Friss tételek

KÖZGAZDASÁGI ELMÉLETEK [kozgaz]

Alapfogalmak

1. Paradigma: a tudományos ismeretek rendszere, amelyet az adott kor tudósai elfogadnak, s melynek azonos a

- módszere,

- kategóriái,

- ideológiai iránya.

Thomas KUHN szerint a tudomány fejlődése a paradigmák egymás utáni sorozata.

2. Domináns paradigma: MAINSTREAM = amelyet a legtöbb tudós elfogad adott korban. Vannak normál és krízisperiódusok (forradalmak) a fejlődésben.

3. Falszifikáció: bizonyítható-e az állítás, a tudás.

POPPER

4. Vezifikáció: az ismeretek igazolása, bizonyítása.

MERTON - a többszörös felfedezés problémája

5. Közgazdaságtan:

- a társadalomtudományból emelkedett ki mint önálló tudományág

- szoros kapcsolatban van e 3 tudományággal:

· filozófia

· természettudományok

· jog

- a közösség egészének, az államnak, az államigazgatásnak a tana Þ felelőssége és szerepe miatt; az állam a közjó érdekében fellép

A közgazdaságtan fejlődési szakaszai

1. Kezdete: a közgazdaságtan körbeírja a gazdaság problémáit.

2. A közgazdaságtan korszakai:

1. Klasszikus görög kor.

2. Skolasztika.

3. Merkantilista kor.

4. Modern kor (ez látható az ábrán).

3. A közgazdaságtan tárgyai, kérdéskörei:

1. Érték, ár, pénz.

2. Jövedelemelosztás.

3. Növekedés, gazdagság forrásai.

4. Intézményi keret.

4. Makroökonómia: a ‘30-as években fejlődött ki, Keynes nevéhez fűződik.

5. Mikroökonómia: Marshall nevéhez fűződik

MODERN KOR

I. Klasszikus kor:

- láthatatlan kéz-mechanizmus uralja a gondolkodást

- makroökonómiai típusú kérdésekkel foglalkoztak, pl. a rendszer dinamikája, a nemzet fejlődése

- ez a politikai gazdaságtan kora

II. Neoklasszikus kor: 1870-től; váltás

- önműködő, racionálisan gazdálkodó egyén áll a középpontban (mikroökonómiai típusú)

- a mai mikroökonómia itt alapozódik meg

III. Keynes-i forradalom: 1936-tól; váltás

- megkérdőjelezi a láthatatlan kéz mechanizmusát, hogy a rendszer megfelelően működik

- megalapozza a makroökonómiát

- kb. 1970-ig tart

IV. Monetáris forradalom: 1970-től

KLASSZIKUS KOR

I. Klasszikus görög kor:

- csereegyenlőség elve, mi határozza meg az áru értékét

- filozofikusan megfogalmazott kérdések

II. Skolasztika:

- ár-érték problémák

- a moralitás, az etika (igazságosság, uzsora, kamat) a lényege a kérdésnek

- a középkorban volt jellemző

- a közgazdaságtan milyen legyen, mit vizsgáljon:

· leírja, hogy mi van, ekkor a közgazdaságtan pozitív tudomány

· vagy azt vizsgálja, hogy milyen legyen, milyennek kellene lennie, ekkor a közgazdaságtan normatív tudomány

III. Merkantilista kor:

- XV.-XVIII. sz.

- feltett kérdésre különféle válaszokat adtak

- kereskedelmi típusú szemlélete van

- utólag elemeztek

- saját gazdasági célok elérésére tették „aktivistává” az államot, a rendszer nem önműködő

- a Keynes-i korban ez újra előjön

- nem igazi szisztéma

Racionális rekonstrukció: mai gondolkodóként nézünk bele a korba és így vizsgáljuk

Történelmi rekonstrukció: megpróbálunk történészként belenézni a korba és úgy vizsgálni

IV. Fiziokraták: 1756, QUESNAY [ kené ]

- az első rendszer, amit szisztémaként értelmez a közgazdaságtan

- Tableau Économique - az első olyan leírás, amely tartalmazza a gazdasági körforgásokat, a jövedelemáramlásokat, gazdasági szereplőket

- minden óramű szerint működik (mechanikus rendszer), nem kell beleavatkozni senkinek

SMITH

- a skót felvilágosodás filozófusa, Quesnay kortársa

- 1776 - A nemzetek gazdagsága (a közgazdaságtan alapműve)

- a 4 témakört tartalmazza teljes rendszerként, logikus módon; rendszerben állnak ezek az elemek

- úgy van megfogalmazva, hogy az elemek logikusan összeállnak, de sokféleképpen lehet hozzájuk kapcsolódni (általános egyensúlyi elméletet adott)

- 1759 - a gazdasági vetületet dolgozta ki

· az egyén önérdekét követve munkamegosztásba lép, ezáltal növekszik a termelékenység, a csere révén kielégíti szükségleteit

· a cserében az értékek alapja: a munkák, melyek benne vannak a termékben, hasonlítódnak össze

· a növekedés is benne van

· intézményrendszere a piaci mechanizmus, a láthatatlan kéz fogalma, a közjó egészét is magával hozza

RICARDO

- tudatosan a jövedelemelosztásra koncentrál

- 1817 - alapelvei

- a szereplők jövedelemtulajdonos osztályok:

· munkások - munkajövedelem, munkabér

· földbirtokosok - földjáradék

· tőkések - profit

- logikus rendszert akart megalkotni; a rendszer az érdekellentétek miatt nem harmonikus szerinte

- a jövedelemtulajdonosok között érdekellentétek vannak; van, aki a fejlődést hátráltatja

- az áru értékét a benne fektetett munka mennyisége határozza meg

- föld: egyre rosszabb minőségű földeket egyre drágábban tudnak termelni

- tőkés termelés: ez a tipikus ebben a korban Þ minimális létszükségletnek megfelelő bért juttatják

- ha a föld bérleti díja egyre nő, akkor a profit egyre csökken

- szerinte a tőkés jó, a földbirtokos rossz, a munkás semleges

MARX

- a Ricardo-i elméletet tartja alapnak

- munkaérték-elméletre épít

- a munkás és a tőkés ellentétben áll, mert csak egymás javára vagy kárára tudnak fejlődni (a tőke csak a munkás kárára expandálhat)

- ez egy forradalom, a tőkés rendszer megdöntése

MILL

- 1848 - könyve alapbibliája lett 50 évig a közgazdaságtannak

- nemcsak a rendszer egészére, hanem az egyéni gazdálkodásra is rákérdez (racionális allokáció)

- maximális haszon, bevétel Û minimális költség, kár

megalapozódik a mikroökonómia

Share this:

Megjegyzés küldése

 
Copyright © 2007- Érettségi vizsga tételek gyűjteménye. Designed by OddThemes | Distributed By Gooyaabi Templates