Friss tételek

Filozófiai összefoglalás [filozófia]

Középkor <> Újkor
Teocentrikus Individualizmus, naturalizmus

Francia: racionalizmus szellemes, magasröptű
Angol: empirizmus, pozitivizmus gyakorlatias
Német: idealizmus mélyenszántó kritikus, szkeptikus

Az Abszolutum elválik Istentől
A részből kiindulva vizsgálja az egészt

I. reneszánsz
II.
racionalizmus, empirizmus, felvilágosodás
III.
Kant, német idealizmus
IV.
Legújabb kor

Reneszánsz

Antik kultúra felélesztése (naturalista individualista humanizmus)
Itáliából indul, kiegyensúlyozatlan átmeneti kor
Hatások: Platon, Aristoteles, stoicisums, epikureismus, skepticismus

Nicolaus Cusanus: ismeretelmélet: véges (megismerhető) à következtetés ó végtelen (nem megismerhető) feloldása: intuitív ismeret, felfogható az Abszolutum is, Istenre vezet vissza mindent. A tökéletlen és tökéletes közti áthidalhatatlan távolságot Krisztus segítségével lehet áthidalni

Giordano Bruno: Isten nem transzcendens, hanem teremtő-természet

Metafizikai minimum - substancia - pont - atom
A metafizikai megismeréshez nem elég az érzéki tapasztalat
Kora divatos eszméit fejezte ki. Máglyahalálra ítélte az inkvizíció

Természettudományok fejlődése, matematikai törvényszerűségek felfedezése, mechanisztikus értelmezés
Metafizika: Istenre az ember tulajdonságaiból következtet
Vallási egységre törekvés
Geocentrikus világkép bukása
à individualizmus fejlődése
A világ értékét az ember adja
à autonóm ember eszméje
Hatalmi eszme
ó Morus Tamás (utópisztikus idealista, humanista)
Hugo Grotius: természetjog, népfelség, emberi méltóság és szabadság
Még él a skolasztika

XVII. XVIII. Század

Racionalizmus: ész filozófiája. Gondolkodás, fogalomalkotás
Descartes: kételkedés

A kételkedésben nem kételkedhetünk è Gondolkodom, tehát vagyok
Tudati igazság: immanens igazság (szubjektív)
Ideák: végtelen szubsztancia (Isten), kiterjedt test, nem kiterjedt test (tudat)
Primer és szekunder minőség
Isten túl tökéletes ahhoz, hogy emberi gondolat hozza létre
à létezik (2. bizonyosság)
Isten nem akar becsapni
à a külvilág is létezik (3. bizonyosság)
Szubsztancia: létéhez nem szükséges más léte
à csak Isten
önállóság, szabadság, etika

A test és a lélek csak Istentől függ à egymástól függetlenek
Lélek = tudat
Testek matematikai és fizikai leírása
à mechanizmus

Tanítványa: Pascal: egyes ó általános; Isten kinyilatkoztatása fontosabb, mint a filozófiai Istenkép
Spinoza: etika = emberré válás = egység a léttel, Istennel, Szeretettel

Tulajdonságai csak létező dolgoknak lehetnek. Végtelennek végtelen tulajdonságai
Isten = lét = természet (egyedüli szubsztancia)
(Szükségszerűség-tan)

Leibniz: Fáradozik a katolikusok és protestánsok egyesítésén

Nem tagad, nem vitatkozik, az igazságot keresi mindenben.
Monasz: rész, mely az egészre utal. A dolgok lényege (atomizmus, mechanizmus)
Szubsztancia: hatékony, erőkifejtésre képes létező
Létmódok: mekkora erőt képes kifejteni, mennyire van jelen benne a monasz.
Isten: monaszok monasza, legteljesebb aktivitás
A mi világunk a lehető legjobb. Cél a szellemivé válás. (Isten képmása)
A velünk született eszmék és az ész-igazságok fontosabbak a tény-igazságoknál. Van, amire csak gondolkodás útján juthatunk el. A jog forrása az abszolút igazság. A hatalom csak érvényesüléséhez szükséges.

Empirizmus: Az érzéki tapasztalás minden ismeret forrása. Nincsenek abszolút igazságok. Minden relatív.

Hobbes: Minden test. A szellem vagy nem létezik, vagy azonos a testtel. Logika, gondolkodás = számolás

Minden részecskékből (corpuscula) áll. A legfőbb ösztön az önfenntartás.
Alapállapot: mindenki háborúja mindenki ellen
állam: szövetségkötés. Az állam határozza meg a jó és rossz közti különbséget
vallás: az állam érdekeit szolgálja


Locke: Nincsenek velünk született eszmék. Az értelem tiszta fehér lap.

Külső és belső tapasztalás az alapja minden ismeretnek. Általánosítással nem juthatunk abszolút, ontologikus igazságokhoz.

Reális ismerettel csak önmagunk és Isten létéről rendelkezünk. Istent közelebbről a kinyilatkoztatás mutatja meg.

Vallásszabadság, tolerancia: kivéve az ateistákkal és katolikusokkal szemben

Jó = gyönyör; rossz = fájdalom; Újszövetség = tökéletes erkölcsi törvény

Állam: a polgárok szabad akaratából létrejött szerződés. Szabadság, szabadságjogok védelme. Törvényhozó és végrehajtó hatalom szétválasztása. Szabad verseny.

Berkeley: A létezés bizonyítéka, hogy tudunk róla.

Komplex képzetek à spirituális lét (Isten hozza létre)

Hume: A külvilág nem olyan mint a képzeteink

Etika = hasznosság (tudat-pszichológia, metafizika kétségessége)

Analitikus tudat-elemzés

Nincs objektív ismeret, tér, idő, én à a teoretikus tudományoknál fontosabbak a praktikusak

Érzelem à erkölcs

Állam: rokonszenven alapuló társulás à lelkiismeret meghatározója

Vallás: félelem, erkölcsi haszna van (türelmet hirdet)

Legradikálisabb!!!

Felvilágosodás: tudományos eredmények, technikai fejlődés à öntudatra ébredés à hagyományos gondolkodás elvetése

Szabadság, emberi jogok (keresztény gondolkodás)

Deizmus, liberalizmus

Liberalizmus: az embert semmi nem korlátozhatja à nem egyeztethető össze a hittel

Anglia: gentleman, kapitalizmus

Franciao: negatív, kritikus, antiklerikális, metafizika-ellenes

Voltaire még hisz Istenben

Enciklopedia: 28 kötet (Didrot, d'Alambert)

Holbach: materialista, ateista

Montesquieu: 3 hatalmi ág szétválasztása

Rousseau: ősi egyenlőség à magántulajdon

Legfőbb jogforrás a közakarat.

Szükség van az államvallásra, de vallási külsőségekre nincs

Szabadságra kell nevelni (akár erőszakkal is)

Németo: Jogbölcselet emberi ösztönök alapján
Egyház- és teológiaellenes (kiv. Jacobi)

Német idealizmus

Kant (kritikai idealizmus):

A tiszta ész kritikája: mi megismerhető és mi nem?

Ismeret-gyarapító ítéletekre van szükség! à van tapasztalatot megelőző (apriori) ismeretünk (transzcendentálék)

Transzcendentális esztétika: bennünk eleve meglevő tér- és időfogalom a rendszerező (egyszerre szubjektív és objektív)

Transzcendentális analitika: fogalmak összekapcsolása, kategóriák

Passzív megismerés = érzékelés; aktív megismerés = feldolgozás

Transzcendentális dialektika: a világ, a lélek, Isten csak ideák

Fikció: feltételeznünk kell, mintha már következtettünk volna

4 ellentmondásos antonima à Isten-bizonyítékok tarthatatlansága

è a transzcendentális kérdések nem cáfolhatók és nem bizonyíthatók. Nem fölöslegesek!

Nem tud a racionalizmusból és empirizmusból szintézist alkotni!

A gyakorlati ész kritikája: A vallásnak az erkölcsre kell épülnie, ami abszolút!

Törvénytisztelet à kötelesség-etika

Kategorikus imperativusz: belső erkölcsi törvény à független a külső törvénytől

Erkölcs: a belső törvény kiművelése, külső törvényhez igazítása

Természet világa (értelem) ó cselekvés világa (szabad)

Az ítélő-erő kritikája: etika és logika külön világ, mégis kell lennie átmenetnek

Meghatározó ítélőrő: fogalmakká rendez

Reflektáló ítélőerő: általánosít

Esztétikai ítélőerő: szubjektív célszerűség

Teológiai ítélőerő: objektív célszerűség

A vallás a tiszta ész határain belül: Krisztus a közös erkölcsi törvény tiszteletére int. Korabeli klerikalizmus áldozata

A világ idomul az eszme elgondolásához!!!

Fichte (szubjektív idealizmus): Kantot bírálja: idealizmus ó dogmatizmus

Schelling (objektív idealizmus): mindkettőt választja. Teozófia

Hegel (abszolút idealizmus): A valóság az abszolút létező önkifejeződése

A szellem fenomenológiája: tudás fejlődése. A tudat célszerű. Értelmes = valóságos. Dialektikus fejlődés

A logika tudománya: Kategóriák: lét, lényeg, fogalom

A természet filozófia: Természet = eszme önmagán kívüli léte à nem Isten

Dialektikus fejlődés: visszatérés önmagába

Szellem: visszatérő idea

A szellem filozófiája: szubjektív, objektív, abszolút szellem

Szabad személyiség à jog-képesség

Állam: erkölcsi szubsztancia

Tökéletes ismeret: művészet, vallás, filozófia

Művészet: szimbolikus à klasszikus à romantikus (legtökéletesebb)

Vallás: természetvallás à zsidó à keresztény (legtökéletesebb)

Filozófia: Az abszolút szellem öntudatra ébredése, dialektikus fejlődés által

Herbart: Kant követője, realista

Schopenhauer: Bírálja Hegelt és Kantot. Pesszimista, ellentmondásos

Legújabb kor

Materializmus: Metafizikai teljes mellőzése. Anyagi világ egyoldalú szemlélete

Feuerbach: valláskritika: Isten csak önmagunk kivetítése

Darwin: Evolúció: ember és állat között csak mennyiségi különbség

Marx: (+Engels, Lennin)

Történelmi materializmus: a történelmet egész összefüggésében nézi. Alapja a munka

Társadalmi lét és társadalmi tudat összhangja

Magántulajdon ó társadalmi tulajdon

è osztályharc è osztály nélküli társadalom

elidegenedés ó kommunizmus

Dialektikus materializmus: létfogalom helyett anyagfogalom

Az anyag érzékelhető, létező, teremtetlen. Nem alárendelhető

A tudat az emberi agy terméke

Mozgás: az anyag és a lét alapvető tulajdonsága.

Materialista dialektika: 1. Az ellentétes erők új minőséget hoznak létre

2. Mennyiségi à minőségi változás

3. Tagadás tagadása: visszatérés a fejlődés kiindulópontjához (spirál)

Az igazság kritériuma a praxis (gyakorlat)

Megmaradási törvényekből filozófiai törvényeket kovácsol

Valláskritika: Isten-érvek bírálata (filozófiai, politikai, gazdasági)

Pozitivizmus: A tudománynak kell rendet tennie. Csak a pozitív tényeket veszi figyelembe

Pragmatizmus: hasznosság szempontjait tartja szem előtt

Comte: társadalom átalakítása

Pozitivizmus = gondolkodás nagykorúsága (teológia és metafizika elvetése)

A legértékesebb tudomány a szociológia

Spencer: egységes pozitivista rendszer

Újkantizmus és újhegelizmus:

Századforduló iskolái

Újra a kritika kap szerepet

Továbbfejlesztések

Pragmatizmus: igazság = hasznosság; tapasztalás = objektív valóság

Az „élet” filozófusai: tartózkodnak az elvont gondolkodástól

Nietzsche: Az életnek kell uralkodni a tudomány felett

Etika: nincs abszolút igazság à szakítás a transzcendentális etikával

Vallás = dekadencia è az ösztönök felszabadítanak è ember feletti ember (Übermensch)

Bergson, Blondel, Dilthey

Fenomenológia: lényegek leírása

Logisztika: formális gondolati rendszer (kalkulusok)

Neopozitivizmus: nyelv elemzése

Analitikus filozófia: nyelv vizsgálata több szempontból

Strukturalizmus: formalizáló nyelv-filozófia

Egzisztencializmus: az ember nem általános, hanem különös

Kirkegaard: feszültség, fájdalom ó pillanatnyi élvezet

Etika: legértékesebb a vallásos élet

Szenvedés: véges ó végtelen

Jaspers: lélektani filozófia

A lét racionális és igazolt

Cselekvés megélése: én-tudat, szabadság-tudat

Cél: Világ megismerése

Isten megtapasztalható a következményekből

A filozófia állandóan a vallással foglalkozik!!!

Heidegger: elidegenedés

Lét <> létező

Lét: legkonkrétabb, mindnyájunkat érintő valóság

Az egzisztencia nem sűríthető 1 pontba. Személyes

Önmegvalósítás!

A halál biztos à lelkiismeret

A jövő fontosabb, mint a jelen

Nihilizmus ó igazság

Létmisztika: elveszti a lét értelmét: a világot Isten elhagyta

Német egzisztencializmus: Szerelem (mással való egyesülés) nem lehetséges

Isten: belső ellentmondás à nem létezhet

Keresztény ihletettségű filozófiák:

Skolasztika újjáéledése:

XIII. Leó: Szent Tamás módszerét ajánlja

Hitvédő szándék

Transzcendentális módszer: skolasztika + kanti filozófia

Karl Rahner: A lét kérdése elől nem térhetünk ki (megismerés problémája)

A kinyilatkoztatáshoz szükséges az ember elfogadása

Ítéletalkotás: reflex

Rossz problémája: megoldás a felebaráti szeretet

Perszonalizmus: alapja a személy (sérthetetlen)

A személy önmegvalósulása nem választható el másik személytől

Cél: a társadalom megújítása

Értékek: szabadság, szeretet, személy méltósága, örök léte

Chardin: fejlődés: folyamatosság és megszakítás

A fejlődés megállíthatatlan, de az ember irányítja.

Szükséges a keresztények és nem-keresztények párbeszéde

Vágy: egység, igazságosság, szeretet à Krisztus

Share this:

Megjegyzés küldése

 
Copyright © 2007- Érettségi vizsga tételek gyűjteménye. Designed by OddThemes | Distributed By Gooyaabi Templates