Billentyűzet
A billentyűzet az egyik legfontosabb beviteli eszköz. A szabványos magyar billentyűzet 102 nyomógombos az ékezetes betűk nagy száma miatt. A hardver szempontjából a billentyűzet, egy szinkron kommunikációs port. A PC billentyűzete maga is egy különálló számítógép, amelynek csupán annyi a feladata, hogy a billentyű kapcsolómátrixot folyamatosan letapogassa, majd a letapogatás eredményét kódolva elküldje a gépnek.
Egy-egy gombnak több jelentése is lehet az éppen érvényben lévő állapottól, valamint a billentyűvel együtt megnyomott funkcióváltó billentyűktől függően.
A billentyűzet részei
- alfanumerikus billentyûk: ez a billentyûzet legtöbb billentyût magába foglaló része. Itt találhatóak a betûk és a számok, az adatbevitel végét jelzõ Enter, a nagybetûk írásához használható shift és Caps Lock billentyûk, valamint a funkció váltó billentyûk (Alt és Ctrl).
- funkció billentyûk: F1-F12 Programonként más és más funkciójuk van. Az F1 általában a súgót jeleníti meg. Ebbe a csoportba vehetõ még az ESC billentyû is, mely általában a programból, vagy mûveletbõl való kilépést jelent.
- numerikus billentyûk: itt találhatóak a számok, valamint különbözõ mûveleti jelek. Nagyban hasonlít egy számológép billentyûzetéhez, ezért használata egyszerû. Kétféle módban mûködhet, melyek között a Num Lock billentyûvel válthatunk. A Num Lock bekapcsolt állapotát egy Num Lock feliratú zölden világító lámpa jelzi. Bekapcsolt állapotban a billentyûkre írt számok az aktívak, kikapcsolt állapotban pedig kurzormozgató és vezérlõ billentyûkként használhatjuk.
- vezérlõ billentyûk: ezek is a kurzor mozgatását szolgálják, különféle módokon:
Nyilak: segítségével a képernyõn látható kurzor, vagy kijelölõ sáv mozgatható
Home: a sor elejére, vagy a bal felsõ sarokba mozgatja
End: a sor végére vagy a képernyõ aljára mozgatja
Page Up: a lap tetejére, vagy az elõzõ oldalra mozgatja
Page Down: a lap aljára vagy a következõ oldalra mozgatja
Delete: a kurzortól jobbra lévõ betû törlése
Insert: átíró és beszúró mód között vált. Az átíró módban a kurzortól jobbra lévõ szöveg helyére kerül az új szöveg. Beszúró módban a kurzortól jobbra lévõ szöveg jobbra tolódik az újonnan beírt betûk elõtt.
A billentyűzet működése
A billentyűzet gombjai kábelezés szempontjából egy ún. billentyűzet-mátrixban vannak elhelyezve. Egy meghatározott billentyű lenyomásának vagy felengedésének észlelésekor a belső mikroprocesszor egy, az adott billentyűt egyértelműen azonosító ún. scan-kódot küld a számítógép felé. Ugyanezen billentyű felengedésekor a mikroprocesszor egy másik, felengedési scan-kódot továbbít a billentyűzet-illesztő áramkör felé. Ezáltal kiküszöbölhető a több billentyű közel egyidejű lenyomásából adódó jelenség, a karakterek "elvesztése", másrészt rendkívül leegyszerűsödik a módosító-billentyűk (Ctrl,Alt,Shift) kezelése is.
Az egér
A grafikus képernyők elterjedésével alakították ki a grafikus felhasználói felületeket, amelyek megjelenésével nélkülözhetetlen perifériává vált az egér. Használata nagyban megkönnyíti a számítógéppel végzett munkánkat. Az egér mozgatásával egy mutatót irányíthatunk a képernyőn, és különféle műveleteket végezhetünk el az ott található objektumokon.
Működési elv szerint lehet:
- Mechanikus egér (elektromechanikus, optomechanikus)
- Optikai egér
Adattovábbítás módja szerint egy egér lehet:
- vezetékes
- vezeték nélküli (rádiós, infrás, Bluetooth)
Mechanikus egér
Itt egy mechanikus szerkezet közvetíti a mozgást. Az egér alján egy szabadon mozgó gumírozott gömb van. Ha a felhasználó az egeret az asztallapon mozgatja, akkor ez a mozgás elektromos impulzusok formájában áttevődik a monitorra és ott a kurzort, illetve a mutatót mozgatja. Az elmozdulást elektromos impulzusokká átalakító szerkezettõl függõen lehet elektromechanikus vagy optomechanikus.
Az optomechanikus megoldásnál tárcsánként két LED-fotodióda-pár fény-útját szaggatja a tárcsa forgása. Az elektromechanikus elvû egerek általános jellemzõje, hogy olcsóak, de hátrányuk, hogy viszonylag kicsi a pontosságuk.
Működése.
1: Az egér mozgatása elforgatja a golyót.
2: Az X és Y hengerek tartják a golyót, és továbbítják a mozgást.
3: Fényáteresztő résekkel rendelkező korongok.
4: Az infravörös LED átvilágít a korongok résein.
5: A szenzorok érzékelik a fényimpulzusokat.
Optikai egér
Az optikai egér fotoelektrikusan működik és nincsenek mozgatható részei. Az alján két kis lámpa és két fotoelektróda van. Egyes optikai egereknek szüksége van egy speciális munkafóliára, de kaphatóak már olyan típusok, melyek bármilyen felületen működnek. Ha ez egér e fölött mozog, a program kiszámítja, hogy hol kell megjelennie a mutatónak.
A modernebb optikai egerek egy szenzor segítségével sorozatos képeket készítenek az egér alatti területről. A képek közötti eltérést egy képelemző chip dolgozza fel, és az eredményt a két tengelyhez viszonyított elmozdulássá alakítja. Előnye a mechanikussal szemben a nagyobb pontosság és a koszolódás kiküszöbölése.
Touchpad
A touchpad nem más, mint egy tapintás érzékeny felület, ami vezérli az egérkurzort a képernyőn ha mozgatjuk ujjunkat rajta. Tökéletes alternatívái az egereknek, javarészt hordozható számítógépekben találkozhatunk velük. A kattintást is képesek érzékelni: ha egyszer nyomjuk röviden a felületre, szimpla-, ha gyors egymásutánban kétszer is, akkor duplakattintásnak érzékeli.
Megjegyzés küldése