Friss tételek

A reneszánsz irodalmából [irodalom]

A reneszánsz irodalmából

A reneszánsz

- művelődéstörténeti korszak és stílusirányzat a XIV-XVI. században

- renaissance francia szó, jelentése: újjászületés

Kialakulása

- egyes észak-itáliai városállamok a kereskedelem fellendülése során meggazdagodnak

- Firenze, Genova, Padova, Milánó, Velence

- a feltörekvő polgárság a korstílus hordozója

- pl. a firenzei Medici-család

Jellemzői

- a kultúra világiasodása a vallás fennmaradása mellett

- földi élet élvezete, boldogság keresése

- szellem és művészetek tisztelete

- felértékelődik az egyéniség, a személyiség szerepe

- jellegzetes alak a polihisztor, pl. Leonardo, Michelangelo

- antik kultúra újrafelfedezése

- a Római birodalom emléke az itáliai nemzeti egységet is erősíti

- humanizmus, emberközpontúság

- a kor eszmerendszerének (ideológiájának) összefoglaló neve

- klasszikus műveltség, tudós magatartás, ókeresztény írások vizsgálata

- reformáció: célja a vallás megújítása

- északi országok kispolgárságának vallásos köntösben jelentkező antifeudális mozgalma

- megindulnak a bibliafordítások, így hozzáférhetőbbé válik a vallás

Reneszánsz a képzőművészetekben

- három alapvető korszak

- trecento, quattrocento, cinquecento (1300, 1400, 1500-as évek)

- természet hű ábrázolása, művészi önérzet, öntudat, sokoldalúság

- két meghatározó személyiség: Leonardo da Vinci, Michelangelo

- festők: Giotto (térbeliség), Botticelli (Vénusz születése), Raffaello (Athéni iskola)

- gótikus építészet reneszánsz elemekkel: Brunelleschi

- új zenei műfajok: kíséret nélküli világi ének, villanella, madrigál

- nagy mesterek Palestrina, Bakfark Bálint

Az irodalom főbb képviselői

Petrarca (1304 – 1374)

- humanista költő és tudós, a modern szerelmi líra megteremtője

- művészetére három fő tényező hat

- vallásosság, szülőföld, a latin ókor

- Rómában költőfejedelemmé koronázzák

- világhírét többek között szonettformájának köszönheti (Daloskönyv)

- szerelmes verseinek ihletője Laura

- általában reménytelen szerelem természeti képekben (pl. Ti szerencsés füvek…)

Boccaccio (1313 – 1375)

- író, tudós humanista

- törvénytelen származás, törvénytelen kapcsolat a férjes Fiamettával

- fő műve a 100 novellát tartalmazó Dekameron (tíz nap)

- megteremti a novella műfaját

- a középpontban az egyház által akadályozott földi boldogság áll

- szellemesség, humor, a korabeli erkölcs kigúnyolása

Shakespeare

Élete (1564 – 1616)

- az angol reneszánsz legnagyobb alakja, a világirodalom legnépszerűbb klasszikusa

- darabjait ma is nagy sikerrel játsszák a világ színházaiban

- Stratfordban születik, apja (John) tehetős polgár, anyja Mary Arden

- 18 évesen megnősül, felesége Anna Hathaway, 3 gyermekük születik

- megélhetési gondok, több mesterséget is kipróbál

- egy színtársulattal Londonba utazik

- 1594-től saját állandó társulat, 1599-ben megépítik a Globe színházat

- birtokot vásárol, 1610 táján visszavonul Stratfordba

A Globe

- felépítése

- előszínpad az utcai jelenetek bemutatására

- belső színpad a szobai jeleneteknek

- erkély a térbeli különbségek kifejezésére

- függöny, díszlet nincs

- csak férfiak szerepelhetnek a színpadon

- a közönség véleményt nyilváníthat

Legismertebb művei

- tragédiák: Rómeó és Júlia, Hamlet, Macbeth, Lear király, Othello, Antonius és Kleopátra

- királydrámák: II. Richárd, III. Richárd, VI. Henrik, VIII. Henrik

- vígjátékok: Szentivánéji álom, Vízkereszt, Sok hűhó semmiért, Makrancos hölgy

- színművek: Vihar, Téli rege, Szeget szeggel

Hamlet

Források, keletkezés

- Saxo Grammaticus dán történetíró A dánok története című munkája

- itt szerepel először Amleth herceg története

- Belleforest francia író Tragikus történetek című művében a fenti írást veszi alapul

- az ebből született drámafeldolgozás (Ős-Hamlet) nem maradt fenn

- fő forrás Thomas Kyd Spanyol tragédia című drámája

- a Hamletnek két változata ismert, az 1604-es kvartó és az 1623-es fólió kiadás

Szerkezet

- tér és idő szabad kezelése: „epikus színház”; nincs hármas egység

- Shakespeare nem egyetlen központi konfliktust kíván ábrázolni

- a felvonásokra való tagolás nem Shakespeare-től származik

- a kompozíció elsősorban a sokoldalú jellemzést szolgálja

három szakaszra osztható cselekmény (idő: 2-3 hónap)

- expozíció (I. felvonás): szereplők, alapszituáció, a főhős jellemének bemutatása

- mellékszereplők segítségével feltárul a múlt: Hamlet helyett Claudius foglalta el a trónt

- a szellemtől Hamlet (csak ő) megtudja, hogy apja testvérgyilkosság áldozata lett

- kibontakozás (II/1. – IV/4.): Hamlet és Claudius egymás iránt puhatolóznak

- egérfogó-jelenet: Hamlet vándorszínészekkel eljátszatja Claudiusnak saját tettét

- Hamlet megöli a függöny mögött hallgatózó Poloniust – azt hitte, hogy a király az

- végkifejlet: Ophelia megőrül és öngyilkos lesz, Laertes visszatér, a tragédiát a véletlen indítja el

- Hamletet a király Angliába küldi megöletni, ő azonban leleplezi a cselt, és visszatér

- Hamlet és Laertes megölik egymást (királyi tanácsra Laertes megmérgezte kardja hegyét)

- a királyné iszik a Hamletnek készített mérgezett pohárból, Hamlet megöli a királyt

- Hamlet utolsó szavaiban Horatióra és Fortinbrasra ruházza küldetésének folytatását

Szereplők

Hamlet: vívódó hős, humanista embereszmény

- atyja szellemétől egyértelmű feladatot kap: a testvérgyilkosságot meg kell bosszulni

- ő többre vállalkozik: Dánia erkölcsi rendjét akarja visszaállítani

- belső konfliktus: a bosszú újabb bűnök elkövetését vonná maga után

- helyzetfelismerő-képessége korlátozott

- nem látja át – nem is láthatja – a rá leselkedő veszélyeket

- várakozó álláspont: nem bízik senkiben, ezért az őrület álarcát veszi fel

- utólag Laertes, Rosencrantz és Guildenstern esetei bizonyítják, hogy helyesen cselekszik

- Oféliát szereti, sejti azonban, hogy ő is eszköz

- tudatosan, érzelmei ellenére szakít vele – aggódik érte, kolostorba próbálja küldeni

- levélben később biztosítja szerelméről, Ophelia azonban nem érti meg Hamletet

- egyedül kell véghezvinnie küldetését

- „Kizökkent az idő; ó, kárhozat! Hogy én születtem helyre tolni azt.”

- Horatiót is igyekszik távol tartani, csak konkrét terveibe vonja be

- halogató taktikát választ, többször azonban (túl) hirtelen dönt

- a feladat elvállalása, őrültség tettetése, Polonius ledöfése, a levél felbontása

- tudatválság: már a dráma kezdetére elveszíti egykori optimista világképét

- a wittenbergi egyetemről visszakerülve Dániába tapasztalja az udvar züllöttségét

- az események tornyosulnak felette: többször az öngyilkosságot is fontolgatja

- Polonius meggyilkolása után meghasonlott ember: saját elveivel kerül szembe

- szerep- és identitásválság: Hamletnek fölébe kell emelkednie saját gyarlóságán

- példa előtte Horatio sztoikus magatartása

- a végkifejletben magával ragadják az események, nem ő akarja a tragédiát

Claudius: az alapbűn elkövetője, az emberi gonoszság és gátlástalanság megtestesítője

- önmaga előtt a felborult világrendre hivatkozik: „gonoszság félretol jogot”

- igazi, megbocsáthatatlan bűnének a királyné elcsábítását tartja

- nem tudja felmenteni magát, „beletörődik” bűnébe és lelkiismeret-furdalásába

- egy ideig sikeres, gátlástalan politikus, a nép is szereti eleinte

- a bűntudat Hamlet felismerése után kezdi gyötörni

Polonius: ravasz, fondorkodó főkamarás, a király „becsületes, hű embere”

- intelligencia terén kihívásokkal küszködik – Hamlet átlát rajta

- hiányzik belőle az erkölcsi tisztánlátás is

- talpnyaló, erkölcstelen magatartása végül egész családja vesztét okozza

- ő maga saját csapdájába esik bele, így elsőként hal meg a mű során

Laertes: egyenes, tiszta jellem

- túlzott jóhiszeműsége a végkifejletben a király bábjává teszi

- csak a végső pillanatban jön rá, hogy csalás áldozata lett, ekkor megbékél Hamlettel

Rosencrantz, Guildenstern: szolgalelkek, gerinctelen figurák, Poloniushoz hasonlítanak

- karrierjük építése érdekében akár Hamlet meggyilkolásában is segédkeznének

- korábban Hamlet barátai voltak

- bukásuk az erkölcsös világrend felülkerekedéséből következik

Gertrúd: Claudius bűvkörének rabja, önálló gondolatai nincsenek

- fiáról is megfeledkezik, nem sejti a fenyegető veszélyt

- akaratgyenge, szánalmas – halála elkerülhetetlen

Ophelia: jóindulatú, jóhiszemű, ezért teljesen kiszolgáltatott

- apját vakon követi, meg sem kísérli az ellenállást

- ösztönösen viselkedik, Hamlet iránti szerelméhez a végsőkig ragaszkodik

Írta : Somogyi Tamás

Share this:

Megjegyzés küldése

 
Copyright © 2007- Érettségi vizsga tételek gyűjteménye. Designed by OddThemes | Distributed By Gooyaabi Templates