Maga Philae szigete már a régi gát 1898-as megépítésével időszakosan, az áradás idejére (júliustól novemberig) víz alá került. Az új gát építése idején az UNESCO elrendelte egy védőgát építését, ami megvédte volna a templomot. A gáttal körülvett szigetről elkezdték a vizet kiszivattyúzni, ez azonban folyamatosan hatalmas költségekkel járt, ezért végül is a templom 700 m-re, az Agilkia szigetre történő áttelepítése mellett döntöttek.
A Kései kor alig hagyott ránk
emlékeket, aminek az ország elszegényedése, az idegen uralom lehetett legfőbb
oka. Philae szigetének két kisebb temploma méltó említésre, az egyik
I.NEKTANEBO templomaként, a másik TIBERIUS kioszkjaként vált ismerté. Előbbit
déli, a másikat keleti templomnak is nevezik.
Az Ízisz templom és a sziget más
építményei a XXVI.DIN. idejéből, illetve a Görög-római időkből származnak,
amikor Ízisz kultusza átterjedt a görög és római birodalom területére.
A kioszk hosszoldalán 5-5, a
keskenyebbik oldalon 4-4 Hathor fejezetes oszloppal határolt nyílt csarnok. A
pavilonhoz hasonlóan az oszlopok közötti parapetek gazdagon díszítettek.
A szentélykerület alaprajza követte
a sziget nyugati oldalának vonalát ívesen helyezkedett el. Így az oszlopsorral
kísért dromosz ferdén csatlakozott az első pülonhoz, amelyet trapéz formájú
előudvar követett. Első pülonja 45 m széles, 18 m magas, két tornyának
homlokzatán a hadifoglyok feláldozásának hagyományos szertartása látható,
amelyet XII.PTOLEMAIOSZ NEOSZ DIONÜZOSZ végez el Hórusz és Hathor tiszteletére.
A pülon kapuján a XXX.DIN.-beli I.NEKTANEBO (i.e.380-362) kartusa látható, az
udvart oldalról lezáró portikuszból több kisebb helyiség nyílik. A mammiszi
kivételesen a két pülon között található, merőlegesen a főtengelyre, ennek
következtében az ízisz születési ház oldalhomlokzatának oszlopsora az udvar
tornácaként érvényesül.
Maga a templom egy előcsarnokból és
három szentélyből áll. A falon látható képek Hórusz születését és neveltetését
mutatják be. Az előcsarnok külső keleti falán két felirat található, hieroglif
és demotikus írással, egyiptomi és görög nyelven.Ha Az egyik felirat megegyezik
a Rosetti kő szövegével, a feliratra NEOSZ DIONÜZOSZ korában azonban
domborművet véstek. Az előcsarnok oszlopfőin még az eredeti színezés látható, a
mennyezeten Felső- és Alsó-Egyiptomot jelképező keselyűk, napbárkák,
csillagászati ábrák láthatók, a falak és oszlopok vallási jellegű ábrákkal
díszítettek, valamennyi VIII.PTOLEMAIOSZ II.EURGETÉSZ (i.e.170-116) korából. A
Hathor fejezetes pillérek igen jelentős méretűek, a köztük lévő parapetek
domborművekkel gazdagon díszítettek.
Az i.sz.VI. századtól az
előcsarnokot keresztény templomként használták. A sötét szentélyben még
megtalálható a gránit naosz, a szentélyt liturgikus ábrákkal díszített
helyiségek sora veszi körül.
Balra lépcső vezet Ozirisz halotti
kápolnájának teraszára. Mindkét helyiségben a képek nagy része Ozirisz halálát,
bebalzsamozását, temetési szertartását, az újjászületést előkészítő mágiákat és
Ozirisz feltámadását ábrázolják. A templom külső oldalainak domborművei a
rómaiak, TIBERIUS és AUGUSTUS (i.e.30-i.sz.37) idejéből valók.
A szigeten folyó szertartásokat
JUSTINIANUS császár tiltotta be, a kopt szerzetesek templomot és kis városkát
építettek az antik épületek fölé.
Megjegyzés küldése