Élete
- Életéről nem sokat tudunk, az adatok hiányosak, gyakran pontatlanok.
- 1564 körül született Stratford-upon-Avon –ben.
- 18 éves korában feleségül vette Anne Hathaway-t akitől három gyereke is született
- 1586 körül elhagyja családját, életének következő öt éve homályba vész.
- 1592: Az első hír londoni létéről. Kapcsolatba kerül a színházzal.
- Az 1599-ben felépült Globe színház fő részvényese, sikeres színész és drámaíró.
- 1607-ig színészkedett.
- 1616-ban halt meg.
Írói munkássága
- Összesen 37 darabot és 154 szonettet írt
o Tragédiák: Julius Caesar, Hamlet, Lear király, Macbeth, Othello, Antonius és Kleopátra, Romeo és Júlia
o Királydrámák: VIII. Henrik, II.-III. Richárd, Henrik drámák, János király
o Vígjátékok: Szentivánéji álom, Velencei kalmár, Ahogy tetszik, Vízkereszt, Hét veronai nemes, Lóvá tett lovagok, A winsori víg nő, Sok hűhó semmiért, Minden jó ha a vége jó
A középkori színjátszás jellemzői
- A középkori drámákat naturalisztikus alapossággal mutatták be.
- Jellemző az örökös helyszínváltozás
- Különböző helyszíneken történő események egyidejű bemutatása
- A „Keresztény dráma” műfaja
A Globe Színház és az angol színjátszás
- A kívülről nyolcszögletű, belülről kör alakú Globe színház 1599-ben épült fel
- Neve összefügg az épület ormán viselt jelvénnyel, a földgömbbel
- Többemeletes, fából készült a színház, felül nyitott volt, így nappal természetes fény mellett tartották az előadásokat
- A színpad hármas beosztása lehetővé tette a különböző színterek gyors váltását
- Nem voltak díszletek
- A drámák nem felvonásokra, hanem színekre tagolódtak
- A női szerepeket is fiúk alakították
- A „hármas egység” (a hely, idő és cselekmény egységének) igénye nem lépett fel
- A teret és az időt szabadon kezelték
- Hangulati ellentétesség, a hangnemek keveredése
A reneszánsz
- A renaissance = reneszánsz, újjászületést jelent
- A cél az antik görög és római kultúra újjáélesztése
- 14-16. sz. –re jellemző művelődéstörténeti korszak, stílusirányzat
- Társadalmi alapja a polgárság, bölcsője Itália
- Hazánkban, ahol nem alakult ki ekkor még polgárság, a nemesség töltötte be ezt a szerepet
- A humanizmus a reneszánsz polgárságnak a világi ideológiája. (homo=ember) „Mindennek a mértéke az ember” – emberközpontúság
Rómeó és Júlia
- Az angol reneszánsz első olyan tragédiája, melynek központi témája a szerelem
- A fő konfliktus a reneszánsz értékrend hívei és a középkori értékrend képviselői között feszül.
ÚJ ÉRTÉKREND RÉGI ÉRTÉKREND
- Szabad párválasztás rangtól és névtől függetlenül (tiszta érzések, reneszánsz életszeretet, életöröm)
- Reneszánsz szabadságvágy
- Rómeó, Júlia, Mercutio, Benvolio
- Érdekházasság
- Középkori erkölcsök
- A családok közti ősi viszály már nevetséges, és az okát sem tudják
- Montague, Capulet, Paris
A dajka és Lőrinc barát ingadoznak, Escalus, Verona hercege az események felett áll. Egyensúlyozó szerepe a megoldásban érvényesül.
Mercutio kulcsszereplő
- Tőle tudunk meg legtöbbet a szabadságról, az ifjúság a végtelen lehetőségek és a szabadság kora, de Mercutio korai halála azt bizonyítja, hogy a korlátlan szabadság érzése csak szép álom.
- Mercutio költő is, aki képzeletével képes átformálni a világot (pl.: álma Mab királynőről az I. felvonás 4. jelenetében)
- Az ő halála indítja el a katasztrófát
A mű szerkezete
- EXPOZÍCIÓ : Rómeó el szeretné felejteni szerelmét, Rózát
- BONYODALOM : Rómeó találkozik Júliával a bálon
- CSELEKMÉNY KIBONTAKOZÁSA : Házasságot kötnek, a viszály újra fellángol családjaik között
- TETŐPONT : Rómeó megöli Tybaltot, ezért a herceg száműzi Veronából
- MEGOLDÁS : Rómeó és Júlia halála, a két család megbékélése
A Shakespeare-i dramaturgia
- A hangulati elemek keveredése
- Fordulatos eseménysor
- A véletlenek fontos szerepe
- A kar szerepeltetése a mű elején
- A cselekmény viszonylag egyszerű (párhuzamos)
- Tér: váltakozó színhelyek, Tybalt halála után a belső színterek dominálnak, ezzel párhuzamosan Júlia kerül középpontba
- Idő: Jelen idő, a korfestés hiánya, a történet öt napot ölel fel
- Gyilkosságok, sok vér
- A dajka beszéde az angol népnyelv tükre
Reneszánsz vonások
- A mű legfőbb gondolatai reneszánsz életszemléletet tükröznek
o életszeretet (Mercutio képviseli)
o szabad párválasztás, igaz szerelem
o döntéseiket a szereplők önmaguk kívánják meghozni
- A mű legfőbb a reneszánsz bölcsőjében, Itáliában játszódik
Fordítók
- Vörösmarty, Petőfi és Arany vállalkozása volt „a magyar Shakespeare” megteremtése.
- Petőfi belekezdett a Rómeó és Júlia fordításába.
- További Shakespeare-fordítók:
- Kosztolányi Dezső és Mészöly Dezső (Rómeó és Júlia, valamint Szabó Lőrinc (Macbeth)
ZENEI FELDOLGOZÁS: Prokofjev – Romeo és Júlia
MEGFILMESÍTETTE: Zefirelli – Romeo és Júlia
Megjegyzés küldése