Mastrichi szerződés 1992.
- az addig meglévő szerződéseket lette meg az Európai Unió pillérének.
- elhatározták, hogy a szervezet neve Európai Unió
Pillérei : 1. Európai Közösségek összessége
2. Kül - és Biztonságpolitika
3. Bel - és igazságügyi együttműködés
1. Európai Közösségek
Az európai integráció első megjelenési formái
eredete : II. v. h. Anglia - Belga és Holland kormányok száműzetése --- gazdasági együttműködésben állapodtak meg : Biztosítják a tőkét, árut, munkaerőt, szolgáltatások szabad áramlását. --- Európai Unió alapja
Később csatlakozott Luxemburg.
1960-ig működött.
1951. --- Német - Francia megbékélés --- Montánunió --- létrehozták az európai szén és acélközösséget. Csatlakozott Olaszország.
---- első európai közösség, amely létrejött szén- és acél termelésben mindent szabályoztak. A 6 ország teljes együttműködése megvalósult.
1957. Római szerződés --- EURATOM Közösség
atomenergia termelésre és felhasználásra vonatkozó egyezmény ( 6 ország )
--- Európai Gazdasági Közösség
a gazdaság egészére kiterjedt, kivétel amit a másik két szerződés szabályozott.
Mindhárom közösség létrehozta a működési szervezeteit ( külön apparátusokat, egy irányítási szervet hoztak létre, részei :
I.. Miniszterek Tanácsa ( 1993 óta Európai Közösségek tanácsa )
II. Bizottság ( Európai Unió függetlenített apparátusa )
III. Európai parlament
1975 a német külügyminiszter kezdeményezésére
--- tanácskozó testület
EURÓPI TANÁCS = Európatanács nem az EU tagjai a tagok
Európai Unió legfőbb szerve
- alkotói és résztvevői a tagországok állam- és kormányfői
- évente kétszer ülésezik
- cél : azokat a kérdéseket, amelyeket más fórumokon nem tudnak dönteni, határozzanak
- hét fős apparátus szolgál ki minden delegációt ( az ülésteremben csak ennyien tartózkodhatnak )
+ ülésen kívül 17 fős apparátus ---- a felmerülő problémákat egy összekötő viszi ki, hogy utána tudjanak nézni.
- a miniszterek tanácsa és az Európai Tanács hatásköre nincs élesen elválasztva, az ügyek összekeverednek
MINISZTEREK TANÁCSA :
Külügyminiszterek
Annyi tagja van, ahány tagország ( 15 tag, országonként egy ) --- külügyminiszterek adják ---
ÁLTALÁNOS ÜGYEK TANÁCSA :
Mivel minden szakterületen dönteni kell, vannak SZEKTORIÁLIS TANÁCSOK ( pl. ipari miniszterek tanácsa, stb. )
- döntéseket hoznak
- irányelveket határoznak meg
- ajánlásokat tesznek
- többségi szavazattal eldönthető kérdések száma nő ( Mastricht előtt - egyhangúan kellett dönteni )
- minősített többséghez 63 szavazat kell ( 87 a teljes )
A kül országok kül. arányban szavazhatnak. Szavazatok :
- No., Fro., NB., I., = 10
- E = 8
- Belg., Görögo., Holl., Portug., = 5
- Au., Svédo., = 4
- Dánia., Iro., Finno., = 3
- Luxemburg = 2
Az EURÓPAI UNIÓ TAGJAI :
- alapítók : Belg, Holl, Lux, Ny-Németo, Fro, I
- csatlakozott : 1973. NB, Dánia, Iro
1981. Görögo.
1986. Spanyolo, Portugália
1995. Svédo, Au, Finno
EURÓPAI KÖZÖSSÉGEK TANÁCSÁNAK MŰKÖDÉSE:
Döntéshozó : egyes szakminiszterek
Állandóan működnie kell, de a miniszterek nem lehetnek mindig jelen ----
ICOREPER RENDSZER = állandó képviselők bizottsága
180 munkacsoport tartozik ezekhez. A minisztereket a megbízottak képviselik az üléseken.
EURÓPAI KÖZÖSSÉG :
Az első 3 közösség közös apparátusának létrejöttekor lett KÖZÖS PIAC. Ezt hívják ma Európai Közösségnek.
II. BIZOTTSÁG :
A bizottság az igazi Uniós szervezet. Szupranaciónális/ nemzetek feletti szervezet. A közösségi ügyeket képviseli, nem a nemzeti ügyeket. A Bizottság hatalma az utóbbi években nagyon megnőtt.
Az EURÓPAI UNIÓ kormánya : két részre osztható.
- Bizottsági Kollégium
- 13 ezer fős apparátus
Egyes tagországokat biztosok képviselik. ( Nagyobb tagországokat 2 fő, a kisebbeket 1 fő képvisel )
Az egye kormányfők ajánlják a képviselőket, meg lehet vétózni. ---- Általában az egyes kormányok bizalmi emberei. ( Általában a kormánypártból, ahol két képviselő van, ott egy kormánypárt, és egy ellenzéki )
Főigazgatóságok : ( hierarchiában a bizottságok alatt van ) 23 főigazgatóság van - speciális feladatok, funkcionális tagolódás.
A bekerülésnél pályáztatási rendszer van.
Feladata :
- javaslatok kidolgozása és felterjesztése a Miniszterek Tanácsa elé
- a megszületett határozatok végrehajtásának megszervezése
Befolyása az 1. Pillérre: nagy
2. Pillérre : csak egyes esetekben érvényes
1948. NYUGAT-EURÓPAI UNIÓ :
9 európai ország a tagja. Katonai szervezet, tagjait ( ha " sérelem " éri ) fontolgatás nélkül köteles a többi tagállammal megvédeni. Csak európai tagja van, de Európán kívül is beavatkozhat.
Mastrichti szerződés --- a Nyugat -Európai Unió az Európai Unió biztonsági szervezete lett, a NATO alárendelt európai szervezete.
3. Pillér : a bizottságnak gyakorlatilag nincs hatalma.
III. PARLAMENT
626 képviselő a tagja. A kül. nagyságú országok kül. számú képviselőt választhatnak. --- Rendes választás útján.
Németo 99, Fro 87, NB, I ---- legtöbb képviselő
Luxemburg 6 --- a legkevesebb képviselő
Szupranaciónális szervezet, a képviselők nem nemzeti hovatartozás szerint tagolódnak, hanem pártok szerint ( de megjelenik a frakciókon belül a nemzeti érdek)
1979 óta 5 éves időszakokra választják a képviselőket. --- Ehhez hangolják a többi szervezet működését. A parlament kezdetben csak formai szervezet volt.
Feladatai : - tanácsadás
- felülbírálás
- ellenőrzés
jelentősége egyre nő.
Egyéb szervezetek :
- szociális és gazdasági bizottság
- bíróság ( nem = Hágai Bíróság ) a szerződések felett őrködik, de az egész Uniós mechanizmusra kiterjed befolyása
- európai számvevőszék A pénzek felhasználását ellenőrzi
- európai beruházási bank Az Európai Unió rendelkezésére álló pénzeszközök felhasználását végzi
* Unión belül
* segélyprogramok
EURÓPAI UNIÓ ÉS GYAKORLATI MŰKÖDÉSE :
- Montánunió
- Euratom
- EGK
szerződései adják + két kiegészítő szerződés.
1987. EU-I egység okmány
1992. Mastrichti szerződés ( = EURÓPAI UNIÓS szerződés )
---- az integrálódás feladatainak, követelményeinek megfogalmazása
Európai Egyesült Államok megvalósítását fogalmazza meg
- közös pénz
- bel- és igazságügyi együttműködés határok nélkül, stb.
Két egymással szembenálló világ volt, amikor ezek a szerződések létrejöttek --- ma már nem mind aktuális.
I. Ma már nincs se pol-I, se gazd-I, se katonai szembeszállás
2. Németo. egyesülése --- kinyílt NyEU. határa kelet felé
3. USA viszonya Európához jelentősen megváltozott
A világ 3 nagy gazdasági növekedési pólusa közül az egyik az EURÓPAI UNIÓ
Táblázat : 1991-es adatok
EURÓPAI UNIÓ társadalmi össztermék : 5514 millió dollár
USA társadalmi össztermék : 5446 millió dollár
---- kb. megegyezik az EU tagországok által előállított társadalmi össztermék az USA által előállított társadalmi össztermék. ( + azóta az EU-nak van 3 új tagja - Au, Svéd, Finno )
A népességet tekintve is az EU a legnagyobb. 16 ezer dollár az egy főre eső GDP az USA-ban 22 ezer dollár.
17887 EKÜ az egy főre eső GNP az új tagokkal együtt.
+ 32%-os eltérés Dániában
+ 29 % Németo
+ 9% Fro
+ 4% I , több, mint az átlag
94% NB
77% E
40% Port.
36% Görögo , az európai átlagot nem érik el
Az EURÓPAI UNIÓ létrehozásának egyik alapcélja a technikai rés leküzdése. Az USA-val és Japánnal szemben fennálló technikai fejlettségek különbsége.
1973. Olajválság
USA, Japán gyorsan felismerte --- átalakította a gazdaság egész struktúráját ( NYEU-nak évekbe telt a felismerés. )
A GAZDASÁGI FEJLŐDÉS PERIÓDUSAI :
I. 1961-73 - növekedés időszaka NYEU-ban, jóléti államok és jóléti szolgáltatások megszervezésének időszaka. Jelentős állami beavatkozás gazdasági növekedés.
II. 1973 - 1984 - struktúra váltásra volt szükség, de Európa nem hajtotta végre. ---- gazdasági szerkezet válsága jellemző NYEU-ra
Recessziós időszakok : 1974 - 75
1980 - 83 növekvő infláció és munkanélküliség, beruházási ráta csökkenése, külkereskedelmi mérleg hiánya.
III. 1984 - 1991 - élénkül a gazdaság, növekedés ( nem nagy, inkább csak stabilizáció) Felismerték, hogy szükség van a gazdasági változásokra. --- anyagi alapok megteremtése. Az állami beavatkozás nem tartható fenn olyan mértékben, mint eddig.
IV. 1991 - 1994 - a megindult növekedést egy recesszió követi.
Ma : Transznacionalizálódás a NYEU-I gazdaságban . ---- A világ legnagyobb multinacionális vállalatai között egyre több az európai. A gazdasági fejlődés motorja Németo. ---- gazdaságnövelő hatása kiterjed több európai országra. ---- Megkönnyíti azoknak az országoknak a helyzetét, amelyek be akarnak jutni az EU-ba. Egy növekedési ciklussal előbbrébb tart NYEU, mint mi.
NYEU ÉS MI :
( táblázat )
Kornai János közgazdász - az elmúlt 4 évtized szakaszai
GAZDASÁGI SZFÉRA SZAKASZAI :
1960-as évek elejétől - 1989-ig reformszocialista bázis.
1989-től : posztszocialista bázis. Rendszerváltástól eltelt időszak, 1995. Márc. 12-ig. ( BOKROS CSOMAG )
BOKROS CSOMAG JELNTŐSÉGE :
1. 60-as évektől kiépül egy jóléti állami szolgáltatás ( a megtermelt nemzeti össztermék 70%-ot osztották szét jóléti szolgáltatások formájában.
- ingyenes oktatás
- ingyenes eü
- teljes foglalkoztatottság
- stb. )
A lakosság jövedelmének jelentős hányada állami pénz volt --- fiananszirozása külső forrásokból, kölcsönökből történt, alapját a magyar gazdaság nem tudta megteremteni.
2. rendszerváltás : politikai struktúraváltás, + gazdasági struktúraváltás is az Antall- kormány elkezdte a struktúraváltást.
Benzináremelés --- taxissztrájk
A kormány lemondott a reformokról a hatalmon maradás érdekében. kb. 20%-kal csökkent a munkából származó jövedelem. A kormány tovább növelte a társadalmi juttatásokat. --- a nemzeti termelés nem tudta biztosítani a jóléti szolgáltatások alapjait.
NYEU : A struktúraváltás idején nőtt a munkanélküliség és az infláció. --- o-n is meg kell fizeti a reform árát.
( - segélyek - PHARE, stb.
- külföldi nagy tőkeberuházások )
Ma: Az ország népességének nem egész 1/3-a tartja el az ország 2/3-t. Növekszik a nyugdíj, ingyenes oktatás, ingyenes eü, munkanélküli segély. --- alapját meg kell keresni <-> a termelés nem növekszik ---- népesség jövedelmének nagyobb arányú elvonása.
Végre kell hajtani a struktúraváltást ahhoz, hogy ne süllyedjünk ennél is mélyebbre. ---- Nincs más út, mint a jóléti állami szolgáltatások jelentős csökkentése --- kiváltja a társadalom ellenállását.
Megjegyzés küldése