Friss tételek

Az irracionalista filozófiai áramlatok a XIX—XX. században [filozófia]

Az irracionalizmus társadalmi-filozófiai előfeltételei, kiemelkedő képviselői.
Schopenhauer, Nietzsche gondolatai

Tematika:

Az irracionalizmus fogalmának szűkebb és tágabb értelmű felosztása.

A klasszikus német idealizmus felbomlási folyamata, az örökség túllépésének kísérletei és eredményei. Az irracionális ihletésű filozófiai magatartás mint a klasszikus örökség meghaladásának egyik lehetséges módja (Schopenhauer, Nietzsche, Bergson)

Az emberfeletti ember mítosza, a heroikus élet tartalma Nietzsche filozófiájában.

A filozófia új megalapozásának kísérlete, az intuitív tudatélmények alapja a bergsoni bölcseletben.

Az irracionalizmus a szó tág értelmében olyan filozófiai tanítás, mely korlátot lát a racionális megismerés lehetősége előtt, és szembeállítja azzal az intuíciót, az ösztönt és a hitet, mint a nem racionális megismerés lehetséges fajtáit. Szűkebb értelemben az irracionalizmus gyűjtőfogalma azoknak a filozófiai koncepcióknak, melyek a XVIII. sz. végétől jöttek létre, tükrözéseként azoknak a csalódásoknak, melyeket először a francia forradalom terrorba és háborúkba torkollása, később a kapitalizmus ellentmondásai (válságok, háborúk) okoztak.

Az irracionalista koncepciók elfordultak mind a felvilágosodás ráció-eszméjétől, mind Hegel dialektikus ész-tudományától, mind a marxizmus dialektikus materializmusától.

Az irracionalizmust életfilozófiának is szokták nevezni, Friedrich Schlegel után, aki - hogy Hegel filozófiai rendszerétől megkülönböztesse - rendszerét életfilozófiának nevezte. E filozófia tárgya a belső szellemi élet, az érzelmek, az intuíció és az akarati döntések, a személyiség aktusai. Schlegel azt vallotta, hogy az észt, mint a földi gonoszság elvét, meg kell semmisíteni.

Arthur Schopenhauer (1788—1860) személyes életét a rossz anya-fiú kapcsolatból eredő nőgyűlölet határozta meg, ebből eredeztethető pesszimizmusra, cinizmusra hajló természete.

Legnagyobb hatású könyve A világ mint akarat és képzet ezzel a mondattal kezdődik: “A világ az én képzetem”. Ez a tétel Kantot idézi, aki szerint a dolgok csak jelenségként adottak számunkra. De szerinte a jelenségektől nem vezet út valamiféle magánvaló dologhoz, vagyis a dolgok lényegéhez. Szerinte ugyanis a filozófiák tévednek abban, hogy az embert az értelem vezeti, lényünk legbenső lényege ugyanis az akarat, az értelem pedig csak ennek szolgája. Az élet tudattalan akarása űz bennünket, ami vágyainkban mutatkozik meg. “Nem értelem vezet bennünket elölről, hanem az akarat tol előre hátulról.” Az ember élete szenvedés, mely a nemzés gyönyöre miatt rá mért adósság, melyet az ember az élet fáradalmaival, szenvedésével törleszt. Az akarat velejárója a vágy, mely állandó kielégületlenségérzetet okoz, emiatt az élet szenvedés. Ha vágyunkat kielégítjük, helyébe lép az unalom, mely új vágyakat, új szenvedést ébreszt.

A szenvedéstől kétféle módon lehet megszabadulni. Egyik az öngyilkosság, amit viszont Schopenhauer elvet. A másik mód az, ha az akaratot sikerül alávetni az értelemnek, mert az ész segítségével korlátozhatók vágyaink. Az akarat legyőzésének lehetősége Schopenhauer szerint egyfajta aszkétikus szemlélődésben rejlik, amivel voltaképpen eljutott a buddhizmus nirvána tanához. Ebben segítséget nyújt a művészet, mindenekelőtt a zene.

Friedrich Nietzsche (1844—1900) költő-filozófus volt, hatását is az erősítette, hogy gondolatait szuggesztív erővel tudta közölni. Fő műve az Ím ígyen szóla Zarathustra (1883) is költői alkotás.

Zarathustra óperzsa vallásalapító, aki leszáll elmélkedése hegyéről, hogy a néphez szóljon. A nép azonban nem rá, hanem egy kötéltáncosra figyel, aki viszont váratlanul lezuhan és meghal. Ekkor Zarathustra megfogalmazza tanításának lényegét, az irracionalizmust: “Valóban szép halat fogott ma Zarathustra! Nem fogott egyetlen embert, de fogott egy holttestet. Borzalmas az ember élete, és mindig értelem nélkül való... Meg akarom tanítani az embert élete értelmére, aki az emberfölötti ember.” Ezután Zarathustra egy kolduló szenttel találkozik, és így kiált fel: “Ez a vén szent még nem is hallotta erdejében, hogy Isten meghalt?”

Zarathustra voltaképpen Nietsche allegorikus alakja. Szerinte az átlagember képtelen arra, hogy az önmagának értelmet adó életet éljen, erre csak a felsőbbrendű ember képes. Kétféle erkölcsöt különböztet meg: az úri erkölcsöt, mely a klasszikus ókor erkölcse (különösen Róma bátor, férfias egyéniségeire gondol); valamint a szolgaerkölcsöt, mely a zsidó elnyomatásból származtatott kereszténység erkölcse, mely az alázatot, az egyenlőséget és a demokráciát hozta magával, amit Nietsche elvetett, mert a felsőbbrendű – az önmagát megvalósítani képes – ember lényege és életcélja nem a boldogság, hanem a hatalom akarása. A demokrácia a zűrzavar és a középszerűség terepe, ezért el kell törölni. Az igazi társadalom Platón utópiájához hasonlóan - három osztályból állna: termelők, hivatalnokok (katonák is) és uralkodók. Utóbbiak a legmagasabb rendű emberek, filozófus államférfiak, akik bátrak, műveltek, fegyelmezettek, erkölcsösek.

Nietsche emberfölötti ember eszméje tartalmazza azt a felismerést, hogy önmegvalósításunk akkor lehetséges, ha önmagunk felülmúlására törekszünk. Az viszont elfogadhatatlan, hogy ebben vezéreszménk a hatalom akarása legyen, mert a hatalom a mások fölötti uralomban, vagyis szélsőséges önzésben nyilvánul meg, és erről az alapról minden erőszak igazolható volna, miként arra a fasiszta ideológiák kísérletet is tettek.

Henri Bergson (1859—1941) francia zsidó filozófus, irodalmi Nobel-díjas. A XIX. sz. végének materializmusával szemben az élő anyag lényegét kereste, és ezt az “életlendület” fogalmában találta meg. Az élet az élettelen, fejlődésre képtelen anyag ellentéte, mert fejlődésre képes a fejlődésképtelen, determinált holt anyaghoz képest. A holt anyagot az életlendület győzi le. a halál csak az egyén problémája, az életlendület örök, az ember erőfeszítéseket tesz azért, hogy túlélje önmagát, az életlendület így termeli meg az emberiség anyagi és szellemi világának fejlődését. Ezzel a többi életfilozófia pesszimizmusával szemben az élet igenlését fogalmazta meg.

Ismeretelmélete az intuíciót helyezte a megismerés középpontjába. Szerinte a fogalmi megismerés, mely általánosít, nem hatol a dolgok mélyére, arra csak az intuíció képes.

A materializmus irányzatai a XIX-XX. században [filozófia]

(Marx filozófiai gondolatai a történelemről és társadalomról)

Tematika:

A materializmus történetéről: naív, mechanikus, dialektikus materializmus.

Materializmus és dialektika Marx gondolkodásában: az eltárgyiasodás, eldologiasodás fogalma.

A kapitalista termelés elemzése (A tőke).

Marx és Engels közös munkái – a filozófia és politika összefüggése munkásságukban.

A materialista dialektika XX. századi művelői.

Lukács György életművének sokoldalúsága: esztétikai, filozófiai, politikai gondolatai. A “komplexusok komplexusának” összefüggései Lukácsnál.

Herbert Marcuse. A lét és gondolkodás dimenziói Marcuse gondolkodásában.

A filozófiatörténet legnagyobb vitát kiváltó ideológiája Marx nevéhez kötődik. Reális értékeléséhez el kell tekinteni mindattól, ami a marxizmus nevében folytatott későbbi politika miatt hozzátapadt.

Karl Marx (1818—1883) rabbi család gyermeke, jogot, történelmet és filozófiát tanult német egyetemeken. Kapcsolatban állt a baloldali ifjúhegeliánusokkal. Radikális baloldali lapot szerkesztett (Rheinische Zeitung), melynek betiltása után Párizsba emigrált, ott ismerkedett meg Engelsszel. Az 1848-as forradalom idején fogalmazták meg a Kommunista Kiáltványt, és részt vettek a németországi forradalomban. A bukás után Angliában telepedtek le.

Munkássága kezdetén filozófiai tanulmányokat írt (pl. Gazdasági-filozófiai kéziratok, 1844; Német ideológia, 1845 – Engelsszel közösen; A filozófia nyomorúsága), később pedig a közgazdaságtan elméletével foglalkozott (pl. A politikai gazdaságtan bírálatának alapvonalai, 1857—59). A tőke I. kötete még életében (1867), további két kötete Engels gondozásában halála után jelent meg.

Friedrich Engels (1820—1895)gazdag gyáros családban született, fiatal korában a baloldali hégeliánusok hatottak rá is, Marxszal együtt lépett be 1847-ben az Igazak Szövetségébe, mely felvette a Kommunisták Szövetsége nevet, és ennek megbízásából írták a Kommunista Kiáltványt. Jelentős fiatal kori szociológiai munkája, mely az angol munkásosztály helyzetét mutatta be. A 70-es 80-as években nemcsak A tőke sajtó alá rendezésével foglalkozott, hanem önálló filozófiai tanulmányokat is írt (A természet dialektikája, Anti Dühring, Ludwig Feuerbach és a klasszikus német filozófia vége).

A marxizmus a filozófiai, gazdasági, történelmi és politikai nézeteket átfogó rendszer megalkotásának igényével fellépő ideológia, mely az 1840-es években a kommunista és munkásmozgalmak talaján keletkezett. Forradalmi és állami ideológiává az 1917-es orosz forradalomhoz kapcsolódóan és azt követően, Lenin munkássága és államszervező tevékenysége nyomán vált.

A marxizmus három forrása (Lenin nyomán): 1. A klasszikus német filozófia: a hegeli dialektika és a feuerbachi materializmus; 2. az angol közgazdaságtan: Smith, Ricardo; 3. az utópista szocializmus (Saint-Simon, Fourier, Owen, Babeuf).

A marxizmus három alkotórésze: 1. filozófia (dialektikus és történelmi materializmus), 2. politikai gazdaságtan, 3. tudományos szocializmus.

Dialektikus materializmus

Ebben a filozófiai felfogásban két korábbi filozófiai út egyesül. Egyik a materializmus gondolata, a másik a dialektikus szemlélet.

A materializmus a filozófia ontológiai (lételméleti) alapkérdését tekintve abból indul ki, hogy az objektív valóság (a természeti és társadalmi lét valósága) az elsődleges, a tudat, a gondolkodás pedig másodlagos, és az objektív (a tudattól függetlenül létező) valóság által meghatározott (determinált). A tudat tartalma a valóság visszatükröződése, miáltal a valóság megismerhető.

Az ókori materialisták (pl. Lao-ce, Hérakleitosz, Epikurosz stb.) arra törekedtek, hogy megtalálják az ember tudatától függetlenül létező anyag őselvét (naiv materialisták). Mások kidolgozták az anyag atomi szerkezetének elméletét (pl. Démokritosz). A középkorban és a reneszánsz idején a materialista irányzat a nominalizmusban és a panteizmusban fejezte ki magát. A XVII-XVIII. sz. materializmusára a kor természettudományosságának megfelelően a mechanikus szemlélet volt a jellemző, a világot mint egy gépet szemlélték (Bacon, Galilei, Hobbes, Spinoza, Locke, Diderot, Helvetius, Holbach). Ettől az időtől kapcsolódott össze a materializmus az ateizmussal.

A dialektika az ókori görögöknél az érvelés, a dolgok többoldalú megismerésének művészetét jelentette, a középkorban a hét szabad művészet egyikeként a fogalmi gondolkodás tudományát. Átfogó világszemléletté a német idealizmus képviselői, mindenekelőtt Hegel fejlesztette. (Engels szerint a természeti folyamatok leírhatók a dialektika három törvényével: 1. az ellentétek egysége és harca (dialektikus ellentmondás), 2. a mennyiségi és minőségi változások kapcsolata (ugrás a természetben), 3. a tagadás tagadása.)

A dialektikus materializmus materialista alapja azt jelenti, hogy a világon semmi más nem létezik, csak anyag a maga mozgásának és változásának törvényeivel. Dialektikus jellege pedig azt jelenti, hogy felismeri és alkalmazza az anyag mozgásának, változásának, az alacsonyabb rendü formákból a magasabb rendű formákba szerveződésének törvényszerűségeit.

A dialektikus materializmus, mivel összekapcsolja az objektív világot és ennek az emberi tudatban való tükröződését, egyben ismeretelmélet és logika is.

A dialektikus materializmusnak az emberiség fejlődésének (történelmének) megismerésére való alkalmazása a történelmi materializmus, mely mint szemlélet áthatotta Marx és Engels követőit (pl. Lenin).

A történelmi materializmus alapgondolata az, hogy a természet és a társadalom közötti kapcsolatot a természetet átalakító, a természetből javakat termelő munka teremti meg. Ezáltal a marxisták vizsgálódásának középpontjába a termelési viszonyok kerültek, és ezen az alapon négy megvalósult és egy tételezett formációt különböztettek meg: ősközösség, rabszolgatartó, feudális, tőkés, kommunista társadalom. Ezekre a termelési viszonyokra mint alapra épültek rá a társadalmak politikai, jogi, kulturális viszonyai (felépítmény). A felépítményben létező viszonyok azután visszahatva az alapra azt fokozatosan megváltoztatták, mígnem a mennyiségi változások minőségibe nem csaptak át (forradalom).

Marx felfogása szerint a munka az ember nembeli lényege, az önmegvalósítás és az önkifejezés formája. Azonban a munka a társadalmi fejlődés folyamán elidegenült az embertől, mert a munka eredménye áruvá vált, aminek a lényege a használati értéke helyett a csereértéke lett, aminek legelvontabb kifejezője a pénz, vagyis a tőke. Az emberek fölött ez az elidegenült munka vette át az uralmat, és ezt az elidegenedést csak egy új társadalmi forma, a kommunizmus szüntetheti meg., amiben a dolgozó osztály (munkásság) érdekeltsége fejeződik ki.

Marxéknak ez az elképzelése – bár az elidegenedés gondolata értékes elemeket tartalmaz - illuzórikusnak bizonyult, mindenekelőtt azon a módon, ahogy követői és a rá hivatkozók cselekedtek.

A marxista gondolkodók munkásságának az is irányt szabott, hogy Marx és Engels nem alkottak teljes filozófiai rendszert, hiányzott mindenekelőtt az etika, az ontológia és az ismeretelmélet. Ugyanezért - miután a marxizmus-leninizmus a 30-as évektől a sztálini Szovjetunióban és a kommunista pártokban hivatalos ideológiává vált - ezekhez a témákhoz szabadabban hozzá lehetett nyúlni, kevésbé váltak dogmává.

Karl Kautsky (1854—1938) Engels halála után a német szociáldemokrata mozgalom fő ideológusa volt. Etikáról szólóművében az emberi erkölcs gyökereit az állat társas ösztöneiben látta, melyek fokozatosan erkölcsi érzékké és lelkiismeretté alakultak át.

Vlagyimir Iljics Lenin (Uljanov) (1870—1924) a két orosz forradalom között az osztrákfilozófus, Mach empiriokriticista gondolatait bírálta, mert hatását károsnak tartotta a munkásmozgalomban. Ebben túlságosan leegyszerűsítetten mondja ki, hogy minden ismeretünk az objektív valóság tükröződése

Lukács György (1885—1971) a legnagyobb hatású magyar filozófus volt, és noha nagypolgári családban született Budapesten, érdeklődése mégis a marxizmus és a kommunista mozgalom felé fordult. 1919-ben a Tanácsköztársaság népbiztosa volt. A bukás után Bécsbe emigrált, ott írta meg német nyelven legnagyobb hatású, bár erősen vitatható munkáját Történelem és osztálytudat címmel. Eszerint az osztálytudat akkor fejtheti ki történelmi hatását, ha az egyén azonosul osztályával (miként Hegel abszolút szelleme esetében a szubjektum az objektummal), amiből levezethető akár az egyén teljes odaadása is a mozgalom számára.

A fasizmus elől Moszkvába emigrált, ott írta A fiatal Hegel c. könyvét. A háború után Budapesten tanított, de a kulturális és tudományos élet szélére szorították. Érdeklődése már a 30-as években az esztétika felé fordult, egyebek között a tartalom és a forma viszonyával foglalkozott (Tanulmánykötete: A realizmus problémái, 1948.). Az ész trónfosztása c. kötetben az irracionalista filozófia átfogó kritikáját írta meg.

1956-ban a Nagy Imre kormány minisztere volt, 1959-ig Romániában tartották fogva. Politikai-társadalmi elfogultsága a tapasztalatok ellenére sem változott, mondása szerint “a legrosszabb szocializmus is jobb, mint a legjobb kapitalizmus.

A 60-as években egy nagyszabású társadalom-ontológia megírásán dolgozott, de műve torzóban maradt (A társadalmi lét ontológiájához, I-II. 1976.).

Herbert Marcuse (1898--1979) a frankfurti iskola idősebb nemzedékéhez tartozó filozófus volt.

(A frankfurtiak: Horkheimer (1895—1973), Eric Fromm (1900—1980), Theodor W. Adorno (1903—1969), Jürgen Habermas (1929-- ) stb.)

A frankfurtiak legfőbb filozófiai problémája a fasizmus és a sztálinizmus, ezen újkori barbárságok megtapasztalásából kiindulva a racionalizmus határainak kutatása volt. A racionális emberi cselekvés célja ugyanis a természet birtokbavétele (leigázása), ami öncéllá válva, elidegenedve az embertől felidézi az újkori barbárságba süllyedés veszélyét. Ezért a frankfurtiak kritikával illettek minden ésszerűséget, hiszen az a hatalom fegyverének bizonyult (kritikai elmélet).

Marcuse szerint a kritikai elmélet igazi tárgya a fennállónak mint adottságnak radikális tagadása kell legyen, de a kritikán túl előlegezni is kell a jövőt, a tudás célja az ember felszabadítása kell legyen.

Az egydimenziós ember című könyvében (1964) arról írt, hogy a modern ipari társadalom képes leküzdeni a megdöntésére szerveződő hagyományos erőket, mindenekelőtt azzal, hogy a munkásságot nem pusztán kizsákmányolja, hanem az életszínvonal emelésével integrálja is, vagyis nem csak láncaikat, hanem viszonylagos jólétüket is elveszíthetik. Ezáltal a munkások nemcsak munkavállalóként, hanem fogyasztóként is kizsákmányoltakká, szublimált rabszolgákká lesznek. Kivész belőlük a társadalomkritikai dimenzió, és egydimenziós fogyasztói lénnyé válnak. Ezáltal elvész az a képességük, hogy a fennálló társadalmi rend megváltoztatásáért tegyenek, integrálódnak a politikai rendszerbe, legfeljebb parlamenti ellenzékként működnek. A társadalom megváltoztatása ezért csak a parlamenten kívüli, nem integrálódott, radikális és forradalmi elittől várható, amelyet nem kötnek a modern társadalom megcsontosodott játékszabályai. Ez a gondolat, a modern anarchizmus programja tette alkalmassá Marcusét arra, hogy a 60-as évek vége értelmiségi fiatalságának radikális mozgalmai számára hivatkozási alapul szolgáljon.

Énkép filozófia

Különböző kultúráknak eltérő a felfogása az egészségről. Egyes helyeken csak azokat tartják “épnek”, akik teljesen követik a hagyományokat, és ezekkel egybeolvadva, önmagukat “elveszítve” a törzs jólétét segítik elő. A nyugati világ inkább az individualitást hangsúlyozza, jobban középpontba helyezi azt, hogy mindenki személyes lehetőségét valósítsa meg.

Meghatározás (Allport szerint): az egészséges (érett) személyiség tevékeny ura környezetének, személyisége bizonyos fokig egységes és képes arra, hogy pontosan észlelje mind a világot, mind önmagát. Az a személyiség, akinél mindezt megtapasztaljuk, “szilárdan meg tud állni a maga lábán” anélkül, hogy másokkal szemben túlzó követeléseket támasztana.

Az egészséges személyiségműködés függ attól, hogy milyennek tételezték fel a személyiségrendszert, annak összetevőit.

Rogers: 5 fő jellemzője van az érett, jól működő személyiségnek:

Tapasztalatok felé való nyitottság: folyamatos, tiszta visszacsatolás, merjem a világot megtapasztalni, A személy a létezés minden pillanatát teljességgel élje át: rugalmas, toleráns, spontán legyen, Organizmikus bizalom: ösztönösen, automatikusan legyen elfogadó, nyitott,

Élmény szabadsága: élje át, hogy tökéletesen felelős saját tetteiért,

Kreativitás: legyen konstruktív a saját kultúrájában, saját szükségletét is kielégíti és mások hasznára

is van.

Erikson: meghatározza azokat az életszakaszokat, amelyekben normális fejlődés során az egyes sajátosságokat elérjük.

(Pszichoszociális fejlődés szakaszai ld. 6. tétel). Az én-azonosság érzését hangsúlyozza elsősorban – azt az érzést, amelynek

kialakulása a serdülőkorban olyannyira égető problémává válik. Anélkül, hogy szilárdan meg ne alapoznánk identitásunkat (“ki vagyok én?”), nem juthatunk el az igazi érettség fokára.

Maslow: beható esetelemzést végzett olyan – mind élő, mind történelmi - személyiségek körében, akiket a közvélemény

éretteknek tartott vay önmegvalósításuk sikeres volt. Maslow által felfedezett sajátságok a következőkben összegezhetők:

A valóság hatékonyabb észlelése, kielégítőbb viszony a realitáshoz. Az “egészséges” emberek mind helyzeteket, mind

más egyéneket pontosabban tudnak megítélni, nem észlelhető náluk végzetes biztonság-, védettség-, meghatározottság- ill.

rendszükséglet.

Elfogadás önmagunkkal, másokkal és a természettel szemben. Otthonosan mozognak a természetben, de jól

tájékozódnak az emberi természet változatosságában is. Nagyra becsülik azokat a “magasabb rendű” minőségeket is, amelyek

az emberi természet felépítéséhez hozzájárulnak.

Sponteneitás. Maslow nagyra értékeli azt a képességet, amely lehetővé teszi a művészet befogdását, a kellemes időtöltést, az

élet élvezetét. Az érett személyt a konvencionalitás nem nyomja el, szívesen vállalkozik arra, hogy az élet “csúcsélményeit” is

meghódítsa.

Feladatközpontúság. Hatékonyan dolgoznak és kitartóan tudnak küzdeni tárgyszerű feladatok megoldásáért. Igazi

problémákban tudnak elmerülni, anélkül hogy folytonosan önmagukkal foglalkoznának.

Távolságtartás. Sem barátságaik, sem családon belüli kötődéseik nem kapaszkodó, beavatkozó, birtokló jellegűek.

Függetlenség a kultúrától, környezettől. Az a képesség, hogy a közcsodálat tárgyait saját elgondolásuk szerint fogadják

vagy vessék el. Sem a hízelgés, sem a bírálat nem zavarja meg fejlődésük alapvető pályáját.

A befogadás állandó frissessége. Sponteneitás és az új tapasztalatokra való válaszadás képessége.

Végtelen horizontok. Érdeklődnek a valóság legvégső természetének kérdései iránt. Ez az érettség vallásos összetevője.

Maslow “misztikus” vagy “oceanikus” érzésnek nevezi.

Szociális érzés. Az azonosulás, az együttérzés és a gyöngédség adják alapvető érzelmeiket.

Mély, de szelektív társas kapcsolatok. Szokatlanul bensőséges személyi kapcsolatokat kötnek, amelyekben saját énjük

többé-kevésbé feloldódik.

Demokratikus jellemszerkezet. Tiszteletet éreztek és nyilvánítottak “bármely ember iránt, pusztán azért, mert emberi lény.”

Etnikai és vallási türelem.

Etikai szilárdság. Nem tévesztették össze a célokat az eszközökkel, és szorosan azoknak a célkitűzéseknek a

megvalósításához ragaszkodtak, amelyeket maguk igaznak tartottak.

Ellenségességtől mentes humorérzék. “Meggondolt, filozofikus humor, amely gyakrabban késztet mosolyra, mint

nevetésre.”

Alkotóképesség (kreativitás). Életstílusuk olyan erőt és egyéni jelleget sugárzott, amely mindenen, amit csak tettek, nyomot

hagyott.

A felsorolt kritériumok egymástól nem függetlenek, hanem együttjárnak azoknál, akiket egészségesnek vagy érettnek, épnek

minősítünk.

Allport: 6 kritérium:

Az én érzés kiterjesztése. A serdülőkori szerelem, az új ambíciók, új eszmék, új barátok, új kikapcsolódási formák és

kedvtelések, főként pedig választott hivatásunk mind, mind szervesen beépülnek én-érzésünkbe. Ezek később saját

én-azonosságunk tényezőivé válnak.

Meghitt viszony másokkal. A bensőséges szeretet és a részvét feltétele, hogy ne legyünk terhére másoknak, ne gátoljunk

másokat, ne szűkísük le más emberek mozgásterét saját identitásunk keresésében.

Érzelmi biztonság (önelfogadás). Az érettségnek ez a jellemvonása magában foglalja azt a képességet, hogy elkerüljük a

túlzott mérétkű reagálást olyan ügyekre, amelyek csupán az elsődleges hajtóerők egy-egy elemét érintik.

Valósághű észlelés, jártasságok és feladatok. Az egészséges személy “beállítódásai” nagyobb mértékben vezetnek a

valósághoz, az érettség megóv attól, hogy a valóságot saját szükségleteinkhez és fantáziánkhoz idomítsuk. Nemcsak kognitív

műveleteik pontosak és valósághűek, hanem megvannak az objektív problémák megoldására alkalmas, megfelelő jártasságaik

is.

Képes legyen az ént tárgyiasítani kellő önismeret, humor birtokában. A nagyfokú önismerettel rendelkező emberek

heltállóbban bírálnak meg másokat, s mások is gyakrabban fogadják el őket.

Egységesítő életfilozófia (elhivatottság, érték-orientációk, vallásos érzés, fejlett lelkiismeret). Az élet célját világosan,

egy értelmezhető elmélet keretében fogjuk fel.

Jourard és Landsman: a mentális egészség feltételei: selfhez való pozitív viszony, másokkal és a természeti világgal való törődés képessége, nyitottság új nézetek és emberek felé, kreativitás, produktív munka, szeretet képessége, általánosan

jellemző valósághű észlelés.

Epstein: kognitív és élményszintű én-elmélet. 4 alapvető valóságmegközelítő mozzanat:

Mindenkinek van egy implicit elmélete a világról: örömteli vagy fájdalmat okozó.

Fontos, hogy milyen mértékben jelentésteli a világ.

Jellemző a világképünkre, hogy milyen mértékben vesszük tekintetbe a világot, mint ami kedvező

vagy fenyegető összetevőket tartalmaz.

Saját magunkat mennyire tekintjük értékesnek.

Ehhez 3 szintű feldolgozási rendszer szükséges, amik egymástól függetlenek:

tapasztalati rendszer – tudatelőttes

racionális rendszer – tudatos

asszociációs rendszer – tudattalan

Az a lényeg, hogy kapcsolatot teremtsünk a rendszerek között. A személyiség összetevői is izolálódhatnak, de ezek között is

meg kell teremteni a kapcsolatot.

Koherencia érzék: mivel az összetevők önmagukban is erőteljes funkciók, eltérő módon veszik át az irányítást ? jól kell tudni

használni és nem mereven őrizgetni.

A legfontosabb cél a személyiség eszközeinek gazdagítása.

Taylor és Brown: illúzió és jól-lét. Mentális egészség kritériumai:

J Boldogság és megelégedettség

A boldog személyek jobb véleménnyel vannak magukról, nagyobb valószínűséggel alkalmaznak az én szolgálatában álló oki

attribúciókat, a körülöttük történő dolgok feletti túlzott kontroll képességével bírnak, nagyobb valószínűséggel juttatnak

kifejezésre irreális optimizmust.

Az illúziók és a hangulat között van kapcsolat, de ezek inkább viszonylagosak, mint okozatiak.

J Másokkal való törődés képessége

A magas önértékelés összefügg a társak között mind az észlelt, mind a valós népszerűséggel (gyerekeknél). Az optimizmus

szintén előremozdítja a szociális funkciókat. Magas önértékelés + optimizmus: könnyebben átvészeli a főiskolai élet kezdeti

magányát. Illúziók – pozitív hangulat – másokkal való törődés.

J Kreatív, produktív munkára való képesség

A pozitív illúziók kétféle módon segíthetik elő a kreatív, produktív munkát: - facilitálhatják magát az intellektuálisan kreatív

működésmódot,

- fokozhatják a motivációt, a kitartást és a teljesítményt.

1. Az intellektuális működés serkentése

A memória egocentrikus szerveződéssel működik, az emberek a self-releváns információkat jó hatékonysággal tudják előhívni.

A pozitív illúziók a pozitív hangulat révén is serkentő hatással lehetnek az intellektuális működés néhány aspektusára (de még

közvetlenül nem vizsgálták).

A pozitív érzelem: - hatékony emlékezeti előhívó szerep,

facilitálhatja az eredményes, gyors problémamegoldási stratégiák

alkalmazását,

megkönnyíti a többszörös jelzőingerek összekapcsolását a kódolt

információval,

serkenti a szokatlan szerteágazó asszociációkat, melyek kreatívabb

problémamegoldást eredményezhetnek.

2. Motiváció, kitartás, teljesítmény

A pozitív énkép keményebb és kitartóbb munkavégzéssel jár együtt, a kitartás viszont hatékonyabb teljesítményt, és a célelérés

nagyobb esélyét eredményezi. Magas önértékelésű személyek magasabbra becsülik a jövőbeni teljesítményre vonatkozó

eredményeiket.

A személyes hatékonyságba vetett hit erősebb motivációval és a sikerre való nagyobb erőfeszítéssel kapcsolódik össze.

Az optimizmus megnövekedett motivációval és teljesítménnyel kapcsolódik össze, magas fokú sikerelvárás inkább ösztönzi az

embereket a feladattal kapcsolatos keményebb munkára.

Witkin: pszichés differenciáció és különböző patológiás formái.

Mezőfüggő: biz. emberek krónikusan alkalmatlanok arra, hogy beállítódásukat módosítsák.

Mezőfüggetlen: rugalmasak.

A differenciáció szintje: milyen komplex egy pszichológiai rendszer szerkezete. Integráció: a pszich. rendszer részei, valamint a

rendszer és a környezet közötti funkcionális kapcsolat jellege. Adott szinten meglévő integrációból következő megfelelő

alkalmazkodás bármilyen differenciációs szinten létrejöhet. A differenciálatlanabb személyiségben másképp jelentkezik a

patológia.

A személyiség az az egyedi mód, ahogyan az ember környezetét észleli, beleértve önmagát is. Az érett személyiség követelménye: kognitív stílusa nyitott, bizalomteljes és rugalmas legyen; tevékeny ura környezetének; személyisége biz. Fokig egységes; képes arra, hogy pontosan észlelje mind a világot, mind önmagát.

Erikson: meghatározza azokat az életszakaszokat, amelyekben normális fejlődés során az egyes sajátosságokat elérjük. (Pszichoszociális fejlődés szakaszai ld. 6. tétel). Az én-azonosság érzését hangsúlyozza elsősorban – azt az érzést, amelynek kialakulása a serdülőkorban olyannyira égető problémává válik. Anélkül, hogy szilárdan meg ne alapoznánk identitásunkat (“ki

vagyok én?”), nem juthatunk el az igazi érettség fokára.

Énkép – éntudat

Az éntudat kialakulása a kisgyermek fejlődésének egyik legfontosabb történése, ezért fontos kiemelten foglalkoznunk ezzel a témával a következő három szempont alapján:

1. Az éntudat fejlődése.

2. Az éntudat jelentősége.

3. Pótolható-e, illetve hogyan pótolható az éntudat kialakulása?

A felnőtt éntudatának lényege az én egységének, azonosságának, időbeli folytonosságának tudata, de tartalmazza azt is, hogy az ember milyen meggyőződésűnek vallja magát, milyen elvekért hajlandó kiállni. Kifelé

ez adja a személyiségnek, a meghatározott jellemnek a képét; belső átélésben azt a tudatot, hogy „én ilyen vagyok”, sőt hogy „ilyen szeretnék lenni”. Ez a felnőtt éntudat csak nagyon lassan, fokozatosan alakul ki.

1. A test - én kialakulása

A coenaesthesia azt jelenti, hogy az ember a testét saját magához tartozó, összefüggő egésznek érzi. Ez mélyen belénk gyökerezett érzés; egy séma él bennünk testünkről, az ún. testséma. Ez a gyermekben csak kb. a 3. évben alakul ki, több lépcsőn keresztül. A 3–6 hónapos korig terjedő időben a csecsemő a látóterébe került testrészeit figyelemmel, érdeklődéssel nézi, játszik velük, de ugyanúgy, mint a külvilág egyéb tárgyaival. A látás és mozgás érzékelésének

egyidejűsége (érzékeli a mozgást, és látja, hogy keze-lába elmozdul) lassan-ként hozzásegíti, hogy testrészeit a külső tárgyaktól megkülönböztesse. Idővel a különböző mozgásokat már szándékosan próbálja előidézni. Miután a gyermek az egyes testrészeket már felismeri és tudja, hogy azok az övéi, ezek még nem állnak össze testi énjének egészévé. Sok gyakorlás, tapasztalat, tükör előtti mozgás – ez utóbbi nem elengedhetetlen, hiszen tömegével nőnek fel úgy gyerekek, hogy nem ismerik a tükröt – következtében alakul ki a test-én.

2. Különálló létének tudata

Mint ahogy a test-én kezdetben egybefolyik a külső világ tárgyaival, a gyermek „én”-jének, különálló létének tudata is lassú fejlődés eredménye. Ennek az egybefolyásnak reális alapja van, hiszen a csecsemő teljes életközössége – szimbiózisa – anyjával a megszületése után is folytatódik (szükségleteinek kielégítése, táplálék, testhelyzet-változtatás, teljesen az anyjától függ), sőt emellett fokozatosan érzelmi szimbiózis is kialakul. Lassan a kapcsolatok szélesebb köre jön létre, a környezet egyes személyei elkülönülnek, de a saját személy és a „másik” még nem válik el élesen. Az elkülönülés kialakulásában erős hatása van a gyermek nevének, megszólításának. Az „én” névmás használata ugyan jelzi az éntudat jelenlétét, de hiánya nem jelenti feltétlenül annak hiányát. Az éntudat kialakulásában segít a gyerek helye a családban. ő a legnagyobb vagy legkisebb gyerek; a „jó gyerek”; a „jókedvű gyerek”, a „csibész”. Fontos tényező az éntudat kialakulásában a múlt, az én folyamatossága. „Én vagyok” mindaz, amit magam éltem át, akivel ezek és ezek a dolgok történtek, aki körül ezek és ezek a személyek élnek, akinek a kiskoráról

ezt és ezt mesélik. Befolyásolja az éntudatot az is, hogy környezete a gyermeket milyennek látja, milyen szerepet juttat neki. A gyermek ilyenkor a kívülálló szemével látja magát.

3. Az éntudat megnyilvánulása

A saját tulajdon kiemelése: 2–3 éves gyerekeknél állandó konfliktusok forrása a tulajdonért való harc. Nem egyszerű birtoklási vágyról van szó, hiszen adott tárgynak ugyanolyannal való helyettesítése sokszor nem megoldás, mivel a gyermek az övéhez ragaszkodik. Jó éntudat és beszédfejlődés esetén ennek hangot is ad: „Ez az enyém”. Bühler az éntudat első megnyilatkozását a tudatos választásban látja. Általában egyéves kora körül a gyerek az elé tett tárgyakból már nemcsak a keze ügyébe kerülőt választja ki, hanem választásában szándékosság, következetesség mutatkozik. Két-három évesnél e választásnak már kifejezett akarati jellege van (jó éntudatfejlődés esetén). Az éntudat fejlettségének könnyen észrevehető megnyilvánulása az a mód, ahogy a gyermek önállóságát élvezi és követeli: „én is tudom”, „egyedül akarom”. A kialakuló éntudat „legforradalmibb”, a felnőttet a legtöbb probléma elé állító megnyilatkozása a gyermek dacossága, a dackorszak. (Erről később még lesz szó.) A felnőtt éntudatában benne foglaltatik az a kép is, amilyennek tudni szeretné magát, azok a szokásbeli és erkölcsi követelések, amelyek ilyen és ilyen viselkedésre, ilyen és ilyen cselekedetre késztetik. Ezeknek, az éntudat szerves részét képező követeléseknek is megvan a maguk fejlődése. A gyermek a szülők vagy szülőhelyettesek – nevelők – utasításai szerint viselkedik, mert fél szeretetük elvesztésétől. Később mintegy magába olvasztja a hallott követeléseket, annyira magáévá teszi őket, annyira eggyé válik velük, hogy végül már nem is ismeri eredetüket. Így tesz, mert nem tehet másként, mert ha másként

tesz, lelkiismeret-furdalást érez. Az én elé állított követelések rendszerébe belefolynak a kulturális és társadalmi hatások is. Az éntudat zavarai rendkívül széles skálán mozognak, a súlyos elmebetegségektől (a beteg idegennek, megnagyobbodottnak érzi egy-egy testrészét; vagy az én elidegenedése, hasadása) az enyhébb neurotikus tünetekig. Mikor csak érzelmi, magatartásbeli hiányosságokat észlelünk, ritkán gondolunk arra, hogy esetleg az éntudat zavara áll a háttérben.

Intézeti körülmények között sokszor előfordul érzelmi elsivárosodás, de tudnunk kell, hogy van akarati elsivárosodás is, ami a gyenge éntudattal függ össze. Ennek következménye lehet a későbbiekben a bizonytalanság, közöny, befolyásolhatóság, sodorhatóság. Sok elhibázott pályaválasztásnak, párválasztásnak itt kell keresni a gyökerét.

4. Az éntudat kialakulását veszélyezteto körülmények

Az élet folyamatosságának hiánya (változó otthon, változó nevelők, nincs múlt).

Az élettörténet egysége megszakad, és könnyen megszakad az én azonosságának az érzése is. A gyermek új nevelői szemében mást és mást jelent. Esetleg a gyerek valamelyik tulajdonsága, megnyilvánulása az egyik nevelő szemében pozitívnak hat, míg a másik nevelő vagy nevelőszülő szemében negatívnak. (Például az egyik nevelő a „belevaló”, talpraesettebb gyerekeket kedveli és ezt a viselkedést erősíti meg, míg a másik a csendesebbeket, a visszahúzódóbbakat fogadja el jobban.) Az új otthonban semmit vagy majdnem semmit sem tudnak a gyermek múltjáról, szokásairól, érzelemvilágáról. Még az is előfordul, hogy a gyermek nevét is megváltoztatják, akár mert idegenkednek az eredeti névtől (például József Attilát Öcsödön Pistának hívták), akár mert másfajta becézést találnak ki (például András, Andris, Bandi).

Az ókori keleti gondolkodás [filozófia]

1) Hinduizmus=Brahmanizmus: örök törvény vallásának nevezik. Az É-Indiába beáramló törzsek (árják) hozták létre ezt a sajátos irányzatot.

Védák: szent tudás könyvei (árják gyűjtötték egybe)

- Rigvédák: himnuszok

- Számavédák: dalok

- Jadzsurvédák: áldozati rítusok

- Atharva védák: varázslatok

A lét szubsztanciája a Brahman- abszolút szellem, örök létező erő, ősalap, egyedüli és végső valóság, a dolgok belső lényege, minden dolog és jelenség okozata. E világ másolata egy tökéletes világnak. A lélek lényege az anyagi kötöttségektől mentes szabad mozgás. Az elme, lélek anyagi jellegű, ezért hisszük, hogy ez a valós világ. A Brahman értelmileg nem fogható fel, szavakkal nem fejezhető ki.

ATMAN (individuális valóság) & BRAHMAN (végső valóság) azonosak, hiszen anyagtalanok. Ha felismerjük ezt az azonosságot, akkor eljuthatunk a Moksa állapotba (az örök boldogság állapotába).

DARMA- örök törvény, mozgások, átalakulások, minden lényben és dologban működő törvény.

KARMA-tan: (reinkarnációs tan alapja); Sors (újjászületés). Az ember lelke nem pusztul el; a kiérdemelt sorstól függően:

Rossz alacsonyabbrendű élőlény lesz

akár isten is lehet

Lényege: a lélek szeretne újra megtestesülni, bár ez szenvedéssel jár. A helyes tudás elsajátításával megszabadulhatunk a szenvedéstől.

2) Buddhizmus

Alapítója Gautama Sziddhárta („megvilágosodott”), de Buddha néven vált ismertté. Felállítják a 4 nemes igazságot:

- szenvedés felismerése

- szenvedés keletkezése

- szenvedés megszüntetése

- szenvedés megszüntetéséhez vezető út

Nem az önsanyargatás, hanem az igazság segít a szenvedést megszüntetni. A világ folytonos átalakulásban van, nincs kezdete sem vége; a világ keletkezések és pusztulások vég nélküli sora. Ebből a szenvedés felismerésével és leküzdésével juthatunk el. A megvilágosodás alapja az élet szenvedésnek felismerése. Oka az élet igenlése, melynek három forrása van:

- érzékiség

- életvágy

- tudatlanság

A szenvedést a múlandó dolgokhoz való ragaszkodás okozza.

DARMA: az embert a világgal, valósággal összekapcsoló erő, pl.: föld, tűz, víz, levegő, szín stb.

A szenvedést a vágyak elfojtásával küzdhetjük le. Ennek nyolc útja van:

- helyes szemlélet

- helyes érzület

- helyes beszéd

- helyes cselekvés

- helyes életmód

- helyes törekvés

- helyes gondolkodás

- helyes elmélyedés

Cél, hogy eljussunk a NIRVANA-ba: teljes megsemmisülés, kikerülés az anyagi világból, szervezet legyőzése, földi lét megszüntetése (újjászületés láncolata megszakad, megszűnik az érzéki világ). Ehhez be kell tartani a Buddhista etika szabályait:

- nem szabad ölni (sem embert, sem állatot)

- nem szabad lopni

- nem szabad más asszonyához nyúlni

- nem szabad bort fogyasztani

3) Taoizmus

Lao Ce; nincs különbség a földi és a túlvilági élet között, egymással egységet alkotnak. Univerzális végső ok: ebből származik minden; ez állandó, minden más változik. Két rendező erő: JIN és JANG. Az ember a jövőt maga formálja. Tao te king: nemcselekvés ideáljának megfogalmazása (Az út és az erény könyve). Tao: egy minden esemény mögötti misztikus erőre utal, az eseményeknek folyására, s a követendő útra. A tao leírhatatlan világtörvény, egyesíti önmagában a jót és rosszat, fényt-sötétséget, nyugalmat-mozgást. A JIN és a JANG egymást kiegészítő ellentétpár: JIN: sötét, női, negatív; JANG: világos, férfi, pozitív. Egyensúlya tartja fenn a világmindenség harmóniáját és minden dologra hatással van. A spontanitást és a természetességet hirdeti, azt, hogy az embernek rá kell hagyatkoznia a TAO-ra. A taoisták a meditáció és az egyszerű élet, magány felé törekednek.

 
Copyright © 2007- Érettségi vizsga tételek gyűjteménye. Designed by OddThemes | Distributed By Gooyaabi Templates