Friss tételek

A taoizmus [filozófia]

Bevezetés

A világ népei ősidők óta kutatják a lét nagy kérdéseit, magyarázatot keresve az élet értelmére, keletkezésre és elmúlásra. Voltak vallási alapú magyarázatok - a Föld "teremtése", tudományos magyarázatok - ősrobbanás, és filozofikus megközelítések, mint például a Tao, miszerint minden öröktől fogva létezik és örökké létezni fog. A világ egy nagy, szüntelen körforgás.

A mai európai ember számára, így számomra is az utóbbi, filozofikus indoklás a leginkább hihetetlen, hiszen elképzelni sem tudom, mit jelenthet öröktől fogva létezni. Épp emiatt a valószínűtlenség miatt kezdett foglalkoztatni ez a megközelítés. Kíváncsiságom hajtott, vajon meg tudnak-e győzni a téma kutatói és mesterei a taoizmus igazságáról. Érdeklődésemet másfelől egy remek könyv, a Micimackó és a Tao keltette fel a kínai filozófia iránt. Úgy véltem, ha olyan könnyed témával magyarázni lehet ezt a felfogást, mint egy mese és annak főhőse, akkor biztos nem is annyira megközelíthetetlen, mint eddig gondoltam.

Sok ezer évvel ezelőtt az ember összhangban élt a természet többi teremtményével. Annak a valaminek a segítségével, amit ma telepátiának nevezünk, el tudott beszélgetni az állatokkal, a növényekkel és az összes többi teremtménnyel. A Föld angyalaival és a természet szellemeivel megosztoztak a világ iránt érzett felelősségben. A Föld légköre egészen más volt, mint manapság. A növényzet dús volt, több volt a csapadék. Az ember diétás kosztot evett és nem kellett agyonhajszolnia magát. Az ember békességben élt önmagával és az összes többi teremtménnyel, akiket mestereinek és barátainak tekintett.

De az ember egója lassacskán dagadni kezdett és mindinkább önmagát helyezte előtérbe. Végül odáig jutott, hogy magára maradt, és idegennek érezte magát a világban, nem volt többé boldog. Azzal kísérletezett hát, hogy egyedül csikarja ki a Föld jótéteményeit. A növények ettől lassacskán összeaszalódtak és elpusztultak. Megjelentek a sivatagok. Az ember élettartama is rövidebb lett, járványok ütötték fel a fejüket és egyre csak terjedtek. Egyre kevesebb lett az ehető növény, az ember elkezdte leöldösni és felfalni barátait, az állatokat. Azok egyre ijedősebbé váltak.

Ahogyan az ember mindinkább befolyásolta és bántalmazta a Földet, ahogyan a társadalma és lelkivilága kizárólagosan az emberi nemre szűkült, úgy lett egyre erőszakosabb a saját fajtájával is. Az emberek már egymást is öldösték és leigázták. Akik máshogyan néztek ki, másképp beszéltek és gondolkodtak, arra kényszeríttette, hogy hódoljanak meg neki. Sajnos ez még a mai, civilizáltnak nevezett társadalmunkban is megtalálható, az úgy nevezett fajgyűlölet.

Nagyon siralmassá vált az emberiség élete, ezért úgy két-háromezer évvel ezelőtt tökéletes lelkek születtek emberi alakban, és hirdetni kezdték azokat az igazságokat, amelyek már rég feledésbe merültek. De az emberiség akkorra már annyira megosztottá vált, és annyira érzéketlen lett a világegyetem törvényei iránt, hogy ezeket az igazságokat csak részben értette meg. Telt-múlt az idő és a tökéletes lelkek tanításait sorra megváltoztatták azok az emberi szervezetek, amelyek a nyomdokukba léptek. Valami azért a "különválás" előtti tudásból, hitből és gyakorlatból megmaradt. Tibetben a kommunista uralom kezdetéig a tibeti buddhizmus megőrizte az ősi utakat, valamint számos olyan titkot és gyakorlatot, amely évezredekkel megelőzte a buddhizmust. Ezek Japánban is fellelhetők a sintoizmus népi vallásának némely szertartásában. Kínában végigvonul a taoizmuson és mind a mai napig folytatódik.

A taoizmus története

A kibontakozó Kínai Univerzalizmus keretében, ám önálló vallásként született meg az i.e. hatodik században. Mestere a legendás bölcs, Lao-ce volt. A tan legfontosabb összefoglalása pedig a "Tao te king" (Könyv a Világtörvényről és hatásáról) című munkában maradt az utókorra.

A gondolatrendszer középpontjában a Tao, a Világtörvény áll, ami minden létező ősoka. A taoizmus a hosszú élet filozófiája. A létezésnek egy útja, amely harmóniában van a Tao-val, amelynek lényege a természet munkálkodásában látható. Akár filozófiának nevezzük a taoizmust, akár vallásnak, akár egyiknek sem, egyetlen nyugati eszmével vagy filozófiával sem lehet összehasonlítani.

A taoizmust az egyén és a világ kapcsolata foglalkoztatja, a taoistákat főként a tudományok, a művészetek és a lelki élet érdeklik. Alapvető elveik a természetes egyszerűség, az erőlködés nélküli cselekvés és az együttérzés. Az ember feladata, hogy szemlélődő módon törekedjen a Tao befogadására, megértésére.

A "titkos" taoista tanok vallássá szerveződése fokozatosan ment végbe. Az i.sz. második században taoista meseterek összeállították a Magasztos Béke szent könyvét (Taj-ping king), aminek alapján Csang Csiao megalapította a Magasztos Béke Tana nevű vallási mozgalmat, melynek hatalmas tömegek lettek követői. A vallássá alakulás következő állomásaként ez az irányzat egyesült az Öt Mérő Rizs Tana (Vu-tou-mi-tao) taoista irányzattal, amelyet a nagy taoista mágus, Csang Tao-ling alapított, és unokája Csang Lu, az Ég helytartója, a Mennyei mester (tien-si), a "taoista pápa" által lett egy hatalmas mozgalommá és vallási szervezetté.

A Mennyei mester "trónja" kétezer éven keresztül öröklődött át, s bár 1927-ben a kínai kommunisták alakulatai megpróbálták felszámolni a taoista vallást, s ki is szorították Kínából, de megszüntetni nem tudták. Az 1984-ben született 63. Mennyei mester 1949. decemberében Tajvan szigetére szökött, ahol kijelölte utódját, a 64. Mennyei mestert, aki a mai napig a taoista egyház feje.

A Tao alapelvei

A taoizmus a harmónia, az ellentétek közötti egyensúly. Természeti nép lévén, a kínaiak megfigyeléseikre alapozták magyarázataikat, úgy próbálták megérteni a körülöttük lévő világot.

Alapelveik:

1.Az ellentétek, két pólus, pozitív és negatív, jin/jang

Az ember ha lenéz, talpa alatt mérhető, fogható, tapintható, konkrét dolgot érzékel, amelynek tartalma, mennyisége van. Ha viszont felnéz, a mérhetetlent, a megfoghatatlant, az elvontat látja, amelynek szellem s minősége van. Az ember a kettő között, a két régió határán él. Érzékelték tehát az élet ellentétes hatásait -fent és lent, éjjel és nappal, sötét és világos, hideg és meleg, aktív és passzív, pozitív és negatív. Jin és Jang. Megfigyelték, hogy a Földön és azon túl minden ciklusokban mozog. Egy év alatt a nyár (csúcspont), ősz (hanyatlás), tél (mélypont), tavasz (megújulás). Egy emberöltő alatt a felnőttkor (tetőpont), az öregedés (hanyatlás), a halál (mélypont) és a születés (megújulás). Vagy egy napon belül a dél, az alkony, az éjfél, a hajnal. Különböző, váltakozó ritmusokban mozog minden, például a női szervezet, a szív, illetve a sejtjeink, amelyek rezegnek. Egészség csak akkor létezhet, ha egyensúly áll fenn az ellentétes erők között, s zavartalan a ritmikus hullámzás.

2.Az öt elem = az öt funkció

A tűz-föld-fém-víz-fa felosztás vonatkozik a szervezetünkre is, hiszen mi is része vagyunk a világegyetemnek.

-enni kell - gyomor, lép (emésztőrendszer) =föld funkció;

-inni kell - vese (keringési rendszer) = víz funkció;

-lélegezni kell - tüdő (légzőrendszer) = fém funkció;

-védekezni kell - máj (immunrendszer) = fa funkció;

-irányítani kell - szív (hormonrendszer) = tűz funkció.

Ha az egyik nem egészen jól működik, azt a szervezet automatikusan kiigazítja -feltéve, hogy az erre szóló parancs eljut a legyengült rendszerhez a test belső kommunikációs csatornáin, a meridiánokon keresztül, s szabadon áramlik a szervezetben a "csi". Egészséges szervezetben a szervrendszerek beszélgetnek, kommunikálnak egymással.

3.Az ősenergia, a "csi"

Az élő, egészséges szervezetben keringő "csi" két fő forrásból kerül bele a szervezetünkbe:

-a mennyországból, felülről - metafizikus mód, minőségi energia, mérhetetlen

-a Földről - levegő, étel, ital, illetve fények, hangok, érzelmek formájában.

Két fő csatorna létezik:

-jin-csatorna - fékező energia (pihenés, megnyugvás)

-jang-csatorna - mozgató energia (indítás, hajtás, cselekvés)

Lényeg a kettő közötti egyensúly - aktív/passzív, be/ki, tisztít/táplál. Különböző kínai füvek, illetve ezek keverékei, tisztítják, illetve táplálják a szervezetet és annak különböző funkcióit abból a célból, hogy beállítsák az egyensúlyt, a harmóniát a szervezetben.

Jin-jang szimbólum

A jin-jang kör (taj-ki) elsődleges jelképe a taoista vallásnak és filozófiának Jelentős szerepet játszik a konfucianizmus bizonyos irányzataiban is. A tao szerint a világegyetemben mindent két ellentétes erő hoz létre és irányít. A taoisták egyszerre tekintik hím- és nőneműnek a Mennyei Hatalmat, amit a taoista T'ai Csie egy görbe vonallal sötét és világos részre osztott körrel szimbolizál. A jin a negatív és passzív erő, amelyet as nőelvet jelképező fekete szín ábrázol; a jang pedig a pozitív és aktív erő, amelyet a férfiasság fehér színe jelez. A jin szimbolizálja a lelket, a nedvességet, a hideget, az éjszakát, a Holdat, a sötétséget, a földet, és a megszakított vonalhoz társítható. A jang a szellem, a fény, a nappal, a Nap, az ég, a teremtés, a dominancia jelképe, és a folyamatos vonal társul hozzá. A jin és a jang hatása megtapasztalható az évszakok váltakozásában, és voltaképpen a természet rendjének egészében. Harmónia csak akkor jöhet létre, ha a két erő egyensúlya tökéletes. A jin-jang kör ezt az elgondolást jelképezi. A részeket dinamizmusra utaló hullámvonal választja el. Mindkét rész tartalmaz egy pontot a másik színből, jelezve, hogy férfielv és nőelv önmagában nem, csakis kölcsönhatásukban létezik.

"Akiben a férfias erő mellett nőies szelídség van, az a birodalom mintaképe. Aki a birodalom mintaképe, mindig megmarad az erény mellett és hasonlatos lesz az újszülötthöz."1

A taoizmus mesterei

A taoizmust klasszikus értelemben három ember tanításának tulajdonítják. Első pátriárkája, Lao-ce (i.e. 570-490), aki Csou fővárosának, Lo-nak levéltári alkalmazottja, történetíró és filozófus volt. Életének nagy részét magányban töltötte, majd 81 éves korában Nyugatra, a Tibettel határos Kun-lun hegységbe távozott. Bármennyire is szerette önmagát az ismeretlenségben taratani, a Han-ku-i hegyszorosban lévő határkapu felügyelője, Jin Hsi felismerte a Mestert: "Te távozol, és nem láthatunk többé. Hadd ragaszkodjam hát ahhoz, hogy előbb egy könyvet állíts össze nekem." Kérésére Lao-ce összefoglalja a taoizmus lényegét, lediktálja 81 fejezetből és több mint ötezer jelből álló tanítását, majd eltűnik a hegyekben. Többé nem látták, bár a taoisták szerint ma is ott él valahol fenn a csúcsok közelében.

A 81 versből álló tanítást a hegyszoros őre lejegyezte és Öreg Mester vagy Öreg Gyerek (Lao-ce) címmel az utókorra hagyta. Ez a két fejezetből álló szöveg kapta később az Öreg mesternek a Tao-ról és a Te-ről szóló tanítása (Tao-te-king) címet- Magyarul is megjelent több fordítása.

Lao-ce életéről nagyon keveset tudni, mert nagyon szerette a homályt, és szándékosan eltűntette élete minden nyomát. S ez lesz a jellemző Lao-ce minden követőjére, mert a bölcs ember "elrejti valódi lényét", "nem hagy nyomot maga után". A beavatott "hímzett selyemruhája fölött egyszerű vászonruhát visel", a Tao-hoz igazodik, nem a világhoz. "Végtelenül kicsiny abban, ami által még emberi, végtelenül nagy abban, ami által egy az éggel", és - ahogy Ji King mondja róla - "az általa létrehozott változások világosan láthatók, mint a tigris csíkjai". A valódi ember "nem ismeri sem az élet szeretetét, sem a halál gyűlöletét: az életbe belépés nem szerez örömet neki, az elmenetel nem kelt benne semminemű ellenállást". "A Tao-hoz igazodik tervkészítés nélkül". A bölcs másik típusa az uralkodó, "aki nem mozog", és aki az ég és föld közötti kapcsolatot fenntartja.

" A bölcs a maga tökéletességét tökéletlenségnek tartja. Ezáltal lesz maradandó az ő hatása. A bölcs a maga teljességét ürességnek tartja. Ezáltal kifogyhatatlan lesz az ő tevékenysége. A bölcs a maga egyenességét görbeségnek, okosságát balgaságnak, kiváló szónoki képességét dadogásnak tartja. ... Akiben lelki tisztaság és béke van, az a világ példaképe." 2

A második tanító Csuang-ce, aki számos mű szerzője, és a hadviselés állapotának időszaka alatt, nagyjából kétezer éve író- és filozófus iskolát alapított.

A taoizmus harmadik ősguruja Lie-ce, a félig-meddig legendás Sárga Császár, aki négyezer ötszáz évvel ezelőtt uralkodott, és akinek a nevéhez a legkülönfélébb meditatív, alkímiai és orvosi alapelvek és gyakorlatok fűződnek.

E három ember inkább a taoista gondolkodásmód nagy szervező egyénisége és kommunikátora volt, semmint az alapítója. Ugyanis a taoizmus jóval e három ember születése előtt már elkezdődött.

A Nyolc Halhatatlan

Az idők során a taoizmus két szinten bontakozott ki. A "filozofikus" vagy "metafizikus" taoizmus, tulajdonképpen a taoista ezotéria, amely születéssel (mint például Lao-ce esetében, akinél ezt jelezte, hogy - a legenda szerint - fehér hajjal született) vagy beavatás útján adódott át, taoista mágusok és "repülő" halhatatlanok sora adta tovább a Tao bölcsességét. A másik szint a "vallásos" taoizmus, az exotéria, s ennek vallási panteonjában ott találjuk a mágusok és a halhatatlanok sorát. Legendáik hasonlóak az indiai sziddhák legendáihoz, ugyanolyan "üdvtörténetek", a halhatatlanná válásuk történeteit mesélik el.

A Nyolc Halhatatlan a Boldogok Szigetén lakik, ábrázolásokon együtt láthatók egy teraszon, amint a daruháton érkező Sou-hszinget, az Öröklét istenét, vagy más halhatatlant fogadnak. A nyolc közül az első Csung-li Csüan, a Han-korban (i.e. 206 - i.sz. 200) híres és győzedelmes hadvezér volt, de súlyos vereségeket szenvedett a tibetiek ellen vívott csatában. Kétségbeesésében a hegyekbe ment, ahol egy taoista remete avatta be a halhatatlanság titkába. Kiváló alkimista lett, aki a higanyt és az ólmot "sárga és fehér ezüstté" tudta változtatni és birtokában volt a "bölcsek köve".

A második Csang Kuo-lao - a legendák szerint - eredetileg denevér volt, amely emberré változott. Tény, hogy senki sem látta őt fiatalon, több száz éves korában találkoztak vele először. Egy bambuszcsőben hordozta a "kibontható" fehér szőrű varázserejű szamarát. Több ízben "meghalt", majd miután elsiratták, feltámadt.

A harmadik halhatatlan Lü Tung-pin, szintén a hegyen találkozott egy taoista remetével, aki beavatta a titokba. Varázserejű kardjával sárkányokat és tigriseket győzött le, s számos nagy hőstette vitt végbe. Ugyanakkor olyan kedves történetek is megmaradtak óla, mint például az, hogy egyszer egy fogadóban fizetés helyett darvakat festett a falra, ezek sok látogatót vonzottak oda, de amikor az adósság ez által törlesztődött, a darvak életre keltek és elszálltak.

A negyedik Li Tie-kuaj, a Vasbotos Li, akinek fura külsejét a köbvetkező legenda meséli el. Amikor Li elindult, hogy találkozzon Lao-ce-vel, s mesterével egy utazást tegyenek az égben, megszabadult a testétől, levette ezt a külső burkot, s egyik tanítványára bízta. "Ha hét nap múlva sem térnék vissza, égesd el a testemet" - búcsúzott el a diákjától.

Hat napon át engedelmesen várta a tanítvány a mesterét, de a hetedik napon váratlanul hírül hozták neki, hogy anyja súlyosan megbetegedett. Tisztelettudó fiúként nem habozott, hazaindult, de előbb elégette mestere testét, még a kitűzött idő előtt. Az égből visszatért Li csak egy maréknyi hamut talált. Lelkének némi töprengés után bele kellett költöznie egy éppen akkor meghalt sánta koldus testébe. Íme ezért sántít a halhatatlan Li, s ezért ábrázolják mindig egy vasból készült bottal.

Az ötödik halhatatlan Han Hsziang-ce alkimista, aki az első két halhatatlan tanítvány volt.

A hatodik Cao Kuo-csiu, egy császárné öccse volt, aki a császári udvarnál intrikákkal töltött évek után erdőbe vonult és remete lett. Itt találkozott az első két halhatatlannal, akik maguk közé fogadták.

A hetedik, a "tantrikus" taoista, Lan Cej-ho olt, a bolondos félkegyelmű kínai típusa. A piacokon járkált és rögtönzött dalokat énekelt. Gyakran látták részegen és állandó nevetség tárgya volt, ám kedvessége és jósága miatt mégis mindenki szerette és tisztelte. Lányos kinézetét és fiatalságát öreg korára is megőrizte és látták a felhők hátán repülni.

A nyolcadik halhatatlan egy leány lett, Ho Hszien-ku, aki életében nem fogyasztott földi ételeket és magányban töltötte napjait. Nagy jós hírében állt, őt szintén látták egy felhőn repülni.

A vallásos taoizmusban templomokat emeltek és kultuszokat alapítottak a nyolc halhatatlan tiszteletére, legendájukat a régi Kínában szinte mindenki ismerte.

Vej-vu-vej

A Tao-hoz való igazodás alapvető attitűd, amely a nem-cselekvő cselekvésben (vej-vu-vej), az "égi elrendelés" aktív befogadásában valósul meg. "Hagyd, hogy minden magától alakuljon" - mondja Csuang-ce, mert még az ég is a Tao-t követi. Ha összhangba kerülünk belső tulajdonságainkkal, és a természeti törvényekkel, akkor elértük a Vu-vejt. Ilyenkor közös nevezőre kerülünk a természet rendjével, és a legkisebb erőkifejtéssel ügyködünk az alapelven. Ha a való világ ezt követi, akkor nem hibázhat. Hibákat csak emberek követnek el.

Ez a taoista beállítottság összecseng az indiai sziddhák természetes és spontán (szahadzsa) útjával, mindkettő "hagyja a dolgokat a saját útján menni", miáltal nem a szokások vagy egy individuális rendező elv érvényesül, hanem a Tao: "Csendben ül, semmit nem tesz, tavaszok jönnek, és a füvek önmaguktól növekednek". Ez a látszólagos nem cselekvés azonban belső aktivitás takar, olyan aktivitást, amely nem a világ dolgaira és folyamataira, hanem a szellemi útra, a legfőbb elvre, az egyetemes törvényre, azaz a Tao-ra irányul.

A Vu-vej állapot kifejleszti azt a képességet, mellyel örülni tudunk az egyszerűségnek és a nyugalomnak, a természetnek és a tisztaságnak. Ebből viszont egyenesen következik az a képesség, hogy spontán csináljuk és csináltassuk a dolgokat.

"Aki a világi tudományokba elmerül, az napról-napra több vágy rabja lesz. Aki a Tao-ban merül el, annak vágyai lelohadnak. Egész addig, míg eljut a Vu-Vej-hez, a Vu-Vej elvet követve, nem avatkozik a természet folyásába, és mégis minden magától rendben megy." 3

Konfúciusz úgy tanította, hogy "cselekedni kell a tudás és az erény birtokában". A taoisták nem-cselekvő cselekvése a tudás és az erény birtokában végrehajtott "befelé" fordulás, önmegismerés és önleigázás. A tiszta ész ereje leírhatatlan. De mindenki szert tehet rá, aki kellőképpen értékeli és kiaknázza a semmi értékét.

"A Tao szülte az egyet (csi), a z egy szülte a kettőt (jang-csi és jin-csi). A kettő szülte a hármat (Ég, Ember,Föld), és a három szülte az összes létezőt (a tízezer, azaz minden dolgot, van-vu)."4

Minden a Tao-ból származik és minden abba tér vissza, ám maga a Tao megnevezhetetlen és érzékszervekkel fel nem fogható. " A Tao örök és nincsen neve", és "a Tao, mely szavakkal kifejezhető, nem az örök Tao. A név, amelyet az ember ki tud fejezni, nem az örök név. A meg nem nevezhető Tao az égnek és földnek ősoka. A megnevezhető Tao minden teremtmény ősanyja. Már a régiek szerint: csak az állandó vágynélküliség állapota tesz képessé a fenséges titkok szemléletére. Ellenben, aki nem szabadul meg a vágyaktól, csak a külső jelenségeket szemlélheti. Ez a kettő tulajdonképpen eredetében egy. Csak a nevük különböző. Ez az egység a nagy titokzatosság, titkok titka. Minden titok megnyilvánulásának kapuja." 5

Mindazonáltal a Tao jelentései a következők lehetnek: 1. Az Út, amin a világmindenség mozog, ugyanakkor az Út, ami önmagába vezet, és amit az embernek be kell járni, azaz szellemi Úton lenni. 2. A megnevezhetetlen Elv, a Nagy Egy vagy a Nagy Ok (taj-csi). 3. A Tan (dharma), vagy törvény, a mindenség legbensőbb törvénye, amihez ha igazodik az ember, akkor a halhatatlanságot is elérheti még ebben a testben. A pecsétírásos ősi forma etimológiája alapján: Fej szerint haladni, vagyis az Értelem fényénél haladni, a Tan szerint élni.

A Tao a Nagy Világos energia (Tai-Jang-csi) é a Nagy Sötét energia (Tai-Jin-csi) áramlásából és ezek egyensúlyából áll. Az egyensúly megbomlásából jön létre a "tízezer dolog" (van-vu), azaz a létforgatag, az örvénylés, a szamszára világa. A taoista praxis ezért a világos és a sötét energia folytonos áramlásában és változásában megvalósított állandóságot, a poláris ellentétek játékában megvalósított középponti uralmat célozza meg.

"A Tao lény nélküli, mégis hatásában kifogyhatatlan. Az ő titokzatos mélysége minden dolgok forrása és teremtője, egyszerű, nem hivalkodó, láthatatlan örökkévaló némaság." 6

A Sárkány Útja

A taoizmust hagyományosan a Sárkány Útjának tartják - így a sárkány lett az átalakulás kínai szimbólum. A taoizmus az átváltozás útja - az az út, amelyen haladva valamely dolog valami mássá változhat.

Az bizonyos, hogy a taoistákat évszázadok óta a varázslókkal azonosítják nagyon gyakorlati formában, de mégiscsak varázslat. Két taoista átváltoztatás nagyon hasznosnak bizonyulhat bárki életében.

Az első a negatívum pozitívummá fordítása, a taoista harcművészet közismert elve. Minden felhasználható általa, ami csak az utunkba akad. Ha téglát vagdosnak valakihez, házat építhet belőle. Gyakran egyszerűen azzal is lehet változtatni valamilyen helyzeten, ha változtatunk a hozzáállásunkon. Ha feladjuk fontosságunk tudatának képzetét és arról való képzelgéseinket, hogy mi lehetne, akkor elősegítjük, hogy a dolgok olyanná váljanak, amilyenekre éppen szükségünk van. Ugyanilyen úton az ember negatív jellemvonásai is átalakítható.

"Cselekedjél a természet rendje szerint, sohase erőszakold a dolgokat, ne keresd a túlzott élvezeteket, lásd meg a nagyot a kicsiben, lásd meg a sokat a kevésben, a rosszat is jóval viszonozd"7

A második "varázslat" a pozitívum pozitívumot vonz. Ennek alapvető példája a taoista orvoslás alapelve, amely szerint az egészség titka az egészségben rejlik. Ezért a taoisták az egészség és a hosszú élet elvét tanulmányozzák, és ezzel együttműködve dolgoznak.

A gyermeki tisztaság

Gyermekkorban bár "ügyefogyottak" vagyunk, de mindennek teljes tudatában örülünk a körülöttünk lévő világnak. Aztán kamaszkorban még mindig éppoly tehetetlenek vagyunk, de megpróbálunk végre függetlennek tűnni. Ha ebből a szakaszból is kinőttünk, felnőtté válunk. De a fejlődés legmagasabb foka nem a felnőtt ember. A ciklus végén ott áll a független, világos gondolkozású, mindent látó gyermek. Ennek a szintnek bölcsesség a neve. A bölcsek mindent tudó gyermekek. Agyukból kiürítenek minden megtanult kicsinységet, és megtöltik a nagy semmi bölcsességével, mely a Mindenség Útja.

Nem véletlen talán, hogy a kínai nyelvben használt -ce, azaz mester képző másik jelentése gyermek. Tehát a gyermeki gondolkodásúak válhatnak igazi mesterekké.

"Akiben az erény teljessége van, hasonlatos az újszülött gyermekhez. A gyermek semmit sem tud a mérges kígyóról, sem a vadállatról, sem a ragadozó madárról. A gyermek nem ismeri a veszélyt. Csontjai gyengék, vágya erőtlen mégis erősen tud markolni. Egész nap kiabál, hangja mégsem rekedt, mert testében tökéletes a belső összhang. Aki az éggel való összhangzatot ismeri, az örökké él. Aki az örökkévalót megismeri, az bölcs. Aki magában az erényt gyarapítja, az boldog. Aki a szív vágyait a lelkierőnek aláveti, az erős. Ha a teremtmények kifejlődtek, akkor öregedni kezdenek. Az öregség már Tao nélkül való állapot. Ami Tao nélkül való, az közel van a véghez."8

Utóhang

Az élet mesterei ismerik az Utat, hallgatnak a belső hangra, a bölcsesség és egyszerűég hangjára, mely ítél az okosság felett, és tudásban a tudás felett áll. Ez a hang nem csupán kevés kiválasztott ereje és magántulajdona - ez mindenkinek megadatott.

Bár a bevezetésben említettem, hogy a keleti gondolkodásmód meglehetősen távol áll a nyugati civilizációtól, megfigyelhető a taoizmus, illetve buddhizmus egyre nagyobb méretű térhódítása a robbanásszerűen iparosodó nyugati országokban is. Hogy ez mivel magyarázható? Most, amikor az ember már bármilyen anyagi dolgot megszerezhet magának, már az egész Földet az uralma alá vette, mégsem boldog. A napjai rohanásból, aggodalmaskodásból állnak, ha gazdag azért, ha kevésbé gazdag, akkor azért. Aki úgy érzi, hogy már semmilyen anyagi dolog nem teszi őt boldoggá, elgondolkozik rajta, hogy akkor vajon mi jelenheti az igazi boldogságot. Míg szegény az ember azt hiszi, ha mindene meglesz boldog is lesz, de ez nem így van. Talán éppen a nincstelenség, az egyszerűség boldogít. Ezt tanítja a taoizmus is. Ha már az anyagiasság "nem jött be" az embernek, reméli, hogy a másik végletben megtalálhatja a boldogságot, a teljes nyugalmat és a harmóniát.

" Az őszinte szó nem mindig kellemes. A kellemesen hangzó beszéd nem mindig őszinte. A Tao-t követő ember nem vitatkozik. Aki vitatkozik, az nem Tao-követő. A Tao-követő nem tudálékos. Aki tudálékos, az nem ismeri a Tao-t. A bölcs ember nem gyűjt kincseket. Minél többet tesz másokért, annál többje van neki. Minél többet ad másoknak, annál gazdagabb. Az ég törvénye az, hogy áld, anélkül, hogy ártana. A bölcs ember törvénye az, hogy a természet rendje szerint él és cselekszik."9

A szubjektum megjelenése az értelmiség fogalmának kifejtése közben [filozófia]

Az emberiség történelmének kezdetétől egészen napjainkig léteztek, léteznek és mindig létezni fognak kiemelkedő szellemi képességű egyének. Az értelmiség fogalma mégis viszonylag új keletű, szociológiai megjelölésként csak a XIX.-ik század második felében vált használatossá. Az értelmiségnek nincs egyértelmű meghatározása, számos, egymásnak ellentmondó értelmiségelmélet létezik. Jan Szczepan’sky megkísérelte ezeket a teóriákat meghatározott közös jellemzők alapján tipologizálni. Elméleti álláspontja világosan rajzolódik ki Az értelmiség funkciói a modern társadalmakban című tanulmányában.

Hogy kit nevezünk értelmiségnek, azt az adott kor társadalmi viszonyai döntik el. Az őskor kezdeti szakaszában a primitív kőszerszámok és a gyűjtögető életmód nem tette lehetővé jelentős termékfelesleg felhalmozását, s ily módon nem is alakulhattak ki olyan rétegek, amelyek a szellemi termelés specialistáiként csak az ideológiák magyarázatával tölthették volna az idejüket.

A neolit forradalmat követően kezdetét vette a munkafolyamatok differenciálódása. Már kevés volt a gyűjtögetés és a vadászat, meg kellett figyelni hogyan szaporodnak az állatok, és a növények termesztése is módszeres megfigyelésre kötelezte az embert. A földműveléssel együtt meghonosodott új kultúrák A.Neuburger kimutatása szerint „matematikai és mechanikai fogalmak kialakításához vezettek.

Kr.e. 6000-3000-ig a Nílus és a Gangesz közötti félsivatagos övezetben zajlott a második neolit forradalom, az úgynevezett „városforradalom mely a fizikai és szellemi munka elkülönüléséhez vezetett.

Az ókorhoz közeledve egyre inkább szükségessé vált az írás, számítások és mértékek ismerete. Ettől a kortól kezdve merült fel igazán igény arra, hogy egyes emberek az élet különböző területein az átlagosnál jóval nagyobb tudást és tapasztalatot halmozzanak fel.

Az ókori kelet története e téma szempontjából különösen fontos. Ebben a térségben találkozhatunk az államiság első történelmi alakzataival, kincstárral, központi ügyintézéssel. Mindezzel összefüggésben előrehalad olyan réteg, sőt rétegek színrelépése, amelyek elsődleges, később kizárólagos feladata a jelek és szimbólumok értelmezése, továbbadása.

A sumér birodalomból származó régészeti leletek között agyagtáblákra vésett templomtervek találhatóak. Egyes feliratok tanulmánya szerint a sumérok úgy vélték: „az efféle tervrajzokat maguk az istenek alkotják, és álmukban adják a halandók tudomására. Az igazi építészek azonban maguk a papok voltak.”

A feliraton található állítás nem meglepő, hiszen még több ezer év távlatából is felfoghatatlannak tűnik, hogyan voltak képesek a rendelkezésre álló csekély számú segédeszközzel ilyen mérnöki pontossággal és specialitással

tervezni és építeni.

A sumér kultúránál még megdöbbentőbb és titokzatosabb az egyiptomi birodalom története. A piramisépítések nemcsak mérnöki tökéletességet tükröznek, de világosan mutatják, hogy e kor tudósai pontos csillagászati ismeretekkel rendelkeztek. Ezen kívül Egyiptomban fontos szerepet töltöttek be a papok és a hivatalnokok is. Mai gondolkodással mindenkép az értelmiségiek közé sorolnánk őket. Hogy miért csak mai gondolkodással? Mert hiába gazdag a sumér, az óegyiptomi, a kínai, és különösen a görög-római társadalmak története széles látókörű írástudókban, jeles alkotókban, őket a saját korukban nem tekintették értelmiségeknek: költők, filozófusok, papok, írnokok voltak nem pedig „entellektüelek.

A kínai irodalmat tanulmányozva érdekes paradoxont vehettünk észre: Lao-ce arisztokratikusan kifinomult stílusú dialektikai fordulatokban gazdag írásában nem a tudás, hanem a tudatlanság glorifikálódik: „A régi időkben azok, akik tudták hogyan kell gyakorolni a taot, nem arra törekedtek, hogy felvilágosítsák a népet, hanem arra hogy (ismét) ostobává tegyék. A népet akkor nehéz kormányozni, ha sokat tud. Az ilyen jellegű kormányzási elv visszafogta az értelmiség rétegének gyarapodását.

Az értelmiség történelmének tárgyalása során elkerülhetetlen az ókori görög poliszok említése. Az ókori Hellász poliszai a kultúra, művészet és tudomány bölcsői. A témához kapcsolva a görög történelemből a filozófiai iskolákat emelném ki és fejteném ki részletesebben. Ezek közül az egyik leghíresebb a milétoszi iskola volt, melynek kiváló tagja Thalész (Kr.e. 624-547). Thalész nevéhez nem csak tétele fűződik, ő terjesztette el a geometriát Görögországban, egyetlen bot és annak árnyéka segítségével képes volt meghatározni a piramis magasságát, valamint megjósolta a Kr.e. 585 május 28-i napfogyatkozást. Milétoszt a perzsák Kr.e. 494-ben lerombolják, a szellemi élet új központja Epheszosz lett. Itt tevékenykedett többek között Herakleitosz (Kr.e. 530-470) is, pante rhei elmélet megalkotója, kinek szállóigéjévé vált mondatát máig gyakran idézzük:

„Nem léphetsz kétszer ugyanabba a folyóba!”

Kr.e. V-ik században jelent meg az a tomista filozófia, ennek egyik jeles képviselője Anaxagoros (Kr.e. 500-428). Bár az ő neve kevésbé ismert a laikusok számára, mint a Thalész, ő is hasonlóan zseniális elme volt: ő magyarázta először helyesen a nap-és a holdfogyatkozások okát.

Szintén ennek a filozófiai irányzatnak volt jeles képviselője Demokritosz

(Kr.e. 460-370). Felfedezte, hogy a kúp és a gúla térfogata egyharmada az ugyanolyan alapú magasságú henger, illetve hasáb térfogatának, valamint az ő nevéhez fűződik a mechanikus materializmus elméletének megalkotása is.

Szokratész alakja nem csak filozófiatörténeti oldalról fontos, elengedhetetlen, hogy épp az ő nevét ne említsem meg egy, az értelmiség történetét tárgyaló fogalmazásban. Szokratész kiinduló módszere az irónia, a nem tudás tettetése volt. Módszere a dialektikus és induktív „Kérdve kifejtő módszer. Ellenfelei el akarták űzni istengyalázás és az ifjúság félrevezetésének vádjával. Életével és halálával is példát mutatott. Elfogadta az ítéletet, nem volt hajlandó menekülni. Egyik legkiválóbb tanítványa Platón (Kr.e. 427-347) írt nagyszerű művet Szokratész védőbeszéde címmel.

A görög városállamok még rengeteg kitűnő filozófust adtak a világtörténelemnek, mint például Szolon, Arisztotelész és még sorolhatnám a kitűnő matematikusokat, írókat, költőket. A felsorolás teljessége nélkül is egy dolog biztos: ezek az emberek mindenképpen az értelmiségekhez tartoznak.

A középkorhoz közeledve az értelmiségi rétegek helyzetét a katolikus egyház létrejötte nehezebbé tette. A tudás, mint eretnekség jelent meg nem egy esetben. A helyzet csak romlott a reformáció megjelenésével. Máglyás kivégzések, kínvallatások és az index, vagyis a tiltott könyvek jegyzéke jellemezték a korszakot. Szinte minden megjelent könyvet betiltottak, nagyszerű tudósokat ítéltek el és nemritkán ki is végezték őket. Giordano Burnót 1600-ban panteisztikus világszemlélete miatt máglyán megégették.

Galileó Galilei (1564-1642) szintén a középkor zseniális alakja. Felfedezését természetesen eretnekségnek nyilvánították, de a katolikus egyház –kissé ugyan megkésve- 1992-ben beismerte tévedését (II. János Pál pápa) „Eppur si muove”-és mégis mozog…

Az egyház visszafogó szerepét ellensúlyozta az, hogy a középkorban szinte a világ minden országában alapítottak egyetemeket, melyek hozzájárultak a tudás magas fokú terjesztéséhez, és ez által az értelmiségi rétegek gyarapodásához. Magyarország első egyetemét 1367-ben alapították Pécsett.

Az értelmiség önálló rétegként való önmeghatározása először Poroszországban jelent meg. Még láthatóbban rajzolódik ki ez a tendencia Oroszországban, valamint azokban a kelet-európai országokban, ahol a polgári forradalmak megkésettsége gyarmati elnyomással párosult. A gazdasági és politikai fejlődés sűrűsödő ellentmondásai és a nyugat-európai országok távlatokat nyitó szellemi és társadalmi fejlődése magyarázza ezekben az országokban a rendekből kiváló értelmiségi társaságok és csoportosulások szerveződését. A despotikus rendszerek elfojtották és üldözték ezeket a mozgalmakat. Sokan illegalittásba szorultak, titkos társaságokban folytatták munkájukat. E folyamatok magyarázzák, hogy Oroszországban a múlt század negyvenes éveitől kezdődően az inteligencia szó a különálló, lázadó értelmiségi csoportok jelölésére szolgált, és hogy Lengyelországban és Magyarországon e tartalmak a nemzeti küldetés tudatával színeződtek át.

Az értelmiség elkülönültségét, önállóságát hirdető eszmeáramlatok a nyugat- -európai országokban a századfordulón válna a társadalom szellemi életének fontos jellemzőjévé. Az Októberi Forradalmat követően a kérdés még hangsúlyosabbá válik: az értelmiség szociológiai jellemzőinek és társadalmi szerepének megítélése az ideológiai konfrontáció, a társadalmi hegemóniáért folytatott harc fontos tényezője.

Az értelmiség szakmai összetétele függ attól, hogy az adott termelési és politikai szerkezet hatékony működése milyen értelmiségi funkciókat állít előtérbe. Vagy más szóval: az uralkodó osztály hegemóniájának érvényre juttatása milyen értelmiségi hivatalcsoportok kifejlesztését vagy megerősítését feltételezi.

Független attól, hogy az adott korban írnokoknak, papoknak, költőknek, filozófusoknak vagy államférfiaknak nevezték őket, egy dolog biztos az értelmiség különböző csoportjai minden korban hozzájárultak a haladáshoz, történelmük pozitív irányban való előremozdításához.

A szenzualista empirizmus gondolati következményei az angol polgári filozófiában [filozófia]

Szenzualizmus: hívei csak az érzékszerveket tartják képesnek a világ megismerésére. Ismereteink egyedüli forrása az érzékelés.

Empirizmus: az empiristák a tapasztalást tartják a megismerés egyetlen útjának.

1) Bacon: Legfőbb tanácsa- Járjunk nyitott szemmel a világban! A valóság megszerzésének a tapasztalatból kell kiindulnia.

2) Hobbes: Átveszi Bacon szenzualizmusát. Ha az érzékelés nyújt az embernek minden tudást, akkor következetlenség az általános fogalmak feltételezése. Az igazság feltárásában döntő út a gondolkodás, bár nem veti el az érzékelést. Nem tudja megoldani a kettő közti átmenetet. Megoldás a nominalizmus felújítása, vagyis az általános fogalmakat neveknek mondja, tehát nincs más általános létező, csak a név.

3) Locke: Azt vizsgálja, hogy honnan erednek az emberi ismeretek. Az általa megfogalmazott válasz kifejtése a tapasztalaton alapuló ismeretelméletnek, a szenzualizmusnak. A velünk született eszmék tanát cáfolja; minden ismeretünk forrása a tapasztalatból származik. Az újszülött tudata „üres helyiség” (empty cabinet), „tiszta tábla” (tabula rasa), s csak a mindenekelőtt érzetekből álló tapasztalat tölti meg tartalommal. Tehát ismereteink az érzékelésből és ezen az alapon működő tudatból származnak.

Az elme kétféle működése: érzékelés és reflexió. A külső érzékelés a tárgyi világról szolgáltat adatokat, a reflexió pedig az érzékeléssel szerzett tudattartalmakkal foglalkozik, és belőlük hoz létre ismereteket. A megismerés folyamatában az ember csupán passzív befogadója a tapasztalatoknak.

4) Berkeley: Locke filozófiáját fejleszti tovább. Az anyag (szubsztancia) nem is létezik. Tudatunkon kívül nem léteznek dolgok, létük abban áll, hogy érzékeljük őket. A dolgok csupán mint az észlelés tárgyai léteznek. A dolgok képzeteit nem a dolgoknak köszönhetjük, hanem Istennek, mivel a tudatra csak a másik tudat gyakorolhat hatást.

5) Hume: Locke és Berkeley filozófiájához csatlakozik. Ismereteink egyedüli forrása az érzés vagy észlelés. Ismereteinket érzetek, benyomások, benyomások hasonmásai vagy utánzatai, az ideák vagy képzetek alkotják. A fogalmak az ideák benyomásainak másolatai. A képzeteknek a tárgyakkal való kapcsolatát sohasem tapasztalhatjuk meg. Hume filozófiája a bizonyíték arra, hogy az érzékelés önmagában képtelen a valóság megközelítésére. A tapasztalat első elemei az eszmék. Az anyagi dolgok létezését puszta illúziónak mondja. A tapasztalatban, az érzékelésben semmiféle szükségszerű nincs.


A reneszánsz gondolkodás [filozófia]

Európában a XV-XVI. sz.-ra fordulat következik be a világfelfogásban. A figyelem a természetre irányul, valamint az emberre. A humanizmus eszméje hódított tért. Az Isten és a világ viszonyának problémái helyett az ember és a természet viszonyának kérdései felé fordul. Reneszánsz=újjászületés. Első mozzanat a vallásos felfogástól való eltávolodás. A csillagászat, a matematika fejlődése is hozzájárult az új világkép megalapozásához. Jelentős továbblépés volt a tudományokra alapozott természetfilozófia.

1) Kopernikusz: 1543-heliocentrikus világkép: a világ központjába a Napot helyezi. A Nap körül mozog az összes bolygó, így a Föld is. A Föld a saját tengelye körül is forog. Tanítását az egyház elutasította, azonban azok igaz voltát más gondolkodók is megerősítették.

2) Galileo Galilei: A kopernikuszi tanok hirdetéséért börtönbe zárták, ezért tanait visszavonta. "És mégis mozog a Föld"- mondta. Felismerte, hogy a szabadon eső testek sebessége nem függ azok súlyától. A testek mozgását külső erők szabják meg. Nem bízott érzékeiben-szín, szag-, mivel nincs valós létük. A kiterjedéssel bíró testet tekinti realitásnak, a valóság kritériuma nála a tér- és időbeliség.

3) Giordano Bruno: az inkvizíció máglyán elevenen elégette. Bruno megsejti, hogy a Nap csak egy a többi csillag közül. A végtelen világegyetemben nincs fönn és lenn, a Hold fölött és a Hold alatt lévő világ megkülönböztetése értelmetlen. Ő a világot tekinti végső valóságnak. Felesleges az első mozgató, mivel maga az anyag a mozgás elve: belőle fakad a különböző alakot öltő valóság valamennyi formája. Világlélek-elmélete: az anyagban benne rejlő, azt belülről átható, mozgató elv (Isten). A világegyetem végtelen, de egyes részei, melyeket érzékelünk, végesek. A világmindenség egységében az ellentétek egybeesnek: nincs fönn és lenn, nincs közép és nincs kerület. A valóság végtelen kis részeit metafizikailag monászoknak, matematikailag pontoknak, fizikailag pedig atomoknak nevezi. Csak egyetlen szubsztanciát fogad el (a világegyetem egy, végtelen, mozdulatlan). Ismeretelmélete: az igazságot csak a tapasztalatból kiindulva, a természetes értelem lángjánál lehet megismerni. Egyetlen igazság a tudomány igazsága.

4) Morus Tamás: Utópia- eszményi állam. Mindenkinek joga van a munkához. Az ebben élők szabadidejükben szellemi képességeiket fejlesztik. A munka alól mentesít: betegség, öregkor, tudományos munka. Vallásszabadság van, a megtermelt javak elosztása központi. Gazdasági alapja a földművelés.

Johan Huizinga: A holnap árnyékában [filozófia]

- Korunk kulturális bajainak diagnózisa -

Huizinga ebben a könyvében - mint egy analizáló orvos - próbálja kideríteni, hogy mi okozhatja a kultúra esetleges betegségét korunkban. Ebben a műben széleskörű történelmi, politikai, erkölcsi, esztétikai, vallási és szociológiai áttekintést kapunk a kultúra alakulásáról. A szerző igyekszik szinte minden területet bejárni, hogy alapos választ adjon korunk kulturális problémáinak kiderítésére. Az elején még negatív hangvételt vélek felfedezni a szerzőtől, de a vége felé úgy látom, hogy ez a pesszimizmus csökken és próbálja reménykeltően látni a helyzetet.

Huizinga a kultúra forgalmát a következőképpen összegzi:

"A "kultúra" szó a német nyelvből kiindulva terjeszkedett el az egész világon.
A kultúra elsősorban a szellemi és anyagi értékek bizonyos egyensúlyát követeli."

Itt a szellemi értékek fogalma a lelki, értelmi, erkölcsi és esztétikus területeket zárja körül. Ezeknek a területeknek a bizonyos egyensúlya és összhangja is szükséges ahhoz, hogy a kultúra fogalma alkalmazható legyen.

A kultúra annyi, mint irányítottság, s az irány mindig egy eszmény felé vezet...a közösség eszménye felé.

A tekintély- és jogrendszerek száz formájában alakulnak újra és újra az embercsoportok, melyeknek egy boldogulás elérésére irányult törekvése egy kultúrában nyilatkozik meg.

A kultúra - uralkodást jelent a természeten.

Kultúráról, mint egy közösség irányított magatartásáról akkor beszélhetünk, ha a természet birtoklása anyagi, erkölcsi és szellemi téren olyan állapotot teremt meg, mely magasabb és jobb, mint az, melyet az adott természetes viszonyok nyújthatnak.

(31-37.o.)

Az egyes fejezetek mind más szemszögből közelítik meg ezt a problémát.

Történelmi áttekintést ad a kultúra alakulásáról a XVI. századtól a XIX. századig.

Mindeközben megpróbálja összehasonlítani ezeket a korokat a kulturális eredményeik kiemelésével. Mivel nem látunk bele a XVI. században élők fejébe, ezért csak a kor ténykedéseiből tudunk kiindulni (iskolai oktatás elterjedése, könyvnyomtatás feltalálása), tehát valahol ebben az időszakban kezdődött a műveltség és ezáltal a kultúra elterjedése is.

Ez persze szoros összefüggésben van a technika alakulásával, fejlődésével is, így nyilván minden kor hozzátett valamit a kultúra változásához.

A szerző nagy hangsúlyt fektet a háborúkra is. Szavaiból azt vettem ki, hogy szerinte a háborúk bizonyos szempontból a kultúrát is pusztították, hiszen ha az ember önmagát képes pusztítani, akkor bebizonyítja, hogy műveltségi szintjével még problémák vannak.

Márpedig, ha képesek vagyunk bizonyos betegségeket legyőzni, tehát a túlélésre és az egészségre törekszünk, akkor miért pusztítjuk mégis szántszándékkal magunkat?

Foglalkozik még a fajelmélettel is, amely tulajdonképpen mind vallási, mind politikai, mind pedig erkölcsi területen befolyásolja a kultúrát.

A XIII. fejezetben az erkölcsi irányelvek pusztulását taglalja:

"...nincsen okunk arra, hogy korunkat erkölcsileg rosszabbnak tartsuk bármely más előző kornál. Ez ugyan még nem jelenti azt, hogy a nyilvános rend ma áthatóbban tudja megfékezni a nép erkölcstelen magatartásának bizonyos jelenségeit. Kiváltképpen olyan jelenségekre vonatkozik ez, melyek közvetlenül a társadalmi viszonyok és a környezet elégtelenségében gyökereznek, mint például az alkoholizmus, a prostitúció, a gyermekek elhanyagolása."

(107. o.)

Tehát fontos, hogy erkölcsileg is eljussunk egy olyan szintre, hogy a kultúránk ennek ne lássa kárát.

A vallás szinte majdnem mindenhol felbukkan a könyvben, hiszen mint filozófiai terület felmerül szinte minden téren. Kapcsolódik mind az erkölcshöz, mind a politikához, mind pedig a történelemhez.

Ha összegezni szeretném témát - és ebben a szerző segítségét is igénybe veszem - úgy gondolom, hogy bármely területen is vizsgáljuk ezt a kérdéskört, megállapíthatjuk, hogy csak azoknak a közösségeknek van jövőjük, akik őrzik a hagyományaikat és ápolják a kulturális értékeiket.

A szerző egyik diagnózisa a következő:

"Ha egy államnak tényleg sikerülnie olyan szervezetté átalakulnia, melyben ez a nemes szolgálati viszony megvalósul, akkor ezzel a renddel legalább a kultúra alapjait szilárdítaná meg. Így az ember saját hivatásrendjének keretén belül megtalálná helyét a közösségben; önönmagára találna."

(195. o.)

Végül a szerző igyekszik optimistán és reménykeltően láttatni a helyzetet, tudatva velünk, hogy még nincs veszve semmi:

"A remény alapjai nem változtak meg. És ha a betegségnek képe még nagyobb feszültséget elbír: a betegség ellen küzdő erőknek fejlődési folyamata is feltartóztathatatlanul terjed tovább. És végül győz a szellem."

(203. o.)

Deviáns viselkedés [filozófia]

Az emberek társadalmi együttélése azért lehetséges, mert nagy többségük alkalmazkodik az adott társadalomban elfogadott normákhoz, viselkedési szabályokhoz. Ugyanakkor minden társadalomban előfordul, hogy egyes tagjai ezeket a normákat megszegik. A normaszegést nevezik devianciának, a normaszegő viselkedést deviáns viselkedésnek. Ilyen a bűnözés, öngyilkosság, alkoholizmus, kábítószer-fogyasztás és a lelki betegségek. A normák társadalmanként eltérőek lehetnek, és korszakonként változhatnak.

Módszerek

A deviáns viselkedések vizsgálatánál az alapvető módszertani probléma gyakoriságuk mérése. Az öngyilkossági arányszámot a statisztikai és demográfiai évkönyvek évente közlik. A statisztika alapja a halálozási statisztikai lapon szereplő halálok. Sokkal bizonytalanabbak az öngyilkossági kísérletek adatai. Csak azok a kísérletek kerülhetnek a statisztikába, amelyekről az egészségügyi intézmények vagy más intézmények tudomást szereznek.

A bűnözésről négyféle statisztikai adatot közölnek a statisztikai kiadványok:

1. Az ismertté vált közvádas bűncselekmények száma, az azoknak a cselekményeknek a száma, amelyeket a rendőrség nyilvántartásba vett,

2. az ismertté vált elkövetők száma,

3. a vádlottak száma,

4. az elítéltek száma.

Némely esetben úgy próbálják a bűnözés elterjedtségét felderíteni, hogy a lakosság reprezentatív mintáját kérdezik meg, hogy követtek-e el ellene egy meghatározott időn belül bűncselekményt vagy valamilyen meghatározott fajta bűncselekményt. Ezeket nevezik viktimológiai felvételeknek.

Az alkoholizmus mérésének módszertanában az első bonyolult kérdés magának az alkoholizmusnak a definíciója. Kétféle definíciót ismer a szakirodalom. Az orvosi definíció szerint az az alkoholista, akinél már kialakult az úgynevezett dependencia vagy függőség, tehát nem tud uralkodni az ivásán. A szociológiai definíció szerint az az alkoholista, akinek életében – családjában, munkahelyén, lakókörnyezetében, egészségi állapotában – az alkohol fogyasztása súlyos problémákat okoz.

Az alkohológia nemzetközi gyakorlatában két közvetett módszerrel becslik az alkoholisták számát egy-egy országban vagy ennél kisebb népességcsoportban. Az úgynevezett Jellinek- képlet (1960) az adott évben májzsugorodásban meghaltak számából indul ki, ennek 60%-át tekinti alkohol okozta májzsugorodásnak. Ezt a számot szorozza meg 144-gyel, és ezt tekinti az adott népességcsoportban élő súlyos alkoholisták számának. Az úgynevezett Ledermann- módszer (1956) az egy főre jutó összes alkoholfogyasztásból indul ki, annak alapján becsüli, hogy a népesség mekkora része súlyos fogyasztó.

A kábítószer-fogyasztók számának mérésénél hasonló problémák merülnek fel, de még nagyobb a bizonytalanság. A lakosság megkérdezésén alapuló epidemiológiai felvételeket lehet végezni, de a letagadás esélye minden bizonnyal még nagyobb, mint az alkoholfogyasztás esetében.

A mentális vagy lelki betegségek mérése hasonlóan nehéz problémákba ütközik. Az adott évben az elme- és ideggyógyintézetekből elbocsátott betegek száma és az ambuláns pszichiátriai gondozóintézetekben gondozott (nyilvántartott) betegek száma nyilvánvalóan csak töredéke a teljes létszámnak.

Elméletek

A devianciával kapcsolatos legáltalánosabb elméleti kérdés, hogy milyen szerepet játszik a deviancia, milyen funkciói vagy diszfunkciói vannak a devianciának a társadalomban. A szociológiának a deviancia társadalmi szerepét illető fő következtetését abban lehet összefoglalni, hogy meg kell találni egy olyan szabályozást, olyan társadalmi állapotot, amely elég toleráns ahhoz, hogy bizonyos mennyiségű devianciával együtt éljen, viszont elejét veszi annak, hogy a deviancia annyira elhatalmasodjék, hogy a társadalom felbomlását idézze elő.

A szociológiában különböző elméleti hipotéziseket fogalmaztak meg a deviáns viselkedések okairól. A szociológiai elméletek közös jellemzője, hogy elsősorban nem az egyén deviáns viselkedésének okait kutatják, hanem a deviáns viselkedés társadalmi gyakoriságának magyarázatát keresik, továbbá hogy nem az egyénben, hanem a társadalomban gyökerező okokat kívánják feltárni.

Biológiai elméletek

A bűnözés biológia elméletei: C. Lombroso olasz orvos a testi jellemzők, elsősorban a koponyaalkat és a bűnözés között látott összefüggést. A bűnözők szerinte jobban hasonlítanak az emberszabású majmokra és az ősemberekre, mint a modern emberre. Ezt az elméletet ma már megcáfolták, ma már senki nem fogadja el.

A közelmúltban fogalmazták meg azt az elméletet, amely az erőszakos bűnözést egy speciális kromoszóma- rendellenességgel hozza kapcsolatba. Kiindulópontja az volt, hogy a bűnözők körében gyakorinak találték az XYY kromoszómakombinációt, vagyis azt, hogy a normális XY kombinációt egy további Y kromoszóma egészíti ki. Eddig azonban nem bizonyították meggyőzően, hogy ez a kromoszóma rendellenesség valóban hajlamossá tesz-e, és ha igen, milyen mértékben az erőszakos viselkedésre.

Az elmebetegségek okainak kutatásában, mivel azok egyértelműen az orvostudomány területére tartoznak, különösen gyakran jelennek meg olyan elméletek, amelyek ezeknek a betegségeknek öröklődését és biológiai, genetikus alapját tetézik fel. Nem lehet kizárni, hogy bizonyos genetikai vagy más biológia adottságok hajlamossá tesznek meghatározott elmebetegségekre.

Ugyanezt mondhatjuk el az alkoholizmus genetikai és biológia elméletéről is. Az alkoholizmus biológiai alapja egyszerűbb kérdés, mint az elmebetegségé: az alkoholizmus kialakulásához ugyanis szükséges, hogy az egyén szívesen fogyasszon szeszes italt, továbbá az is szükséges, hogy az alkoholfogyasztás hatására létrejöjjön a dependencia.

Pszichológiai elméletek

A pszichológiai elméletek vagy akut feszültséghelyzetekre, vagy az egész személyiségfejlődésre helyezik a hangsúlyt. A frusztráció- agresszió elmélet szerint a személyi szükségletek kielégítésében való sikertelenség, frusztráció agresszív viselkedést eredményez. AZ agresszió irányulhat más személyek ellen (emberölés, testi sértés, nemi erőszak) vagy önmaga ellen (öngyilkosság) is.

A pszichoanalitikus elméletek a személyiségfejlődésben keresik a deviáns viselkedés, elsősorban a mentális betegségek, azok között is különösen a neurózisok okát. Ezek a kora gyermekkori élményekben, különösképpen a szülő-gyermek kapcsolatokban látják a felnőttkori deviancia gyökerét. Az egyik ilyen pszichoanalitikus elmélet az orális dependenciában, az anyamelltől való infantilis függésben látja az alkoholizmus mély okát. Eszerint az alkoholista férfi nem tud függetlenülni az anyától, egyrészt az anya uralma alatt marad, másrészt felnőttkorában is „anyai” kényeztetésre vágyik. Az ivás mintegy az anyamell pótléka. Egy másik mélypszichológiai elmélet szerint az alkoholizmus valójában lassú öngyilkosság, gyökere pedig a halálvágy.

Bár az eredeti freudi pszichoanalízistől messze eltávolodott, ide sorolhatjuk E. Fromm elméletét a destruktív agresszivitásról. Ennek mélylélektani gyökereit keresi. Példaként Hitler és Sztálin személyiségét elemzi. Hitlernél a halott iránti beteges vonzódás a nekrofília, Sztálinnál a nem szexuális indíttatású szadizmus a különösen nagyfokú kegyetlenség és destruktivitás mély oka. Ezek kialakulását részben gyermekkori élményekkel, de ezen kívül az embertelen társadalmi rendszerben is látja.

Ezeknek az elméleteknek a körébe sorolhatjuk azt a gondolatot is, hogy létezik az úgynevezett pszichopata személyiség. Az ilyen személyiségű emberben nincsenek morális gátlások, nincs megértés és együttérzés más emberek iránt, ezért hajlamosak a más emberekkel szembeni agresszióra, bűnözésre.

Egyéb elméletek

A szocializáció fogalmát a pszichológia és a szociológia egyaránt használja. Mindkét tudomány képviselői felhasználják azt az elméletet, amely a szocializáció zavaraiban, hibáiban látja a deviáns viselkedés kialakulásának mélyen fekvő okát. Az egészséges személyiségfejlődéshez, szocializációhoz harmonikus családi háttér és a kortárscsoportokkal való jó kapcsolatok kívánatosak. Ha ezek hiányoznak, szocializációs és személyiségfejlődésbeli zavarok léphetnek fel.

A közelmúltban a racionális választás általános szociológiai elméletének térhódításával megjelent a bűnözésnek a racionális választás elmélete szerinti magyarázata. Ez szinte közgazdaságtan fogalmakkal, a várható haszonnal és költségek kockázatával magyarázza a vagyon elleni bűnözést. Korábban is elő- előfordult olyan felfogás, hogy a vagyon elleni bűnöző racionálisan jár el, mérlegeli a cselekményből várható anyagi nyereséget és a lebukás kockázatát, valamint a várható büntetést. Valószínű azonban, hogy még a vagyon elleni bűncselekmények elkövetőinek is csak egy kisebbsége kalkulál teljesen racionálisan, és még az utóbbiak körében is gyakori a kockázat irreális lebecsülése.

A kulturális elméletek abból a szociológiai felfogásból indulnak ki, hogy minden társadalomban kulturális normák és értékek szabályozzák a társadalom tagjainak viselkedését. Ezek a normák kultúránként meglehetősen eltérőek lehetnek. Különösképpen érvényes ez a szeszesital- és a kábítószer fogyasztásra vonatkozó normákra. Azt lehet mondani, hogy szinte minden társadalomban engedélyeztek és használtak olyan szereket, amelyek az ember lelkiállapotát befolyásolták. A hasis használata a közel-keleti társadalmakban hozzátartozott a mindennapi élethez. A különböző társadalmak más, hasonló hatást kiváltó szereket viszont szigorúan tiltottak, mint például a szeszes italokat a mohamedán vallású társadalmakban. Ezzel szemben az európai kultúrájú országokban az ókortól szokásos a szeszesital-fogyasztás. Tehát az egyes kábítószerek és az alkohol fogyasztása egyes társadalmakban nem minősül deviáns viselkedésnek, más társadalmakban viszont igen. A kábítószer- és a szeszesital-fogyasztás módjára, körülményeire és a megengedett mennyiségre vonatkozó normák is eltérőek a különböző kultúrákban.

Hasonló kulturális magyarázatokat lehet megfogalmazni az erőszakos bűnözés különbségeire is. Gondoljunk a vérbosszú és a párbaj nem is olyan régen még majdnem kötelező voltára bizonyos helyzetekben. Az öngyilkosságot illetően is eltérő normák élnek a különböző társadalmakban (pl. Japánban a szamurájok harakirije).

A szociológia klasszikus devianciaelméletei az anómiaelméletek. Durkheim (1967) már a századforduló körül nagyon világosan leszögezte, hogy egy-egy öngyilkosság okait kereshetjük a kérdéses személy lelkialkatában vagy a közvetlen környezetében, de az öngyilkosságnak az adott társadalmon belüli gyakoriságát csakis a társadalom egészének jellemzőivel lehet megmagyarázni. Azt mondhatjuk, hogy a gyors társadalmi változások akut feszültséghelyzeteket teremtenek, növelik a szocializációs zavarok gyakoriságát, általában norma- és értékzavart, válságokat okoznak. Ezt nevezhetjük anómiás állapotnak. Merton szerint az anómia gyakoribb a társadalom alsóbb rétegeiben.

Az anómiához hasonló fogalom az elidegenedés. E fogalmat Marx óta nagyon sokféle értelemben használták a szociológiában. Ennek dimenziói: a hatalomnélküliség, az élet értelmetlensége, az elmagányosodás, az önmagától való elidegenedés, az önértékelés elvesztése, végül a normanélküliség.

Az anómiaelméletekből adódó fontos következtetés, hogy a deviáns viselkedést mutató személyek a társadalmi viszonyok áldozatai, nem (vagy csak kis részben) hibáztathatók viselkedésükért, megsegítésük a társadalom egészének mintegy kötelessége.

Az 1960-as években a deviáns viselkedésnek egy újfajta szociológiai elmélete jelent meg, az úgynevezett minősítési elmélet. Ezen elmélet szerint nem magán a viselkedésen, hanem a társadalomnak, valamint egyes erre kijelölt társadalmi intézményeknek (rendőrségnek, bíróságnak, pszichiátriai intézményeknek, stb.) válaszreakcióján múlik, hogy valamilyen viselkedés vagy személy deviánsnak minősül-e. Egyszerűbben fogalmazva, az elmebeteget például nem annyira a viselkedése különbözteti meg a társadalom többi tagjától, mint inkább az, hogy a pszichiáterek elmebetegnek minősítik. Fontos eleme ennek az elméletnek, hogy a fenti társadalmi intézmények reakciója nagymértékben függ a deviáns viselkedésű személy társadalmi helyzetétől.

Nemzetközi tendenciák

Egyenként vizsgálva az itt tárgyalt deviáns viselkedéseket a következőket mondhatjuk: a statisztika által kimutatott öngyilkossági arányszám nagyjából 1960 óta Magyarországon a legmagasabb a világon. Jelenleg kiugróan a legmagasabb a magyar öngyilkossági arányszám, mert a fejlett országok nagy részében a második világháború óta nem nőtt az arányszám, nálunk viszont az 1980-as évek közepéig folyamatosan nőtt. Az utánunk következő legmagasabb öngyilkossági gyakoriságú országok mind a közelünkben helyezkednek el, ezek: Ausztria, Svájc, Németország, Dánia.

A bűnözés egészét nem lehet összehasonlítani a büntetőjog eltérései miatt. Egyes, viszonylag jól körülírható cselekmények óvatosan összehasonlíthatók. Ezeknek alapján azt a következtetést lehet levonni, hogy az ismertté vált bűncselekmények statisztikái szerint az Egyesült Államokban lényegesen gyakoribb az erőszakos bűnözés, mint Nyugat-Európában, de az európai országok között is igen nagy különbségek vannak. Az utolsó években Oroszországban és Ukrajnában erősen megnőtt a bűnözés.

A bűnözés egészén belül különleges probléma a szervezett bűnözés. Régebben a szicíliai maffiára utaltak, mint a szervezett bűnözés példájára. A szicíliai maffia az olasz kivándorlók révén megtelepült az Egyesült Államokban is. Az amerikai alkoholprohíbiciós időszakban az amerikai maffia uralkodó pozíciót szerzett az illegális szeszesital-kereskedelemben. Az utolsó évtizedekben a különböző szervezett bűnöző bandák a nemzetközi kábítószer-kereskedelemben játszanak döntő szerepet. A kelet-európai szocialista rendszerek összeomlása után ezekben az országokban is egyre nagyobb hatalommá váltak a helyi maffiák.

Az alkoholizmus gyakoriságának nemzetközi összehasonlításánál egyrészt az egy főre jutó szeszesital-fogyasztásra, másrészt a májzsugorodásban meghaltak arányára szokás támaszkodni. Mindkétfajta adat elsősorban a nagy bortermelő országokban, Franciaországban, Portugáliába, Spanyolországban, Olaszországban mutatja elterjedtnek az alkoholizmust.

A fejlett országokban a közérdeklődés középpontjában áll a kábítószer-fogyasztás terjedése. Elsősorban az Egyesült Államok drogfogyasztásáról vannak adataink. A fogyasztás az 1960-as években kezdett nőni, először a marihuána, majd az LSD, a közelmúltban a kokain fogyasztása nőtt erősen, miközben a heroinfogyasztás láthatóan nem nőtt, az amfetaminoké pedig csökkent. A nyugat-európai országokban, elsősorban a nagyvárosokban is elterjedt a kábítószer-fogyasztás, de országonként és városonként nagyon eltérő mértékben.

Magyarországi helyzet

Az öngyilkossági kísérletek száma legalább ötszöröse a haláleseteknek. Az öngyilkosok háromnegyede férfi. A halállal végződő öngyilkosságok gyakorisága az életkorral együtt emelkedik ugyan, de meglehetősen sok ember hal meg élete derekán, sőt fiatalkorában is öngyilkosság következtében. Ugyan 1988-ban váratlanuk csökkeni kezdett az öngyilkosságok száma, azonban még mindig a legmagasabb az öngyilkossági arányszám a világon.

Az ismertté vált bűncselekmények száma az utolsó években erősen nőtt. Hozzá kell tenni, hogy az ismertté vált bűncselekmények 74 százaléka az úgynevezett vagyon elleni cselekmények kategóriájába tartozik, túlnyomó részben lopás. A vagyon elleni bűncselekmények közül különösen a gépkocsik lopása, kifosztása, rongálása nőtt nagymértékben, de ez részben a gépkocsik száma növekedésének következménye. A bűnözés hirtelen megnövekedésének okait csak találgatni lehet. Szerepe lehet a rendőrségi bűnüldözés lanyhulásának, a határok átjárhatóvá válásának, a szervezett bűnözés növekedésének, az állampolgárok tulajdonában lévő vagyon növekedésének. Az elítéltek nagy többsége férfi, közöttük is a fiatal felnőtt férfiak vannak túlsúlyban.

Az alkoholisták számáról nincs pontos statisztikai adatunk. A májzsugorodás okozta halálesetek az 1950-es évektől folyamatosan emelkedett. Az alkoholizmus a felnőttkoruk derekán lévő férfiak között a leggyakoribb. Úgy látszik azonban, hogy a nők körében is terjed, és az alkoholisták korösszetétele fokozatosan fiatalodik.

A kábítószer-fogyasztás meglehetősen új deviáns viselkedésfajta Magyarországon. Az 1960-as évek végén vette kezdetét a kábítószerek és a szerves oldószerek, közöttük a ragasztógőzök használata, belélegzése. Napjainkban egyre inkább terjednek már a kemény drogok is.

A lelki betegségek előfordulásának gyakoriságát nehéz megbecsülni. 1983-tól 1988-ig, majd 1994-ig a neurózisban és depressziós tünetekben szenvedők aránya folyamatosan nőtt. Ezzel párhuzamosan egyre nőttek ezeknek a lelki problémáknak a társadalmi különbségei, a szegények, különösen az utóbbi években a munkanélküliek között sokkal gyakoribbak ezek a problémák, mint a jobb módúak között. Mind a neurotikusok, mind a depressziós tüneteket mutatók aránya magasabb a nők, mint a férfiak között, és számuk az életkorral emelkedik.

Társadalompolitika

A deviáns viselkedés szociológiai vizsgálatának eredményei azt sugallják, hogy igen nehéz problémával állunk szemben, amely részben a magyar kultúra évszázados jellemzőivel, az elmúlt évtizedek megrázkódtatásaival, a szükségszerű társadalmi változásokkal függ össze. A súlyos társadalmi megrázkódtatások okozta anómiát sem lehet nyilvánvalóan egyik napról a másikra megszűntetni. Mindebből azonban nem következik az, hogy a deviáns viselkedés gyakoriságának csökkentése érdekében maradjunk tétlenek. A deviáns viselkedések gyakoriságának csökkentése érdekében a kulturális normák és értékek, a mindennapi élet feszültségeinek területén, végül a szocializáció által lehet valamit tenni.

A HIDEGHÁBORÚ [emelttöri]

A hidegháború szakaszai:

1. 1945-62 klasszikus hidegháború

2. 1962-69 olvadás időszaka

3. 1969-75 détand = enyhülés

4. 1975-79 felújulás

5. 1979-85 kis hidegháború

6. 1985-89 a hidegháború teljes felszámolódása

Az 1945. július 17-től augusztus 2-ig megtartott potsdami értekezleten a II. világháború győztes szövetségesei döntöttek Németország négyhatalmi felosztásáról, a nemzetközi Katonai Törvényszék felállításáról Nürnbergben, a békeszerződés előkészítésére pedig létrehozták a Külügyminiszterek Tanácsát. Kelet-Közép-Európa államai szovjet megszállás alá kerültek, a Szovjetunió ezekben az államokban a kommunista pártokat támogatta.

A hidegháború “hivatalos nyitánya” Churchill fultoni beszéde volt 1946. március 5-én, amiben a Szovjetunióval szembeni erőteljes fellépésre szólított fel. Sztálin válaszul Churchillt háborús uszítónak bélyegezte.

Az amerikai külpolitikai gondokozás ekkor gyökeres változáson megy át: kifejtik a feltartóztatás elvét (minden további bolsevista terjeszkedést meg kel gátolni), a dominó-elvet (ha egy térségben bolsevista hatalomátvételre kerül sor, akkor a többi ország is meginog).

Mivel a Szovjetunió teret nyert Kelet-Közép-Európában, illetve Franciaországban és Olaszországban is bekerültek a kormányba a kommunista politikusok, az USA 1947. március 12-én meghirdette a Truman-elvet, melynek lényege,hogy az Egyesült Államok támogatja a kommunizmussal szemben fellépő államokat. 1947. június 5-én az USA bejelentette a Marshall-tervet, melynek célja a nyugat-európai államok gazdasági stabilizálása volt. Az elkövetkező éveket állandó konfliktusok (Európa) és konfrontációk (Korea, Közel-Kelet) jellemezték. Sztálin megtiltotta a csatlós országok csatlakozását a Marshall-seglyhez.

A négy megszállási zónára osztott Németországban először az angol és az amerikai zóna egyesült (Bizónia), majd ehhez csatlakozott a francia zóna is (Trizónia).

1948-ban a német kérdés megvitatására összehívott londoni konferenciára a Szovjetuniót nem hívták meg, illetve a nyugati zónákban pénzreformot vezettek be (DM). A Szovjetunió válaszul 1948. június 23-án Nyugat-Berlint blokád alá vonta. a nyugati hatalmak a blokádot légihíddal ellensúlyozták.

1949. május 23-án Trizóniából létrejött a Német Szövetségi Köztársaság, október 7-én pedig a szovjet zónából a Német Demokratikus Köztársaság.

Nyugat-Európa a gazdasági szükségszerűség és a szovjet agressziótól való félelem hatására integrálódni kezdett. A Marshall-segély elosztására létrejött az Európai Gazdasági Együttműködési Szervezet, ami az 1957-ben megalakult Európai Közös Piac elődje volt. 1951. április 18-án pedig francia kezdeményezésre megalakult az Európai Szén- és Acélközösség (Montánunió), a Benelux-államok, Franciaország, Olaszország és az NSZK részvételével. Gazdasági jelentőségén túl, a német-francia történelmi megbékélés szempontjából volt jelentős.

A bipoláris világrend két óriása a Szovjetunió és az USA belpolitikáját meghatározta ebben az időszakban a fegyverkezési verseny és az ellenségeskedés. Sztálin háborús hisztériájában harmadik világháborúra készült, az USA-ban pedig a McCartyzmus keretében üldözték az amerikai kommunistákat.

Mivel az atombomba birtoklása hatalmas előnyt jelentett az amerikaiaknak, így a szovjetek is megfeszített ütemû kutatásokat folytattak, melynek eredményeként 1949. szeptember 25-én elkészült a szovjet atombomba is. Válaszul az amerikaiak 1952. november 1-ére elkészítették a hidrogénbombát, de 1953. augusztus 20-án a szovjetek is bejelentették az első hidrogénbombájuk kipróbálását. A két szembenálló világrend létrehozta katonai szervezetét, 1949. április 4-én megalakult a NATO, az Észak-atlanti Szerződés Szervezete, mely a nyugati hatalmakat tömörítette, s amikor az NSZK-t is felvették a NATO-ba, válaszul a szocialista országok is létrehozták katonai szervezetüket, a Varsói szerződést 1955. május 14-én.

A Truman-elvnek és a Marshall-segélynek köszönhetően az 1950-es évek elejére stabilizálódtak politikailag és gazdaságilag a nyugat-európai demokráciák, a Szovjetunió és az USA azonban időközben a világ több más pontján, közvetetten összemérte az erejét.

A második világháború végén Vietnamban a japán csapatokat délen a brit, északon a kínai katonaság fegyverezte le. 1945. szeptemberében a Ho Si Minh vezette vietnami kommunisták kikiáltották a Vietnami Demokratikus Köztársaságot, a visszatérő francia gyarmatosítók és a kommunizmust ellenző vietnamiak azonban az északi területekre szorították vissza Ho Si Minh híveit.

1950-ben a Szovjetunió és Kína felvette a kapcsolatot Ho Si Minh-nel, s kitört az első vietnami háború, mely 1954-ben a franciák vereségével zárult. A 17. szélességi foktól északra kommunista vietnami rendszer alakult ki, délre az USA segítségével demokratikus állam jött létre.

Korea 1910-től japán gyarmat volt, s a második világháború végén a 38. szélességi foktól északra a Szovjetunió, délre az USA kapituláltatta a japán csapatokat. Északon kommunista rendszer jött létre, s 1950. június 25-én Észak-Korea megtámadta Dél-Koreát. A háborúban ENSZ-csapatok, zömében amerikaiak is részt vettek a déliek oldalán, míg az északiak támogatására pedig kínai “önkéntesek” érkeztek. A háború 1953. július 27-én a panmindzsoni fegyverszünettel zárult, mely rögzítette Korea kettéosztottságát.

Kínában már a második világháború idején két párt harcolt egymással. A Kuomintang-a Kínai Nemzeti Párt - vezetője Csang Kaj-sek és a Kínai Kommunista Párt - vezetője Mao Ce-tung közötti küzdelem eredményeként 1945. október 11-én kitört a kínai polgárháború. A győzelem a kommunistáké lett, s 1949. október 1-én kikiáltották a Kínai Népköztársaságot. A Kuomintang tagjai Tajvan szigetén létrehozták a Kínai Köztársaságot - amerikai segítséggel.

A nagyhatalmak közötti status quo fenntartása érdekében a nyugati hatalmak kénytelen voltak eltűrni, hogy a Szovjetunió leverte a szovjetellenes felkeléseket Kelet-Közép-Európában. Ezek közül a legjelentősebbek az 1953. június 17-én lezajlott keletnémet felkelés, az 1956. június 28-i lengyel felkelés Poznanban és az 1956-os magyar forradalom.

Ugyanakkor a világpolitikában enyhülést jelentett az osztrák államszerződés aláírása 1955. május 15-én, melynek értelmében a szovjet csapatok kivonultak Ausztria keleti területeiről, cserébe viszont Ausztria vállalta a semlegességet. 1955. július 18-23-a genfi négyhatalmi csúcstalálkozó, melyen a nagyhatalmak az enyhülés mellett foglaltak állást.

1956-ban azonban két súlyos válság rengette meg a világpolitikát. 1956. július 26-án Nasszer egyiptomi elnök államosította a Szuezi-csatornát, s mivel ez sértette a főleg francia és angol részvényesek érdekeit október 29-én Izrael, majd október 31-én Franciaország és Nagy-Britannia megtámadta Egyiptomot. Az erőteljes szovjet fellépésre azonban – mivel az USA nem támogatta őket – hatalmas presztízsveszteséggel kénytelenek voltak kivonni csapataikat a térségből. Ez az incidens bebizonyította, hogy a nyugat-európai hatalmak már nem képesek az USA nélkül önálló katonai lépésekre.

Az 1956. október 23-án Budapesten kirobbant forradalmat Hruscsov látva, hogy az európai status quo-n nem kíván az Egyesült Államok változtatni, vérbe fojtotta.

A hidegháborús enyhülés és a „kis hidegháború”

1953 márciusában meghalt Sztálin, helyére Hruscsov került. A hozzá fűzött remények csak félig-meddig valósultak meg: bár kétségtelen enyhülés állt be, amennyiben 1955-ben az osztrák államszerződéssel Ausztria függetlenné válhatott, Adenauer, a nyugatnémet kancellár Moszkvába látogatott, és Genfben a négy nagyhatalom csúcstalálkozót tartott, majd egy évre rá Hruscsov a XX. pártkongresszuson megbírálta a sztálinizmust. Ugyanakkor mindez nem gátolta meg abban, hogy 1953-ban leverje a keletnémet felkelést. 1955-ben létrehozta a Varsói Szerződést, és míg a közvélemény a szuezi-válsággal volt elfoglalva, leverte 1956-ban a magyar forradalmat. 1958-tól Nyugat-Berlin státuszának „rendezését” követelte, de elszántságát az évekig tartó tárgyalások kérdésessé tették (a berlini fal 1961-es építése zárta csak le a kérdést). Hruscsov kirobbantotta a III. világháborúval fenyegető kubai rakétaválságot is, de az amerikai fellépésre kénytelen volt meghátrálni (1962. október-november).

A két tábor szembenállására válaszul 1961-ben kibontakozott az el nem kötelezettek mozgalma (Jugoszlávia, India, Egyiptom vezetésével). 1963-ban „forró drótot” hoztak létre Moszkva és Washington között, amely az enyhülés egyértelmű jele volt.

1964-1975 között tartott a vietnami háború, amely Amerikát helyzetének újraértékelésére késztette, a Szovjetuniót azonban erejének túlértékelésére és az afrikai csatlós államok kiépítésére ösztönözte (pl.: Angola, Etiópia, Mozambik).

Közben Európában gazdasági és politikai (ellentét Kínával) megfontolásokból mérséklődött a szembenállás. 1969-től SALT[1] tárgyalások kezdődtek a fegyverek csökkentéséről, az első SALT megállapodást 1972-ben írták alá.

1975-ben a két tábor tagjai kölcsönösen elfogadták a világrendre, illetve az egyéni szabadságjogokra vonatkozó helsinki záróokmányt.

1979-ben elkezdődött a szovjetek afganisztáni kalandja. A terjeszkedésre válaszul az USA és szövetségesei felrúgták a SALT-II egyezményt, 1983-ban Reagan elnök bejelentette csillagháborús tervét, amely az USA számára atompajzsot jelentett volna. A szovjetek ekkor végleg belátták, hogy nem bírják a katonai versenyfutást, rendszerük hamarosan összeomlott. 1991-ben megszűnt a Varsói Szerződés és a KGST.

Évszámok:


1945. júl. 17. – aug. 2.: potsdami csúcstalálkozó

1946. márc. 5.: Churchill fultoni beszéde

1947. márc. 12.: a Truman-elv meghirdetése

1947. június 5.: a Marshall-terv bejelentése

1948. görög polgárháború, kommunista hatalomátvételi kísérlet

1948. június 23.: a nyugat-berlini blokád kezdete

1949. május 23.: létrejön az NSZK

1949. október 7.: létrejön az NDK

1951. ápr. 18.: Európai Szén- és Acélközösség

1957. márc. 25.: Európai Közös Piac, az EGK

1949. szeptember 25.: szovjet atombomba

1952. nov. 1.: az első amerikai hidrogénbomba felrobbantása

1953. aug. 20.: elkészül a szovjet hidrogénbomba

1949. április 4. megalakul a NATO

1955. május 14.: megalakul a Varsói Szerződés

1945. szeptember: Ho Si Minh és hívei létrehozzák a Vietnami Demokratikus Köztársaságot

1954. május 7.: a franciák veresége Dien Bien Phu erődjénél, az első vietnami háború vége

1910.: Korea japán gyarmat lett

1950. jún. 25: Észak-Korea lerohanja Dél-Koreát

1953. július 27.: a panmindzsoni fegyverszünet

1945. október 11.: a kínai polgárháború kezdete

1949. okt. 1.: Mao Ce-tung győzelmével zárul a kínai polgárháború

1953. június 17.: a keletnémet felkelés kezdete

1956. június 28.: lengyel felkelés Poznanban

1955. május 15.: az osztrák államszerződés

1955. júl. 18-23.: a genfi négyhatalmi csúcstalálkozó

1956. július 26.: Nasszer egyiptomi elnök államosítja a Szuezi-csatornát

1956. október 29.: Izrael megtámadja Egyiptomot

1956. október 31.: a francia és a brit légierő megtámadja Egyiptomot

1956. október 23.: kitör a magyar forradalom


Nevek, fogalmak

Csang Kaj-sek: kínai polgári forradalmár, 1926-1949. a kínai állam vezetője; Mao Ce-tung győzelme után Tajvan szigetére menekült

Gamal Abdel Nasszer: egyiptomi politikus, 1954-től miniszterelnök, 1956-tól egyiptomi államfő; 1956. július 26-án államosíttatta a Szuezi-csatornát.

George Marsall: amerikai külügyminiszter (1947-1949) a Nyugat-Európának nyújtandó pénzügyi segély tervezetének kidolgozója

Harry S. Truman: amerikai elnök (1945-1952)

Ho Si Minh: vietnami államférfi, 1946-1969. vietnami kommunista államelnök

Joseph R. Mc’Carthy: amerikai szenátor, az amerikai kommunistaellenes tevékenység vezetője

Joszif Visszarionovics Dzsugasvili Sztálin: szovjet-bolsevik párt- és állami vezető, KB főtitkár

Kuomintang: a Csang Kaj-sek vezette Kínai Nemzeti Párt; Szun Jat-szen hozta létre

Külügyminiszterek Tanácsa: speciálisan a II. világháború utáni békeszerződés előkészítésére létrehozott nemzetközi tanács

Mao Ce-tung: kínai kommunista államférfi, 1949-1959. a kínai Népköztársaság államfője, az 1966-os “nagy proletár kulturális forradalom” kezdeményezője

Winston Churchill: angol miniszterelnök 1940-1945. és 1951-1955

 
Copyright © 2007- Érettségi vizsga tételek gyűjteménye. Designed by OddThemes | Distributed By Gooyaabi Templates