A kommunikáció fajtái:
a) verbális
b) Nonverbális
Az írásbeli kommunikáció. sajátos kommunikáció. folyamat, amelyben a verbális kommunikáció elemei módosult formában jelentkeznek. A Jacobson-féle séma alapján értelmezve a kommunikációs folyamat elemeit:
Adó: a kommunikátor – célja; eszközválasztása; a társadalom által kidolgozott szabályrendszer (műfajok, formai szabályok, tartalmi követelmények az egyes írásbeli megnyilatkozásoknál )
Vevő: a kommunikációs folyamat másik szubjektív tényezője, aki a jeleket dekódolja. Mivel az emberi cselekedet potenciálisan kommunikatív, figyelembe kell venni, hogy érzelmi, értelmi és viselkedésbeli elemek is befolyásolják a kommunikációt.
Csatorna: az írásbeliségnél a vokális (belső hallás) és a vizuális csatorna érvényesül elsősorban (ld. kézírásnál), de szerepe lehet taktilis csatornának is.
Kontextus: a jelek megértéséhez azonos kódrendszer használata szükséges. A kontextus az a vonatkozási rendszer, amelynek összefüggésében a vevő dekódolja a neki szánt jelzéseket. E vonatkozási rendszert befolyásolják:- kultúrkörök közötti eltérések, szokásrendszerek, stb.
Kommunikációs szituáció: a jelnek jelhelyzetben kell tennie. A jel és jelhelyzet vagy megfelel egymásnak, vagy nem. Ez utóbbinak különleges jelentősége van.
A jel, a szituáció és a közlési szándék hármassága alapvető tényező.
E hármasságban a
Jel:
a) Az írásbeli közlés tartalma
b) Az írásboti közlés formai elemei, melyeknek kongruenciában kell lenniük egymással.
Az írásbeli közlés is élhet metanyelvi eszközökkel: pl. gondolatjel, zárójel, stb.
Az írásbeli közlés kialakulása
Kommunikációról akkor beszélünk, amikor a jelek adása és értelmezése nem a biológiai program alapján játszódik le, tehát történeti kategória. Az írásbeliség története szorosan társadalmi-történeti vonatkozásokat hordoz. (Id. az írás története az ikonikus jelektől a szimbólumokig)
Az írásbeli kommunikáció legfontosabb formái napjainkban:
a) levél: hivatalos - magán
b) önéletrajz: klasszikus - amerikai típusú
c) meghívó
d) névjegy
e) gyászjelentés
f) egyéb vizuális médiumok
(nyomtatványok, sajtó, köz- és zártterületi reklámok )
A fentiekkel kapcsolatban érdemes megemlíteni ezek tartalmi és formai szabályait, típusait, célját stb.)
Megjegyzés küldése