Friss tételek

Demográfiai változások Magyarországon 1945-től


A második világháborús veszteségek

A magyarországi zsidóság második világháborús vesztesége a becslések szerint 550-560 ezer fő az akkori, 250-300 ezer a trianoni országterületen. A nem zsidó polgári lakosság vesztesége 60-100 ezer ember, míg 340-360 ezer magyar katona halt meg. A háború évei után a határon túli területeken Csehszlovákia, Románia és Jugoszlávia esetében a magyarok erőszakos asszimilálása, diszkriminatív megkülönböztetésének szervezett programja kezdődött.

A csehszlovákiai kisebbségek sorsa a II. világháború után igen mostohára fordult: az újjáalakult csehszlovák állam legelső megnyilvánulásai, így Edvard Beneš elnök dekrétumai, röviden a Beneš-dekrétumok között szerepelt a nem szláv nyelvű etnikumok, azaz a németek és a magyarok kollektív bűnösségének elve, illetve a szláv nemzetállam megteremtésének szándéka. Az 1945. április 5-én kiadott kassai kormányprogram megvalósulását a következő időszakban kiadott elnöki rendeletek és a Szlovák Nemzeti Tanács által kibocsátott törvények biztosították (ez utóbbiak nem egyszer megelőzték a prágai intézkedést). Beneš rendelkezései elsősorban a németeket sújtották, azonban a magyarokról sem feledkezett meg. 1945. május 14. és október 27. között 143 dekrétum született, melyek közül 13 közvetlenül, kb. 20 közvetve érintette a két kollektívan bűnösnek tekintett etnikumot. Ezek közül valószínűleg Beneš 1945. augusztus 2-án kiadott 33. elnöki dekrétuma járt a szlovákiai magyarság számára a legsúlyosabb következményekkel. A rendelet – híven a kassai programban megfogalmazottakhoz – automatikusan megfosztotta őket állampolgárságuktól, ami a nyugdíj és más állami járulékok megvonását, az állami alkalmazásból való elbocsátást is maga után vonta. A magyar nemzetiségű magánalkalmazottak elbocsátását egy júniusban kiadott rendelet írta elő. Betiltották a magyar nyelv használatát a közéletben, kizárták a magyar hallgatókat az egyetemekről, feloszlatták a magyar kulturális egyesületeket, befagyasztották a magyarok bankbetétjeit. Lehetővé tették és szabályozták a németek és magyarok földjeinek elkobzását, melyekre cseheket és szlovákokat telepítettek. A kassai kormányprogram meghirdetését (1945. április 5.) követően az év végéig a népbíróságok mintegy 75 000 szlovákiai magyart – elsősorban értelmiségieket – ítéltek el háborús bűnösként és utasítottak ki az országból. Később 1948. október 25-én biztosították a magyaroknak az állampolgárság visszajuttatását hűségeskü fejében. 1949-ben megszületett a megegyezés a csehszlovák és a magyar kormány között, miszerint Prága elengedte a 30 millió dolláros jóvátétel még ki nem fizetett maradékát a már államosított szlovákiai magyar vagyon fejében. A reszlovakizációs nyilatkozatokat csak 1954-ben érvénytelenítették.

A Benes dekrétumokat kiegészítette az 1946. február 27-én megkötött magyar-csehszlovák lakosságcsere-egyezmény, melynek során 70 ezer Magyarországon élő csehszlovák lakos kötelező hazatelepülését irányozta elő a háborúban győztes Csehszlovákia, és írta elő, hogy „ennek fejében” 70 ezer csehszlovákiai magyarnak kell az őshazába települnie.

Népességviszonyok 1945 után

1945 után Magyarországon lezajlott a kommunista hatalomátvétel, és megindult a szovjetizálás. Az új kommunista vezetés, már 1947-től üldözni kezdte a társadalom bizonyos elemeit, így a Horthy-korszakban tábornoki rangot elért katonatiszteket, egyházi vezetőket, arisztokrata származásúakat, és a téeszekbe való belépés helyett az önálló gazdálkodást választó parasztokat, akiket kulákoknak bélyegeztek.

A népesség száma a diktatórikus berendezkedés ellenére növekedett, és az 50-es éveket felváltó lényegesen enyhébb „gulyáskommunizmus” idejére, - 1960-ra - elérte a 9,9 milliót. Ez mindenekelőtt a fertőző betegségek és a csecsemőhalandóság visszaszorításának köszönhető, ami pozitívan befolyásolta a születéskor várható élettartamot.

Magyarország népessége 1920-1990

A korszak egyik népjóléti miniszteréről, Ratkó Annáról nevezték el az ötvenes évek elején született korosztályt „Ratkó-gyerekeknek”: a hivatalos családpolitika drasztikus eszközökkel ösztönözte a gyermekvállalási kedvet: évekre betiltották az abortuszt. A rendszer közvetett következményeként 1960 és 1980 között a várható élettartam átmenetileg csökkent, különösen a középkorú férfiak halálozási arányai romlottak. Ekkor már a gyermekszám is folyamatosan csökkent, az állam gyermekvállalást ösztönző szociálpolitikai intézkedései csak kis mértékben lassították a születések csökkenését.

Demográfia a rendszerváltozás után

A rendszerváltás óta a születéskor várható élettartam ismét növekszik, a gyermekvállalások száma viszont továbbra is folyamatosan csökken. Történelmileg rövid idő alatt kevés gyermekes, hosszabb átlagos élettartamú, idős népesség alakult ki. Száz éve minden tizenötödik polgár számított az idősek közé, ma minden negyedik. Az újszülöttek várható élettartama 70 év, de az átlagos gyermekszám jóval kettő alatt van. A XX. század végére eljutottunk odáig, hogy kevesebben születtek, mint ahányan meghaltak. Ennek következtében Magyarország csatlakozhatott a fogyó népességű országok közé.

Népesedéspolitika Magyarországon 1945 után

1953 márciusában egy voluntarista jellegű kormányhatározattal, elsősorban az abortuszok engedélyezésének drákói korlátozásával és az ezzel kapcsolatos büntetőjogi gyakorlat drasztikus, esetenként törvénytelen mértékű megszigorításával kívánták megoldani a népességcsökkenés veszélyét. Szerencsére ennek hatása viszonylag rövid ideig tartott. 1956. júniusában a terhes nők kérése alapján a művi terhességmegszakítás legálissá vált.

1963-ban Magyarországon volt a legalacsonyabb nyers születési arányszám a világon. Ezért a politika szelídebb, családi motivációt befolyásoló intézkedései kerültek bevezetésre. Ilyenek voltak a különböző lakáskedvezmények, a családi pótlék ismételt megemelése és kiterjesztése, különösen az 1968-ban bevezetett gyermekgondozási segély. Ennek kétségkívül hatása volt részben a termékenység visszaesésének leállításában, részben bizonyos mértékű emelésében. Különösen jelentős volt társadalompolitikai szempontból a gyed kialakítása, ami nem fix összegben, hanem az érintett nő fizetésének százalékában határozta meg a juttatás nagyságát.

Mindazonáltal a termékenység alakulásában lényeges javulás nem következett be és Magyarország nemzetközi, európai viszonylatban is a legalacsonyabb termékenységű országok közé tartozott ebben az időszakban is, ezért 1973-ban egy népesedéspolitikai programot alakítottak ki és kezdtek meg.

Az 1973. évi programnak pénzügyi vonatkozásai is voltak, így a terhességi, gyermekágyi segély és a családi pótlék lényeges növelése. Speciális kedvezményeket biztosított ezenkívül a lakásellátásban. A három- és többgyermekes családoknak viszonylag rövid időn belül alacsony bérű tanácsi lakást, az új házasoknak pedig kamatmentes vagy alacsony kamatlábú kölcsönöket biztosított. Ezenkívül szociálpolitikai lakástámogatást adott a megígért gyermekekre is.

Népesedéspolitika 1980 után

A népességfogyás várható bekövetkezését már az idevonatkozó számítások, népesedési prognózisok is jelezték. Ez azonban korábban következett be, mint azt az 1970-es évben készített előre számítások jelezték, annak következtében, hogy a halandóságban, elsősorban a középkorú férfiak halandóságában romlás következett be. Ez váratlan volt, miután 1945-től az 1960-as évek közepéig lényegesen javultak a halandósági viszonyok és ebben az időszakban kedvezőbbek voltak még az ausztriaikénál is.

A 1980-as évek népesedési intézkedései a kedvezőtlen trendeket nem tudták {II-249.} megváltoztatni, még a halandóság romlását sem. A felgyorsuló népességcsökkenés, és az ezzel szükségképpen együtt járó rohamos elöregedés már korántsem csak érzelmi szempontból, hanem a szigorú gazdasági racionalitás alapján is rendkívül kedvezőtlen, sőt válságos demográfiai helyzet kialakulásához vezetett. Folytatódott egyébként az abortuszok engedélyezésének liberális gyakorlata is, miután a parlament 1992-ben – figyelembe véve az idevonatkozó közvélemény-kutatások eredményeit is – 80%-os többséggel ilyen értelmű törvényt hozott. Ehhez hozzájárult a lakásépítés nagyarányú visszaesése, a fiatalok közötti rendkívül nagymérvű munkanélküliség és a piacgazdálkodás keretében az ártámogatások rendszerének megszüntetése, ami elsősorban a gyermekes családokat érintette a legérzékenyebben.

Bár a kormányzat eleinte folytatni kívánta a családtámogatások pénzügyi rendszereit (családi pótlék, gyes, gyed stb.), sőt ezt egyesesetekben bővítette is, az infláció következtében ezek reálértéke csökkent. A lakásépítéssel kapcsolatos egyes kedvezmények fenntartása és az alacsony kamatlábú lakásépítési hitelek biztosítása sem tudta megakadályozni a lakásépítés nagymérvű visszaesését éppen a családalapító fiatalok rétegeinél.

A legújabb, 1995. márciusi pénzügyi intézkedések pedig a család, illetve a gyermektámogatást részben szegénypolitikává alakították át, kizárva a juttatásokból egy vitatott részarányú, de demográfiai és társadalompolitikai szempontból mindenesetre érezhető nagyságrendű réteget.

 

AZ ELSŐ HULLÁM

Az 1880-as években kezdődött meg az Egyesült Államokba való migráció, amely 1913-ban érte el a csúcspontját, a köztes időben eltelt 33 esztendő alatt 1,2-1,3 millió magyar állampolgár (kétharmaduk a történelmi Magyarország más nemzetiségeihez tartozott) telepedett le a tengerentúlon. Ezenfelül 500-600 ezerre teszik azok számát, akik csak szerencsét próbáltak, majd hazatértek.

A NAGY VILÁGVÁLSÁG

A húszas évektől a magyarok inkább Kanada felé fordultak, a második világháborúig közel negyvenezren telepedtek le az észak-amerikai országban. (Az utóbbi években több ezer roma próbált ott szerencsét, kihasználva a jóléti állam segélyrendszerét.)1956 - Kétszázezer, döntően fővárosi lakos, kétharmadrészt fiatal férfi hagyta el az országot. Többségük képzett munkás volt, az egyetemi-főiskolai hallgatók több mint tíz százaléka távozott.

DISSZIDENS ÉVTIZEDEK

Évente 2-4 ezer ember szökött át Nyugat-Európába, ez a szám a hatvanas és nyolcvanas évek között állandósult.

 

SZABAD VILÁG

A kivándorlás a rendszerváltást okozó gazdasági válsággal gyorsult fel. Az újabb csúcs az uniós csatlakozás után jelentkezett, évről évre emelkedik a tartósan külföldön munkát vállalók száma. 2001 és 2007 között 187 ezer magyar bevándorló próbált szerencsét Európában, és becslések szerint 2010-re a távozók összesített száma megközelítheti akár a 300 ezer főt is.

Share this:

Megjegyzés küldése

 
Copyright © 2007- Érettségi vizsga tételek gyűjteménye. Designed by OddThemes | Distributed By Gooyaabi Templates