Friss tételek

Berzsenyi Dániel(1776 – 1836) [irodalom]

Berzsenyi Dániel(1776 – 1836)

Életrajza

- Egyházashetyén születik, régi nemesi család egyetlen gyermeke

- apja nevelési elveinek köszönhetően csak 13-éves korában kezd iskolába járni

- összeütközésbe kerül a soproni evangélikus líceum merev szokásaival

- iskolában sokat olvas (pl. Horatiust), németül és latinul tanul

- egyszer megszökik katonának, majd 7 év után kilép

- anyja halála után, 1794-ben feleségül veszi Dukai Takács Zsuzsannát

- Niklán (vagy ahogy Berzsenyi gyakran viccesen írta: Miklán) telepednek le

- jómódú nagybirtokos, verseket csak az íróasztalfiókjának ír

- 1803-ban Kis János evangélikus pap felfedezi, és elküldi 3 versét Kazinczynak

- ezután intenzív levelezés indul meg Kazinczy és Berzsenyi közt

- 1813-ban megjelenik Berzsenyi két verseskötete összesen 137 verssel

- 1817-ben a Tudományos Gyűjteményben megjelenik Kölcsey recenziója

- bírálja Berzsenyi költészetét

- Berzsenyiben elhallgat a költő, esztétikai tanulmányokat folytat

- nyolc év után válaszol a recenzióra

- Kölcsey klasszicista elvekre épített kifogásait a romantika nevében utasítja vissza

- a Magyar Tudós Társaság első vidéki tagja

Költészetének általános jellemzői

Pályájának szakaszai

- 1808-ig

- főleg ódákat ír, Kazinczy is erre a szerepre szánja

- 1804-től elkezd elégiákat írni, melyek személyes érzelmeit tükrözik, a világtól való elfordulásról és a költészetbe való menekülésről szólnak

- 1808 – 1817

- bölcselkedő művek a felvilágosodás jellemző témáiról

- episztolákat is ír, melyekben egy-egy hosszabb gondolatmenetet fejt ki, valamint epigrammákat, melyek egy gondolatról szólnak csattanós formában

- 1817-ben Kölcsey recenziója folytán alkotói válságba kerül

- 1817 után

- alig alkot, főleg tudományos munkák

- műveiben ötvözi az értekező-elmélkedő és a társalgó hangot

Stílusjegyek

- klasszicizmus

- antik mintára történő verselés

- törekvés a tökéletesség elérésére, antik (horatiusi) életfilozófia

- „Carpe Diem”, „Aurea medicritas” – arany középút követése

- örökös nyugtalanság, harmóniára való törekvés

- tanító szándék, szónoki hangnem

- kétféle logikai versszerkezet (induktív és deduktív)

- Horatiushoz és Csokonaihoz hasonlóan verseit hosszan csiszolja

- romantika

- érzelmi túlfűtöttség; zaklatottság, nyugtalanság

- tökéletesség, végtelenség iránti vágy

- metaforikus képhasználat – alapulhat képzeleten vagy asszociáción

- jellemző a töredékesség

Ódák

A magyarokhoz (I.)

- hazafias óda – a nemzet létkérdéseivel foglalkozik

- nemzet jövőéért érzett aggodalom jelenik meg

- klasszicista és romantikus vonások keveredése

- a vers témája Horatiustól eredeztethető

- ókori utalások, mitológiai elemek, alkaioszi strófa

- szenvedélyesség, pátosz, nagy ellentétek

- nagy ellentétek: jelen és múlt erkölcse

- reménytelenség hatja át a költemény pátoszát

- egyre táguló mértékben villan össze a jelen és a múlt

- szerkezet: klasszikus szózat, alkaioszi strófa

- megszólítás (E/2) – erkölcsi ítélet, ellentét (romlásnak indult, hajdan erős)

- 2. vsz. – múltbeli helytállás, 3. vsz. – a „vár” átértékelődése a jelenben

- három szakaszon át a múlt bizonyító tényei sorakoznak

- utána (7. szakasztól) 4 versszakra tágul az önostorozás

- tölgy-metafora

- 11-12. versszakban még megjelenik a dicső múlt

- lezárásban elégikus hangnem, pesszimizmus kiteljesedése

- jellegzetes nyelvezet, „energiás” szavak, kifejezések

A magyarokhoz (II.)

- történelmi háttér: 1789-ben francia polgári forradalom, majd Napóleon diktatúrája; I. Ferenc császár és király próbálja tartani a rendet (kiáltvány)

- a vers központjában a jövőbe vetett szilárd hit és reménység áll

- világrend helyreállítását Titustól (I. Ferenc) várja

- minden korra érvényes erkölcsi ítélet megfogalmazása

- „Nem sokaság, hanem / Lélek s szabad nép tesz csuda dolgokat.”

- gazdag képrendszer

- 1-3. versszakban a megdöbbenés, horatiusi kép – állam = hajó

- utána ábránd és merész hit jelenik meg

- utolsó versszakban nézőpontváltás, erkölcsi tanulság

- nézőpont: nép, császár, majd önmaga megszólítása – erős érzelmi töltés

Horác

- minta: Horatius Leuconoéhoz és Thaliarcushoz című versei

- központ: a költő megpróbálja az elégedettség illúziójába ringatni magát

- a jelen értékeinek fölfedezése: „Szakítsd le minden óra virágát”

- lezárás nyitottá teszi a művet

- antik szóhasználat

Osztályrészem

- elégikus óda

- minta: Horatius Litinius Murenához című verse; szapphói strófaszerkezet

- toposz: emberélet = hajó, amely révbe ért – arany középút?

- a vers nem költői, hanem egyéni sorsról szól

- fő mondanivaló: felnőtté válás, ifjúságtól való búcsú rezignált fájdalma

- a megnyugvás illúziójába ringatja magát (mint a Horácban)

- ábrázolás eszköze: szembeállítás – elégedetlenséget sugall

- sztoikus nyugalommal fogadja el sorsát

- a művészet az egyetlen, ami tartalmassá teheti a létet

- értékszerkezet: anyagi biztonság, szabadság, hajlék; ennél több neki nem kell

- idő- értékszembesítő vers

Elégiák

- 8-10 elégiát ír összesen

- kedélybetegsége, csüggedtsége, kiábrándultsága jelenik meg

- fő témák: mulandóság, idő gyors múlása, elkerülhetetlen végzet

Levéltöredék barátnémhoz

- „barátné”: Dukai Takács Judit

- episztolaként indul, de a költő hamar befelé fordul, és magáról ír – magának

- központ: az öregség, búcsú az élet örömeitől

- „szüretem estvéli órái” – átvitten is érthető, az életre vonatkozóan

- a tűz hatására megindul az ábrándozás az élet „eltűnt örömeiről”

- mindennek vége kivéve két dolgot:

- „szelíd szerelem” – „kanócom pislogó lángjai”

- „bús melancholiám szomorgó nótája” – költészet („őszibogár”)

- mondanivaló: a falusi élet elzártsága, lelki társtalanság

- a hangsúly a mondanivalóra helyeződik, amely még a strófaszerkezetet is szétfeszíti: az utolsó versszak ötsoros

- a szókészletből hiányoznak az antik utalások

- nem töredék, hanem létösszegző vers

A közelítő tél

- eredeti cím: Az ősz, Kazinczy adta neki az új címet

- közelítő: melléknévi igenév, egy folyamatot jelöl, riadalmat sugall

- toposz: „a szárnyas idő hirtelen elrepül” – elmúlás érzése

- szerkezet

- durva őszi táj leírása negatív festéssel (vizuális és auditív eszközök)

- a jelen sivársága mellett megjelenik a múlt értékeinek elvesztése is

- negyedik strófában filozófiai általánosítás

- lezárásban (5-6) szomorú lemondás az elmúlt ifjúságról

- lélek kiégettsége, halála miatti panasz

- Lolli – nem valóságos személy, pusztán a szerelem jelképe

- értékszerkezet alapja a természet; minden, ami jó lenne, az nincs

- ellentmondásos szókincs: antikos és filozófiai (pl. jelenés)

- szentimentalista stílusú idő- értékszembesítő vers

- forma: első aszklepiadészi versszak

- 3 kis aszklepiadészi sor: — — | — u u | — || — u u | — u | —

- 1 glükoni sor: — — | — u u | — u | —

Episztolák

Vitkovics Mihályhoz

- vidék és Pest szembeállítása: ő falusi, mégis Pestet szereti

- hiányzik neki a szellemi közösség

- életformáján mégsem tud változtatni – „rokon kebel” kellene

- formakincs a szónoki stílusból:

- indítás: válasz az előző levélre; sok mellékmondat, a végén főmondat

- „Ha van mit ennünk…”: körmondat

- érvelő, meggyőző vers

Dukai Takács Judithoz

- önmagát vádolja, mivel műveletlennek nevezte a feleségét, pedig ennek leginkább ő (Berzsenyi) az oka

- Berzsenyi nőről vallott véleményének megváltozása

Írta: Somogyi Tamás

Share this:

Megjegyzés küldése

 
Copyright © 2007- Érettségi vizsga tételek gyűjteménye. Designed by OddThemes | Distributed By Gooyaabi Templates