Friss tételek

Énkép filozófia

Különböző kultúráknak eltérő a felfogása az egészségről. Egyes helyeken csak azokat tartják “épnek”, akik teljesen követik a hagyományokat, és ezekkel egybeolvadva, önmagukat “elveszítve” a törzs jólétét segítik elő. A nyugati világ inkább az individualitást hangsúlyozza, jobban középpontba helyezi azt, hogy mindenki személyes lehetőségét valósítsa meg.

Meghatározás (Allport szerint): az egészséges (érett) személyiség tevékeny ura környezetének, személyisége bizonyos fokig egységes és képes arra, hogy pontosan észlelje mind a világot, mind önmagát. Az a személyiség, akinél mindezt megtapasztaljuk, “szilárdan meg tud állni a maga lábán” anélkül, hogy másokkal szemben túlzó követeléseket támasztana.

Az egészséges személyiségműködés függ attól, hogy milyennek tételezték fel a személyiségrendszert, annak összetevőit.

Rogers: 5 fő jellemzője van az érett, jól működő személyiségnek:

Tapasztalatok felé való nyitottság: folyamatos, tiszta visszacsatolás, merjem a világot megtapasztalni, A személy a létezés minden pillanatát teljességgel élje át: rugalmas, toleráns, spontán legyen, Organizmikus bizalom: ösztönösen, automatikusan legyen elfogadó, nyitott,

Élmény szabadsága: élje át, hogy tökéletesen felelős saját tetteiért,

Kreativitás: legyen konstruktív a saját kultúrájában, saját szükségletét is kielégíti és mások hasznára

is van.

Erikson: meghatározza azokat az életszakaszokat, amelyekben normális fejlődés során az egyes sajátosságokat elérjük.

(Pszichoszociális fejlődés szakaszai ld. 6. tétel). Az én-azonosság érzését hangsúlyozza elsősorban – azt az érzést, amelynek

kialakulása a serdülőkorban olyannyira égető problémává válik. Anélkül, hogy szilárdan meg ne alapoznánk identitásunkat (“ki vagyok én?”), nem juthatunk el az igazi érettség fokára.

Maslow: beható esetelemzést végzett olyan – mind élő, mind történelmi - személyiségek körében, akiket a közvélemény

éretteknek tartott vay önmegvalósításuk sikeres volt. Maslow által felfedezett sajátságok a következőkben összegezhetők:

A valóság hatékonyabb észlelése, kielégítőbb viszony a realitáshoz. Az “egészséges” emberek mind helyzeteket, mind

más egyéneket pontosabban tudnak megítélni, nem észlelhető náluk végzetes biztonság-, védettség-, meghatározottság- ill.

rendszükséglet.

Elfogadás önmagunkkal, másokkal és a természettel szemben. Otthonosan mozognak a természetben, de jól

tájékozódnak az emberi természet változatosságában is. Nagyra becsülik azokat a “magasabb rendű” minőségeket is, amelyek

az emberi természet felépítéséhez hozzájárulnak.

Sponteneitás. Maslow nagyra értékeli azt a képességet, amely lehetővé teszi a művészet befogdását, a kellemes időtöltést, az

élet élvezetét. Az érett személyt a konvencionalitás nem nyomja el, szívesen vállalkozik arra, hogy az élet “csúcsélményeit” is

meghódítsa.

Feladatközpontúság. Hatékonyan dolgoznak és kitartóan tudnak küzdeni tárgyszerű feladatok megoldásáért. Igazi

problémákban tudnak elmerülni, anélkül hogy folytonosan önmagukkal foglalkoznának.

Távolságtartás. Sem barátságaik, sem családon belüli kötődéseik nem kapaszkodó, beavatkozó, birtokló jellegűek.

Függetlenség a kultúrától, környezettől. Az a képesség, hogy a közcsodálat tárgyait saját elgondolásuk szerint fogadják

vagy vessék el. Sem a hízelgés, sem a bírálat nem zavarja meg fejlődésük alapvető pályáját.

A befogadás állandó frissessége. Sponteneitás és az új tapasztalatokra való válaszadás képessége.

Végtelen horizontok. Érdeklődnek a valóság legvégső természetének kérdései iránt. Ez az érettség vallásos összetevője.

Maslow “misztikus” vagy “oceanikus” érzésnek nevezi.

Szociális érzés. Az azonosulás, az együttérzés és a gyöngédség adják alapvető érzelmeiket.

Mély, de szelektív társas kapcsolatok. Szokatlanul bensőséges személyi kapcsolatokat kötnek, amelyekben saját énjük

többé-kevésbé feloldódik.

Demokratikus jellemszerkezet. Tiszteletet éreztek és nyilvánítottak “bármely ember iránt, pusztán azért, mert emberi lény.”

Etnikai és vallási türelem.

Etikai szilárdság. Nem tévesztették össze a célokat az eszközökkel, és szorosan azoknak a célkitűzéseknek a

megvalósításához ragaszkodtak, amelyeket maguk igaznak tartottak.

Ellenségességtől mentes humorérzék. “Meggondolt, filozofikus humor, amely gyakrabban késztet mosolyra, mint

nevetésre.”

Alkotóképesség (kreativitás). Életstílusuk olyan erőt és egyéni jelleget sugárzott, amely mindenen, amit csak tettek, nyomot

hagyott.

A felsorolt kritériumok egymástól nem függetlenek, hanem együttjárnak azoknál, akiket egészségesnek vagy érettnek, épnek

minősítünk.

Allport: 6 kritérium:

Az én érzés kiterjesztése. A serdülőkori szerelem, az új ambíciók, új eszmék, új barátok, új kikapcsolódási formák és

kedvtelések, főként pedig választott hivatásunk mind, mind szervesen beépülnek én-érzésünkbe. Ezek később saját

én-azonosságunk tényezőivé válnak.

Meghitt viszony másokkal. A bensőséges szeretet és a részvét feltétele, hogy ne legyünk terhére másoknak, ne gátoljunk

másokat, ne szűkísük le más emberek mozgásterét saját identitásunk keresésében.

Érzelmi biztonság (önelfogadás). Az érettségnek ez a jellemvonása magában foglalja azt a képességet, hogy elkerüljük a

túlzott mérétkű reagálást olyan ügyekre, amelyek csupán az elsődleges hajtóerők egy-egy elemét érintik.

Valósághű észlelés, jártasságok és feladatok. Az egészséges személy “beállítódásai” nagyobb mértékben vezetnek a

valósághoz, az érettség megóv attól, hogy a valóságot saját szükségleteinkhez és fantáziánkhoz idomítsuk. Nemcsak kognitív

műveleteik pontosak és valósághűek, hanem megvannak az objektív problémák megoldására alkalmas, megfelelő jártasságaik

is.

Képes legyen az ént tárgyiasítani kellő önismeret, humor birtokában. A nagyfokú önismerettel rendelkező emberek

heltállóbban bírálnak meg másokat, s mások is gyakrabban fogadják el őket.

Egységesítő életfilozófia (elhivatottság, érték-orientációk, vallásos érzés, fejlett lelkiismeret). Az élet célját világosan,

egy értelmezhető elmélet keretében fogjuk fel.

Jourard és Landsman: a mentális egészség feltételei: selfhez való pozitív viszony, másokkal és a természeti világgal való törődés képessége, nyitottság új nézetek és emberek felé, kreativitás, produktív munka, szeretet képessége, általánosan

jellemző valósághű észlelés.

Epstein: kognitív és élményszintű én-elmélet. 4 alapvető valóságmegközelítő mozzanat:

Mindenkinek van egy implicit elmélete a világról: örömteli vagy fájdalmat okozó.

Fontos, hogy milyen mértékben jelentésteli a világ.

Jellemző a világképünkre, hogy milyen mértékben vesszük tekintetbe a világot, mint ami kedvező

vagy fenyegető összetevőket tartalmaz.

Saját magunkat mennyire tekintjük értékesnek.

Ehhez 3 szintű feldolgozási rendszer szükséges, amik egymástól függetlenek:

tapasztalati rendszer – tudatelőttes

racionális rendszer – tudatos

asszociációs rendszer – tudattalan

Az a lényeg, hogy kapcsolatot teremtsünk a rendszerek között. A személyiség összetevői is izolálódhatnak, de ezek között is

meg kell teremteni a kapcsolatot.

Koherencia érzék: mivel az összetevők önmagukban is erőteljes funkciók, eltérő módon veszik át az irányítást ? jól kell tudni

használni és nem mereven őrizgetni.

A legfontosabb cél a személyiség eszközeinek gazdagítása.

Taylor és Brown: illúzió és jól-lét. Mentális egészség kritériumai:

J Boldogság és megelégedettség

A boldog személyek jobb véleménnyel vannak magukról, nagyobb valószínűséggel alkalmaznak az én szolgálatában álló oki

attribúciókat, a körülöttük történő dolgok feletti túlzott kontroll képességével bírnak, nagyobb valószínűséggel juttatnak

kifejezésre irreális optimizmust.

Az illúziók és a hangulat között van kapcsolat, de ezek inkább viszonylagosak, mint okozatiak.

J Másokkal való törődés képessége

A magas önértékelés összefügg a társak között mind az észlelt, mind a valós népszerűséggel (gyerekeknél). Az optimizmus

szintén előremozdítja a szociális funkciókat. Magas önértékelés + optimizmus: könnyebben átvészeli a főiskolai élet kezdeti

magányát. Illúziók – pozitív hangulat – másokkal való törődés.

J Kreatív, produktív munkára való képesség

A pozitív illúziók kétféle módon segíthetik elő a kreatív, produktív munkát: - facilitálhatják magát az intellektuálisan kreatív

működésmódot,

- fokozhatják a motivációt, a kitartást és a teljesítményt.

1. Az intellektuális működés serkentése

A memória egocentrikus szerveződéssel működik, az emberek a self-releváns információkat jó hatékonysággal tudják előhívni.

A pozitív illúziók a pozitív hangulat révén is serkentő hatással lehetnek az intellektuális működés néhány aspektusára (de még

közvetlenül nem vizsgálták).

A pozitív érzelem: - hatékony emlékezeti előhívó szerep,

facilitálhatja az eredményes, gyors problémamegoldási stratégiák

alkalmazását,

megkönnyíti a többszörös jelzőingerek összekapcsolását a kódolt

információval,

serkenti a szokatlan szerteágazó asszociációkat, melyek kreatívabb

problémamegoldást eredményezhetnek.

2. Motiváció, kitartás, teljesítmény

A pozitív énkép keményebb és kitartóbb munkavégzéssel jár együtt, a kitartás viszont hatékonyabb teljesítményt, és a célelérés

nagyobb esélyét eredményezi. Magas önértékelésű személyek magasabbra becsülik a jövőbeni teljesítményre vonatkozó

eredményeiket.

A személyes hatékonyságba vetett hit erősebb motivációval és a sikerre való nagyobb erőfeszítéssel kapcsolódik össze.

Az optimizmus megnövekedett motivációval és teljesítménnyel kapcsolódik össze, magas fokú sikerelvárás inkább ösztönzi az

embereket a feladattal kapcsolatos keményebb munkára.

Witkin: pszichés differenciáció és különböző patológiás formái.

Mezőfüggő: biz. emberek krónikusan alkalmatlanok arra, hogy beállítódásukat módosítsák.

Mezőfüggetlen: rugalmasak.

A differenciáció szintje: milyen komplex egy pszichológiai rendszer szerkezete. Integráció: a pszich. rendszer részei, valamint a

rendszer és a környezet közötti funkcionális kapcsolat jellege. Adott szinten meglévő integrációból következő megfelelő

alkalmazkodás bármilyen differenciációs szinten létrejöhet. A differenciálatlanabb személyiségben másképp jelentkezik a

patológia.

A személyiség az az egyedi mód, ahogyan az ember környezetét észleli, beleértve önmagát is. Az érett személyiség követelménye: kognitív stílusa nyitott, bizalomteljes és rugalmas legyen; tevékeny ura környezetének; személyisége biz. Fokig egységes; képes arra, hogy pontosan észlelje mind a világot, mind önmagát.

Erikson: meghatározza azokat az életszakaszokat, amelyekben normális fejlődés során az egyes sajátosságokat elérjük. (Pszichoszociális fejlődés szakaszai ld. 6. tétel). Az én-azonosság érzését hangsúlyozza elsősorban – azt az érzést, amelynek kialakulása a serdülőkorban olyannyira égető problémává válik. Anélkül, hogy szilárdan meg ne alapoznánk identitásunkat (“ki

vagyok én?”), nem juthatunk el az igazi érettség fokára.

Énkép – éntudat

Az éntudat kialakulása a kisgyermek fejlődésének egyik legfontosabb történése, ezért fontos kiemelten foglalkoznunk ezzel a témával a következő három szempont alapján:

1. Az éntudat fejlődése.

2. Az éntudat jelentősége.

3. Pótolható-e, illetve hogyan pótolható az éntudat kialakulása?

A felnőtt éntudatának lényege az én egységének, azonosságának, időbeli folytonosságának tudata, de tartalmazza azt is, hogy az ember milyen meggyőződésűnek vallja magát, milyen elvekért hajlandó kiállni. Kifelé

ez adja a személyiségnek, a meghatározott jellemnek a képét; belső átélésben azt a tudatot, hogy „én ilyen vagyok”, sőt hogy „ilyen szeretnék lenni”. Ez a felnőtt éntudat csak nagyon lassan, fokozatosan alakul ki.

1. A test - én kialakulása

A coenaesthesia azt jelenti, hogy az ember a testét saját magához tartozó, összefüggő egésznek érzi. Ez mélyen belénk gyökerezett érzés; egy séma él bennünk testünkről, az ún. testséma. Ez a gyermekben csak kb. a 3. évben alakul ki, több lépcsőn keresztül. A 3–6 hónapos korig terjedő időben a csecsemő a látóterébe került testrészeit figyelemmel, érdeklődéssel nézi, játszik velük, de ugyanúgy, mint a külvilág egyéb tárgyaival. A látás és mozgás érzékelésének

egyidejűsége (érzékeli a mozgást, és látja, hogy keze-lába elmozdul) lassan-ként hozzásegíti, hogy testrészeit a külső tárgyaktól megkülönböztesse. Idővel a különböző mozgásokat már szándékosan próbálja előidézni. Miután a gyermek az egyes testrészeket már felismeri és tudja, hogy azok az övéi, ezek még nem állnak össze testi énjének egészévé. Sok gyakorlás, tapasztalat, tükör előtti mozgás – ez utóbbi nem elengedhetetlen, hiszen tömegével nőnek fel úgy gyerekek, hogy nem ismerik a tükröt – következtében alakul ki a test-én.

2. Különálló létének tudata

Mint ahogy a test-én kezdetben egybefolyik a külső világ tárgyaival, a gyermek „én”-jének, különálló létének tudata is lassú fejlődés eredménye. Ennek az egybefolyásnak reális alapja van, hiszen a csecsemő teljes életközössége – szimbiózisa – anyjával a megszületése után is folytatódik (szükségleteinek kielégítése, táplálék, testhelyzet-változtatás, teljesen az anyjától függ), sőt emellett fokozatosan érzelmi szimbiózis is kialakul. Lassan a kapcsolatok szélesebb köre jön létre, a környezet egyes személyei elkülönülnek, de a saját személy és a „másik” még nem válik el élesen. Az elkülönülés kialakulásában erős hatása van a gyermek nevének, megszólításának. Az „én” névmás használata ugyan jelzi az éntudat jelenlétét, de hiánya nem jelenti feltétlenül annak hiányát. Az éntudat kialakulásában segít a gyerek helye a családban. ő a legnagyobb vagy legkisebb gyerek; a „jó gyerek”; a „jókedvű gyerek”, a „csibész”. Fontos tényező az éntudat kialakulásában a múlt, az én folyamatossága. „Én vagyok” mindaz, amit magam éltem át, akivel ezek és ezek a dolgok történtek, aki körül ezek és ezek a személyek élnek, akinek a kiskoráról

ezt és ezt mesélik. Befolyásolja az éntudatot az is, hogy környezete a gyermeket milyennek látja, milyen szerepet juttat neki. A gyermek ilyenkor a kívülálló szemével látja magát.

3. Az éntudat megnyilvánulása

A saját tulajdon kiemelése: 2–3 éves gyerekeknél állandó konfliktusok forrása a tulajdonért való harc. Nem egyszerű birtoklási vágyról van szó, hiszen adott tárgynak ugyanolyannal való helyettesítése sokszor nem megoldás, mivel a gyermek az övéhez ragaszkodik. Jó éntudat és beszédfejlődés esetén ennek hangot is ad: „Ez az enyém”. Bühler az éntudat első megnyilatkozását a tudatos választásban látja. Általában egyéves kora körül a gyerek az elé tett tárgyakból már nemcsak a keze ügyébe kerülőt választja ki, hanem választásában szándékosság, következetesség mutatkozik. Két-három évesnél e választásnak már kifejezett akarati jellege van (jó éntudatfejlődés esetén). Az éntudat fejlettségének könnyen észrevehető megnyilvánulása az a mód, ahogy a gyermek önállóságát élvezi és követeli: „én is tudom”, „egyedül akarom”. A kialakuló éntudat „legforradalmibb”, a felnőttet a legtöbb probléma elé állító megnyilatkozása a gyermek dacossága, a dackorszak. (Erről később még lesz szó.) A felnőtt éntudatában benne foglaltatik az a kép is, amilyennek tudni szeretné magát, azok a szokásbeli és erkölcsi követelések, amelyek ilyen és ilyen viselkedésre, ilyen és ilyen cselekedetre késztetik. Ezeknek, az éntudat szerves részét képező követeléseknek is megvan a maguk fejlődése. A gyermek a szülők vagy szülőhelyettesek – nevelők – utasításai szerint viselkedik, mert fél szeretetük elvesztésétől. Később mintegy magába olvasztja a hallott követeléseket, annyira magáévá teszi őket, annyira eggyé válik velük, hogy végül már nem is ismeri eredetüket. Így tesz, mert nem tehet másként, mert ha másként

tesz, lelkiismeret-furdalást érez. Az én elé állított követelések rendszerébe belefolynak a kulturális és társadalmi hatások is. Az éntudat zavarai rendkívül széles skálán mozognak, a súlyos elmebetegségektől (a beteg idegennek, megnagyobbodottnak érzi egy-egy testrészét; vagy az én elidegenedése, hasadása) az enyhébb neurotikus tünetekig. Mikor csak érzelmi, magatartásbeli hiányosságokat észlelünk, ritkán gondolunk arra, hogy esetleg az éntudat zavara áll a háttérben.

Intézeti körülmények között sokszor előfordul érzelmi elsivárosodás, de tudnunk kell, hogy van akarati elsivárosodás is, ami a gyenge éntudattal függ össze. Ennek következménye lehet a későbbiekben a bizonytalanság, közöny, befolyásolhatóság, sodorhatóság. Sok elhibázott pályaválasztásnak, párválasztásnak itt kell keresni a gyökerét.

4. Az éntudat kialakulását veszélyezteto körülmények

Az élet folyamatosságának hiánya (változó otthon, változó nevelők, nincs múlt).

Az élettörténet egysége megszakad, és könnyen megszakad az én azonosságának az érzése is. A gyermek új nevelői szemében mást és mást jelent. Esetleg a gyerek valamelyik tulajdonsága, megnyilvánulása az egyik nevelő szemében pozitívnak hat, míg a másik nevelő vagy nevelőszülő szemében negatívnak. (Például az egyik nevelő a „belevaló”, talpraesettebb gyerekeket kedveli és ezt a viselkedést erősíti meg, míg a másik a csendesebbeket, a visszahúzódóbbakat fogadja el jobban.) Az új otthonban semmit vagy majdnem semmit sem tudnak a gyermek múltjáról, szokásairól, érzelemvilágáról. Még az is előfordul, hogy a gyermek nevét is megváltoztatják, akár mert idegenkednek az eredeti névtől (például József Attilát Öcsödön Pistának hívták), akár mert másfajta becézést találnak ki (például András, Andris, Bandi).

Az ókori keleti gondolkodás [filozófia]

1) Hinduizmus=Brahmanizmus: örök törvény vallásának nevezik. Az É-Indiába beáramló törzsek (árják) hozták létre ezt a sajátos irányzatot.

Védák: szent tudás könyvei (árják gyűjtötték egybe)

- Rigvédák: himnuszok

- Számavédák: dalok

- Jadzsurvédák: áldozati rítusok

- Atharva védák: varázslatok

A lét szubsztanciája a Brahman- abszolút szellem, örök létező erő, ősalap, egyedüli és végső valóság, a dolgok belső lényege, minden dolog és jelenség okozata. E világ másolata egy tökéletes világnak. A lélek lényege az anyagi kötöttségektől mentes szabad mozgás. Az elme, lélek anyagi jellegű, ezért hisszük, hogy ez a valós világ. A Brahman értelmileg nem fogható fel, szavakkal nem fejezhető ki.

ATMAN (individuális valóság) & BRAHMAN (végső valóság) azonosak, hiszen anyagtalanok. Ha felismerjük ezt az azonosságot, akkor eljuthatunk a Moksa állapotba (az örök boldogság állapotába).

DARMA- örök törvény, mozgások, átalakulások, minden lényben és dologban működő törvény.

KARMA-tan: (reinkarnációs tan alapja); Sors (újjászületés). Az ember lelke nem pusztul el; a kiérdemelt sorstól függően:

Rossz alacsonyabbrendű élőlény lesz

akár isten is lehet

Lényege: a lélek szeretne újra megtestesülni, bár ez szenvedéssel jár. A helyes tudás elsajátításával megszabadulhatunk a szenvedéstől.

2) Buddhizmus

Alapítója Gautama Sziddhárta („megvilágosodott”), de Buddha néven vált ismertté. Felállítják a 4 nemes igazságot:

- szenvedés felismerése

- szenvedés keletkezése

- szenvedés megszüntetése

- szenvedés megszüntetéséhez vezető út

Nem az önsanyargatás, hanem az igazság segít a szenvedést megszüntetni. A világ folytonos átalakulásban van, nincs kezdete sem vége; a világ keletkezések és pusztulások vég nélküli sora. Ebből a szenvedés felismerésével és leküzdésével juthatunk el. A megvilágosodás alapja az élet szenvedésnek felismerése. Oka az élet igenlése, melynek három forrása van:

- érzékiség

- életvágy

- tudatlanság

A szenvedést a múlandó dolgokhoz való ragaszkodás okozza.

DARMA: az embert a világgal, valósággal összekapcsoló erő, pl.: föld, tűz, víz, levegő, szín stb.

A szenvedést a vágyak elfojtásával küzdhetjük le. Ennek nyolc útja van:

- helyes szemlélet

- helyes érzület

- helyes beszéd

- helyes cselekvés

- helyes életmód

- helyes törekvés

- helyes gondolkodás

- helyes elmélyedés

Cél, hogy eljussunk a NIRVANA-ba: teljes megsemmisülés, kikerülés az anyagi világból, szervezet legyőzése, földi lét megszüntetése (újjászületés láncolata megszakad, megszűnik az érzéki világ). Ehhez be kell tartani a Buddhista etika szabályait:

- nem szabad ölni (sem embert, sem állatot)

- nem szabad lopni

- nem szabad más asszonyához nyúlni

- nem szabad bort fogyasztani

3) Taoizmus

Lao Ce; nincs különbség a földi és a túlvilági élet között, egymással egységet alkotnak. Univerzális végső ok: ebből származik minden; ez állandó, minden más változik. Két rendező erő: JIN és JANG. Az ember a jövőt maga formálja. Tao te king: nemcselekvés ideáljának megfogalmazása (Az út és az erény könyve). Tao: egy minden esemény mögötti misztikus erőre utal, az eseményeknek folyására, s a követendő útra. A tao leírhatatlan világtörvény, egyesíti önmagában a jót és rosszat, fényt-sötétséget, nyugalmat-mozgást. A JIN és a JANG egymást kiegészítő ellentétpár: JIN: sötét, női, negatív; JANG: világos, férfi, pozitív. Egyensúlya tartja fenn a világmindenség harmóniáját és minden dologra hatással van. A spontanitást és a természetességet hirdeti, azt, hogy az embernek rá kell hagyatkoznia a TAO-ra. A taoisták a meditáció és az egyszerű élet, magány felé törekednek.

A világszellem a hegeli rendszerben [filozófia]

A hegeli filozófia egyetemes rendszer: felöleli a világ egészét, a természetet, a társadalmat és az emberi gondolkodást. Dialektikus rendszer: a világ egészét folyamatként értelmezi. A világszellem fejlődése Hegel rendszerében 3 szakaszban történik, amelyben az egyes szakaszok a tagadás tagadása törvénye alapján kapcsolódnak egymáshoz. Az első szakasz a tézis: az eszme magát fejleszti ki; a második szakasz az antitézis (tagadás): az eszme természetbe csap át; és a harmadik a szintézis (tagadás tagadása): az eszme más létéből visszatér magába. A világszellem önfejlődésének ill. önmegismerésének folyamata alapján a hegeli filozófia alkotóelemei: a logika, a természetfilozófia, a szellemfilozófia (társadalomfilozófia).

I. Logika

A világszellem fejlődésének első szakasza. Itt a világszellem szegényes, egyoldalú, nem teljes mivolta egyre inkább teljesebbé, mindenoldalúbbá válik. A hegeli világszellem szegényes, elvont meghatározottságból konkrét eszmévé az önmozgás alapján válik. Ennek mozgatója az ellentmondás.

A logika három részből áll:

- léttan: a világszellem kifejlődése a lét szférájában

- lényeg tana: a világszellem mélyebb meghatározottságokkal gyarapodik, végigmegy a lényeg, a jelenség és a valóság lépcsőfokain

- fogalom tana: az eszme befejezi fejlődését a logika, a tiszta gondolat szférájában.

E tannak három része van:

- szubjektív fogalom: gondolkodásformák, ítéletek

- objektivitás: a természet legáltalánosabb meghatározásai

- eszme: minden eddig tárgyalt meghatározottságot magába foglalja. Az eszme abszolúttá válik.

II. Természetfilozófia

A kialakult eszme. Itt átcsap ellentétébe, természetté válik; a természet is eszme, csak alvó, szunnyadó anyagi formában. Az eszme nem volt előbb, mint a természet, mivel fejlődése nem időbeli.

Munkájának részei:

- mechanika: tér és idő, mechanikai mozgás, anyag és mozgás

- fizika: testekkel, elemekkel, fénnyel, hanggal, elektromossággal foglalkozott

- szerves fizika: vizsgálja a Föld természetét és történetét, a növény- és állatvilágot

III. Szellem(társadalom)filozófia

Vizsgálatának tárgya az emberi nem egésze. Az emberi tudat kialakulásával a szellem ismét saját, szellemi formájában fejlődik tovább. Végigjárja az emberiségnek a társadalmi valóságban Hegelig megtett történelmi útját. A szellem feldolgozza magát a szabadság, a társadalmi fejlődés legmagasabb fokára. Ennek a felfogásnak az a racionális tartalma, hogy az ember a maga munkájával küzdi fel magát a természeti világból a társadalmi fejlődés egyre magasabb fokára. A hegeli szellem fejlődése a társadalomban három szakaszra oszlik:

1) Szubjektív szellem

Tárgyalja:

- az antropológiában az emberről, mint természeti jelenségről beszél

- a fenomenológiában az emberi tudatról esik szó

- a pszichológiában az emberi szellem képességeit vizsgálja

2) Objektív szellem

Végigjárja a társadalmat és a történelmet. A szellem tárgya a világtörténelem. A világszellem alakítja a világtörténelmet.

Témái:

- jog: a szabadság ittléte

- morál: a jog és a morál egységet alkothat, s így létrejön az erkölcs

- erkölcs: három szférája van: család, polgári társadalom, állam

3) Abszolút szellem

A szellem befejezi önfejlődését. A társadalmi tudatformákat vizsgálja:

- önmagát szemlélő szellem: a művészet

- a magát képzelő szellem: a vallás

- a maga lényegét fogalmakban elgondoló szellem: a filozófia

A teremtés, a megismerés és az ember célja Szt. Ágoston gondolkodásában [filozófia]

Szent Ágoston a középkori filozófia első nagy alakja. Ebben az időben a vallási ideológia vált uralkodóvá. Ez a filozófia a patrisztikával kezdődött (II-VIII. sz.), mely a hatalommal való kompromisszumra és az „antik filozófia továbbfejlesztésére” törekedett. Ennek a kornak a legkiemelkedőbb képviselője Augustinus volt.

A tudást feltétlenül alárendelte a hitnek. Gondolkodásának alapja a boldogság megszerzésének kérdése. Így a megismerés és az ember célja egybefolyik nála. A boldogságot az ember csak Isten bírásával érheti el, ezért az embernek azt kell kutatnia, hogy miként bírhatja Istent; ennek pedig első és kizárólagos feltétele az Isten megismerése. Mivel Isten (tehát az igazság) a tárgyi világban nem lelhető fel, befelé kell fordulni. Elvárja az emberektől a világtól való elfordulást, a szubjektivitásba való merülést. Ennek első államosa a hit. Ágostont a külvilág nem érdekli.

Az értelem nála csak annyiban játszik szerepet, amennyiben az eszköz az Istenhez vezető úton. Az értelem szükségszerű és örök igazságokat képes megragadni. Nála az örök igazságok valami anyagtalanra, Istenre vonatkoznak. A gyakorlati tudást csak mint a létfenntartás eszközét fogadja el. Az értelem, azaz a lélek az igazságot nem a külvilágból, nem is egyik régebbi életéből nyeri, hanem a lélek mélyén lakozó isteni tanító tanítja meg rá. Így tehát ömagában is megtalálhatja a természeti törvényeket, mely az örök isteni törvény visszfénye. Az az erő, mellyel az ember dönt a törvény megvalósítása mellett vagy ellene: az akarat. Az akarat mozgatója a szeretet. A szeretet készteti az akaratot a végső jó (Isten) felé. Szerinte az Isten mindent elrendelt, így minden történés eleve elrendelt. A szeretet eredetéről pedig azt tanítja, hogy az Isten ingyenes ajándéka, mely a kegyelem révén kerül az emberbe. A kegyelem, amely az ember túlvilági boldogulásának nélkülözhetetlen feltétele, megelőzi a jó cselekedetet, nem szerezhető meg az ember ereje által, hanem csak isteni kiválasztással.

Az eredeti bűntől kezdve két szeretet van jelen a földön: az önszeretet és az istenszeretet. Az elsőnek a földi állam felel meg a gonosz világaként az angyalok bukásától. Az isteni állam megtestesítője a földön az egyház. E két állam között állandó harc folyik, ez az emberi történelem. A harc az utolsó ítéletben záródik le, ekkor lesz teljes az isteni győzelem. Bár a földi államnak is van lehetősége, hogy Istennek tetszően rendezkedjék be.

A taoizmus [filozófia]

Bevezetés

A világ népei ősidők óta kutatják a lét nagy kérdéseit, magyarázatot keresve az élet értelmére, keletkezésre és elmúlásra. Voltak vallási alapú magyarázatok - a Föld "teremtése", tudományos magyarázatok - ősrobbanás, és filozofikus megközelítések, mint például a Tao, miszerint minden öröktől fogva létezik és örökké létezni fog. A világ egy nagy, szüntelen körforgás.

A mai európai ember számára, így számomra is az utóbbi, filozofikus indoklás a leginkább hihetetlen, hiszen elképzelni sem tudom, mit jelenthet öröktől fogva létezni. Épp emiatt a valószínűtlenség miatt kezdett foglalkoztatni ez a megközelítés. Kíváncsiságom hajtott, vajon meg tudnak-e győzni a téma kutatói és mesterei a taoizmus igazságáról. Érdeklődésemet másfelől egy remek könyv, a Micimackó és a Tao keltette fel a kínai filozófia iránt. Úgy véltem, ha olyan könnyed témával magyarázni lehet ezt a felfogást, mint egy mese és annak főhőse, akkor biztos nem is annyira megközelíthetetlen, mint eddig gondoltam.

Sok ezer évvel ezelőtt az ember összhangban élt a természet többi teremtményével. Annak a valaminek a segítségével, amit ma telepátiának nevezünk, el tudott beszélgetni az állatokkal, a növényekkel és az összes többi teremtménnyel. A Föld angyalaival és a természet szellemeivel megosztoztak a világ iránt érzett felelősségben. A Föld légköre egészen más volt, mint manapság. A növényzet dús volt, több volt a csapadék. Az ember diétás kosztot evett és nem kellett agyonhajszolnia magát. Az ember békességben élt önmagával és az összes többi teremtménnyel, akiket mestereinek és barátainak tekintett.

De az ember egója lassacskán dagadni kezdett és mindinkább önmagát helyezte előtérbe. Végül odáig jutott, hogy magára maradt, és idegennek érezte magát a világban, nem volt többé boldog. Azzal kísérletezett hát, hogy egyedül csikarja ki a Föld jótéteményeit. A növények ettől lassacskán összeaszalódtak és elpusztultak. Megjelentek a sivatagok. Az ember élettartama is rövidebb lett, járványok ütötték fel a fejüket és egyre csak terjedtek. Egyre kevesebb lett az ehető növény, az ember elkezdte leöldösni és felfalni barátait, az állatokat. Azok egyre ijedősebbé váltak.

Ahogyan az ember mindinkább befolyásolta és bántalmazta a Földet, ahogyan a társadalma és lelkivilága kizárólagosan az emberi nemre szűkült, úgy lett egyre erőszakosabb a saját fajtájával is. Az emberek már egymást is öldösték és leigázták. Akik máshogyan néztek ki, másképp beszéltek és gondolkodtak, arra kényszeríttette, hogy hódoljanak meg neki. Sajnos ez még a mai, civilizáltnak nevezett társadalmunkban is megtalálható, az úgy nevezett fajgyűlölet.

Nagyon siralmassá vált az emberiség élete, ezért úgy két-háromezer évvel ezelőtt tökéletes lelkek születtek emberi alakban, és hirdetni kezdték azokat az igazságokat, amelyek már rég feledésbe merültek. De az emberiség akkorra már annyira megosztottá vált, és annyira érzéketlen lett a világegyetem törvényei iránt, hogy ezeket az igazságokat csak részben értette meg. Telt-múlt az idő és a tökéletes lelkek tanításait sorra megváltoztatták azok az emberi szervezetek, amelyek a nyomdokukba léptek. Valami azért a "különválás" előtti tudásból, hitből és gyakorlatból megmaradt. Tibetben a kommunista uralom kezdetéig a tibeti buddhizmus megőrizte az ősi utakat, valamint számos olyan titkot és gyakorlatot, amely évezredekkel megelőzte a buddhizmust. Ezek Japánban is fellelhetők a sintoizmus népi vallásának némely szertartásában. Kínában végigvonul a taoizmuson és mind a mai napig folytatódik.

A taoizmus története

A kibontakozó Kínai Univerzalizmus keretében, ám önálló vallásként született meg az i.e. hatodik században. Mestere a legendás bölcs, Lao-ce volt. A tan legfontosabb összefoglalása pedig a "Tao te king" (Könyv a Világtörvényről és hatásáról) című munkában maradt az utókorra.

A gondolatrendszer középpontjában a Tao, a Világtörvény áll, ami minden létező ősoka. A taoizmus a hosszú élet filozófiája. A létezésnek egy útja, amely harmóniában van a Tao-val, amelynek lényege a természet munkálkodásában látható. Akár filozófiának nevezzük a taoizmust, akár vallásnak, akár egyiknek sem, egyetlen nyugati eszmével vagy filozófiával sem lehet összehasonlítani.

A taoizmust az egyén és a világ kapcsolata foglalkoztatja, a taoistákat főként a tudományok, a művészetek és a lelki élet érdeklik. Alapvető elveik a természetes egyszerűség, az erőlködés nélküli cselekvés és az együttérzés. Az ember feladata, hogy szemlélődő módon törekedjen a Tao befogadására, megértésére.

A "titkos" taoista tanok vallássá szerveződése fokozatosan ment végbe. Az i.sz. második században taoista meseterek összeállították a Magasztos Béke szent könyvét (Taj-ping king), aminek alapján Csang Csiao megalapította a Magasztos Béke Tana nevű vallási mozgalmat, melynek hatalmas tömegek lettek követői. A vallássá alakulás következő állomásaként ez az irányzat egyesült az Öt Mérő Rizs Tana (Vu-tou-mi-tao) taoista irányzattal, amelyet a nagy taoista mágus, Csang Tao-ling alapított, és unokája Csang Lu, az Ég helytartója, a Mennyei mester (tien-si), a "taoista pápa" által lett egy hatalmas mozgalommá és vallási szervezetté.

A Mennyei mester "trónja" kétezer éven keresztül öröklődött át, s bár 1927-ben a kínai kommunisták alakulatai megpróbálták felszámolni a taoista vallást, s ki is szorították Kínából, de megszüntetni nem tudták. Az 1984-ben született 63. Mennyei mester 1949. decemberében Tajvan szigetére szökött, ahol kijelölte utódját, a 64. Mennyei mestert, aki a mai napig a taoista egyház feje.

A Tao alapelvei

A taoizmus a harmónia, az ellentétek közötti egyensúly. Természeti nép lévén, a kínaiak megfigyeléseikre alapozták magyarázataikat, úgy próbálták megérteni a körülöttük lévő világot.

Alapelveik:

1.Az ellentétek, két pólus, pozitív és negatív, jin/jang

Az ember ha lenéz, talpa alatt mérhető, fogható, tapintható, konkrét dolgot érzékel, amelynek tartalma, mennyisége van. Ha viszont felnéz, a mérhetetlent, a megfoghatatlant, az elvontat látja, amelynek szellem s minősége van. Az ember a kettő között, a két régió határán él. Érzékelték tehát az élet ellentétes hatásait -fent és lent, éjjel és nappal, sötét és világos, hideg és meleg, aktív és passzív, pozitív és negatív. Jin és Jang. Megfigyelték, hogy a Földön és azon túl minden ciklusokban mozog. Egy év alatt a nyár (csúcspont), ősz (hanyatlás), tél (mélypont), tavasz (megújulás). Egy emberöltő alatt a felnőttkor (tetőpont), az öregedés (hanyatlás), a halál (mélypont) és a születés (megújulás). Vagy egy napon belül a dél, az alkony, az éjfél, a hajnal. Különböző, váltakozó ritmusokban mozog minden, például a női szervezet, a szív, illetve a sejtjeink, amelyek rezegnek. Egészség csak akkor létezhet, ha egyensúly áll fenn az ellentétes erők között, s zavartalan a ritmikus hullámzás.

2.Az öt elem = az öt funkció

A tűz-föld-fém-víz-fa felosztás vonatkozik a szervezetünkre is, hiszen mi is része vagyunk a világegyetemnek.

-enni kell - gyomor, lép (emésztőrendszer) =föld funkció;

-inni kell - vese (keringési rendszer) = víz funkció;

-lélegezni kell - tüdő (légzőrendszer) = fém funkció;

-védekezni kell - máj (immunrendszer) = fa funkció;

-irányítani kell - szív (hormonrendszer) = tűz funkció.

Ha az egyik nem egészen jól működik, azt a szervezet automatikusan kiigazítja -feltéve, hogy az erre szóló parancs eljut a legyengült rendszerhez a test belső kommunikációs csatornáin, a meridiánokon keresztül, s szabadon áramlik a szervezetben a "csi". Egészséges szervezetben a szervrendszerek beszélgetnek, kommunikálnak egymással.

3.Az ősenergia, a "csi"

Az élő, egészséges szervezetben keringő "csi" két fő forrásból kerül bele a szervezetünkbe:

-a mennyországból, felülről - metafizikus mód, minőségi energia, mérhetetlen

-a Földről - levegő, étel, ital, illetve fények, hangok, érzelmek formájában.

Két fő csatorna létezik:

-jin-csatorna - fékező energia (pihenés, megnyugvás)

-jang-csatorna - mozgató energia (indítás, hajtás, cselekvés)

Lényeg a kettő közötti egyensúly - aktív/passzív, be/ki, tisztít/táplál. Különböző kínai füvek, illetve ezek keverékei, tisztítják, illetve táplálják a szervezetet és annak különböző funkcióit abból a célból, hogy beállítsák az egyensúlyt, a harmóniát a szervezetben.

Jin-jang szimbólum

A jin-jang kör (taj-ki) elsődleges jelképe a taoista vallásnak és filozófiának Jelentős szerepet játszik a konfucianizmus bizonyos irányzataiban is. A tao szerint a világegyetemben mindent két ellentétes erő hoz létre és irányít. A taoisták egyszerre tekintik hím- és nőneműnek a Mennyei Hatalmat, amit a taoista T'ai Csie egy görbe vonallal sötét és világos részre osztott körrel szimbolizál. A jin a negatív és passzív erő, amelyet as nőelvet jelképező fekete szín ábrázol; a jang pedig a pozitív és aktív erő, amelyet a férfiasság fehér színe jelez. A jin szimbolizálja a lelket, a nedvességet, a hideget, az éjszakát, a Holdat, a sötétséget, a földet, és a megszakított vonalhoz társítható. A jang a szellem, a fény, a nappal, a Nap, az ég, a teremtés, a dominancia jelképe, és a folyamatos vonal társul hozzá. A jin és a jang hatása megtapasztalható az évszakok váltakozásában, és voltaképpen a természet rendjének egészében. Harmónia csak akkor jöhet létre, ha a két erő egyensúlya tökéletes. A jin-jang kör ezt az elgondolást jelképezi. A részeket dinamizmusra utaló hullámvonal választja el. Mindkét rész tartalmaz egy pontot a másik színből, jelezve, hogy férfielv és nőelv önmagában nem, csakis kölcsönhatásukban létezik.

"Akiben a férfias erő mellett nőies szelídség van, az a birodalom mintaképe. Aki a birodalom mintaképe, mindig megmarad az erény mellett és hasonlatos lesz az újszülötthöz."1

A taoizmus mesterei

A taoizmust klasszikus értelemben három ember tanításának tulajdonítják. Első pátriárkája, Lao-ce (i.e. 570-490), aki Csou fővárosának, Lo-nak levéltári alkalmazottja, történetíró és filozófus volt. Életének nagy részét magányban töltötte, majd 81 éves korában Nyugatra, a Tibettel határos Kun-lun hegységbe távozott. Bármennyire is szerette önmagát az ismeretlenségben taratani, a Han-ku-i hegyszorosban lévő határkapu felügyelője, Jin Hsi felismerte a Mestert: "Te távozol, és nem láthatunk többé. Hadd ragaszkodjam hát ahhoz, hogy előbb egy könyvet állíts össze nekem." Kérésére Lao-ce összefoglalja a taoizmus lényegét, lediktálja 81 fejezetből és több mint ötezer jelből álló tanítását, majd eltűnik a hegyekben. Többé nem látták, bár a taoisták szerint ma is ott él valahol fenn a csúcsok közelében.

A 81 versből álló tanítást a hegyszoros őre lejegyezte és Öreg Mester vagy Öreg Gyerek (Lao-ce) címmel az utókorra hagyta. Ez a két fejezetből álló szöveg kapta később az Öreg mesternek a Tao-ról és a Te-ről szóló tanítása (Tao-te-king) címet- Magyarul is megjelent több fordítása.

Lao-ce életéről nagyon keveset tudni, mert nagyon szerette a homályt, és szándékosan eltűntette élete minden nyomát. S ez lesz a jellemző Lao-ce minden követőjére, mert a bölcs ember "elrejti valódi lényét", "nem hagy nyomot maga után". A beavatott "hímzett selyemruhája fölött egyszerű vászonruhát visel", a Tao-hoz igazodik, nem a világhoz. "Végtelenül kicsiny abban, ami által még emberi, végtelenül nagy abban, ami által egy az éggel", és - ahogy Ji King mondja róla - "az általa létrehozott változások világosan láthatók, mint a tigris csíkjai". A valódi ember "nem ismeri sem az élet szeretetét, sem a halál gyűlöletét: az életbe belépés nem szerez örömet neki, az elmenetel nem kelt benne semminemű ellenállást". "A Tao-hoz igazodik tervkészítés nélkül". A bölcs másik típusa az uralkodó, "aki nem mozog", és aki az ég és föld közötti kapcsolatot fenntartja.

" A bölcs a maga tökéletességét tökéletlenségnek tartja. Ezáltal lesz maradandó az ő hatása. A bölcs a maga teljességét ürességnek tartja. Ezáltal kifogyhatatlan lesz az ő tevékenysége. A bölcs a maga egyenességét görbeségnek, okosságát balgaságnak, kiváló szónoki képességét dadogásnak tartja. ... Akiben lelki tisztaság és béke van, az a világ példaképe." 2

A második tanító Csuang-ce, aki számos mű szerzője, és a hadviselés állapotának időszaka alatt, nagyjából kétezer éve író- és filozófus iskolát alapított.

A taoizmus harmadik ősguruja Lie-ce, a félig-meddig legendás Sárga Császár, aki négyezer ötszáz évvel ezelőtt uralkodott, és akinek a nevéhez a legkülönfélébb meditatív, alkímiai és orvosi alapelvek és gyakorlatok fűződnek.

E három ember inkább a taoista gondolkodásmód nagy szervező egyénisége és kommunikátora volt, semmint az alapítója. Ugyanis a taoizmus jóval e három ember születése előtt már elkezdődött.

A Nyolc Halhatatlan

Az idők során a taoizmus két szinten bontakozott ki. A "filozofikus" vagy "metafizikus" taoizmus, tulajdonképpen a taoista ezotéria, amely születéssel (mint például Lao-ce esetében, akinél ezt jelezte, hogy - a legenda szerint - fehér hajjal született) vagy beavatás útján adódott át, taoista mágusok és "repülő" halhatatlanok sora adta tovább a Tao bölcsességét. A másik szint a "vallásos" taoizmus, az exotéria, s ennek vallási panteonjában ott találjuk a mágusok és a halhatatlanok sorát. Legendáik hasonlóak az indiai sziddhák legendáihoz, ugyanolyan "üdvtörténetek", a halhatatlanná válásuk történeteit mesélik el.

A Nyolc Halhatatlan a Boldogok Szigetén lakik, ábrázolásokon együtt láthatók egy teraszon, amint a daruháton érkező Sou-hszinget, az Öröklét istenét, vagy más halhatatlant fogadnak. A nyolc közül az első Csung-li Csüan, a Han-korban (i.e. 206 - i.sz. 200) híres és győzedelmes hadvezér volt, de súlyos vereségeket szenvedett a tibetiek ellen vívott csatában. Kétségbeesésében a hegyekbe ment, ahol egy taoista remete avatta be a halhatatlanság titkába. Kiváló alkimista lett, aki a higanyt és az ólmot "sárga és fehér ezüstté" tudta változtatni és birtokában volt a "bölcsek köve".

A második Csang Kuo-lao - a legendák szerint - eredetileg denevér volt, amely emberré változott. Tény, hogy senki sem látta őt fiatalon, több száz éves korában találkoztak vele először. Egy bambuszcsőben hordozta a "kibontható" fehér szőrű varázserejű szamarát. Több ízben "meghalt", majd miután elsiratták, feltámadt.

A harmadik halhatatlan Lü Tung-pin, szintén a hegyen találkozott egy taoista remetével, aki beavatta a titokba. Varázserejű kardjával sárkányokat és tigriseket győzött le, s számos nagy hőstette vitt végbe. Ugyanakkor olyan kedves történetek is megmaradtak óla, mint például az, hogy egyszer egy fogadóban fizetés helyett darvakat festett a falra, ezek sok látogatót vonzottak oda, de amikor az adósság ez által törlesztődött, a darvak életre keltek és elszálltak.

A negyedik Li Tie-kuaj, a Vasbotos Li, akinek fura külsejét a köbvetkező legenda meséli el. Amikor Li elindult, hogy találkozzon Lao-ce-vel, s mesterével egy utazást tegyenek az égben, megszabadult a testétől, levette ezt a külső burkot, s egyik tanítványára bízta. "Ha hét nap múlva sem térnék vissza, égesd el a testemet" - búcsúzott el a diákjától.

Hat napon át engedelmesen várta a tanítvány a mesterét, de a hetedik napon váratlanul hírül hozták neki, hogy anyja súlyosan megbetegedett. Tisztelettudó fiúként nem habozott, hazaindult, de előbb elégette mestere testét, még a kitűzött idő előtt. Az égből visszatért Li csak egy maréknyi hamut talált. Lelkének némi töprengés után bele kellett költöznie egy éppen akkor meghalt sánta koldus testébe. Íme ezért sántít a halhatatlan Li, s ezért ábrázolják mindig egy vasból készült bottal.

Az ötödik halhatatlan Han Hsziang-ce alkimista, aki az első két halhatatlan tanítvány volt.

A hatodik Cao Kuo-csiu, egy császárné öccse volt, aki a császári udvarnál intrikákkal töltött évek után erdőbe vonult és remete lett. Itt találkozott az első két halhatatlannal, akik maguk közé fogadták.

A hetedik, a "tantrikus" taoista, Lan Cej-ho olt, a bolondos félkegyelmű kínai típusa. A piacokon járkált és rögtönzött dalokat énekelt. Gyakran látták részegen és állandó nevetség tárgya volt, ám kedvessége és jósága miatt mégis mindenki szerette és tisztelte. Lányos kinézetét és fiatalságát öreg korára is megőrizte és látták a felhők hátán repülni.

A nyolcadik halhatatlan egy leány lett, Ho Hszien-ku, aki életében nem fogyasztott földi ételeket és magányban töltötte napjait. Nagy jós hírében állt, őt szintén látták egy felhőn repülni.

A vallásos taoizmusban templomokat emeltek és kultuszokat alapítottak a nyolc halhatatlan tiszteletére, legendájukat a régi Kínában szinte mindenki ismerte.

Vej-vu-vej

A Tao-hoz való igazodás alapvető attitűd, amely a nem-cselekvő cselekvésben (vej-vu-vej), az "égi elrendelés" aktív befogadásában valósul meg. "Hagyd, hogy minden magától alakuljon" - mondja Csuang-ce, mert még az ég is a Tao-t követi. Ha összhangba kerülünk belső tulajdonságainkkal, és a természeti törvényekkel, akkor elértük a Vu-vejt. Ilyenkor közös nevezőre kerülünk a természet rendjével, és a legkisebb erőkifejtéssel ügyködünk az alapelven. Ha a való világ ezt követi, akkor nem hibázhat. Hibákat csak emberek követnek el.

Ez a taoista beállítottság összecseng az indiai sziddhák természetes és spontán (szahadzsa) útjával, mindkettő "hagyja a dolgokat a saját útján menni", miáltal nem a szokások vagy egy individuális rendező elv érvényesül, hanem a Tao: "Csendben ül, semmit nem tesz, tavaszok jönnek, és a füvek önmaguktól növekednek". Ez a látszólagos nem cselekvés azonban belső aktivitás takar, olyan aktivitást, amely nem a világ dolgaira és folyamataira, hanem a szellemi útra, a legfőbb elvre, az egyetemes törvényre, azaz a Tao-ra irányul.

A Vu-vej állapot kifejleszti azt a képességet, mellyel örülni tudunk az egyszerűségnek és a nyugalomnak, a természetnek és a tisztaságnak. Ebből viszont egyenesen következik az a képesség, hogy spontán csináljuk és csináltassuk a dolgokat.

"Aki a világi tudományokba elmerül, az napról-napra több vágy rabja lesz. Aki a Tao-ban merül el, annak vágyai lelohadnak. Egész addig, míg eljut a Vu-Vej-hez, a Vu-Vej elvet követve, nem avatkozik a természet folyásába, és mégis minden magától rendben megy." 3

Konfúciusz úgy tanította, hogy "cselekedni kell a tudás és az erény birtokában". A taoisták nem-cselekvő cselekvése a tudás és az erény birtokában végrehajtott "befelé" fordulás, önmegismerés és önleigázás. A tiszta ész ereje leírhatatlan. De mindenki szert tehet rá, aki kellőképpen értékeli és kiaknázza a semmi értékét.

"A Tao szülte az egyet (csi), a z egy szülte a kettőt (jang-csi és jin-csi). A kettő szülte a hármat (Ég, Ember,Föld), és a három szülte az összes létezőt (a tízezer, azaz minden dolgot, van-vu)."4

Minden a Tao-ból származik és minden abba tér vissza, ám maga a Tao megnevezhetetlen és érzékszervekkel fel nem fogható. " A Tao örök és nincsen neve", és "a Tao, mely szavakkal kifejezhető, nem az örök Tao. A név, amelyet az ember ki tud fejezni, nem az örök név. A meg nem nevezhető Tao az égnek és földnek ősoka. A megnevezhető Tao minden teremtmény ősanyja. Már a régiek szerint: csak az állandó vágynélküliség állapota tesz képessé a fenséges titkok szemléletére. Ellenben, aki nem szabadul meg a vágyaktól, csak a külső jelenségeket szemlélheti. Ez a kettő tulajdonképpen eredetében egy. Csak a nevük különböző. Ez az egység a nagy titokzatosság, titkok titka. Minden titok megnyilvánulásának kapuja." 5

Mindazonáltal a Tao jelentései a következők lehetnek: 1. Az Út, amin a világmindenség mozog, ugyanakkor az Út, ami önmagába vezet, és amit az embernek be kell járni, azaz szellemi Úton lenni. 2. A megnevezhetetlen Elv, a Nagy Egy vagy a Nagy Ok (taj-csi). 3. A Tan (dharma), vagy törvény, a mindenség legbensőbb törvénye, amihez ha igazodik az ember, akkor a halhatatlanságot is elérheti még ebben a testben. A pecsétírásos ősi forma etimológiája alapján: Fej szerint haladni, vagyis az Értelem fényénél haladni, a Tan szerint élni.

A Tao a Nagy Világos energia (Tai-Jang-csi) é a Nagy Sötét energia (Tai-Jin-csi) áramlásából és ezek egyensúlyából áll. Az egyensúly megbomlásából jön létre a "tízezer dolog" (van-vu), azaz a létforgatag, az örvénylés, a szamszára világa. A taoista praxis ezért a világos és a sötét energia folytonos áramlásában és változásában megvalósított állandóságot, a poláris ellentétek játékában megvalósított középponti uralmat célozza meg.

"A Tao lény nélküli, mégis hatásában kifogyhatatlan. Az ő titokzatos mélysége minden dolgok forrása és teremtője, egyszerű, nem hivalkodó, láthatatlan örökkévaló némaság." 6

A Sárkány Útja

A taoizmust hagyományosan a Sárkány Útjának tartják - így a sárkány lett az átalakulás kínai szimbólum. A taoizmus az átváltozás útja - az az út, amelyen haladva valamely dolog valami mássá változhat.

Az bizonyos, hogy a taoistákat évszázadok óta a varázslókkal azonosítják nagyon gyakorlati formában, de mégiscsak varázslat. Két taoista átváltoztatás nagyon hasznosnak bizonyulhat bárki életében.

Az első a negatívum pozitívummá fordítása, a taoista harcművészet közismert elve. Minden felhasználható általa, ami csak az utunkba akad. Ha téglát vagdosnak valakihez, házat építhet belőle. Gyakran egyszerűen azzal is lehet változtatni valamilyen helyzeten, ha változtatunk a hozzáállásunkon. Ha feladjuk fontosságunk tudatának képzetét és arról való képzelgéseinket, hogy mi lehetne, akkor elősegítjük, hogy a dolgok olyanná váljanak, amilyenekre éppen szükségünk van. Ugyanilyen úton az ember negatív jellemvonásai is átalakítható.

"Cselekedjél a természet rendje szerint, sohase erőszakold a dolgokat, ne keresd a túlzott élvezeteket, lásd meg a nagyot a kicsiben, lásd meg a sokat a kevésben, a rosszat is jóval viszonozd"7

A második "varázslat" a pozitívum pozitívumot vonz. Ennek alapvető példája a taoista orvoslás alapelve, amely szerint az egészség titka az egészségben rejlik. Ezért a taoisták az egészség és a hosszú élet elvét tanulmányozzák, és ezzel együttműködve dolgoznak.

A gyermeki tisztaság

Gyermekkorban bár "ügyefogyottak" vagyunk, de mindennek teljes tudatában örülünk a körülöttünk lévő világnak. Aztán kamaszkorban még mindig éppoly tehetetlenek vagyunk, de megpróbálunk végre függetlennek tűnni. Ha ebből a szakaszból is kinőttünk, felnőtté válunk. De a fejlődés legmagasabb foka nem a felnőtt ember. A ciklus végén ott áll a független, világos gondolkozású, mindent látó gyermek. Ennek a szintnek bölcsesség a neve. A bölcsek mindent tudó gyermekek. Agyukból kiürítenek minden megtanult kicsinységet, és megtöltik a nagy semmi bölcsességével, mely a Mindenség Útja.

Nem véletlen talán, hogy a kínai nyelvben használt -ce, azaz mester képző másik jelentése gyermek. Tehát a gyermeki gondolkodásúak válhatnak igazi mesterekké.

"Akiben az erény teljessége van, hasonlatos az újszülött gyermekhez. A gyermek semmit sem tud a mérges kígyóról, sem a vadállatról, sem a ragadozó madárról. A gyermek nem ismeri a veszélyt. Csontjai gyengék, vágya erőtlen mégis erősen tud markolni. Egész nap kiabál, hangja mégsem rekedt, mert testében tökéletes a belső összhang. Aki az éggel való összhangzatot ismeri, az örökké él. Aki az örökkévalót megismeri, az bölcs. Aki magában az erényt gyarapítja, az boldog. Aki a szív vágyait a lelkierőnek aláveti, az erős. Ha a teremtmények kifejlődtek, akkor öregedni kezdenek. Az öregség már Tao nélkül való állapot. Ami Tao nélkül való, az közel van a véghez."8

Utóhang

Az élet mesterei ismerik az Utat, hallgatnak a belső hangra, a bölcsesség és egyszerűég hangjára, mely ítél az okosság felett, és tudásban a tudás felett áll. Ez a hang nem csupán kevés kiválasztott ereje és magántulajdona - ez mindenkinek megadatott.

Bár a bevezetésben említettem, hogy a keleti gondolkodásmód meglehetősen távol áll a nyugati civilizációtól, megfigyelhető a taoizmus, illetve buddhizmus egyre nagyobb méretű térhódítása a robbanásszerűen iparosodó nyugati országokban is. Hogy ez mivel magyarázható? Most, amikor az ember már bármilyen anyagi dolgot megszerezhet magának, már az egész Földet az uralma alá vette, mégsem boldog. A napjai rohanásból, aggodalmaskodásból állnak, ha gazdag azért, ha kevésbé gazdag, akkor azért. Aki úgy érzi, hogy már semmilyen anyagi dolog nem teszi őt boldoggá, elgondolkozik rajta, hogy akkor vajon mi jelenheti az igazi boldogságot. Míg szegény az ember azt hiszi, ha mindene meglesz boldog is lesz, de ez nem így van. Talán éppen a nincstelenség, az egyszerűség boldogít. Ezt tanítja a taoizmus is. Ha már az anyagiasság "nem jött be" az embernek, reméli, hogy a másik végletben megtalálhatja a boldogságot, a teljes nyugalmat és a harmóniát.

" Az őszinte szó nem mindig kellemes. A kellemesen hangzó beszéd nem mindig őszinte. A Tao-t követő ember nem vitatkozik. Aki vitatkozik, az nem Tao-követő. A Tao-követő nem tudálékos. Aki tudálékos, az nem ismeri a Tao-t. A bölcs ember nem gyűjt kincseket. Minél többet tesz másokért, annál többje van neki. Minél többet ad másoknak, annál gazdagabb. Az ég törvénye az, hogy áld, anélkül, hogy ártana. A bölcs ember törvénye az, hogy a természet rendje szerint él és cselekszik."9

 
Copyright © 2007- Érettségi vizsga tételek gyűjteménye. Designed by OddThemes | Distributed By Gooyaabi Templates