Friss tételek

Kant énfilozófiai fordulata, ismeretelméletének elvei [filozófia]

A klasszikus német filozófia nagy alakja a XIX. Század fordulóján. Racionalista és idealista volt, reformokkal akarta a világot megváltoztatni. Kant munkásságát két szakaszra oszthatjuk:

- kritika előtti- természetfilozófiai- a föld és a világ egy ősi izzó ködtömegből jött létre.

- kritikai szakasz

Kant munkásságának egyik központi kérdése volt az ismeretelmélet. Szerinte ismereteinknek két külön forrása van:

- az egyik az érzékelés, amelyben a dolgok bennünk érzeteket hoznak létre.

- a másik forrás maga a megismerő tudat, az a priori formái, kategóriái.

Ismeretelméletének kiindulópontja, hogy létezik a tudattól független objektív valóság, amit ő magánvalónak nevez, melynek tényleges természetét tudatunk nem képes feltárni. A megismerő tudatnak három képessége van: az érzékelésképesség, az értelem és az ész, így a megismerés szakaszai: érzékelés, értelem, ész.

Rendszerének lényege:

Az érzület képességei

Megismerési képesség

A priori elvek

Alkalmazási terület

megismerési képesség

értelem

törvényszerűség

természet

öröm- és fájdalomérzés

ítélőerő

célszerűség

művészet

vágyakozási képesség

ész

végcél

szabadság

I. Az érzéki megismerést a transzcendentális esztétika vizsgálja. A megismerő tudat az érzékelés során felfogja a magánvaló határait. Szerinte a tér a külső, az idő pedig a belső érzékelés tudati előfeltétele.

II. Az értelmi megismeréssel a transzcendentális analitika foglalkozik. A megszerzett érzettömeget az a priori tudat 12 kategória alá rendezi. Ezek négy csoportra oszlanak:

1) Mennyiség: egység, sokaság, mindenség

2) Minőség: valóság, tagadás, korlátozás

3) Viszony: szubsztancia, okság, kölcsönhatás

4) Modalitás: lehetőség, valóság, szükségszerűség

Az értelem a tárgyakat 3 törvény alá rendeli:

1) A szubsztancia megmaradásának törvénye

2) Az okság törvénye

3) A szubsztanciák kölcsönhatásának törvénye

III. A megismerő tudat harmadik képességét, az észt a transzcendentális dialektika vizsgálja. Az ész az egészre, a teljesre vonatkozik, tehát a világ legáltalánosabb összefüggéseit keresi. Ezért az ész 3 eszmét alakít ki:

1) A feltétlen egységes lélek eszméje

2) A világ eszméje

3) Isten eszméje

Az ész azonban nem képes bizonyítani ezeket az eszméket, mivel egyrészt nincs hozzá tapasztalati anyaga, másrészt az értelem kategóriáit kellene alkalmaznia, de akkor ellentétes válaszokat kapnának. Kant 4 ANTINOMIA-t vet fel:

1) a világ térben és időben végtelen - a világ térben és időben véges

2) az oszthatóság végtelen - vannak tovább már nem osztható részek

3) a világban abszolút szabadság van - a világban abszolút szükségszerűség uralkodik

4) Isten létezik, mint a világ oka - a világ külső okának lehetetlenség

Tehát kiderül Kant agnoszticizmusa.

Share this:

Megjegyzés küldése

 
Copyright © 2007- Érettségi vizsga tételek gyűjteménye. Designed by OddThemes | Distributed By Gooyaabi Templates