Friss tételek

Erdély sajátos etnikai és vallási helyzete a XVI.-XVIII. században


Előzmények:

-       1437: Budai Nagy Antal-féle parasztfelkelés összekovácsolta Erdély előkelőit

-       kolozsmonostori egyezmény: kiváltságokat biztosítottak jobbágyaiknak[1]

-      1437.  kápolnai unió három rendi nemzet: magyar, székely, szász à előkelőinek összetartását deklarálta[2], mind külső, mind belső ellenséggel szemben

Etnikai viszonyok

-       kápolnai unió à Dózsa György-féle parasztfelkelés à 1526: Mohács à Erdély különálló kettős királyválasztása

 1570. augusztus 16: speyeri egyezmény[3]

Székelyek:

társadalmuk még mindig ősi és archaikus képet mutat

XVI. század vége:

feudális létformává vált (erőszak hatására)

-   

hármasára tagolódott a társadalomban:

-       falvakban éltek

-       hadra kötelezettséggel szolgálták a népet (adózás helyett)

ê

1499: II. Ulászló törvénybe foglalja székelyek jogait és kötelezettségeiket

primorok

-       lófők

-       gyalogosok

 

Szapolyai-adminisztráció:

-       gyalogosok: adózok sorában kényszerítette

-       primorok és lófők: „feudális típusú” kiváltságként adómentességet biztosított

-       az utóbbi miatt több ízben is fellázadtak

 

XVII. század:

-       katonai kötelezettség egyre nagyobb teher à önként jobbágyok lettek

-       hatalmas katonai veszteség a fejedelmi hatalomnak, hisz haderejük felét a székelyek tették ki

-       lemorzsolódásukat Bethlen Gábornak sem sikerült megállítani à állami adó kivetése à elvándorlás

-       1658: II. Rákóczi György balsikerű hadjárata csak rontott a népességcsökkentés helyzetén

 

Szászok:

zárt közösségük jelentette polgárosodó városok lakosságát

-       céhekbe tömörülve végeztek kézműves munkákat

-       jövedelmezőképesség korabeli városfejlődéhez nagy mértékben hozzájárult

-       nagyobb városaik, kb. 10.000 lakossal:

o   Brassó

o   Szeben

1224: II. András adománylevele (Andreanum)

-       kiváltságaikat határozta meg

1486: Mátyás király kiváltságokat valamennyi szászra kiterjesztette à szászok
közjogi -politikai egysége (Universitas Saxonum)

XVII. század:

társadalmuk differenciálódott:

-       tagolódnak: kereskedő patríciusokra, céhek védelme alatt álló iparosok (évente egyszer, egy összegben adóztak)

század második fele:

megromlott helyzetük

-       román vajdaságok felvevőpiacának igénye csökken az ipari termékek iránt

Románok:

román fejedelemségekben (Havasalföld, Moldva)

-       azok kerültek pozícióba, akik a legtöbb adót ígérték a szultánnak

-       kiszámíthatatlan helyzet elől sok román telepedett le Erdély peremterületén, ott főként pásztorkodásból földművelésből éltek

-       román falvak: ellensúlyozták a lassú asszimilációt à gyarapítva ezzel román jobbágyok számát

XVIII. század

románok számaránya meghaladta az erdélyiek lakosság harmadát

a század hozta Erdély számára a Pax Habsburgicát  (Habsburg birodalomba való betagolódás követő békeévek időszaka) à Erdély népességének a megduplázódását eredményezte

demográfiai mutatók:

rontotta a török alól felszabadult területek néptelen részeire történő elvándorlás és az 1717-1720 pestisjárvány


Vallási viszonyok

Erdélyi reformáció

(1520-as évek eleje, 1540-es évek vége)

-       protestáns irányzatok megjelenése

1.       Luther

2.      helvét tanok (ország 3 részre szakadása után)

3.      1556 után: kálvini tanok terjedése

-       Honterus: térítőmunka megindítása à 1550-re kialakult a szászok lutheri egyházszervezete, saját püspököt választott

-       Heltai Gábor: Kolozsvárott neves lelkész, Biblia lefordítása magyarra és kiadása.

-       kálvini tanítás elterjedésé: Patrium jelentős részén (Debrecennel az élen)a vallás hívői kerültek többségbe

-       Szervet Mihály-féle antitrinitárius[4] (Erdélyben unitárius) tanok is terjednek

-       Dávid Ferenc: kolozsvári lelkész, hatására a város előbb kálvini hitre tért, majd unitárius tanok szolgálójává lett

-       János Zsigmond is a lelkész hatására efelé az irányzat felé fordult

Irányzatok elterjedése után

(1550-es évektől 1571-ig)

-       egyházak intézményesülését hozta magával

-       1551: Habsburg megszállás sem töri meg a reformációt (első rekatolizáció)

-       1556-1562: lezajlott au ún. úrvacsora à 1564-ben elvált egymástól a protestantizmus két ága

o  

kialakult az Erdélyi Református Egyház

evangélikus

o   református 

Szentháromság-vita (1566-1571)

nyilvános hitviták eredménye: unitárius egyház létrejötte (1571)

-       reformáció végét Báthory István erdélyi fejedelem hozta à országgyűlési határozattal vetett véget a hitvitáknak

A sokszínűség elismerését 1598-as tordai országgyűlés hozta meg.

-       törvényt alkottak az evangéliumhirdetésének és magyarázatának teljes szabadságáról

-       „négy bevett vallás” (katolikus, református, evangélikus, unitárius) vallásszabadság

-       megtűrt ortodox vallás hívei: gyakorolhatták, de nem terjeszthették

Páratlan volt a Tordán megvalósult vallási tolerancia Európában!


 

Török kiűzése után

Erdély rendezése a Habsburg birodalmon belül szükségessé vált

-       1691. Diploma Leopoldium:

o   szavatolta sajátos sokszínűség fenntartását Erdélyben és a vallásszabadságot

o   hivatalt bárki betölthetett, vallási hovatartozás való tekintet nélkül

XVII-XVIII. század során alapvetően megtartották a Diploma rendelkezéseit, DE! a Habsburg uralkodók igyekeztek megerősíteni a katolikus egyházat (pl. III. Károly rekatolizációs törökvése)



[1] http://www.rubicon.hu/magyar/oldalak/1437_julius_6_a_kolozsmonostori_egyezmeny_megkotese/

[2] kibocsájt

[3] http://www.rubicon.hu/magyar/oldalak/1570_augusztus_16_a_speyeri_egyezmeny_megkotese/

[4] szentháromság tagadók

Share this:

Megjegyzés küldése

 
Copyright © 2007- Érettségi vizsga tételek gyűjteménye. Designed by OddThemes | Distributed By Gooyaabi Templates