Friss tételek

Létezik-e médiatudomány?

Jászai Oszkár a XX. sz. című folyóirat szerkesztője, publicistája.

A tudományosság = az egyetemes okok keresése, egy alaptörvény kutatása.

Két módszere van: deduktív és induktív.

A sajtótudománynak a természettudomány módszertanát kell átvennie. Minden olyan írás, ami folyoiratokban megjelenik és közéleti, az publicisztika.

Olyan oktató-kutató rendszerre van szükség, ami lehetővé teszi, hogy egy tudományág önálló életet éljen.

Az egyes tudományágak a létező reális világ jól elkülöníthető jelenségeit vizsgálják. Mindössze 10 éve foglalkoznak vele Magyarországon. 3 nagy egyetemen (ELTE, JPTE, JATE).

Ennek a tudományágnak ki kell, hogy alakuljon az önálló fogalami apparátusa.

A sajtóműfajok jellegzetességeit vizsgáljuk.

2 módszer:

Empirikusok:

-megfigyelés, tapasztat

-induktív leírandó jelenségek

-minden egyes dolgot megvizsgálnak, s így próbálnak meg általánosítani

-a sajtótudomány vizsgálatának a tárgya a nyelv

Racionalisták:

-deduktív módszer

-hipotézisrendszereket állítanak fel, feltételeznek valamit, s csak utána vizsgálják a valóságot

-igazolnak vagy cáfolnak

(Karl Popper: „Tapasztalataink börtönébe vagyunk zárva.”)

Mi az elsődleges az újságírásban?

-tehetség, vagy elsajátítható tudás

(Bibó István)

Bolgár György: A New York Times sztori)

Magyarországon a felsőfokú újságíróképzés 1953-ban indult, szovjet mintára.

Solt Andor: műfaji kérdésekkel, sajtóműfajjal foglalkozott

(1956.) Műfaj és műfajelmélet c. könyve

A forradalom után megszünt a képzés.

Ami a műfajelméletet illeti, tudományos igénnyel meghatározott és általánosan elfogadott igényről nem beszélhetünk, de létezik szakmai megegyezés, ami pótolni látszik az elmúlt évtizedekben elmaradt tudományos munkát.


Újságírás és határterületei:

-novella (szépirodalom)

-riport (újságírás)

-szociográfia (társadalomtudomány)

A szerző sem tesz különbséget a műfajok között.

(Magyar Fórum: Csurka>> nem árt olvasni, Csurka nyelvi kifejezőkészsége miatt

Csurka prózája műfajilag meghatározhatatlan.

-Az újságíró mindig az induktív módszer híve. A valóságból dolgozik. A szépirodalom a fikció területe. A szocializmusban az újságírás a deduktív módszert követte.

-Az író és az újságíró gyakran ugyanazokkal az írói módszerekkel dolgozik. Cél az élmény és az ismeret.

-Az újságírás tömegigényeket elégít ki.>> kisebb a mozgástér.

-Az újságírás sokkal kevésbé igényli az egyéniséget, de felértékelődik a kreativitás, az ötlet.

-Alapvető különbség a szépirodalom és az újságírás között, hogy a szépirodalom kulcsszava a fikció, az újságírásé a tényszerűség.

-Az újságíró számára óriási kísértés, hogy elszakadjon a valóságtól.

-Az újságíró nagyon közel van a valósághoz, tudósít a világról, míg a szépíró felül képes emelkedni a lényegen, egy cseppben írja le az egész óceánt, míg az újságíró leragad a cseppnél.

(N. M. - Meztelenek és holtak

Irwin Shaw - Oroszlánkölykök)

Sajtóműfajok elmélete:

Újságírásban használt fogalmi apparátus. A szaktudomány feladata: általánosságokat megfogalmazni, törvényszerűségeket megállapítani.


Műfaj:

A műfaj a „csomagolás”, de nem válik el élesen a tartalomtól. Szigorú forma pl. szonett.

Tartalom: a szerző a formán belül mit hoz létre. A tartalom szorosan kapcsolódik a formához. A forma külső és belső eleme is a műnek,hiszen a műfaj nemcsak formai kötöttségeket jelent. A szerző meghatározza, milyen elemek alapján szerkeszti az anyagot, milyen stílusa, milyen stilisztikai, hangulati elemeket tartalmaz.

Az újságírásban a műfaj külső és belső (tartalmi, formai, hangulati és stílusbeli) jegyeknek az összessége, mely megkülönbözteti egymástól az alkotások (médiatermékek) egyes típusait.

Sajtó két alapvető feladata:

1. tájékoztatás

2. szabad véleménnyilvánítás lehetőségének megteremtése


Eszerint két műfajcsaládot különböztetünk meg:

1. Tényközlő (tájékoztató, informatív)

-hír

-tudósítás

-interjú

-riport

-feature

Share this:

Megjegyzés küldése

 
Copyright © 2007- Érettségi vizsga tételek gyűjteménye. Designed by OddThemes | Distributed By Gooyaabi Templates