Friss tételek

Petőfi Sándor(1823 – 1849) [irodalom]

Petőfi Sándor(1823 – 1849)

Életrajzi adatok

- született 1823. január 1. Kiskőrös, apja Petrovics István mészáros, anyja Hrúz Mária cseléd

- 1824 Kiskunfélegyházára költöznek, Petőfi itt tanul meg magyarul, itt nő fel

- sok iskola – fontos helyszínek: Pest, Aszód (első vers), Selmecbánya (önképzőkör)

- 1839 történelemből megbukik, apja „leveszi róla a kezét”

- a Nemzeti Színháznál dolgozik, majd Ostffyasszonyfán él egyik rokonánál

- Sopronban katonának áll, Grazba, majd Zágrábba kerül, majd vért hány

- 1841 elbocsátják a katonaságból, vándorszínész, Pápán tanul, megismerkedik Jókaival

- Megjelenik A borozó 1842 május 22-én az Athenaeumban (Bajza lapja)

- 1843 elején színész, majd Országgyűlési tudósításokat másol, a Külföldi regénytárnak fordít

- naponta jár a Pilvaxba, megismeri a fővárosi értelmiségi ifjúságot

- ősszel ismét színész, télen Debrecenben betegen összeírja legjobb verseit (kb. 80-at)

- 1844. februárban Pestre megy

- Vörösmarty ajánlására a Nemzeti Kör kiadja verseit – siker, népszerűség

- Vahot Imre segédszerkesztője a Pesti Divatlapnál

- megjelenik A helység kalapácsa és első kötete; belefog a János Vitézbe

- 1845 megismerkedik Csapó Etelkével, aki hamarosan meghal – Cipruslombok Etelke Sírjáról

- kilép a Divatlapból, sikeres felvidéki körút – Úti jegyzetek

- sikertelen szerelem: Mednyánszky Berta (Gödöllő) – A szerelem gyöngyei

- Szalkszentmárton – Felhők ciklus, Tigris és hiéna c. dráma és A hóhér kötele c. regény

- 1846 tavasza: fordulópont, politikai tájékozódás, derűs életszemlélet

- Tízek Társasága – a lapkiadók zsarnoksága ellen (sikertelen)

- szatmári útján megismerkedik Szendrey Júliával (erdődi jószágigazgató lánya)

- 1847 összeházasodnak

- barát: Arany János (Levél…), Szalontára utazik, majd vissza Pestre

- újabb felvidéki körút – Úti levelek

- 1848. március 15-ének egyik vezetője, ám az eredményeket keveselli

- királyellenes, támadó versek – menekülni kényszerül

- Erdődre mennek Szendreyékhez, majd Debrecenbe; itt születik meg Zoltán

- 1849 jelentkezik Bemnél, Bem kedveli, több futárszolgálat Debrecenbe

- összetűzés a hadügyminiszterrel, lemond tiszti rangjáról, családját Aranyéknál helyezi el

- Bem visszaadja rangját, futárszolgálatok, nézeteltérés Klapka Györggyel, kilépés

- szülei meghalnak, családját Pestre viszi, majd Mezőberénybe (Orlay) – anyagi gondok

- megírja Zoltán életrajzát, utolsó vers: Szörnyű idő; Oroszok előrenyomulnak

- Petőfi Segesvárnál ismét harcol, július 31-én Petőfi örökre eltűnik

Korai költészete

Az első kötet

- népies költészet, legfőbb esztétikai elv az egyszerűség

- népiesség művészi elv és társadalmi-politikai program

- köznyelvet emeli irodalmi nyelvvé, ezért sok kritika éri

- műfaji sokszínűség

- dal (egynemű érzelem): bordal (A borozó), szerelmi dal, népdal-imitáció (A virágnak…), helyzetdal v. szerepvers (Befordúltam…), zsánerkép v. életkép (Szeget szeggel)

- elégia (Elégia egy várrom fölött)

- anekdota – később (Csokonai), episztola (István öcsémhez)

- tematikus sokszínűség

- jellegzetesen mindennapi élethelyzetek (család, borozás) lírai ábrázolása

- szerelem, filozofikus elmélkedések, vándorlás, tájleírás

A borozó

Megy a juhász szamáron

- jellegzetes népi életkép, összetett portré a juhászról

- forma és tartalom ellentéte

- könnyed, mindenki számára érthető, egyszerű fogalmazás, sokféle hangnem

- juhász: köznapi ember, elveszíti a „babáját”, de fájdalmát nem önti szavakba

- primitív megnyilvánulás: ráver a szamár fejére – levezetésképpen

- Petőfi már-már lenézi a juhászt

- az aszimmetrikus versforma a megbillent egyensúlyra utalhat

Nagyobb lélegzetű művek

A helység kalapácsa (1844)

- keletkezés: Petőfit gyakran érték támadások a Honderű c. laptól, ez a válasz

- műfaj: eposzparódia – elődje Csokonai Dorottyája

- humor forrása: eposzi jellegzetességek felesleges, illetve eltúlzott alkalmazása

- téma és műfaj ellentéte, az eposz formáját saját személyiségéhez igazítja

- in medias res indulás, ám éppen befejeződik valami

- kompozíciós elemek: invokáció, expozíció, propozíció, enumeráció, állandó jelzők, epizódok, stb.

- lezárás „deus ex machinával”

- forma: széttördelt, szabálytalan, hexameter-jellegű időmértékes verselés

János vitéz (1844)

- Kosztolányi szerint „a magyar Odüsszeia”

- műfaj: elbeszélő költemény, népi eposz v. paraszteposz

- Petőfi a János Vitézzel eszményképet teremt a nép számára

- népiesség révén felelevenedik a nemzeti múlt

- ősi minták: magányos hős (úttörő), próbatételek, aprólékos jellemrajz

- romantikus elemek

- jellemkontrasztok, jó és rossz kontrasztja

- eszményi szerelem, amely egy másik világban valósul meg

- meglepő fordulatok, meseelemek, fantasztikum

- Petőfi utat mutat a népnek: bárkiből lehet János vitéz

- János vitéz nem létező embereszmény – magányos hős, úttörő szerep

- az addigi romantika összegzése és meghaladása

Felhők (1846)

- a válság ciklusa, keserű kiábrándultság, mély világfájdalom

- Petőfit sok támadás éri (Honderű), ezt tetézi a reménytelen szerelem

- önmagával való művészi elégedetlenség

- 66 epigramma („költeménykék”), nincs szoros összefüggés köztük, bár hangulatuk hasonló

- három fő vonulat

- egész emberiséget érintő kérdések, pl. mulandóság

- saját sorsán való nyavalygás (életrajzi elemek)

- egyéb, a költő lelkiállapotára utaló megnyilatkozások

- romantika: forma Heinétől, allegorikusság, töredezettség

- jellemző a byroni spleen életérzés

- néhány példa

- Elvándorol a madár: romantikus világfájdalom

- mulandóság ellentétben áll a természet ciklikusságával

- Emlékezet: befejezetlenség, töredezettség; társtalan magány

- Mögöttem a múlt: kis életfilozófia

- az idősíkokat (múlt, jövő) színekkel azonosítja

- a végén a két sík a jelenben egyesül

- Fejemben éj van: látomásos vers, Hoffmann-szerű; lélek megosztottsága

- A férj hazajő betegen: nem annyira lírai, mint a többi; csalódás a női nemben

A szabadságharc költője

Szabadság, szerelem! (1847)

- Petőfi megjelöli költészetének két legfontosabb témakörét

- 1846-tól Petőfi költészetében felerősödik a politikai líra

- értékrendet ad: élet < szerelem < szabadság

- az általános boldogság eléréséhez az eszköz a szabadság

- négysoros epigramma, a sűrítés kiváló példája

Sors, nyiss nekem tért… (1846)

- profetikus, extrovertált (kinyilatkoztató) költő, az emberiségért kíván dolgozni

- himnikus forma

- első és utolsó versszakban a sorsot, mint istent szólítja meg

- invokáció + tettvágy

- a konkrét forradalmi helyzetet egyetemes szintre emeli

- személyesített óda: ősi versforma – saját küldetés

- belső személyiségrajz: saját kiválasztottságát (predesztináltság) hangsúlyozza

- utolsó versszakban megszelídült kérés: mártírhalál (kereszt – Jézus)

Egy gondolat bánt engemet… (1846)

- forradalmi látomásvers és programvers: politikai célja van

- zaklatott menetű rapszódia

- egyetlen mondatba sűrített hatalmas fokozás

- a „szabadság, szerelem” értékrendből a szabadságot emeli ki

- elutasítja a lassú, értéktelen halált (virág és gyertya metafora)

- alternatívát kínál fel önmagának (fa és kőszirt metafora)

- gyors, de passzív halál sem jó megoldás

- három pont és gondolatjel

- töprengés, majd megjelenik a cselekvő halál gondolata

- feltételes tagmondatokban fogalmazza meg vízióját: a szabadságharcot

- vizuális és akusztikus elemekkel erősíti a hatást

- a „világszabadság” egy sort tölt ki – a vers csúcspontja

- a végén lecsendesül, lelassul: végső látomás az ünnepélyes temetés

- hatásos befejezés: szent világszabadság, visszacsatolás a csúcsponthoz

A kutyák dala, A farkasok dala (1847)

kutyák: talpnyalók, farkasok: lázadók

- két vers azonos módon indul, de máshogy folytatódik

- Petőfi szemben áll a szervilizmussal (szolgaság)

A XIX. század költői (1847)

- ódai téma: költői hitvallás + politikai program

- a költőnek a versíráson túlmutató feladata, hivatása van

- a felütésben Petőfi tiltással figyelmezteti a költőket a feladat rendkívüliségére

- toposz: lant a költészet jelképe; később fennköltebb képeket keres

- bibliai képsor: a költőket a Mózes népét vezető lángoszloppal azonosítja

- elátkozza a hazug, demagóg költőket, politikusokat

- fokozás és anafora segítségével vázolja az elérendő célt (5. versszak)

- jelzi, hogy a munkának már csak egy következő nemzedék látja hasznát

- az utolsó versszakban az addigi kemény szavak helyett lágy, finom kifejezések

- szelíd, lágy csók; virágkötél, selyempárna

- új szentháromság: „bőség”, „jog”, „szellem”

- biblikus motívumok a vallás magasságába emelik az ars poeticát

- átgondolt, kidolgozott retorika; érvelő, meggyőző forma

Nemzeti dal (1848)

- Petőfi a március 19-ei reformvacsorára szánja, közben megérkezik a bécsi forradalom híre

- műfaj: dal; cselekvés értékű, népnek szánt felhívás

- közösségi ének, mint a Marseilles

- ódai hangnem

- verszene megkönnyíti az átélést

- refrénben szónoki kérdés, de válaszol is rá – fokozás

- kompozíció

- erős felütés, tézissel indul, ezt támasztja alá később

- érvrendszerrel a klasszikus reformkori ódákat idézi

- múltbeli érv: tespedtség, belenyugvás – nem méltó a dicső ősökhöz

- legelemibb ösztönökre építő retorika: „sehonnai bitang ember”, „kard”, „lánc”

- lezárás a XIX. század költőire emlékeztet

- Petőfi szerint gyorsan kell cselekedni – ellenzi Széchenyi „fontolva haladását”

Az apostol (1848)

Általános jellemző vonások

- összefoglaló mű, a forradalmi költészet csúcsa, modern elemekkel

- sok meditatív rész, legjellegzetesebb a szőlőszem-metafora

- tematikus cím: népvezéri szerep jelképe + bibliai tartalom

- források:

- Dickens: Twist Olivér, Koldus és királyfi, Eugene Seux (fr. költő), Eötvös: A falu jegyzője

- életrajzi háttér: a szabadszállási képviselőválasztáson alulmaradt

- lelkiállapota a Felhőkre emlékeztet

- szilveszteri születésnap, szerelem (a lány szüleit megtagadva követi)

- romantikus elbeszélő költemény, ám lírai elemek uralkodnak benne

- az epikus szál másodlagos, Dr. Mohácsy szerint elnagyolt

- az elbeszélő részt vesz a cselekvésben

- forma: jambikus lejtésű, rímtelen, szabad szótagszámú sorok

- kivétel az anya dala a 15. szakaszban (rövidebb sorok, szabályosabb)

A főhős

- Szilveszter egyoldalúan ábrázolt, szilárd jellemű hős, emberideál

- teljes mértékben azonosul eszméivel, csak az emberiségnek él

- gyermekkorában sokat szenved

- a szerelem gondolkodóba ejti (magára, családjára is gondolnia kell)

- szőlőszem-hasonlat: nem akar egy személyben megváltó lenni

- ő csak egy kis láncszem a szabaddá válás folyamatában

- új ideál az addigi „lángoszlop” helyett

- többször csalódik a népben, ám mindig talál vigasztalást

Cselekmény

- Szilvesztert hányatott fiatalkorát követően egy falu meghívja jegyzőnek

- itt terjeszti eszméit, ám a helyi arisztokrácia (pap, földesúr) eltávolítja

- ezután a városba kerül, és itt már tudatosan lépi túl a törvény adta lehetőségeit

- földesúrnál még azzal védekezett, hogy ha valami rosszat tett, majd a törvény ítél fölötte

- itt miután a cenzúra nem engedi kiadni művét, titkosan nyomtatja ki

- a népet ismét sikerül ellene hangolni, a nyílt utcán elfogják és bebörtönzik

- tíz év múlva szabadul, első kérdése, hogy szabad-e már a haza – a válasz: nem

- családját elveszítette, életéből már nincs sok hátra, mindent egy lapra tesz fel

- megkísérli lelőni a királyt, de kudarcot vall

- elfogják, megrugdossák, majd kivégzik

- ismét visszatér a megváltó-motívum; szenvedései Krisztuséihoz hasonlók

- lezárás a szokásos vigasz: majd az utókor értékelni fogja a munkásságát

- Petőfi a szokásos költő-vigaszt itt még inkább elhitelteleníti

Júlia

Reszket a bokor, mert… (1846)

- Petőfi eredetileg búcsúversnek szánja, de Júlia nem így fogja fel

- nem kétségbeesett, inkább belenyugvó lelkiállapot

- természeti képekhez kapcsolt érzelmek

- utolsó versszakban szokásos évszakmetaforika

- népies hangnem

Beszél a fákkal a bús őszi szél… (1847)

- szerelmes vers, de nem a szerelem a tárgya

- Júlia jelen van, de alszik

- indítás hangulatmegkötő természeti helyzetképpel – nyugalom

- 2-5. strófában egyre hevesebb indulatok törnek felszínre

- Petőfi a szabadságharcok történetét olvasva filozofál

- a refrén minden strófa végén nyugvópontra hozza a verset, csendre inti a költőt

Szeptember végén (1847)

- műfaj: elégia

- indítás közvetlen tájszemlélettel: völgy és bérci tető, tél és nyár ellentéte

- Petőfi ugyanezt az ellentétet fedezi fel saját magában

- fenyegető elmúlás látványa személyes élménnyé mélyül

- szentimentális, jelenetező stílus – Petőfi „eljátszik” a fiatal özvegy képével

Minek nevezzelek? (1848)

- zaklatott menetű rapszódia

- érzelmi hullámzás a formában is tükröződik

- cím a kifejezés nehézségeit intonálja

- a költő érzelmeit nem tudja szavakba önteni

- a cím refrénként ismétlődik, ezzel is végződik a vers

- első négy strófában kibontott metafora: szem sugara - szerelem patakja

- ötödik strófától kezdve új kísérlet a megnevezésre

- halmozás, fokozás - a költő nem elégedett az addig elhangzottakkal

- a nyelv szegényes eszköz Júlia szépségének kifejezésére


Írta: Somogyi Tamás

Share this:

Megjegyzés küldése

 
Copyright © 2007- Érettségi vizsga tételek gyűjteménye. Designed by OddThemes | Distributed By Gooyaabi Templates