Friss tételek

Az antikvitás irodalmából [irodalom]

Az antikvitás irodalmából

Történelmi háttér

Athén kiemelkedése

- ie. 3-2. évezredben telepednek meg a görög törzsek a Balkán-félszigeten

- poliszokba (városállamok) tömörülnek

- gyakori hadjáratok: kezdetben rablóhadjáratok

- jelentős a Trója elleni, 10 évig tartó háború

- ie. 5. században a Perzsa Birodalom Hellász ellen indul

- megállítására Athén és Spárta vállalkozik

- 478-ban Athén megszervezi a déloszi szövetséget

- Athén Periklész korában (ie. 5. század) éli virágkorát

- a Földközi-tenger leggazdagabb állama

- politikai szabadság, demokrácia, jólét

- Athén a szellemi élet központjává válik az ókori Hellászban

- „az európai kultúra bölcsője”

- képzőművészet: Pheidiász, Müron (Diszkoszvető)

Homérosz eposzai

- Homéroszról keveset tudunk

- a legenda szerint vak énekes, az ókori szobrászat is így ábrázolja

- nagyban hozzájárult a görög hit- és mondavilág fennmaradásához

- eposz műfaj megteremtése

- egy egész nép számára fontos történést elbeszélő nagyepikai mű

- középpontjában egy istenek által támogatott, különleges képességű hős áll

- eposzi kötöttségek, elemek meghatározása

- szerkezet: invokáció, propozíció, expozíció (in medias res), enumeráció

- kellékek: állandó jelzők, epizódok, deus ex machina, epikus hasonlatok

- reflexió: elmélkedés, írói magyarázatok

- forma: időmértékes verselés, hexameter

- Homérosz eposzainak anyaga a Trója elleni háború mondaköréből kerül ki

- egész nemzet sorsát eldöntő események leírása

- főhős az aktuális embereszményt testesíti meg; istenek segítik

- magasztos, patetikus hangnem

Iliász

- Akhilleusz nem harcol Trójánál

- barátját, Patrokloszt párbajban megöli Hektór, trójai fővezér

- Akhilleusz ezután bosszúvágyból mégis harcba száll, megöli Hektórt

- a holttestet megszégyeníti[ST1] , körbehurcolja a városon

- Priamosz (Hektór apja) gyásza láttán részvétet érez, és kiadja a hullát

- végén 10 napos fegyverszünet a halottak eltemetése végett

Odüsszeia

- Odüsszeusz bolyongásai, majd hazatérése Ithaka szigetére

- szerkezet: 12 ének előzmény, 12 ének jelenbeli cselekmény

- 1-4: Ithaka, Pülosz, Spárta, 5–8: Ogügié, Szkhéria

- 9-12: Odüsszeusz elmeséli kalandjait

- 13-24: leszámolás a haszonleső kérőkkel

- embereszmény itt már az istenekhez hasonlóan bölcs, gondolkodó hős

- tudásvágy, közösségi felelősség, emberség, szellemi-fizikai kiválóság

- istenek szerepe korlátozott, nem csak ők irányítják az ember sorsát

- saját vétkeiért mindenkinek saját magának kell felelnie

A görög színház

- történelmi események változást idéztek elő az emberek gondolkodásában

- örökös változás, a biztonság hiányának élménye alakul ki a démoszban

- a kor szellemiségét leginkább a dráma műfaja képes megjeleníteni

- a görög dráma eredete vallásos szertartásokhoz kapcsolódik

- kórus Dionüszosz életét énekli meg

- karvezető idővel kiválik a kórusból; később két, majd három színész

- Dionüszosz-kultusz helyét lassan átveszi egyes mondakörök színpadra állítása

- legfontosabbak a trójai, mükénei és a thébai mondakörök

- a márciusi Dionüszia legjelentősebb elemévé válik a drámai verseny

- eleinte csak tragédiák, később komédiák is

- tragédiaköltők jellemző műfaja a tetralógia: 3 tragédia + 1 szatírjáték

- az ünnepségek lebonyolítása magával vonta a színház épületének kialakulását

- domboldalon, félkör alakú lépcsőzetes padsorok

- orkhésztra: tánctér a karnak; a színpad nem ad lehetőséget sok mozgásra

- álarc, koturnus: magasított papucs[ST2]

- a színház virágkora az ie. V. században, Periklész idején volt

A görög dráma

A dráma

- a líra és az epika mellett a harmadik műnem

- két fő műfaja a tragédia (szomorújáték) és a komédia (vígjáték)

- tragédia: meghatározó eleme a tragikum, az értékek pusztulása

- színmű a XIX. században alakul ki

- általában színpadra szánt alkotás

- akció: cselekvés, mozgás a színpadon

- dikció: beszéd, gesztusok, mimika

- hármas egység

- hely: cselekmény egy adott helyszínen játszódik

- idő: szűk határok, általában 1 nap

- cselekmény: egységes és zárt, egy szálon fut

- kötött szerkezet

- expozíció, bonyodalom, drámai harc, tetőpont, megoldás

- modern alkotások ettől eltérhetnek, pl. Csehov konfliktus nélküli drámái

Jellemző elemek

- prologosz: mű kezdetén a főhős monológja vagy két szereplő dialógusa

- parodosz: első kardal, a bevonulás ideje alatt

- sztaszimon: további kardalok

- epeiszodion: párbeszéd két kardal között

- kommosz: szereplők és a kar közötti lírai dialógus

- exodosz: utolsó kardal utáni végkifejlet

- exodikon: a kórus elvonulásakor énekelt rövid életbölcsesség

Fontosabb alkotók és műveik

- Aiszkhülosz: Leláncolt Prométheusz, Oltalomkeresők, Perzsák

- két színészt alkalmaz, növeli a párbeszéd szerepét

- Euripidész: Medeia, Elektra

- realista ábrázolás, lelki folyamatok megjelenítése

- Szophoklész: Oidipusz-trilógia, Antigoné

- Arisztotelész: Poétika – elemző mű a görög drámáról

Szophoklész: Antigoné

Szophoklész (ie. 496–406)

- a legsikeresebb görög drámaíró

- 120 műve közül 7 maradt fenn

- 24-szer nyer drámaversenyt

- Arisztotelész az ő műveit tartja a tragédiák mintaképének

- színháztörténeti újítások: három színész, díszletek, kórus létszámának emelése

- Babits szerint műveiben nem a részletek dominálnak

- ennek ellenére az apró részletek is ki vannak dolgozva

- minden részlet az egésznek hatását szolgálja

Az Antigoné drámai jellemzői

- egyetlen konfliktus köré épül

- világi és isteni törvények ütközése Kreón és Antigoné alakján keresztül

- alaptétel: embertelenséget még parancsra sem szabad elkövetni

- főszereplő a korban mindenki által elfogadott erkölcsi elveket képvisel

- Antigoné egy eszme megtestesítője: a lelkiismeret törvényeit képviseli

- megbukik, ezzel éri el eredeti célját

- drámai cselekmény a nézőt állásfoglalásra kényszeríti a nézőt

- Szophoklész a jellemábrázolással érzékelteti saját állásfoglalását

- a kar a vének tanácsát alakítja, szintén az írói véleményt tükrözve

- a végkifejletben helyreáll az erkölcsi világrend

- Kreón bukásával visszatér a demokrácia, Athén politikai alapeszméje

- a néző rádöbben, hogy az antigonéi magatartás hiányzik az életből

Szerkezet

- expozíció: Antigoné és Iszméné párbeszéde

- Kreón a hatalomtól megrészegedve első rendeletével mindjárt viszályt szít

- bonyodalom: Antigoné a tilalom ellenére eltemeti testvérét, Polüneikészt

- Kreónban tudatosul, hogy hatalma korlátozott, tekintélye megcsorbult

- megkísérli jobb belátásra bírni Antigonét – sikertelenül

- Iszméné a húga mellé áll, vétlenül is vállalná a büntetést, Antigoné elutasítja

- további bonyodalmak: Kreón konfliktusa fiával, a kar figyelmezteti Kreónt

- Haimón megjelenése késleltető mozzanat

- Kreón mondvacsinált, önző érvekkel próbálja meggyőzni fiát

- Haimón szerint „Mást is megöl [Antigoné] halála”, Kreón magára érti – hiba

- Kreón végleg magára marad, a kar is elpártol tőle, zsarnoknak bélyegzi

- tetőpont: Teiresziász megjelenik, Antigonét elhurcolják

- Kreón látszólag győz, de Teiresziász figyelmezteti: a fiával fog fizetni tetteiért

- a karvezető gyors cselekvésre ösztönöz, Kreón megtörik

- végkifejlet: Antigoné, Haimón, Eurüdiké halála, Kreón erkölcsi összeomlása

- az eseményekről hírnökök útján értesülünk

- Kreón összeomlása nem tragikus bukás, hanem jogos büntetés

- a tragédiát Kreón személyisége (hybrisz) és megkésett felismerése okozta

Alapvető konfliktusok

- Antigoné és Kreón szembenállása – eköré épül a többi konfliktus

- Antigoné az emberség és az istenek íratlan törvényeit követi

- Kreón nem engedi eltemetni Polüneikészt, mivel Théba ellen támadt

- Antigoné és Iszméné konfliktusa

- Iszméné fél, nem mer szembeszállni Kreónnal

- Haimón és Kreón

- Haimón szereti Antigonét, nem ért egyet apja parancsával

- Teiresziász és Kreón

- Teiresziász megjósolja a gyászos véget, de Kreón nem hisz nek


Írta : Somogyi Tamás

A reneszánsz irodalmából [irodalom]

A reneszánsz irodalmából

A reneszánsz

- művelődéstörténeti korszak és stílusirányzat a XIV-XVI. században

- renaissance francia szó, jelentése: újjászületés

Kialakulása

- egyes észak-itáliai városállamok a kereskedelem fellendülése során meggazdagodnak

- Firenze, Genova, Padova, Milánó, Velence

- a feltörekvő polgárság a korstílus hordozója

- pl. a firenzei Medici-család

Jellemzői

- a kultúra világiasodása a vallás fennmaradása mellett

- földi élet élvezete, boldogság keresése

- szellem és művészetek tisztelete

- felértékelődik az egyéniség, a személyiség szerepe

- jellegzetes alak a polihisztor, pl. Leonardo, Michelangelo

- antik kultúra újrafelfedezése

- a Római birodalom emléke az itáliai nemzeti egységet is erősíti

- humanizmus, emberközpontúság

- a kor eszmerendszerének (ideológiájának) összefoglaló neve

- klasszikus műveltség, tudós magatartás, ókeresztény írások vizsgálata

- reformáció: célja a vallás megújítása

- északi országok kispolgárságának vallásos köntösben jelentkező antifeudális mozgalma

- megindulnak a bibliafordítások, így hozzáférhetőbbé válik a vallás

Reneszánsz a képzőművészetekben

- három alapvető korszak

- trecento, quattrocento, cinquecento (1300, 1400, 1500-as évek)

- természet hű ábrázolása, művészi önérzet, öntudat, sokoldalúság

- két meghatározó személyiség: Leonardo da Vinci, Michelangelo

- festők: Giotto (térbeliség), Botticelli (Vénusz születése), Raffaello (Athéni iskola)

- gótikus építészet reneszánsz elemekkel: Brunelleschi

- új zenei műfajok: kíséret nélküli világi ének, villanella, madrigál

- nagy mesterek Palestrina, Bakfark Bálint

Az irodalom főbb képviselői

Petrarca (1304 – 1374)

- humanista költő és tudós, a modern szerelmi líra megteremtője

- művészetére három fő tényező hat

- vallásosság, szülőföld, a latin ókor

- Rómában költőfejedelemmé koronázzák

- világhírét többek között szonettformájának köszönheti (Daloskönyv)

- szerelmes verseinek ihletője Laura

- általában reménytelen szerelem természeti képekben (pl. Ti szerencsés füvek…)

Boccaccio (1313 – 1375)

- író, tudós humanista

- törvénytelen származás, törvénytelen kapcsolat a férjes Fiamettával

- fő műve a 100 novellát tartalmazó Dekameron (tíz nap)

- megteremti a novella műfaját

- a középpontban az egyház által akadályozott földi boldogság áll

- szellemesség, humor, a korabeli erkölcs kigúnyolása

Shakespeare

Élete (1564 – 1616)

- az angol reneszánsz legnagyobb alakja, a világirodalom legnépszerűbb klasszikusa

- darabjait ma is nagy sikerrel játsszák a világ színházaiban

- Stratfordban születik, apja (John) tehetős polgár, anyja Mary Arden

- 18 évesen megnősül, felesége Anna Hathaway, 3 gyermekük születik

- megélhetési gondok, több mesterséget is kipróbál

- egy színtársulattal Londonba utazik

- 1594-től saját állandó társulat, 1599-ben megépítik a Globe színházat

- birtokot vásárol, 1610 táján visszavonul Stratfordba

A Globe

- felépítése

- előszínpad az utcai jelenetek bemutatására

- belső színpad a szobai jeleneteknek

- erkély a térbeli különbségek kifejezésére

- függöny, díszlet nincs

- csak férfiak szerepelhetnek a színpadon

- a közönség véleményt nyilváníthat

Legismertebb művei

- tragédiák: Rómeó és Júlia, Hamlet, Macbeth, Lear király, Othello, Antonius és Kleopátra

- királydrámák: II. Richárd, III. Richárd, VI. Henrik, VIII. Henrik

- vígjátékok: Szentivánéji álom, Vízkereszt, Sok hűhó semmiért, Makrancos hölgy

- színművek: Vihar, Téli rege, Szeget szeggel

Hamlet

Források, keletkezés

- Saxo Grammaticus dán történetíró A dánok története című munkája

- itt szerepel először Amleth herceg története

- Belleforest francia író Tragikus történetek című művében a fenti írást veszi alapul

- az ebből született drámafeldolgozás (Ős-Hamlet) nem maradt fenn

- fő forrás Thomas Kyd Spanyol tragédia című drámája

- a Hamletnek két változata ismert, az 1604-es kvartó és az 1623-es fólió kiadás

Szerkezet

- tér és idő szabad kezelése: „epikus színház”; nincs hármas egység

- Shakespeare nem egyetlen központi konfliktust kíván ábrázolni

- a felvonásokra való tagolás nem Shakespeare-től származik

- a kompozíció elsősorban a sokoldalú jellemzést szolgálja

három szakaszra osztható cselekmény (idő: 2-3 hónap)

- expozíció (I. felvonás): szereplők, alapszituáció, a főhős jellemének bemutatása

- mellékszereplők segítségével feltárul a múlt: Hamlet helyett Claudius foglalta el a trónt

- a szellemtől Hamlet (csak ő) megtudja, hogy apja testvérgyilkosság áldozata lett

- kibontakozás (II/1. – IV/4.): Hamlet és Claudius egymás iránt puhatolóznak

- egérfogó-jelenet: Hamlet vándorszínészekkel eljátszatja Claudiusnak saját tettét

- Hamlet megöli a függöny mögött hallgatózó Poloniust – azt hitte, hogy a király az

- végkifejlet: Ophelia megőrül és öngyilkos lesz, Laertes visszatér, a tragédiát a véletlen indítja el

- Hamletet a király Angliába küldi megöletni, ő azonban leleplezi a cselt, és visszatér

- Hamlet és Laertes megölik egymást (királyi tanácsra Laertes megmérgezte kardja hegyét)

- a királyné iszik a Hamletnek készített mérgezett pohárból, Hamlet megöli a királyt

- Hamlet utolsó szavaiban Horatióra és Fortinbrasra ruházza küldetésének folytatását

Szereplők

Hamlet: vívódó hős, humanista embereszmény

- atyja szellemétől egyértelmű feladatot kap: a testvérgyilkosságot meg kell bosszulni

- ő többre vállalkozik: Dánia erkölcsi rendjét akarja visszaállítani

- belső konfliktus: a bosszú újabb bűnök elkövetését vonná maga után

- helyzetfelismerő-képessége korlátozott

- nem látja át – nem is láthatja – a rá leselkedő veszélyeket

- várakozó álláspont: nem bízik senkiben, ezért az őrület álarcát veszi fel

- utólag Laertes, Rosencrantz és Guildenstern esetei bizonyítják, hogy helyesen cselekszik

- Oféliát szereti, sejti azonban, hogy ő is eszköz

- tudatosan, érzelmei ellenére szakít vele – aggódik érte, kolostorba próbálja küldeni

- levélben később biztosítja szerelméről, Ophelia azonban nem érti meg Hamletet

- egyedül kell véghezvinnie küldetését

- „Kizökkent az idő; ó, kárhozat! Hogy én születtem helyre tolni azt.”

- Horatiót is igyekszik távol tartani, csak konkrét terveibe vonja be

- halogató taktikát választ, többször azonban (túl) hirtelen dönt

- a feladat elvállalása, őrültség tettetése, Polonius ledöfése, a levél felbontása

- tudatválság: már a dráma kezdetére elveszíti egykori optimista világképét

- a wittenbergi egyetemről visszakerülve Dániába tapasztalja az udvar züllöttségét

- az események tornyosulnak felette: többször az öngyilkosságot is fontolgatja

- Polonius meggyilkolása után meghasonlott ember: saját elveivel kerül szembe

- szerep- és identitásválság: Hamletnek fölébe kell emelkednie saját gyarlóságán

- példa előtte Horatio sztoikus magatartása

- a végkifejletben magával ragadják az események, nem ő akarja a tragédiát

Claudius: az alapbűn elkövetője, az emberi gonoszság és gátlástalanság megtestesítője

- önmaga előtt a felborult világrendre hivatkozik: „gonoszság félretol jogot”

- igazi, megbocsáthatatlan bűnének a királyné elcsábítását tartja

- nem tudja felmenteni magát, „beletörődik” bűnébe és lelkiismeret-furdalásába

- egy ideig sikeres, gátlástalan politikus, a nép is szereti eleinte

- a bűntudat Hamlet felismerése után kezdi gyötörni

Polonius: ravasz, fondorkodó főkamarás, a király „becsületes, hű embere”

- intelligencia terén kihívásokkal küszködik – Hamlet átlát rajta

- hiányzik belőle az erkölcsi tisztánlátás is

- talpnyaló, erkölcstelen magatartása végül egész családja vesztét okozza

- ő maga saját csapdájába esik bele, így elsőként hal meg a mű során

Laertes: egyenes, tiszta jellem

- túlzott jóhiszeműsége a végkifejletben a király bábjává teszi

- csak a végső pillanatban jön rá, hogy csalás áldozata lett, ekkor megbékél Hamlettel

Rosencrantz, Guildenstern: szolgalelkek, gerinctelen figurák, Poloniushoz hasonlítanak

- karrierjük építése érdekében akár Hamlet meggyilkolásában is segédkeznének

- korábban Hamlet barátai voltak

- bukásuk az erkölcsös világrend felülkerekedéséből következik

Gertrúd: Claudius bűvkörének rabja, önálló gondolatai nincsenek

- fiáról is megfeledkezik, nem sejti a fenyegető veszélyt

- akaratgyenge, szánalmas – halála elkerülhetetlen

Ophelia: jóindulatú, jóhiszemű, ezért teljesen kiszolgáltatott

- apját vakon követi, meg sem kísérli az ellenállást

- ösztönösen viselkedik, Hamlet iránti szerelméhez a végsőkig ragaszkodik

Írta : Somogyi Tamás
 
Copyright © 2007- Érettségi vizsga tételek gyűjteménye. Designed by OddThemes | Distributed By Gooyaabi Templates