- kommunikáció – közlésfolyamat: mindennapi életünk meghatározó momentuma
- a siker érdekében: főbb jellemzők
- kommunikáció – valamely jelrendszert (pl: nyelv) szándékosan és kölcsönösen felhasználunk az emberi érintkezésben – nyelvi eszközökkel történő gondolatcsere
- beszélő és hallgató, feladó és címzett, adó és vevő – állandó kölcsönhatásban állnak
- a kétoldalúság alapvető eleme a folyamatnak, időnkét helye és szerepcsere
- szükségesek a beszélő értelmes, egész mondatai, ezek a csatornán, pl levegőn keresztül jutnak el a hallgatóhoz, aki ezeket dekódolja, és visszajelzést ad – kétoldalú folyamat!
- Produktív mind a két fél részéről
- A sikeres komm. Alapkívánalma a mindkét fél által ismert nyelv –gát lehet: eltérő nyelvváltozatok, dialektusok, argó, szleng, ifjúság által használt szavak ismeretének hiánya, stílusok különbözősége, tudományos kifejezések, barokkos körmondatok
- A komm. Akkor sikeres, ha bíztosítva van az erre megfelelő közeg, a csatorna – levegő, telefon, internet stb., ha több csatornát használunk, csökkentjük a félreértés esélyét, illetve az egymás melletti elbeszélést – a személyes a legcélravezetőbb
- Összetevő még: a beszédhelyzet, amely a felek között kialakult viszonyokat konkretizálja, konkrét közegbe helyezés
- A beszédhelyzetnél nagyobb egység: a valóság, külső (minket körülvevő) és belső (az egonk) valóság – ha a valóság vagy annak egy szelete ismeretlen a hallgató számára, akkor nem érti meg a dolgokat
- Kód: a közlés nyelve, gesztusok, jelbeszéd, normák stb
- Az üzenet megértése a kommunikáció eredménye, ha bármely más összetevő hiányzik, ez meghiúsul – de átadható más úton is, pl. jelzés, mimika, testtartás
- Sikeres kommunikáció – információ fogalma, információs viszony is egyben, a komm. Során egymást informálják a felek, de ez egyoldalú viszony
- Van aki a műalkotásokat is közlésfolyamatnak tekinti – összetett rendszer, mert pl. azonos képek, más érzelmi hatás
- A kommunikáció sikeréhez nem elegek ezek a nyelvi összetevők – kell még a nyelven túli, vagyis metakommunikáció
-kommunikáció fogalma: közlésfolyamat, jel / üzenet továbbítása, közlése, fogadása (& válasz)
-nyelv: a kommunikáció egyik formája, szóbeli & írott
-nyelv = jel + szabály + hagyomány
a nyelvi közlésfolyamat:
-legfontosabb tényezők: beszélő, hallgató, üzenet, kód (nyelv), csatorna, beszédhelyzet
à Jacobson-modell
-beszélő (adó, jeladó, közlő): valamit közölni akar
-hallgató (vevő, jelvevő, befogadó, címzett): akinek az üzenetet szánják; észleli, felfogja, értelmezi a hallottakat
-a beszédtevékenység mindkét részről alkotó folyamat, a tudatosság mellett automatikus mozzanatok is vannak benne
-a beszélő & a hallgató megléte még nem elegendő a kommunikációhoz à a kommunikációnak szándékos jelhasználat esetén mindig vmilyen célja van, egy üzenetet akarunk közvetíteni
-az üzenetet a beszélő formába önti – kódolja, a hallgató megfejti – dekódolja
à kód: hagyományokon alapuló, közösségileg elfogadott szabályrendszer (a nyelv is egy kódrendszer, de vannak nem nyelvi kódok is)
-a nyelvi közlésfolyamatban közösen ismert nyelvre van szükség (lehet anyanyelv vagy mindkét fél által ismert idegen nyelv, de még az anyanyelv esetében is lehetnek problémák – különleges nyelvváltozat, ismeretlen szavak, szakszavak, stb)
-a beszélő és a hallgató között kommunikációs közeg, csatorna jön létre (levegő, média, stb)
-az eredményes közlésfolyamatnak az is feltétele, hogy közös ismereteink, előismereteink legyenek az adott tárgyról, amelyet valóságdarabnak, valóságnak nevezhetünk
A kommunikációs kompetencia összetevői:
1. a megnyilatkozás nyelvtanilag helyes-e
2. a megnyilatkozás megvalósítható-e egy adott nyelvi produkció keretében
3. a megnyilatkozás releváns-e az adott kommunikációs helyzettel, kontextussal
4. a megnyilatkozás megfelel-e az elvárt nyelvi viselkedésnek, kulturális elvárásoknak
A társalgás (együttműködés, kooperáció) maximái:
„…legyen adalékod a társalgáshoz olyan, amilyet azon a helyen, ahol megjelenik, annak a beszélgetésnek elfogadott célja vagy iránya elvár, melyben épp részt veszel.” (Grice)
1. Mennyiség
legyen a kívánt mértékben informatív
ne legyen túl informatív (ez idővesztés)
2. Minőség
ne mondj olyat, amiről azt hiszed, hogy hamis
ne mondj olyat, amiről nincs megfelelő tudásod
3. Viszony/Kapcsolat - relevancia
légy releváns (odaillő, a tárgyhoz kapcsolódó)
4. Mód/Modor – érthetőség
kerüld a homályos kifejezésmódot és a kétértelműséget
megnyilatkozásod legyen tömör és rendezett
Megjegyzés küldése