Friss tételek

Ezdrás, Nehemiás, Krónikák

Krónikás történeti mű: a 3 könyv szoros összefüggést alkot -> szerzőjük a Krónikás
a) Egy átfogó mű a teremtéstől Ezdrás és Nehemiás koráig. Krónikás + kiegészítések
Jeruzsálem kultuszának igazolása
b) Létezik Krónikás tört. mű, de nem azonos ezekkel
Az eredeti mű apokrif: Ezdrás 3.
c) Nem létezik a krónikás tört. mű. A Krónikák és Ezdrás-Nehemiás nem egységes -> más a szerzőjük

Ezdrás és Nehemiás:
apokrif: Ezd 3. 4.
Részek:
Fogságból visszatérés, templom építése
Ezdrás pap -> a zsidó közösség újjászervezése
Nehemiás története: Jeruzsálem építése
Ezdrás felolvassa a törvényt
A Jeruzsálemi közösség megszervezése (Neh)
Források:
Héber és arám dokumentumok
Ezdrás elbeszélés
Nehemiás emlékirata
Keletkezése: 400-250 között
Tanítás: a megújulás teológiai értékelése
Templom: Isten jelenléte
Kultuszhely -> szent város újjászületése
Jeruzsálem: Isten népének jele


Krónikák:
elnevezése Szt. Jeromostól ered
Héber kánon: írások
Szeptuaginta: történeti könyvek
Részei:
Nemzetségtáblák Ádámtól Dávidig
Dávid uralma
Salamon uralma
Júda királyai a fogaságig
Kánoni könyvekből vett források + kiegészítések (megnevezett ismeretlen forrásokból)
Keletkezése: 400-200 között
Az alapművet fokozatosan kiegészítették
Tudatos válogatás a forrásanyagban
Izrael múltját a jelenre való tekintettel mutatja be.
Vallási írás (a Krónikás teológus) -> Izrael több, mint pol. közösség -> Isten népe
Isten országa -> Dávid királyságában
Dávid: az isteni uralom legkiemelkedőbb építője
Jeruzsálemi templom különleges szerepe
Teokrácia: Izrael ideális életrendje -> Az izraelita közösség igazi királya Isten. A király Isten képviselője.
Isten még a földi életben megjutalmaz v. bűntet.

Share this:

Megjegyzés küldése

 
Copyright © 2007- Érettségi vizsga tételek gyűjteménye. Designed by OddThemes | Distributed By Gooyaabi Templates