Friss tételek

Katona József: Bánk bán [irodalom]

Katona József: Bánk bán

A dráma keletkezéstörténete

A romantika jellemző vonásai

- XVIII. század végén kibontakozó új művészeti és szellemi áramlat

- nemzeti küzdelmek, kapitalizmus lendülete

- új világból való kiábrándulás

A romantika Magyarországon

- a magyar értelmiség szűk rétege a XIX. század elején fokozatosan növekedni kezd

- kritikai lapok indulnak, pl. Kossuth országgyűlési tudósításai

- megalakul a Kisfaludy Társaság – pályázati felhívások fellendítik az irodalmi életet

- megindul a színjátszás, 1837-ig (Nemzeti Színház) csak vándorszíntársulatok

- a század elején népszerűek a romantikus, nemesi szemléletű múltidéző drámák

- nemesi értékek: becsület, hazaszeretet, előjogok védelme

Katona József (1791–1830)

- Kecskeméten születik 1791-ben, apja jómódú, majd elszegényedő takács

- 1802-1807: pesti és kecskeméti piarista gimnáziumban tanul

- utána az egyetemre előkészítő filozófiai osztályokat végez

- 1810-1813: Pesten jogot tanul, közben a pesti magyar színtársulat tagja

- színész, rendező, dramaturg, műfordító, valamint saját darabokat is ír

- tragédiái: István, a magyarok királya, Jeruzsálem pusztulása, Ziska

- reménytelenül szerelmes Széppataky Rózába

- 1815 – elkészül a Bánk bán első változata

- az Erdélyi Múzeum (Döbrentei lapja) pályázatára küldi el, de nem ér el semmit

- 1820-ban megjelenik a második, javított és átdolgozott kiadás

- Katona sokat merít Bárány Boldizsár Rosta című szakértő kritikájából

- a cenzúra nem engedi színházban előadni

- Katona alügyész, majd főügyész Kecskeméten

- 1821 – elemzés a magyar színjátszás fogyatékosságairól

- 1830 – szívszélhűdésben meghal

Bánk bán

A királynőgyilkosság vándortémája

- első megjelenés 1268-ban, egy ausztriai verses krónikában

- Képes Krónika, Magyarok Krónikája, Anonymus: Gesta Hungarorum

- Hans Sachs, Bonfini (Mátyás történetírója), Daniel Defoe, Franz Grillparzer

A Bánk bán közvetlen előzményei

- kortárs német irodalom hatása – átvett szövegrészek

- Schiller Ármány és szerelem című drámája

- reformkor felé mutató szellemiség, újszerű, romantikus szemlélet

- Bánk a nemzeti egységet és a békét képviseli

A dráma utóélete

- először 1833-ban mutatják be Kassán

- 1848. március 15-én este a Bánk bánt adja a Nemzeti Színház

- 1861-ben operaváltozat Erkel Ferenc zenéjével és Egressy Béni szövegével

- elsőként Arany János ír róla elismerő szakértő kritikát (utána Erdélyi János, Gyulai Pál)

- Illyés Gyula átdolgozza, elsimít néhány apróbb hibát és pontatlanságot

Szerkezet

- Shakespeare-i drámaszerkezet

- Katona állítólag korábban Hamletet is eljátszotta, fordított Shakespeare-t

- klasszikus, szabályos szerkesztés (a dráma szerkezeti elemeinek az 5 szakasz felel meg)

- a tragédiát a főhős megkésett felismerése okozza

- romantikus vonások

- több szálon futó, szerteágazó cselekmény

- álompor, rejtekajtó, szerelmi bájital, gyilkosság a nyílt színen

- akció és dikció egysége – a nyelv a helyzethez alkalmazkodik

- szentimentalizmuson túllépő, romantikus formanyelv

- a műben egybefonódnak a magán- és közéleti konfliktusok

- fő témaköre az élősködő idegen hatalom elleni lehetséges magatartásformák

- a válságos politikai helyzetből személyes tragédiák következnek

- mindez a főszereplők becsületének és önbecsülésének dimenziójában tükröződik

- szerelmi és történelmi tragédia egyben – a végén csak a történelmi látszik megoldódni

- a Bánk bánt konfliktusos és középpontos drámának is tekinthetjük (Bécsy Tamás elmélete)

- a mű és a konfliktusrendszer középpontjában a címszereplő áll

- minden erő rá irányul, minden sérelem, ha áttételesen is, de őt is sérti

- a helyszín és az idő egysége csak egy-egy szakaszon belül érvényesül

- a szakaszoknak önálló funkciójuk van; ritmus szempontjából is eltérőek

- az egyes szakaszokban váltakozva kerül előtérbe a magán- és a közélet

- minden szakasz hangsúlyos jelenettel zárul

- fontos szerep jut a szakaszok közti cselekménynek

Expozíció, előversengés – I. szakasz

- a mű in medias res indul (az „előversengés” az első változatban még nem szerepelt)

- konfliktusok, valamint a főbb szereplők bemutatása

- Bánk megfigyeli Melindát, amint engedi Ottónak, hogy megfogja a kezét

- eleinte Melinda kerül a dráma középpontjába

- féltett testvér, hitves, vágyakozás tárgya, rivális, stb.

- Gertrudis királyné saját hatalmának megszilárdításán fáradozik

- minden fontosabb pozícióba saját (meráni) embereit ülteti

- férje távollétében igyekszik a nádorrá előléptetett Bánkot távol tartani

- a magyarok elnyomott nép, ez indulatokat szít

- békételenek Petur vezetésével összeesküvést szerveznek a királyné ellen

- itt jelenik meg a bojóthi (spanyol) nemzet, amely szintén elnyomott, és már-már kihal

- bojóthiak hazájuknak tekintik Magyarországot

- Simon feleségének 7 fia születik, akik közül hatot titokban nevel

- Mindez Simon és Mikhál párbeszédéből derül ki

- Gertrudis testvérével, Ottóval, beszélgetést folytat Melinda elcsábításáról

- Gertrudis nem a célt, hanem a módszert és az eredményt helyteleníti

- Gertrudis egyszerre beszéli le és bátorítja Ottót

- valószínűleg tud Biberach cselszövéséről (hevítő és altató), de nem szól bele

- Bánk a felvonást hosszú monológgal zárja, melyben széttépi tündéri láncait

- lerántja a fátylat a két legfőbb értékről: haza, becsület

Bonyodalom – II. szakasz

- a nagyúr (Bánk) hazatérve szembesül a magyarságot sújtó szörnyűségekkel

- beszél Tiborccal és Peturral is, még nem hagyja egészen meggyőzni magát

- Petur jellemét itt ismerhetjük meg

- az uralkodó feltétlen híve: amikor Bánk Endrére hivatkozik, Petur leborul előtte

- Biberach elárulja Ottót (látja, hogy a királyné oldalán kevesebb esélye van a „fennmaradásra”)

Kibontakozás – III. szakasz

- kibontakozik Bánk és Melinda konfliktusa

- Bánk az érzelmeivel hinni próbál Melindának, de a józanész nem engedi

- Tiborc fájdalmas monológban ismerteti a parasztság nyomorát

- tragikomikus helyzet: Bánk nem képes figyelni, reakciói saját sorsára vonatkoznak

- Ottó leszúrja Biberachot (lézengő ritter)

- ráébred, hogy kijátszotta őt, de nem ezért, hanem félelemből öli meg

Tetőpont – IV. szakasz

- Gertrudis őrültnek mondja Melindát, bár tudja, hogy igaza van

- Melinda a királynő uralkodása által kiváltott magánéleti konfliktusokat jeleníti meg

- Mikhál a közéleti problémákra (nyomor) helyezi a hangsúlyt

- Bánk Tiborccal elküldi Melindát az udvarból

- Bánk felelősségre vonja Gertrudist, és hirtelen felindulásból leszúrja

- zsebre vágja a csengettyűt, amikor Gertrudis a szolgát hívná – a király távollétében ő az úr

- ennek hatására kitör a nemesi zendülés

Megoldás – V. szakasz

- megjön a király (deus ex machina-szerű mozzanat)

- Peturra terelődik a gyilkossági gyanú, ezért családjával együtt lemészárolják (Solom hibájából)

- Ottó megöli Melindát, majd elmenekül az országból

- záró képben a kiegyenlítődés, a béke, a hibák beismerése, a fásultság uralkodik

- a király nem ítéli el Bánkot, mivel az Isten már megtette helyette

- tanulság: elnyomó idegeneket félre kell állítani

- csak liberális nemzeteszme és szellemiség biztosítja a problémák emberséges megoldását

- Endre legvégül gyermekeihez, a jövő királyaihoz fordul

A szereplők rendszere

- a mű szereplői három csoportba oszthatók (Arany János)

- mindhárom csoport egy-egy vezéregyéniség köré csoportosul

- a csoportok tagjai a vezéregyéniségek elveit, véleményét képviselik

- az egyes csoportok alakjai a dráma során nem, vagy alig változtatják álláspontjaikat

- az egyetlen kivétel Bánk bán, aki modern, romantikus, érzékeny karakter

Bánk bán köre – Melinda, Petur, Mikhál, Simon, Tiborc

- céljuk Gertrudis önkényuralmának megdöntése

- mindannyian elnyomott nemzet sarjai - magyarok, illetve bojóthiaiak

- Tiborc és Melinda kivételével nemesek

- Melinda érzékeny, finom lelkű, hűséges, de naiv

- Petur áll a nemesi ellenállás élén

- a magyar nemes tipikus megtestesítője: heves, indulatos, forrófejű

- Bánknál szűkebb látókörű, nem humanista (nőgyűlölő)

- Bánk eleinte nem kötelezi el magát mellettük, próbál királyhű maradni

- Tiborccal folytatott párbeszéde, valamint az országjáró körútja során tapasztalt borzalmak mégis meggyőzik az ellenállás szükségességéről

- Tiborc a leginkább szenvedő réteg, a parasztság képviselője

- Bánkhoz közvetlen, baráti viszony fűzi

- helyzetüket a harmadik szakaszban található monológban fejti ki

Endre köre – a király, illetve a királypártiak

- Endre: Bánkhoz hasonló szerető férj, államférfi és igazságra törekvő ember

- Myska (a királyfiak nevelője), Solom (Myska fia)

- az uralkodóházat, így egészen az utolsó jelenetig Gertrudist is képviselik

- a végén belátják, hogy Bánk tette jogos volt

Gertrudis köre – Ottó, Biberach, Izidóra

- mindenben a királynét, illetve a merániakat támogatják

- Ottó elkényeztetett, döntésképtelen, gyenge, gyáva kéjenc

- minden érték hiányzik belőle, hibáival gyakran kérkedik is

- a mű végén elmenekül, de előtte bosszúból megöli Melindát

- Biberach (lézengő ritter) embergyűlölő, ravasz, cinikus

- számára a pénz az egyetlen érték: „Ott a haza, ahol a haszon”

- számára nincsenek erkölcsi korlátok

Bánk alakja

Hamleti alkat

- magánéleti és közéleti tragikum összefonódása

- gondolat és tett konfliktusa - cselekvésképtelenség

- bosszú kötelezettsége szemben állnak világszemléletével

- sejtés és megbizonyosodás problémája – sejtések alapján cselekszik, gyakran hibásan

- nem látja tisztán Gertrudis és körének szándékait és tetteit

- feladata az egyensúly helyrebillentése, ezért saját elveit kell feladnia

Modern, romantikus személyiség

- a feudalizmus és felvilágosodás határán

- Bánk kényes feudális jogaira

- tevékenysége a reformkort előlegezi meg, bár egyes szándékai még homályosak

- legfőbb értékei a haza és a becsület

- becsületére az összes szereplő közül ő helyezi a legnagyobb hangsúlyt

- lobbanékony természet, gyakran ítél első benyomás alapján

- Melinda egyetlen félreérthető gesztusát (engedi a homlokára tenni Ottó kezét) félreérti

- feleségét és gyermekeit hirtelen felindulásból megátkozza

- emberszeretet, békevágy mindvégig jellemzi

- saját tetteitől is elborzad, Gertrudis megölése után a lelki összeomlás szélén áll

- Gertrudist csak önvédelemből öli meg

Melinda és a haza

- számára a két legszentebb érték

- váltakozó erővel késztetik előre a bosszúállásig

- mindkét értéket egyszerre csak Gertrudis veszélyezteti – neki kell meghalnia

- a királyné halála nem jelent megoldást az időközben kibontakozó magánéleti válságra

Gertrudis alakja

- Gertrudis számára az egyetlen érték a hatalom

- az önkényuralom megtestesítője, a magyarok elnyomója

- királynő akar lenni, nem királyné

- férfias, uralkodásra termett jellem

- hatalmát minden eszközzel megszilárdítani igyekszik

- Bánk eltávolítása

- saját hivatalnokok mindenhová

- az udvar méltóságának megóvása

- Bánkhoz méltó ellenféllé nagyhatalmi pozíciója, illetve politikai lehetőségei teszik

- személyes értékei messze alulmúlják Bánkéit

- Gertrudis a mű jellemábrázolásának csúcspontja

- büszkeség

- fontos számára a becsületesség látszata, az igazságosnak tűnő viselkedés

- Ottóval való beszélgetésében válik nyilvánvalóvá

- tudja, hogy Ottó szándéka tisztességtelen ám gőgje nem tudja elviselni, hogy Ottó sikertelenségével szégyent hozzon a királyi udvarra

- hazaszeretet

- a cselekmény fő mozgatórugója nem csak a királyné esetében

- a tragédia közvetlen okozója

- Gertrudis akkor veszti el az önuralmát, amikor Bánk a merániaiakat bírálja

Írta: Somogyi Tamás

Share this:

1 megjegyzés :

 
Copyright © 2007- Érettségi vizsga tételek gyűjteménye. Designed by OddThemes | Distributed By Gooyaabi Templates