Arte povera — having arisen out of mounting criticism of traditional sculptural forms and practices which were increasingly seen as outmoded and potentially out of harmony with the natural environment. The category now encompasses many media.

Recently Sustainable art has emerged as an alternative term to environmental or green art, in recognition of the challenges that sustainability brings for contemporary art as a whole.

Environmentalism into Art


Environmental artIn identifying Environmental art a crucial distinction lies between environmental artists who do not consider the damage to the environment their artwork may incur, and those who intend to cause no harm to nature. Indeed, their work might involve restoring the immediate landscape to a natural state. For example, despite its aesthetic merits, the American artist Robert Smithson’s celebrated sculpture Spiral Jetty (1969) involved inflicting considerable permanent damage upon the landscape he worked with. Smithson using a bulldozer to scrape and cut the land, impinging upon the lake. This Environmental Art also raised awareness of the importance in recycling materials.

Environmental artAlan Sonfist, with his first historical Time Landscape sculpture, proposed to New York City in 1965, visible to this day at the corner of Houston and LaGuardia in New York City’s Greenwich Village, introduced the key environmentalist idea of bringing nature back into the urban environment. Today Sonfist is joining forces with the broad enthusiasm for environmental and green issues among public authorities and private citizens to propose a network of such sites across the metropolitan area, which will raise consciousness of the key role that nature will play in the challenges of the 21st century.The sacredness of nature and the natural environment is often evident in the work of Environmental Artists. Chris Drury instituted a work entitled "Medicine Wheel" which was the fruit and result of a daily meditative walk, once a day, for a calendar year. The deliverable of this work was a mandala of mosaiced found objects: nature art as process art.

Environmental artIndeed, such criticism was raised against the European sculptor Christo when he temporarily wrapped the coastline at Little Bay, south of Sydney, Australia, in 1969. Local conservationists staged a protest, arguing that the work was ecologically irresponsible and adversely affecting the local environment, especially the birds that nested in the wrapped cliffs. Complaints were only heightened when several penguins and a seal became trapped under the fabric and had to be cut out. Conservationists' comments attracted international attention in environmental circles, and lead contemporary artists in the region to re-think the inclinations of Land art and Site-specific art.

Environmental artIn comparison, a committed Environmental artist such as the British sculptor Richard Long has for several decades made temporary outdoor sculptural work by rearranging natural materials found on the site, such as rocks, mud and branches, and which will therefore have no lingering detrimental affect. Crop artist Stan Herd  shows similar connection with and respect for the land. While leading Environmental artists such as the Dutch sculptor Herman de Vries, the Australian sculptor John Davis and the British sculptor Andy Goldsworthy similarly leave the landscape they have worked with unharmed, and in some cases have in the process of making their work revegetated with appropriate indigenous flora land that had been damaged by human use. In this way the work of art arises out of a sensitivity towards habitat.

Environmental artPerhaps the most celebrated instance of Environmental art in the late 20th century was 7000 Oaks, an ecological action staged at Documenta during 1982 by Joseph Beuys, in which the artist and his assistants highlighted the condition of the local environment by planting 7000 oak trees throughout and around the city of Kassel. In the last two decades significant environmentally-concerned work has also been made by Rosalie Gascoigne, who fashioned her serene sculptures from rubbish and junk she found discarded in rural areas, Patrice Stellest, who created big installations with junk, but also pertinent items collected around the world and solar energy mechanisms, and John Wolseley, who hikes through remote regions, gathering visual and scientific data, then incorporates visual and other information into complex wall-scale works on paper. Environmental art or Green art by Washington, DC based glass sculptor Erwin Timmers incorporates some of the least recycled building materials; window glass.
[edit] Renewable energy sculpture

Renewable energy sculpture is another recent development in environmental art. Representing a response to the increasing urgency in the global climate change debates. Generally the practice is evolving in public sculpture and to an extent in experimental architecture. The response is make an explicit intervention at a functional level, merging aesthetical responses with the functional properties of energy generation or saving. Practitioners of this emerging area work to ecologically informed ethical and practical codes that conform to Ecodesign criteria.

My Daily Routine

My Daily RoutineIt seems my life is always very full of activities and obligations so I never have much time for myself. During the week it's the worst. I usually have to get up at half past six even though I would really prefer to sleep much later. After I get up I perform my morning routine of washing my face, brushing my teeth, and then deciding what to wear. After I get dressed I brush my hair. I usually don’t have time for breakfast in the morning because I have to catch a bus at seven o'clock for my commute to school. The bus is usually completely packed and it really makes me envy my schoolmates who don't have to ride the bus to school. Classes at school start at a quarter to eight except on Tuesdays when they start at seven. Each class has its own timetable so my schedule varies by class. Classes are forty-five minutes long with ten minute breaks, except for one "long" break between the third and the fourth classes, which is twenty minutes long. 

My classes take place either in our classroom or in various labs or a gym. After our classes the students usually go for lunch to the canteen. Some students in their third and forth year have afternoon classes, seminars, optional after-school activities or driving lessons. 

My Daily RoutineAfter school I sometimes go shopping or just walk around the town for a while. When I get home I like to relax for some time, I listen to the radio, watch television, and maybe get a little snack. Then I start my homework or help with some housework. Before I know it, the afternoon is gone and it is evening. 

In my family, we usually eat dinner at about seven o'clock. At dinner we discuss what happened during the day and catch up with each others' lives. After I help clean up the dinner dishes I either take a shower or have a bath myself. Then I have some time to watch the TV news. Sometimes I watch an interesting film or music program on TV or a video. Sometimes I like to go downtown to see a movie or to go to a concert with my friends. About every other day a I have a date with my boyfriend. Sometimes he comes to watch TV at my home or we might go out for a walk. I usually manage to go to bed around eleven PM. 

So this is my daily routine during the week. On the weekend ("at the weekend" v britské angličtině) it is a different story, I like to sleep late and do whatever I wish with my free time. I am still expected to help my parents out around the house but I still have most of the time for myself and my interests. I can go for a trip with my friends, I can visit my relatives or I can devote more time to my hobbies. I think everyone will agree that weekends are much better than weekdays.

Budapest, Hungary's capital

Budapest, Hungary's capital
  Budapest is the capital of Hungary. As the largest city of Hungary, it serves as the country's principal political, cultural, commercial, industrial, and transportation centre. In 2009, Budapest had 1,712,210 inhabitants, down from a mid-1980s peak of 2.1 million. The Budapest Commuter Area is home to 3,271,110 people.  The city covers an area of 525 square kilometres (202.7 sq mi) within the city limits. Budapest became a single city occupying both banks of the river Danube with a unification on 17 November 1873 of right (west)-bank Buda and Óbuda with left (east)-bank Pest.

Budapest, Hungary's capitalAquincum, originally a Celtic settlement, was the direct ancestor of Budapest, becoming the Roman capital of Lower Pannonia. Magyars arrived in the territory in the 9th century. Their first settlement was pillaged by the Mongols in 1241-42. The re-established town became one of the centres of Renaissance humanist culture in the 15th century. Following the Battle of Mohács and nearly 150 years of Ottoman rule,development of the region entered a new age of prosperity in the 18th and 19th centuries, and Budapest became a global city after the 1873 unification. It also became the second capital of Austria-Hungary, a great power that dissolved in 1918. Budapest was the focal point of the Hungarian Revolution of 1848 the Hungarian Soviet Republic of 1919, Operation Panzerfaust in 1944, the Battle of Budapest of 1945, and the Revolution of 1956.

Regarded as one of the most beautiful cities in Europe,its extensive World Heritage Site includes the banks of the Danube, the Buda Castle Quarter, Andrássy Avenue, Heroes' Square and the Millennium Underground Railway, the second oldest in the world. Other highlights include a total of 80 geothermal springs,[the world's largest thermal water cave system, second largest synagogue, and third largest Parliament building.

Considered an important hub in Central Europe, the city ranked 3rd (out of 65 cities) on Mastercard's Emerging Markets Index (2008),and ranked as the most livable Central/Eastern European city on EIU's quality of life index (both 2009 & 2010) It is also ranked as "Europe's 7th most idyllic place to live" by Forbes. It attracts over 20 million visitors a year.The headquarters of the European Institute of Innovation and Technology (EIT) and the first foreign office of the CIPA will be in Budapest.

History

Budapest, Hungary's capitalThe first settlement on the territory of Budapest was Ak-Ink (English: Abundant Water) built by Celts.before 1 AD. It was later occupied by the Romans. The Roman settlement - Aquincum - became the main city of Lower Pannoniain 106 AD. The Romans constructed roads, amphitheaters, baths and houses with heated floors in this fortified military camp

The peace treaty of 829 added Pannonia to Bulgaria due to the victory of Bulgarian army of Omurtag over Holy Roman Empire of Louis the Pious. Budapest arose out of two Bulgarian military frontier fortresses Buda and Pest, situated on the two banks of Danube. Hungarians led by Árpád settled in the territory at the end of the 9th century, and a century later officially founded the Kingdom of Hungary Research places the probable residence of the Árpáds as an early place of central power near what became Budapest.The Tatar invasion in the 13th century quickly proved that defence is difficult on a plain.King Béla IV of Hungary therefore ordered the construction of reinforced stone walls around the townsand set his own royal palaceon the top of the protecting hills of Buda. In 1361 it became the capital of Hungary.

The cultural role of Buda was particularly significant during the reign of Matthias Corvinus of Hungary.The Italian Renaissance had a great influence on the city.His library, the Bibliotheca Corviniana,was Europe's greatest collection of historical chronicles and philosophic and scientific works in the 15th century, and second only in size to the Vatican Library. After the foundation of the first Hungarian university in Pécs in 1367 the second one was established in Óbuda in 1395. The first Hungarian book was printed in Buda in 1473.
Hungarian Royal Palace (picture from 1930).

The Ottomans pillaged Buda in 1526, besieged it in 1529, and finally occupied it in 1541. The Turkish occupation lasted for more than 140 years.The Turks constructed some fine bathing facilities here.The unoccupied western part of the country became part of the Habsburg Empire as Royal Hungary.

Budapest, Hungary's capitalIn 1686, two years after the unsuccessful siege of Buda, a renewed campaign was started to enter the Hungarian capital. This time, the Holy League's army was twice as large, containing over 74,000 men, including German, Croat, Dutch, Hungarian, English, Spanish, Czech, Italian, French, Burgundian, Danish and Swedish soldiers, along with other Europeans as volunteers, artilleryman, and officers, the Christian forces reconquered Buda, and in the next few years, all of the former Hungarian lands, except areas near Timişoara (Temesvár), were taken from the Turks. In the 1699 Treaty of Karlowitz these territorial changes were officially recognized, and in 1718 the entire Kingdom of Hungary was removed from Ottoman rule.


This made Budapest the twin capital of a dual monarchy. It was this compromise which opened the second great phase of development in the history of Budapest, lasting until World War I. In 1873 Buda and Pest were officially merged with the third part, Óbuda (Ancient Buda), thus creating the new metropolis of Budapest. The dynamic Pest grew into the country's administrative, political, economic, trade and cultural hub. Budapest went from about 80% German-speaking in 1848 to about 80% Hungarian-speaking in 1880. World War I brought the Golden Age to an end. In 1918 Austria-Hungary lost the war and collapsed; Hungary declared itself an independent republic. In 1920 the Treaty of Trianon finalized the country's partition, as a result, Hungary lost over two-thirds of its territory, about two-thirds of its inhabitants under the treaty including 3.3 million out of 10 million ethnic Hungarians.

In 1944, towards the end of World War II, Budapest was partly destroyed by British and American air raids. From 24 December 1944 to 13 February 1945, the city was besieged during the Battle of Budapest. Budapest suffered major damage caused by the attacking Soviet troops and the defending German and Hungarian troops. All bridges were destroyed by the Germans. More than 38,000 civilians lost their lives during the conflict.
Hungarian Jewish WWII Memorial

Between 20% and 40% of Greater Budapest's 250,000 Jewish inhabitants died through Nazi and Arrow Cross Party genocide during 1944 and early 1945. Despite this, modern day Budapest has the highest number of Jewish citizens per capita of any European city.

In 1949, Hungary was declared a communist People's Republic. The new Communist government considered the buildings like the Buda Castle symbols of the former regime, and during the 1950s the palace was gutted and all the interiors were destroyed.

In 1956, peaceful demonstrations in Budapest led to the outbreak of the Hungarian Revolution. The Leadership collapsed after mass demonstrations began on 23 October, but Soviet tanks entered Budapest to crush the revolt. Fighting continued until early November, leaving more than 3000 dead.

From the 1960s to the late 1980s Hungary was often satirically referred to as "the happiest barrack" within the Eastern bloc, and much of the wartime damage to the city was finally repaired. Work on Erzsébet Bridge, the last to be rebuilt, was finished in 1965. In the early 1970s, Budapest Metro's East-West M2 line was first opened, followed by the M3 line in 1982. In 1987, Buda Castle and the banks of the Danube were included in the UNESCO list of World Heritage Sites. Andrassy Avenue (including the Millennium Underground Railway, Hősök tere and Városliget) was added to the UNESCO list in 2002. In the 1980s the city's population reached 2.1 million. In recent times a significant decrease in habitants occurred mainly due to a massive movement to the neighbouring agglomeration in Pest county. In the last decades of the 20th century the political changes of 1989-90 concealed changes in civil society and along the streets of Budapest. The monuments of the dictatorship were taken down from public places, into Memento Park. 

Book

A book is a set or collection of written, printed, illustrated, or blank sheets, made of paper, parchment, or other various material, usually fastened together to hinge at one side. A single sheet within a book is called a leaf, and each side of a leaf is called a page. A book produced in electronic format is known as an electronic book (e-book).

Books may also refer to a literature work, or a main division of such a work. In library and information science, a book is called a monograph, to distinguish it from serial periodicals such as magazines, journals or newspapers. The body of all written works including books is literature. In novels, a book may be divided into several large sections, also called books (Book 1, Book 2, Book 3, etc). A lover of books is usually referred to as a bibliophile, a bibliophilist, or a philobiblist, or, more informally, a bookworm.

A store where books are bought and sold is a bookstore or bookshop. Books can also be borrowed from libraries.

Etymology

The word book comes from Old English "boc" which comes from Germanic root "*bok-", cognate to beech. Similarly, in Slavic languages (e.g. Russian and Bulgarian "?????" (bukva)—"letter") is cognate to "beech". It is thus conjectured that the earliest Indo-European writings may have been carved on beech wood. Similarly, the Latin word codex, meaning a book in the modern sense (bound and with separate leaves), originally meant "block of wood."

Book structure

   1. Belly band
   2. Flap
   3. Endpaper
   4. Book cover
   5. Top edge
   6. Fore edge
   7. Tail edge
   8. Right page, recto
   9. Left page, verso
  10. Gutter

The common structural parts of a book include:

    * Front cover: hardbound or softcover (paperback); the spine is the binding that joins the front and rear covers where the pages hinge.
    * Front endpaper
    * Flyleaf: The blank leaf or leaves following the front free endpaper.
    * Front matter
          o Frontispiece
          o Title page
          o Copyright page: typically verso of title page: shows copyright owner/date, credits, edition/printing, cataloguing details
          o Table of contents
          o List of figures
          o List of tables
          o Dedication
          o Acknowledgments
          o Foreword
          o Preface
          o Introduction

Binding of a book from separate papers

    * Body: the text or contents, the pages often collected or folded into signatures; the pages are usually numbered sequentially, and often divided into chapters.
    * Back matter
          o Appendix
          o Glossary
          o Index
          o Notes
          o Bibliography
          o Colophon
    * Flyleaf: The blank leaf or leaves (if any) preceding the back free endpaper.
    * Rear endpaper
    * Rear cover

A thin marker, commonly made of paper or card, used to keep one's place in a book is a bookmark. Bookmarks were used throughout the medieval period, consisting usually of a small parchment strip attached to the edge of folio (or a piece of cord attached to headband). Bookmarks in the eighteenth and nineteenth centuries were narrow silk ribbons bound into the book and become widespread in the 1850s. They were usually made from silk, embroidered fabrics or leather. Not until the 1880s did paper and other materials become more common.

The process of physically assembling a book from a number of folded or unfolded sheets of paper is bookbinding.

Hungary Food & Dining

Hungary Food & Dining
A good range of restaurants is available, from inexpensive self-service establishments to fine dining eateries. Patisseries (cukrászda), serving cakes and pastries, and coffee shops (kavenas) are also popular. Gerbeaud’s is Budapest’s most famous coffee-house.

Things to know: There are no licensing hours. Minors are allowed to go into bars but will not be served alcohol.

National specialties:
Hungary Food & DiningHalászlé (a spicy soup made with freshwater fish and paprika).
• Gulyás (Hungarian goulash
is a hearty beef, capsicum and paprika soup; Western goulash is called pörkölt or tokány).
Gundel palacsinta (pancake served with walnuts, raisins, lemon rind, chocolate sauce and rum).
Paprikás csirke (paprika chicken).
Kolbasz (sausage spiced with paprika).

National drinks:
• Tokaji (strong dessert wine).
• Bull’s Blood (strong red wine).
Pálinka (brandy) comes in barrack (apricot), szliva (plum) or cseresznye (cherry) flavor.
• Beer.
Unicum (herb liqueur).

Legal drinking age: 18.

Tipping: 10 to 15% is expected in restaurants, bars, clubs, taxis and so on. Don’t leave the money on the table; tell the waiter or waitress the amount you wish to pay, including the tip.


Nightlife

Hungary Food & DiningBudapest is the country’s main nightlife center with myriad clubs, bars, discos and casinos. It is also home to the magnificent Budapest Opera House , which stages regular performances. Although on a smaller scale, the nightlife in larger cities and towns like Debrecen and Szeged is also lively and during the summer months the popular Lake Balaton resort of Siófok has a buzzing nightlife. Cinemas in major towns show many films in their original language with Hungarian subtitles. Western Hungary in particular has a lot of very good wine cellars that open late.

About Me and My Family (Én és a családom)


Me
About Me and My Family (Én és a családom)My name is Timothy. I live at home in Yorba Linda. I read books while I go to the bathroom. I look out the window and see pine trees. Once I saw a hawk at the top of the pine tree. I sleep in a bed in my sister’s room. Right now, my bed is on the floor. I like it. I eat at a table. My table is tan and made out of wood and screws. I toast bread. My favorite toast is made with butter, sugar, and cinnamon. I love it and I don't get it very often. I have $12.00. I am going to buy light sabers and swords because I only have one light saber. The light saber I have is green, I want to buy one with the same handle that is blue.

My Family
About Me and My Family (Én és a családom)This is how I look: I have a weird face and I am crazy. I have a little brother. His name is Jojo. He looks chubby. He loves to play with swords and so do I. I have a baby brother. His name is Nathan. He cries a lot. One time he brought fruit to mommy. He likes people to hold him and he likes to point at stuff, even birds. I call my Dad, Daddy. He's the boss of the house. He likes to do the dishes. He has two jobs. I call my mom, Mommy. She spends a lot of time at the computer. She lets me play games on the computer. She bakes stuff, even cupcakes. I have a sister. Her name is KK. She annoys me. She rides her bike a lot. I ride hers too. She plays with me and we have fun. My brother and I love eggs. I like them well done and he likes them over easy. My sister throws up when she eats eggs. I also like hot dogs with ketchup only. I like it with a bun too. I also like fried hot dog sandwiches.

School
My school is at home. I like it because it is short. The subjects I like are Handwriting and Language. I read Robin Hood for reading in school. Robin Hood lives in the woods and fights people. I like this book. In math, I like to multiply by 9s. Fives and twos are fun too. In History, I learned about George Bush. He is the President right now. He lives in the White House in Washington D.C. His house has like 55 bathrooms. I bet almost every door is a bathroom. If I lived there, I don't think I would have fun.

Things I Like
About Me and My Family (Én és a családom)I really, really like to play baseball and do gymnastics. I also like to swim and play hopscotch. I have bowled once with my hand. I like to golf and play catch with the football. I love baseball. I want to make it to the Major Leagues or the pro leagues. My grandpa says I am the best seven year old player in the whole entire world. I take a gymnastics class and I really like the class. My teachers name is Peter. My favorite things are the bars, the trampoline and the rope, of course. I think swimming is fun and I know how to swim. I took a class last summer and I learned how to swim. I want take more classes so that I can dive in the deep end. The reason I like to play hopscotch is because you hop on one foot from one to ten. I have bowled once in my life. It was exciting, but I was bad at it. I need to practice. Maybe I can take bowling lessons. I want to golf when you can swing as hard as you can. I have never done that kind of golfing. I like to play catch with the football. I know how to play quarterback because my grandpa taught me. I don't play regular football because my mom doesn't want me to.

Things I Don't Like
I don't like things that are gross and mean. I don't like scorpions because they are poisonous. I don't like Tarantulas or Black Widows because they are also poisonous and they are creepy. Snails are slimy and they have shells. I think they are disgusting. Bees sting you and are a little bit poisonous. I think flies are really disgusting, because they eat poop. Gorillas are really, really mean and strong. I think they are scary.

I have a lot of things I do and I don’t like and all that stuff. I like my family and I like the stuff that I can do and I know how to do. I think the things I don’t like, I will not like for the rest of my life, maybe.

Angol igeidők

Angol igeidők

Simple Present

(Egyszerű jelen idő)

Képzése:

+          A + ige 1. alak (E/3. sz.: ige + s) + J + T + H
            pl.: I usually get up at 6:30.

—         A + do/does + not + ige 1. alak + J + T + H
pl.: She doesn’t get up at 6:30.

?          Do/Does + A + ige 1. alak + J + T + H ?
            pl.: Do you usually get up at 6:30?

Használata:

1.       Szokásos ismétlődő cselekvés kifejezésére. (I usually watch TV every evening.)
2.       Általános igazságok kifejezésére. (Wather boiles at 100 Co.)
3.       Utazással kapcsolatos, előre eltervezett jövőbeli cselekvés kifejezésére. (I arrive in Paris at 2 p.m. and than I go to London.)
4.       Narratív, elbeszélő szövegekben /regények, filmek leírásánál/
5.       Here/There szavakkal a beszéd pillanatában történő cselekvés kifejezésére. (Here she comes/There she goes)

Időhatározók:

usually, every day, often, sometimes, never, rarely, always, on Monday, twice a week, occasionally, generally

Helyesírási tudnivalók:

1.       Ha az ige o, x, sh, ch, s-re végződik E/3. személyben –es ragot kap.
2.       Ha az ige y-ra végződik, és mássalhangzó előtt áll, E/3. személyben i-re változik (pl.: studyèstudies)
Angol igeidők

Present Continuous

(Folyamatos jelen idő)

Képzése:

+          A + be + ige + -ing + J + T + H
            pl.: I am sitting.

—         A + be + not + ige + -ing + J + T + H
pl.: She is not sleeping.

?          Be + A + ige + -ing + J + T + H ?
            pl.: Are you watching TV now?

Használata:

1.       A beszéd pillanatában történő cselekvés kifejezésére. (He is walking now.)
2.       Mostanában zajló, de nem a beszéd pillanatában történő cselekvés kifejezésére. (I am writing a new book.)
3.       Előre eltervezett szándékos jövő idejű cselekvés kifejezésére. Időhatározóval együtt használjuk. (I am killing somebody next week.)
4.       Az always szó használatával általános, rendszeresen ismétlődő cselekvés kifejezésére, amely a beszélőt idegesíti. (He is always watching TV.)

Időhatározók:

now, at the moment, at present, nowadays

Helyesírási tudnivalók:

1.       Az –ing előtt nem ejtett e betű kiesik.
2.       A szó végi l, p, m megduplázódik.
3.       Ha a szó oe, ye, vagy nge végű, akkor nem tűnik el az e betű.
4.       Ha a szó ie-re végződik, akkor az ie y-ra változik.
5.       Igék, amelyeket nem használunk folyamatos alakban:
Ø       érzelmeket kifejező igék (pl.: like, love, hate, prefer…)
Ø       érzékelést kifejező igék (pl.: smell, see, hear…)
Ø       birtoklást kifejező igék (pl.: have, owe)
Ø       gondolati tevékenységekkel kapcsolatos igék (pl.: think, believe, want)
6.       Ha a szó egy szótagból áll, mássalhangzóra végződik és a mássalhangzó előtt magánhangzó áll, a szó végi mássalhangzó megkettőződik. (pl.: putèputting)

Angol igeidők

Present Perfect

(Befejezett jelen idő)

Képzése:

+          A + have/has + ige 3. alak + J + T + H
            pl.: He has been to London.

—         A + have/has + not + ige 3. alak + J + T + H
pl.: She hasn’t been to London yet.

?          Have/Has + A + ige 3. alak + J + T + H ?
            pl.: Have you ever been to London?

Használata:

1.       A múltban kezdődött és befejeződött cselekvésnek a jelenben eredménye van. (I have broken the window.)
2.       A múltban kezdődött, a jelenben is tart és a jövőben is tartani fog. (I have lived here for 10 years.)
3.       A múltban kezdődött és a beszéd pillanatáig tartott a cselekvés. (I haven’t seen you for ages.)
4.       A múltban kezdődött, és a nagyon közeli múltban befejeződött a cselekvés. /”Éppen most”-tal fordítjuk/ (I have just arrived.)
5.       Amikor a cselekvés megtörténtét próbáljuk kifejezni. (I have never eaten ice-cream. Have you ever eaten chocolate?)

Időhatározók:

yet, already, recently, never, ever, since, for (5 years), lately, just

Kérdőszavak:

How long? Since when?
Angol igeidők

Present Perfect Continuous

(Folyamatos-befejezett jelen idő)

Képzése:

+          A + have/has + been + ige + -ing + J + T + H
            pl.: I have been waiting for an hour, but the bus hasn’t come yet.

—         A + have/has + not + been + ige + -ing + J + T + H
pl.: He hasn’t been living here since 1987.

?          Have/Has + A + been + ige + -ing + J + T + H ?
            pl.: Have you been singing since you were 17 years old?

Használata:

1.       A múltban kezdődött, a beszéd pillanatában is folyamatban lévő, és ajövőben is folytatódó cselekvés kifejezésére. (I have been waiting for the bus for 2 hours.)
2.       A múltban kezdődött, a múltban be is fejeződött cselekvés kifejezésére, aminek a jelenben is eredménye van és a múltbeli folyamatosságát hangsúlyozzuk.
Ø       Lehet időhatározóval: I’m tired, because I have been working hard all day.
Ø       Lehet időhatározó nélkül: I’m tired, because I have been working hard.
3.       Hogyha az eredmény mellett a felháborodáson van a hangsúly. (Who has been eating with my spoon?)

Időhatározók:

for (5 years), since

Kérdőszavak:

How long? Since when?

Simple Past

(Egyszerű múlt idő)

Képzése:

+          A + ige 2. alak + J + T + H
            pl.: I went for a walk yesterday.

—         A + did + not + ige 1. alak + J + T + H
pl.: She didn’t read last week.

?          Did + A + ige 1. alak + J + T + H ?
            pl.: Did you go to school when you were ill?

Használata:

1.       A cselekvés a múltban elkezdődött, befejeződött és nincs köze a jelenhez. (I read a book yesterday.)
2.       Múltbeli szokásos ismétlődő cselekvés kifejezésére. (I went school, when I was 6 years old.)
3.       Narratív, elbeszélő szövegekben, történet elmesélésekor.
4.       A múltban egy időszakot kitöltő cselekvés, ami lezáródott.
5.       Múltbeli cselekvés, ami a jövőben nem ismétlődhet meg. (I met John Lennon.)
6.       Múltbeli egyszeri cselekvés. (I watched TV yesterday.)

Időhatározók:

yesterday, yesterday evening, last night, last week, last year, last month, in 1952, in September, in Spring, on Monday, for (5 years), 2 hours ago, 2 years ago

Kérdőszó:

when?

Past Continuous

(Folyamatos múlt idő)

Képzése:

+          A + was/were + ige + -ing + J + T + H
            pl.: She was reading yesterday afternoon.

—         A + was/were + not + ige + -ing + J + T + H
pl.: I wasn’t walking yesterday afternoon.

?          Was/Were + A + ige + -ing + J + T + H ?
            pl.: Were you playing basketball while your mother was doing the shopping?

Használata:

1.       A múlt egy adott időpontjában folyamatosan zajló cselekvés kifejezésére. (I was reading at 6 o’clock yesterday.)
2.       A múlt egy adott időtartamában zajló cselekvés kifejezésére. (I was dancing all afternoon.)
3.       A múltban két párhuzamosan zajló cselekvés kifejezésére. (While my mother was ironing, Joe was singing in the toilet.)
4.       A múltban folyamatosan zajló cselekvés közben egy esemény történik. /Az esemény = Simple Past; a cselekvés = Past Continuous/ (I was sleeping when my mother came home.)

Időhatározók:

at 3 o’clock, all afternoon, when…, as…, while…, from…to, between…and…

Past Perfect

(Befejezett múlt idő)

Képzése:

+          A + had + ige 3. alak + J + T + H
            pl.: She had done the ironing, when her husband came home.

—         A + had + not + ige 3. alak + J + T + H
pl.: He hadn’t made the coffee, when his wife got up.

?          Had + A + ige 3. alak + J + T + H ?
            pl.: Had you done your homework by that time?

Használata:

1.       Egy múlt idejű cselekvés kifejezése, amely a másik múlt idejű cselekvéshez viszonyítva:
Ø       már befejeződött. (I had finished my homework when Joe arrived home.)
Ø       még folyamatban van. (I had been in the army for 10 years when we met.)
2.       Az időben hozzánk közelebbi cselekvést helyettesíthetjük időhatározós szerkezettel. (By that time, by than, by 6 o’clock)
3.       Múltbeli cselekvés, amelynek a múltban volt eredménye. (I had worked in the garden that’s why I was tired yesterday.)

Kötőszavak:

when, before, after, by the time, by that time, by…

Past Perfect Continuous

(Folyamatos-befejezett múlt idő)

Képzése:

+          A + had + been + ige + -ing + J + T + H
            pl.: I had been living here for 3 years, when we met.

—         A + had + not + been + ige + -ing + J + T + H
pl.: She hadn’t been working here, when the new boss came.

?          Had + A + been + ige + -ing + J + T + H ?
            pl.: Had you been living here, when your neighbour died?

Használata:

1.       Egy múlt idejű cselekvéshez viszonyítva egy másik múlt idejű cselekvés már elkezdődött és azután is folytatódott. (I had been working for the army for 2 years when we met.)
2.       A múlt idejű cselekvésnek a múltban eredménye volt. (I was tired, because I had been working in the garden /all day/.)

Időhatározók:

for (2 hours), since

Simple Future

(Egyszerű jövő idő)

Képzése:

+          A + will + ige 1. alak + J + T + H
            pl.: I will go to visit you.

—         A + will + not + ige 1. alak + J + T + H
pl.: I won’t do my homework.

?          Will + A + ige 1. alak + J + T + H ?
            pl.: Will you do the shopping?

Használata:

1.       Jövő idejű cselekvés kifejezésére, amit a beszélő a beszéd pillanatában dönt el. (What will you do now?)
2.       Jóslásnál. (Your test will be 5.)
3.       Ígéretél. (I will do my homework.)
4.       Szándéknál. (I will help you.)
5.       Fenyegetésnél. (I will kill you.)

Időhatározók:

next Saturday, tomorrow, in 2 weeks, by tomorrow

Future Continuous

(Folyamatos jövő idő)

Képzése:

+          A + will + be + ige + -ing + J + T + H
            pl.: I will be watching TV from 8:00 to 10:00.

—         A + will + not + be + ige + -ing + J + T + H
pl.: She will not be reading, when her sister goes away.

?          Will + A + be + ige + -ing + J + T + H ?
            pl.: Will you be playing basketball tomorrow afternoon?

Használata:

1.       A jövő egy adott időpontjában vagy időtartamában folymatosan zajló cselekvés kifejezésére. (I will be swimming at 5 o’clock tomorrow.)
2.       A jövőben két cselekvés összehasonlításakor, amikor az egyik folyamatosan történik, a másik egyszeri cselekvés. (I will be reading when he comes home)
3.       Olyan jövő idejű cselekvés kifejezésére, amely rendszeresen ismétlődik, tehát biztosan meg fog történni.

Future Perfect

(Befejezett jövő idő)

Képzése:

+          A + will + have + ige 3. alak + J + T + H
            pl.: By the end of the year, my father will have been 43 years old.

—         A + will + have + not + ige 3. alak + J + T + H
pl.: He will haven’t finished his work by tomorrow.

?          Will + A + have + ige 3. alak + J + T + H ?
            pl.: Will you have read the book by the next week?

Használata:

1.       A jövő egy adott időpontjában az adott cselekvés már múlt lesz, vagy be lesz fejezve. (By the end of the month, he will have been here for 10 years.)

Future Perfect Continuous

(Folyamatos-befejezett jövő idő)

Képzése:

+          A + will + have + been + ige + -ing + J + T + H
            pl.: By the end of January we will have been living here for 8 years.

—         A + will + not + have + been + ige + -ing + J + T + H
            pl.: He won’thave been working here for 1 year by the end of the week.

?          Will + A + have + been + ige + -ing + J + T + H ?
            pl.: Will you have been going in this school for 5 years by the end of the year?

Használata:

1.       A jövő egy időpontjából visszatekintve a cselekvés már egy ideje folyamatban van, még nem fejeződött be, és nem is tudjuk, hogy mikor fog befejeződni. (By the end of the next month, he will have been working here for 10 years.)
 
Copyright © 2007- Érettségi vizsga tételek gyűjteménye. Designed by OddThemes | Distributed By Gooyaabi Templates