- Korunk kulturális bajainak diagnózisa -
Huizinga ebben a könyvében - mint egy analizáló orvos - próbálja kideríteni, hogy mi okozhatja a kultúra esetleges betegségét korunkban. Ebben a műben széleskörű történelmi, politikai, erkölcsi, esztétikai, vallási és szociológiai áttekintést kapunk a kultúra alakulásáról. A szerző igyekszik szinte minden területet bejárni, hogy alapos választ adjon korunk kulturális problémáinak kiderítésére. Az elején még negatív hangvételt vélek felfedezni a szerzőtől, de a vége felé úgy látom, hogy ez a pesszimizmus csökken és próbálja reménykeltően látni a helyzetet.
Huizinga a kultúra forgalmát a következőképpen összegzi:
"A "kultúra" szó a német nyelvből kiindulva terjeszkedett el az egész világon.
A kultúra elsősorban a szellemi és anyagi értékek bizonyos egyensúlyát követeli."
Itt a szellemi értékek fogalma a lelki, értelmi, erkölcsi és esztétikus területeket zárja körül. Ezeknek a területeknek a bizonyos egyensúlya és összhangja is szükséges ahhoz, hogy a kultúra fogalma alkalmazható legyen.
A kultúra annyi, mint irányítottság, s az irány mindig egy eszmény felé vezet...a közösség eszménye felé.
A tekintély- és jogrendszerek száz formájában alakulnak újra és újra az embercsoportok, melyeknek egy boldogulás elérésére irányult törekvése egy kultúrában nyilatkozik meg.
A kultúra - uralkodást jelent a természeten.
Kultúráról, mint egy közösség irányított magatartásáról akkor beszélhetünk, ha a természet birtoklása anyagi, erkölcsi és szellemi téren olyan állapotot teremt meg, mely magasabb és jobb, mint az, melyet az adott természetes viszonyok nyújthatnak.
(31-37.o.)
Az egyes fejezetek mind más szemszögből közelítik meg ezt a problémát.
Történelmi áttekintést ad a kultúra alakulásáról a XVI. századtól a XIX. századig.
Mindeközben megpróbálja összehasonlítani ezeket a korokat a kulturális eredményeik kiemelésével. Mivel nem látunk bele a XVI. században élők fejébe, ezért csak a kor ténykedéseiből tudunk kiindulni (iskolai oktatás elterjedése, könyvnyomtatás feltalálása), tehát valahol ebben az időszakban kezdődött a műveltség és ezáltal a kultúra elterjedése is.
Ez persze szoros összefüggésben van a technika alakulásával, fejlődésével is, így nyilván minden kor hozzátett valamit a kultúra változásához.
A szerző nagy hangsúlyt fektet a háborúkra is. Szavaiból azt vettem ki, hogy szerinte a háborúk bizonyos szempontból a kultúrát is pusztították, hiszen ha az ember önmagát képes pusztítani, akkor bebizonyítja, hogy műveltségi szintjével még problémák vannak.
Márpedig, ha képesek vagyunk bizonyos betegségeket legyőzni, tehát a túlélésre és az egészségre törekszünk, akkor miért pusztítjuk mégis szántszándékkal magunkat?
Foglalkozik még a fajelmélettel is, amely tulajdonképpen mind vallási, mind politikai, mind pedig erkölcsi területen befolyásolja a kultúrát.
A XIII. fejezetben az erkölcsi irányelvek pusztulását taglalja:
"...nincsen okunk arra, hogy korunkat erkölcsileg rosszabbnak tartsuk bármely más előző kornál. Ez ugyan még nem jelenti azt, hogy a nyilvános rend ma áthatóbban tudja megfékezni a nép erkölcstelen magatartásának bizonyos jelenségeit. Kiváltképpen olyan jelenségekre vonatkozik ez, melyek közvetlenül a társadalmi viszonyok és a környezet elégtelenségében gyökereznek, mint például az alkoholizmus, a prostitúció, a gyermekek elhanyagolása."
(107. o.)
Tehát fontos, hogy erkölcsileg is eljussunk egy olyan szintre, hogy a kultúránk ennek ne lássa kárát.
A vallás szinte majdnem mindenhol felbukkan a könyvben, hiszen mint filozófiai terület felmerül szinte minden téren. Kapcsolódik mind az erkölcshöz, mind a politikához, mind pedig a történelemhez.
Ha összegezni szeretném témát - és ebben a szerző segítségét is igénybe veszem - úgy gondolom, hogy bármely területen is vizsgáljuk ezt a kérdéskört, megállapíthatjuk, hogy csak azoknak a közösségeknek van jövőjük, akik őrzik a hagyományaikat és ápolják a kulturális értékeiket.
A szerző egyik diagnózisa a következő:
"Ha egy államnak tényleg sikerülnie olyan szervezetté átalakulnia, melyben ez a nemes szolgálati viszony megvalósul, akkor ezzel a renddel legalább a kultúra alapjait szilárdítaná meg. Így az ember saját hivatásrendjének keretén belül megtalálná helyét a közösségben; önönmagára találna."
(195. o.)
Végül a szerző igyekszik optimistán és reménykeltően láttatni a helyzetet, tudatva velünk, hogy még nincs veszve semmi:
"A remény alapjai nem változtak meg. És ha a betegségnek képe még nagyobb feszültséget elbír: a betegség ellen küzdő erőknek fejlődési folyamata is feltartóztathatatlanul terjed tovább. És végül győz a szellem."
(203. o.)
Huizinga ebben a könyvében - mint egy analizáló orvos - próbálja kideríteni, hogy mi okozhatja a kultúra esetleges betegségét korunkban. Ebben a műben széleskörű történelmi, politikai, erkölcsi, esztétikai, vallási és szociológiai áttekintést kapunk a kultúra alakulásáról. A szerző igyekszik szinte minden területet bejárni, hogy alapos választ adjon korunk kulturális problémáinak kiderítésére. Az elején még negatív hangvételt vélek felfedezni a szerzőtől, de a vége felé úgy látom, hogy ez a pesszimizmus csökken és próbálja reménykeltően látni a helyzetet.
Huizinga a kultúra forgalmát a következőképpen összegzi:
"A "kultúra" szó a német nyelvből kiindulva terjeszkedett el az egész világon.
A kultúra elsősorban a szellemi és anyagi értékek bizonyos egyensúlyát követeli."
Itt a szellemi értékek fogalma a lelki, értelmi, erkölcsi és esztétikus területeket zárja körül. Ezeknek a területeknek a bizonyos egyensúlya és összhangja is szükséges ahhoz, hogy a kultúra fogalma alkalmazható legyen.
A kultúra annyi, mint irányítottság, s az irány mindig egy eszmény felé vezet...a közösség eszménye felé.
A tekintély- és jogrendszerek száz formájában alakulnak újra és újra az embercsoportok, melyeknek egy boldogulás elérésére irányult törekvése egy kultúrában nyilatkozik meg.
A kultúra - uralkodást jelent a természeten.
Kultúráról, mint egy közösség irányított magatartásáról akkor beszélhetünk, ha a természet birtoklása anyagi, erkölcsi és szellemi téren olyan állapotot teremt meg, mely magasabb és jobb, mint az, melyet az adott természetes viszonyok nyújthatnak.
(31-37.o.)
Az egyes fejezetek mind más szemszögből közelítik meg ezt a problémát.
Történelmi áttekintést ad a kultúra alakulásáról a XVI. századtól a XIX. századig.
Mindeközben megpróbálja összehasonlítani ezeket a korokat a kulturális eredményeik kiemelésével. Mivel nem látunk bele a XVI. században élők fejébe, ezért csak a kor ténykedéseiből tudunk kiindulni (iskolai oktatás elterjedése, könyvnyomtatás feltalálása), tehát valahol ebben az időszakban kezdődött a műveltség és ezáltal a kultúra elterjedése is.
Ez persze szoros összefüggésben van a technika alakulásával, fejlődésével is, így nyilván minden kor hozzátett valamit a kultúra változásához.
A szerző nagy hangsúlyt fektet a háborúkra is. Szavaiból azt vettem ki, hogy szerinte a háborúk bizonyos szempontból a kultúrát is pusztították, hiszen ha az ember önmagát képes pusztítani, akkor bebizonyítja, hogy műveltségi szintjével még problémák vannak.
Márpedig, ha képesek vagyunk bizonyos betegségeket legyőzni, tehát a túlélésre és az egészségre törekszünk, akkor miért pusztítjuk mégis szántszándékkal magunkat?
Foglalkozik még a fajelmélettel is, amely tulajdonképpen mind vallási, mind politikai, mind pedig erkölcsi területen befolyásolja a kultúrát.
A XIII. fejezetben az erkölcsi irányelvek pusztulását taglalja:
"...nincsen okunk arra, hogy korunkat erkölcsileg rosszabbnak tartsuk bármely más előző kornál. Ez ugyan még nem jelenti azt, hogy a nyilvános rend ma áthatóbban tudja megfékezni a nép erkölcstelen magatartásának bizonyos jelenségeit. Kiváltképpen olyan jelenségekre vonatkozik ez, melyek közvetlenül a társadalmi viszonyok és a környezet elégtelenségében gyökereznek, mint például az alkoholizmus, a prostitúció, a gyermekek elhanyagolása."
(107. o.)
Tehát fontos, hogy erkölcsileg is eljussunk egy olyan szintre, hogy a kultúránk ennek ne lássa kárát.
A vallás szinte majdnem mindenhol felbukkan a könyvben, hiszen mint filozófiai terület felmerül szinte minden téren. Kapcsolódik mind az erkölcshöz, mind a politikához, mind pedig a történelemhez.
Ha összegezni szeretném témát - és ebben a szerző segítségét is igénybe veszem - úgy gondolom, hogy bármely területen is vizsgáljuk ezt a kérdéskört, megállapíthatjuk, hogy csak azoknak a közösségeknek van jövőjük, akik őrzik a hagyományaikat és ápolják a kulturális értékeiket.
A szerző egyik diagnózisa a következő:
"Ha egy államnak tényleg sikerülnie olyan szervezetté átalakulnia, melyben ez a nemes szolgálati viszony megvalósul, akkor ezzel a renddel legalább a kultúra alapjait szilárdítaná meg. Így az ember saját hivatásrendjének keretén belül megtalálná helyét a közösségben; önönmagára találna."
(195. o.)
Végül a szerző igyekszik optimistán és reménykeltően láttatni a helyzetet, tudatva velünk, hogy még nincs veszve semmi:
"A remény alapjai nem változtak meg. És ha a betegségnek képe még nagyobb feszültséget elbír: a betegség ellen küzdő erőknek fejlődési folyamata is feltartóztathatatlanul terjed tovább. És végül győz a szellem."
(203. o.)
Megjegyzés küldése