Friss tételek

Villányi László [irodalom]

Villányi László

Élete

1953-ban született Győrött. A középiskolát a Jedlik Ányos Gépipari Szakközépiskolában végezte. „B” osztályba járt, gépgyártás-technológiát tanult, 1971-ben érettségizett.

Az érettségi után kezdett verset írni, ahogy ő fogalmazott, „szerelem okán”. Az első kötetet, amelyben megjelentek versei, Kormos István költő lektorálta

(szintén kötődik megyénkhez, Mosonszentmiklóson született, Mecséren élte gyermekéveit, a XX. sz.-i magyar irodalom egyik jeles költője).

Kormos adott hitet, ő a pártfogó, afféle mecénás, hiszen ez időben a Magvető Kiadó főszerkesztője. Több versében is utal Villányi Kormosra, a mesterre, az öregebb barátra.

Költőnk a 70-es években a Kassák Kollégium tagja ( művészeti kör ), s kezdenek megjelenni kötetei:

Délibábünnep (1978)

Falovak (1982)

Alázat (1990)

Az alma íze (1994)

Vivaldi naplójából (1997)

1989-től Villányi László a Műhely című folyóirat főszerkesztője. A mai magyar irodalom számon tartott költője.

A Műhely című folyóiratról

1978-ban indult Győrben. Társadalomtudományi és közművelődési folyóiratként indult dr. Gecsényi Lajos szerkesztésében. 1985-től dr. Kloss Andor a főszerkesztője, majd 1989-től Villányi László.

A Műhely napjainkra kulturális folyóirattá vált. Újdonság benne a polgárosodás, a bölcselet, a filozófia, a vallástörténet, a természettudományok megjelenése.

A jellemző műfajok: az esszé, naplórészletek, levelek, interjúk, versek, novellák.

Villányi főszerkesztősége idején különszámok jelentek meg Weöres Sándorról, Kormos Istvánról, Galgóczi Erzsébetről, s például a szürrealizmusról is.

Több éve működik a Műhely Baráti Kör, melynek tagjai bizonyos időközönként összejönnek valamilyen művészeti kérdést megvitatni. Bármely érdeklődő csatlakozhat.

A főszerkesztő hitvallása szerint:

„A Műhely azok folyóirata, akik építik és őrzik belső szabadságukat.”

Villányi költészete kötetei, versei tükrében

Délibábünnep (1978) c. kötetéről:

Szárnypróbálgató kötet. Jellemző motívumai:

-a vonat ( Ablak, Menetrend, Zúzottkő, Mariann c. verseiben)

-Kormos Istvánhoz való kötődése ( Dunában gázolva c. vers)

-a gyermekkor

-a városhoz, Győrhöz való tartozás, ragaszkodás versei (Városom, Gyertek már, megjött Ödi fényképezni)

-József Attila hatása

Alázat(1990) c. kötetéről

Már jelentős költőt takar. Jellemzői:

-korábbi témák megjelenése

(Kormos Istvánról a Kormos c. vers; a városról, Győrről A polgár esti meditációja, A bolond, Képeslap c. vers )

-új témák is megjelennek:

olasz útja kultúrélményei (Firenze c. vers)

szerelmi téma, érzelmek, erotika(Vallomás, Tünemény, Gőg c. vers)

filozófiai téma(Kérdések c. vers)

művészettel kapcsolatos téma(Üdv c. vers)

Az alma íze (1994)

Jellemzője:

A régi témák közül -a gyermekkor, a városi versek (Győriek ha találkoznak) Kormost még mindig emlegeti (Negyven évesen)

Újdonság:-felerősödik az erotikus szólam (Botrány, Metamorfózis)

Vivaldi naplójából(1997)

Sok az újdonság.

Téma: zene-hegedű-hangjegyek-templom

1710-1737 ( e két időpont közötti évekhez rendel verseket)

Az olasz út emlékei is megjelennek( lány, angyal, híd, gondola)

Értékelés

Nem tartozik a hangzatos szólamokat megfogalmazó, látványos fordulatokat hirdető, ill. megvalósító költők közé.

Inkább visszahúzódó, ritkán megszólaló lírikus ő, aki magányában folyamatosan és tudatosan alkot, érzékenyen és körültekintően kísérletezik, de csak a kiérlelt, a többszörösen ellenőrzött verseit tárja köteteiben a nyilvánosság elé.

Szinte észrevétlenül vált korosztálya meghatározó költőjévé.

Elsősorban nem a divatokhoz, hanem az irodalmi hagyományokhoz kötődik, jóllehet a század avantgárd eredményeit is sikeresen kamatoztatja. A többiek iránt megnyilvánuló figyelme, lényeglátása, igényes gondolatisága, esendőségének tudata és emberi alázata teszi éretté, színvonalassá és rokonszenvessé alkotásait.

Vitathatatlan érdemeit a Radnóti-díjjal és a Déry Tibor-díjjal ismerték el.5

Ami a másik Villányiból kimaradt:

Saját vallomása szerint: magas koncentrációjú állapotban ír verset, javítgatós típus. A költészettel hiány töltődött be az életében, otthon érzi magát benne, oda menekül. A költészet szabadságot adott számára.

Adalék a Vivaldi naplójához

„ Chicagóban kezdődött minden. Ültem a négyes buszon,…szemben velem egy törékeny, fekete bőrű lány ábrándozott….nyújtotta felém a füzetet, súgva:

Vivaldi….Egy hónappal később ebbe a füzetbe kezdtem írni Vivaldi naplóját.”

„Vivaldi én vagyok: én éltem papként Velencében, én szereztem, játszottam zenét, és dirigáltam a zenészeket, én tanítottam az árvalányok otthonában. …Az említettekhez természetesen hozzátartozik az ihlető velencei közeg: a festészet, a tenger, a lagunák. …Én …a velencei közegben leltem rá arra a tökéletes metaforára, amellyel ki tudom fejezni jelenkorunkat.”

„Egy esztendő egy költemény, mintha Vivaldi valóban naplót írt volna, amiből én kiemelem a költészetet. Rettenetesen izgatott ez a játék, ez a többszöri fikció.”

Versek: Délibábünnep-kötet

„Mintha látnám fákon túl:

kin tempóz Kormos úr?

Végigjárom a kanyarokat

összeszedem az elakadt rímeket.”

„felemelheted Laci megnézni

nem tudjátok a kabátomat hol hagytam el

hol a kulcs

jövök mindjárt

befejezted Ödi?”

„Félig bontott ház

ládában hamu

Halgödörben halászlé

csupasz körte alatt

meztelenül hegedülő

kopasz öregúr

pincérlányok izmos lába

firka a vakolaton

keresztet támasztó angyalok

lila ház

vörös hajú kurva

Virág-köz ablakában

könyöklő Krúdy”

( Városom –részlet) )

Ablak

Kihajoltam

a „ kihajolni veszélyes” ablakon.

veszélyes lettem.

Alázat című kötet:

„A város bolondjáról mindaddig senki sem tudott,

míg mekegni nem kezdett. Ráadásul a legvárat-

lanabb helyzetekben, a város legforgalmasabb pontjain.”

(A bolond-részlet)

Kormos

Nézem ezt a kiscsikót,

a kocsi mögé kötve, kocog,

úgy-ahogy ismeri az utat,

de a teherről mit se tud;

valahogy így mentem veled-

elfogadva mint rendjén valót,

ismételhetőt a végtelenségig-,

magabiztosan és ostobán;

most vagyok hozzád a leghűbb,

mondd hát: jó formában vagy, s látod, mire meghallom,

jókora gödörben állok.

„mikor pedig Dávid már állt,

egyetlen napot sem bírtam ki úgy,

hogy arra ne menjek, körbe ne járjam;

most itt vagyok ismét,

ám csak a harangok ismernek rám,

a harangok bólintanak felém.”

(Firenze-részlet)

„mondd, hányan ámultak testeden,

voltak lelkes hajótöröttek,

hány testet derített fel kezed,

hányan vélték a megmaradást,

bár ígérted, hogy nem maradsz?”

(Gőg-részlet)

Az alma íze c. kötetből

„De mindkettőnknek leginkább a mekegó öregúr hiányzott

a városból, aki sűrűn kiabálta: „Dombóvár, vég-

állomás”, és minden őrültsége ellenére számon

tartotta a város legszebb lányait.”

(Győriek ha találkoznak-részlet)

Vivaldi naplójából c. kötet 1733

(Andante.)

Miként lassan ért ízzel telítődik a szőlőszem, s

áttetszőn ragyogni kezd.

Itt másként érint a víz. A kő erezetében a táj

ritmusa.

Mélyre hajolva óvtam egy pókhálót, miközben csiga-

házak roppantak talpam alatt.

(Olyan zenét írni, mint az eső. Viruljon minden.)

Share this:

Megjegyzés küldése

 
Copyright © 2007- Érettségi vizsga tételek gyűjteménye. Designed by OddThemes | Distributed By Gooyaabi Templates