Friss tételek

Az antikvitás irodalmából [irodalom]

Az antikvitás irodalmából

Történelmi háttér

Athén kiemelkedése

- ie. 3-2. évezredben telepednek meg a görög törzsek a Balkán-félszigeten

- poliszokba (városállamok) tömörülnek

- gyakori hadjáratok: kezdetben rablóhadjáratok

- jelentős a Trója elleni, 10 évig tartó háború

- ie. 5. században a Perzsa Birodalom Hellász ellen indul

- megállítására Athén és Spárta vállalkozik

- 478-ban Athén megszervezi a déloszi szövetséget

- Athén Periklész korában (ie. 5. század) éli virágkorát

- a Földközi-tenger leggazdagabb állama

- politikai szabadság, demokrácia, jólét

- Athén a szellemi élet központjává válik az ókori Hellászban

- „az európai kultúra bölcsője”

- képzőművészet: Pheidiász, Müron (Diszkoszvető)

Homérosz eposzai

- Homéroszról keveset tudunk

- a legenda szerint vak énekes, az ókori szobrászat is így ábrázolja

- nagyban hozzájárult a görög hit- és mondavilág fennmaradásához

- eposz műfaj megteremtése

- egy egész nép számára fontos történést elbeszélő nagyepikai mű

- középpontjában egy istenek által támogatott, különleges képességű hős áll

- eposzi kötöttségek, elemek meghatározása

- szerkezet: invokáció, propozíció, expozíció (in medias res), enumeráció

- kellékek: állandó jelzők, epizódok, deus ex machina, epikus hasonlatok

- reflexió: elmélkedés, írói magyarázatok

- forma: időmértékes verselés, hexameter

- Homérosz eposzainak anyaga a Trója elleni háború mondaköréből kerül ki

- egész nemzet sorsát eldöntő események leírása

- főhős az aktuális embereszményt testesíti meg; istenek segítik

- magasztos, patetikus hangnem

Iliász

- Akhilleusz nem harcol Trójánál

- barátját, Patrokloszt párbajban megöli Hektór, trójai fővezér

- Akhilleusz ezután bosszúvágyból mégis harcba száll, megöli Hektórt

- a holttestet megszégyeníti[ST1] , körbehurcolja a városon

- Priamosz (Hektór apja) gyásza láttán részvétet érez, és kiadja a hullát

- végén 10 napos fegyverszünet a halottak eltemetése végett

Odüsszeia

- Odüsszeusz bolyongásai, majd hazatérése Ithaka szigetére

- szerkezet: 12 ének előzmény, 12 ének jelenbeli cselekmény

- 1-4: Ithaka, Pülosz, Spárta, 5–8: Ogügié, Szkhéria

- 9-12: Odüsszeusz elmeséli kalandjait

- 13-24: leszámolás a haszonleső kérőkkel

- embereszmény itt már az istenekhez hasonlóan bölcs, gondolkodó hős

- tudásvágy, közösségi felelősség, emberség, szellemi-fizikai kiválóság

- istenek szerepe korlátozott, nem csak ők irányítják az ember sorsát

- saját vétkeiért mindenkinek saját magának kell felelnie

A görög színház

- történelmi események változást idéztek elő az emberek gondolkodásában

- örökös változás, a biztonság hiányának élménye alakul ki a démoszban

- a kor szellemiségét leginkább a dráma műfaja képes megjeleníteni

- a görög dráma eredete vallásos szertartásokhoz kapcsolódik

- kórus Dionüszosz életét énekli meg

- karvezető idővel kiválik a kórusból; később két, majd három színész

- Dionüszosz-kultusz helyét lassan átveszi egyes mondakörök színpadra állítása

- legfontosabbak a trójai, mükénei és a thébai mondakörök

- a márciusi Dionüszia legjelentősebb elemévé válik a drámai verseny

- eleinte csak tragédiák, később komédiák is

- tragédiaköltők jellemző műfaja a tetralógia: 3 tragédia + 1 szatírjáték

- az ünnepségek lebonyolítása magával vonta a színház épületének kialakulását

- domboldalon, félkör alakú lépcsőzetes padsorok

- orkhésztra: tánctér a karnak; a színpad nem ad lehetőséget sok mozgásra

- álarc, koturnus: magasított papucs[ST2]

- a színház virágkora az ie. V. században, Periklész idején volt

A görög dráma

A dráma

- a líra és az epika mellett a harmadik műnem

- két fő műfaja a tragédia (szomorújáték) és a komédia (vígjáték)

- tragédia: meghatározó eleme a tragikum, az értékek pusztulása

- színmű a XIX. században alakul ki

- általában színpadra szánt alkotás

- akció: cselekvés, mozgás a színpadon

- dikció: beszéd, gesztusok, mimika

- hármas egység

- hely: cselekmény egy adott helyszínen játszódik

- idő: szűk határok, általában 1 nap

- cselekmény: egységes és zárt, egy szálon fut

- kötött szerkezet

- expozíció, bonyodalom, drámai harc, tetőpont, megoldás

- modern alkotások ettől eltérhetnek, pl. Csehov konfliktus nélküli drámái

Jellemző elemek

- prologosz: mű kezdetén a főhős monológja vagy két szereplő dialógusa

- parodosz: első kardal, a bevonulás ideje alatt

- sztaszimon: további kardalok

- epeiszodion: párbeszéd két kardal között

- kommosz: szereplők és a kar közötti lírai dialógus

- exodosz: utolsó kardal utáni végkifejlet

- exodikon: a kórus elvonulásakor énekelt rövid életbölcsesség

Fontosabb alkotók és műveik

- Aiszkhülosz: Leláncolt Prométheusz, Oltalomkeresők, Perzsák

- két színészt alkalmaz, növeli a párbeszéd szerepét

- Euripidész: Medeia, Elektra

- realista ábrázolás, lelki folyamatok megjelenítése

- Szophoklész: Oidipusz-trilógia, Antigoné

- Arisztotelész: Poétika – elemző mű a görög drámáról

Szophoklész: Antigoné

Szophoklész (ie. 496–406)

- a legsikeresebb görög drámaíró

- 120 műve közül 7 maradt fenn

- 24-szer nyer drámaversenyt

- Arisztotelész az ő műveit tartja a tragédiák mintaképének

- színháztörténeti újítások: három színész, díszletek, kórus létszámának emelése

- Babits szerint műveiben nem a részletek dominálnak

- ennek ellenére az apró részletek is ki vannak dolgozva

- minden részlet az egésznek hatását szolgálja

Az Antigoné drámai jellemzői

- egyetlen konfliktus köré épül

- világi és isteni törvények ütközése Kreón és Antigoné alakján keresztül

- alaptétel: embertelenséget még parancsra sem szabad elkövetni

- főszereplő a korban mindenki által elfogadott erkölcsi elveket képvisel

- Antigoné egy eszme megtestesítője: a lelkiismeret törvényeit képviseli

- megbukik, ezzel éri el eredeti célját

- drámai cselekmény a nézőt állásfoglalásra kényszeríti a nézőt

- Szophoklész a jellemábrázolással érzékelteti saját állásfoglalását

- a kar a vének tanácsát alakítja, szintén az írói véleményt tükrözve

- a végkifejletben helyreáll az erkölcsi világrend

- Kreón bukásával visszatér a demokrácia, Athén politikai alapeszméje

- a néző rádöbben, hogy az antigonéi magatartás hiányzik az életből

Szerkezet

- expozíció: Antigoné és Iszméné párbeszéde

- Kreón a hatalomtól megrészegedve első rendeletével mindjárt viszályt szít

- bonyodalom: Antigoné a tilalom ellenére eltemeti testvérét, Polüneikészt

- Kreónban tudatosul, hogy hatalma korlátozott, tekintélye megcsorbult

- megkísérli jobb belátásra bírni Antigonét – sikertelenül

- Iszméné a húga mellé áll, vétlenül is vállalná a büntetést, Antigoné elutasítja

- további bonyodalmak: Kreón konfliktusa fiával, a kar figyelmezteti Kreónt

- Haimón megjelenése késleltető mozzanat

- Kreón mondvacsinált, önző érvekkel próbálja meggyőzni fiát

- Haimón szerint „Mást is megöl [Antigoné] halála”, Kreón magára érti – hiba

- Kreón végleg magára marad, a kar is elpártol tőle, zsarnoknak bélyegzi

- tetőpont: Teiresziász megjelenik, Antigonét elhurcolják

- Kreón látszólag győz, de Teiresziász figyelmezteti: a fiával fog fizetni tetteiért

- a karvezető gyors cselekvésre ösztönöz, Kreón megtörik

- végkifejlet: Antigoné, Haimón, Eurüdiké halála, Kreón erkölcsi összeomlása

- az eseményekről hírnökök útján értesülünk

- Kreón összeomlása nem tragikus bukás, hanem jogos büntetés

- a tragédiát Kreón személyisége (hybrisz) és megkésett felismerése okozta

Alapvető konfliktusok

- Antigoné és Kreón szembenállása – eköré épül a többi konfliktus

- Antigoné az emberség és az istenek íratlan törvényeit követi

- Kreón nem engedi eltemetni Polüneikészt, mivel Théba ellen támadt

- Antigoné és Iszméné konfliktusa

- Iszméné fél, nem mer szembeszállni Kreónnal

- Haimón és Kreón

- Haimón szereti Antigonét, nem ért egyet apja parancsával

- Teiresziász és Kreón

- Teiresziász megjósolja a gyászos véget, de Kreón nem hisz nek


Írta : Somogyi Tamás

Share this:

Megjegyzés küldése

 
Copyright © 2007- Érettségi vizsga tételek gyűjteménye. Designed by OddThemes | Distributed By Gooyaabi Templates