Friss tételek

Vörösmarty Mihály(1800-1855) [irodalom]

Vörösmarty Mihály(1800-1855)

Életútja

Ifjúkor – rossz körülmények

- született Puszta-Nyéken (mai Kápolnásnyék), elszegényedett nemesi családban

- vallásos neveltetés, egyházi iskolák, pesti piarista gimnáziumban poetica classis

Apja halála után munka, kapcsolat Perczelékkel

- a Perczel-fiúk nevelője, tanítványa Perczel Mór, a szabadságharc tábornoka

- Pesten filozófiai tanfolyam, majd jogi egyetem

- reménytelen szerelem Perczel Etelka iránt; sok lírai vers, érzelmi fejlődés

- 1816-1825 – sok lírai vers

Hazafias szellem

- nevelői munkáját felfüggesztve Görbőn joggyakorlatot folytat (1822)

- kapcsolatba kerül a nemesi vármegyék Habsburg-ellenes mozgalmaival

A sikeres költő

- reménytelen szerelem, függetlenedési remények – Zalán futása (1825) „nemzeti eposz”

- hivatásos költővé válik, abbahagyja a nevelést

- Kisfaludy után a magyar irodalom vezető egyénisége

- lapokat szerkeszt (Tudományos Gyűjtemény, Koszorú)

- az Akadémia tagja, nyelvművelő tevékenység (helyesírási szabályok)

- politikai színezetű versek (pl. Szózat, 1832-36-os országgyűlés feloszlatására)

Idősödő és túlzottan szemérmes

- némi halogatás után – Bajza közbenjárására – feleségül veszi Csajághy Laurát

- 40-es évek vége felé kevesebbet ír, kevésbé is népszerű

- elfogadja 48 vívmányait, Batthyány-kormányt támogatja

Csalódás a világosi fegyverletétel miatt

- Bajzával együtt bujkál, majd feljelenti magát, de kegyelmet kap

- utolsó éveiben alig ír, főleg személyes versek (A vén cigány)

- betegségben (?) hal meg; temetése a Bach-rendszer elleni tüntetésbe torkollik

Költészetének általános jellemzői

- a legnagyobb magyar romantikus költő

- nemzeti honfoglalási eposz megteremtése

- vallomásos jelleg, belső, lelki folyamatok ábrázolása

- dicső múlt és sivár jelen szembeállítása

- az emberiség történetének filozófiai megközelítése

- Kölcsey a hazafiság megtestesítője volt, Vörösmarty az emberiségért is aggódott

- versei két csoportba sorolhatóak: személyes és közösségi jellegű versek

- a közösségi versek szorosan kapcsolódnak Vörösmarty politikai szerepvállalásához

- a szabadságharcig kételkedő, de azért bátor, optimista hangvételű versek

- a forradalom bukása után kiábrándult, reményvesztett, komor hangulat

- több történeti és szenvedélyeket rajzoló drámát ír, de ezek nem érik el a Bánk bán magaslatait

Közösségi versek

Szózat (1836)

- cím műfajmegjelölő, jelentése: intelem

- keretes vers, morálfilozófiai tartalom

- E/2-ben szólítja meg az egész nemzetet - belsőséges viszony

- alaptétel a felütésben megjelenik, ezt fejti ki, támasztja alá később

- a haza fogalmának magyarázata: „bölcső”, „sír”, „ápol”, „eltakar”

- haza és a nagyvilág ellentétben állnak egymással

- Vörösmarty magyarságélménye jut kifejezésre

- kulcsszó: haza; rendületlen, megalkuvás nélküli hazaszeretetre szólít fel

- „Itt élned, halnod kell.” - Ady mégis-moráljának előképe

- szerkezet

- első két versszak expozíció, a vers alaptételének megjelölése

- 3-5. igazságtalan sorssal való hősies szembeszállás

- 6. átvezetés a jelenbe, a magyar nemzet sikeresen túlélte a megpróbáltatásokat

- 7-10. a jövő idősíkja kap domináns szerepet, a költő érzelmi alapon indokolja a magyarság további fennmaradását

- 11-12. nemzethalál víziója (Himnuszhoz hasonló)

- kozmikus látomás: az emberek milliói állnak az elbukott nemzet sírjánál

- 13 lezárás, az első versszak invertált megismétlése, ezáltal nyomatékosítás

- utolsó versszak a második teljes ismétlése, de itt már más hangsúlyt kap

- alapvetően optimista végkicsengés – bátor őszinteség, amely a bukás lehetőségével is szembenéz

- forma: skót ballada – félrímekkel ellátott nyolc- és hat szótagos jambusi sorok

- izgatott, zaklatott verszene

- jellemzőek az enjambement-ok

A Gutenberg-albumba (1839)

- alkalmi vers, a könyvnyomtatás feltalálásának 400. évfordulójára készült

- műfaj: epigramma

- egyetlen hatalmas, feltételes tagmondatokból álló körmondat

- késleltetés, halmozás általi feszültségkeltés, a végén epigrammai csattanó

- sivár jelen és egy elképzelt szép, új világ összehasonlítása

- alapvető érték az igazság

- kettős értelem: igazmondás és társadalmi igazságosság

Gondolatok a könyvtárban (1844)

- műfaj: tanító jellegű filozofikus óda

- kérdés-felelet formában fogalmazódnak meg a költő kételyei

- a könyvekben leírt valóság nem azonos az élet valóságával

- könyvek szükségességét firtatja – „Ment-e a könyvek által a világ elébb?”

- mi legyen a könyvek sorsa, ha nem teszik jobbá a világot?

- a könyvekben sok munka, érték van, de nem elegendő a világ jobbá tételéhez

- keserű gúny és szkepticizmus

- értékhiányok, fonákságok felsorolása

- Vanitatum vanitas nihilizmusa, „minden hiábavaló” szemlélet

- a versben könyvek emelkedett eszmevilága és a való világ áll szemben

- az élet értelmének, az ember földi céljának meghatározása

- Vörösmarty a vers végére felülemelkedik pesszimizmusán

- megjelenik a „mégis-morál”

- „Mi dolgunk a világon? Küzdeni erőnk szerint a legnemesbekért!”

- „Mi dolgunk a világon?” kétszer is szerepel – az emberiség egyik alapkérdése

Emberek (1846)

- 1846-os galíciai felkelés riadalma teljes pesszimizmusba sodorja Vörösmartyt

- lefelé haladó kompozíció

- látszólag a világ története - valójában csak a jelen állapotának megvilágítása

- versszakok római számokkal számozva - a gyötrelem kínlódásai

- refrén („Nincsen remény!”) az utolsó versszakban duplán jelenik meg

- lírai alany a "világ" nevében beszél

- T/2, szónoki nézőpont - általános mondanivaló

- ember végzetszerűen gonosz

- gonoszságot a hatalom hozza ki az emberből

- testvériség (Gondolatok a könyvtárban) helyett „testvérgyűlölési átok”

- végkicsengés is pesszimista

- megjelenik a Vanitatum vanitas „minden hiábavaló” gondolata

- az ember megválthatatlan, „sárkányfog-vetemény”

Előszó (1851)

- az 1845-ben írt „Három rege” című költeményéhez szánja előszóként

- az első sor kivételével minden sor áttételes, szimbolikus jelentést kap

- a Világos utáni meghasonlás, teljes illúzióvesztés jelenik meg a versben

- időkeret: egyetlen kozmikus méretű esztendő

- valóságos történelmi képek és természeti jelenségek keveredése

- három szerkezeti egység

- I. közelmúlt, a reformkor ünnepi tavasza, hittel és reménnyel teli időszak

- forradalom kitörése, szabadságharc

- expresszív képek: „emberfejekkel lapdázott”

- II. jelen, véres megtorlás: „Most tél van és csend és hó és halál.”

- csend az önkényuralmi terror némaságát, a remények halálát jelképezi

- III. a jövő sejlik fel, de szétválik a társadalom és a természet párhuzama

- a telet csak a természetben követheti tavasz

- az emberi pusztulás után nincs új élet

- csak hazug, képmutató áltavasz jöhet

Személyes versek

A merengőhöz (1843)

- műfaj: tanító óda; eljegyzési ajándék Laurának

- filozófiai mű, nem vallomás

- idősödő költő kételyei fogalmazódnak meg

- nem biztos benne, hogy boldoggá tudja tenni a lányt

- álmok, merengés elleni állásfoglalás - saját költészetének megtagadása

- „Álmodozás az élet megrontója”

A vén cigány (1854)

- műfaj: rapszódia - erős érzelmi hullámzás

- Vörösmarty utolsó jelentős verse, „hattyúdala”

- önmegszólító vers, a költő azonosítja magát a vén cigánnyal

- a halál előtti utolsó pillanatokat fogja meg a költő egyéni és társadalmi szinten

- a végsőkig kell küzdeni, még ha nincs is esély

- az emberiség bűnei miatt a világ már eljutott a végső pusztuláshoz

- mégis-morál: „Lesz még egyszer ünnep a világon”

- hitet és reményt nem indokolja Vörösmarty

- utolsó versszakban új refrén: az új világban érdemes lesz felvenni a vonót

- forma: bordalszerű, első strófa és a refrén adja az alaphangulatot

Csongor és Tünde (1830)

Általános jellemzők

- műfaj: filozófiai mesedráma, drámai költemény; bemutató 1881-ben

- alapja: Gyergyai Albert „História egy Árgyilus nevű királyfiról és tündérszűz leányról” (XVII. sz.)

- irodalmi hatások

- műfaji előkép Goethe Faustja

- Byron, Shelley költészete

- az Ezeregyéjszaka mesevilága

- Shakespeare: Szentivánéji álom (konkrét részletek átvétele)

- Cervantes: Don Quijote

- Gilgames-eposz - halhatatlanságról való lemondás, földi boldogság

- népmesei források, A varázsfuvola

- cselekményének ideje: „a pogány kunok ideje” - régi magyar kor

- 1831-ben jelenik meg nyomtatásban Székesfehérváron (pesti cenzor betiltotta)

Értelmezés

- az élet értelmét, célját, az ember boldogságának földi forrását kutató filozofikus mű

- megjelennek a determinisztikus tanok - minden mulandó (az Éj monológja)

- harmónia keresése a vágyak és a lehetőségek között

- drámai konfliktus az eszmények és a valóság között

- Csongor „minden országot bejárt”, de a boldogságot nem sikerült még megtalálnia

- Tündével való találkozása után a boldogságot már ismeri (szerelem)

- Mirigy ármánykodása nyomán Tündét elveszti, nem tudja, hol keresse

- két világszint kapcsolódik össze a drámában: égi és földi

- kapcsolat a szintek között: a csodafa

- kétféle szerelem: Csongor-Tünde, Balga-Ilma

- három vándor a boldogság három lehetséges változatát jelképezi - Vörösmarty mindhármat elutasítja

- kalmár - pénz, kincs, gazdagság

- fejedelem - hatalom

- tudós - tudomány, ismeretek, könyvek

- Vörösmarty szerint az ember kettős lényegű: egyaránt képes a jóra és a rosszra

- a rossz megtestesítője Mirigy

- jó és rossz között Balga és az ördögfiak állnak

- az Éj monológja

- különleges szerep a drámán belül

- Az Emberek pesszimizmusa, az Előszó világképe

Szereplők

- az egyes szereplők különböző, rájuk jellemző nyelvezetben szólalnak meg

- Vörösmarty az ember kettősségét igyekszik ábrázolni

- a szereplők többféleképpen is párba állíthatóak

- T-I, Cs-B: égi és földi szereplők egymás kritikái és kiegészítői

- Mirigy

- sokrétű figura, a boldogságot keresők fő ellenlábasa

- ördögfiókák megeszik a lányát, ettől válik igazán gonosz boszorkánnyá

- negatív hősként a vígjáték törvényei szerint el kell buknia

- Csongor

- útkereső hős, Vörösmartyt érdeklő kérdéseket tesz fel (rezonőri szerep)

- Balga

- jellegzetes népi figura, népmesékre jellemző túlzásokkal

- Ilma

- népmesehős, kedvesen bárdolatlan nyelvezet, eredeti neve Böske

- Tünde

- az eszményi boldogság megtestesítője Csongornak; feláldozza a halhatatlanságot

Kompozíció

- népi, mesei motívumokra épülő szerkesztés

- két szerelmes elszakad egymástól, majd küzdelmek árán egymásra találnak

- kétszintű világ (föld és Tündérhon), égig érő fa motívuma

- Balga, Ilma népi hősök

- hármas szám jelentősége: ördögök, vándorok, utak

- jó és rossz elkülönülése - küzdelem jó és rossz között

- népdalszerű lezárás

- időszerkezet: 24 óra, mely az egész emberi életet szimbolizálja

- helyzetkomikum sok helyen előfordul

- káprázat, csalárdság, a két világ szembenállása ad erre lehetőséget


szimmetrikus szerkezet, időtartam: egyetlen nap

- másfajta elrendezés:

Share this:

Megjegyzés küldése

 
Copyright © 2007- Érettségi vizsga tételek gyűjteménye. Designed by OddThemes | Distributed By Gooyaabi Templates