Friss tételek

Karl Mannheim: Korunk diagnózisa [filozófia]

Karl Mannheim: Korunk diagnózisa

I. Az tsd technikák jelentősége:

Feltételezett diagnózis: beteg társadalmunk haladási iránya – átmeneti kor laissez faire-től – tervszerű tsd:

-kisebbség diktatúrája

- újfajta kormányzás (demokrácia+ ellenőrzés)

Tömegtársadalom: irányítása – tsd technikákkal (emberi magatartást befolyásolása ellenőrzési célból)

/

a jelenkorban a kisebbség uralmát erősítik:

- haditechnika

- tömegkommunikáció nagy hatalom + a döntések kulcspozíciója

- nagyipar, bürokrácia

A totalitáriánus rendszerek elsősorban a tsd technikáktól függ

(tsd technikák pszichikai szinten hatnak – a legerősebb irányító erő)

II. A harmadik út: a militáns demokrácia:

tsd technika: önmagában nem rossz/nem jó – attól függ, mire használjuk

- minden tervezés eredendően rossz: az élet legfontosabb nem érdemes beleavatkozni, a spontaneitás ellen hat ( liberalizmus- be nem avatkozás, totalitarianizmus- túlzott beavatkozás)

- a komplex tsd életképtelen, ha csak a konformitás táplálja: megjelenik a heterogenitás- differencia- tsd azért működik, mert a tevékenységek kiegészítik egymást

- a tervezés a demokráciában is létezik: megvalósítója a parlamentáris gépezet

- forradalom helyett reform: megmaradnak az előző rendszer erényei

- tsd technikák: nem elég érteni, szellemi irányítást igényel

- a liberalizmus összekeverte a toleranciát a semlegességgel: tolerancia – méltányos lehetőség mindenkinek az igazság bebizonyítására, nem az, hogy nem hiszünk a saját igazunkban

- a demokrácia csak militáns formában működhet: militáns – erények értékek védelme (új értelmezés); alapvető értékekben - konszenzus, bonyolult értékeknél – a szubjektív vélemény meghagyása

Korunk kérdései:

a tervezés – összehangolással és szabadsággal?

b tervezés – el tudunk-e tekinteni a beavatkozástól?

c tervezés – igazságosság, különbségek csökkentése

d demokrácia – semlegességtől a militánsig

III. A stratégiai helyzet

- liberalizmus: a dolgok magára hagyásával jobb koordinálás

- fasizmus: egyre nagyobb csalódást okoz

- kommunizmus: tévhit- a diktatúra csak a rendszer kibontakozásáig szükséges

Stratégia: autoritásért vívott harc, benne a döntések tudatosan vállalt elvekre alapozódjanak

- a tervezetlen kapitalizmus alakuljon át – demokratikusan tervezett, szociális célokat kitűző rendszerré

ÉRTÉKVÁLSÁG

I. Ellentétes életfilozófiák

Egyszerre egy helyen: kereszténység, liberalizmus, felvilágosodás, szocializmus, fasizmus

Ellentétek mutatkoznak az egyes területeken – szabadság, fegyelem, munka, szexualitás

Egyetértés van: rossz az a tsd – ahol bizonytalanok, tisztázatlanok, kialakulatlanok a normák

II. Vita a szellemi válságok okairól

A tsd pszichikai tevékenységének van egy koherens rendszere. Az értékelés legfontosabb elemei: értékteremtés, értékterjesztés, összhang, asszimiláció, standardizálás

A legfontosabb a tsd értékelésének – zökkenőmentessége.

Az értelmezést megzavaró tényezők:

1. a tsd gyors és ellenőrzés nélküli növekedése: az elsődleges attitűdöket – másodlagos csoporteszmények váltják föl – de ezeket nem tudjuk használni

(pl. kereszténység – felebaráti szeretet szomszédsági alkalmazásának kiterjesztése a világra)

2. az egyszerűbb normákat a bonyolultabbak váltják föl (az igazságosságtól az igazságtalanság irányába pl. magányjog)

3. megváltozott a munkához és a szabadidőhöz való viszony

4. különböző értékrendű csoportok egyre gyakrabban találkoznak – nem tudnak asszimilálódni, alkalmazkodni

5. autoritások, szankciók új formái, új módszerek a létező autoritások és szankciók igazolására – ma: vallási és politikai pluralizmus- egybemosódnak

6. az értékek tudatos és racionális mértlegelése és elfogadása – csak akkor jó, ha az asszimilálás lehetséges

7. az értékek racionális megítéléséhez egy nevelő oktatási rendszert kell kialakítani

8. a tsd akkor működik, ha értékei, intézményei, oktatási rendszere összhangban van

III. A demokratikus tervezés jelentése az értékelés szférájában

1. Nem kell félni az állásfoglalástól – a demokráciában létezik a közmegegyezés; a konszenzushoz tudatosság és bátorság kell

2. a demokrácia (dem) akkor működik, ha megvan a kellő önfegyelem a konszenzushoz – a mindennapi élet szintjén is

3. minél nagyobb egyetértést kell teremteni az alapvető értékek ügyében

- demokrácia: a különböző szinteken megvalósuló konszenzusok spontán integrációja

VII. Új tsd filozófia felé

Kérdés – tömeghez vagy az uralkodó kisebbséghez kell csatlakozni

Reneszánsz, liberalizmus – ezek után a kereszténység már nem a tsd integráció fő eszköze:

1. - a spiritualizáció egyre jobban a tsd egymással versengő intézményeire hárul

- a keresztény egyház kivonult a tsd élet fő vonulataiból

- a megrendült pozíciójú egyházak az uralkodó osztály szellemi és érdekeivel azonosulnak

- a vallásosság összefonódik a konzervativizmussal

2. – Miért nem működött a liberalizmus vallás nélkül?

- a liberalizmus addig működik jól, ameddig nem válik szükségessé egy alapvető megegyezés

- új pártrendszer: felelős bírálattal

- a hosszú távú tervezés esetében a napi döntések felelősséggel párosulnak

- a tervezett tsd-ban szükség van az egyesítő célra

3. – Katolicizmus, protestantizmus és a tervezett demokratikus rend

A katolicizmus előnyei:

- kitartott a prekapitalista, preindividualista felfogás mellett (az intézmény funkciók szerint vizsgálja)

- vallási élmények összekapcsolása a racionalizmussal

hátrányai – a középkori tsd szervezési mintákat használj a jelenben

A protestantizmus előnyei:

- egyéni szabadság, önrendelkezés, együttműködés, segítségnyújtás- előrelátás, rendszerbefoglalás

hátrányai – maga is hozzájárul a kapitalizmus és az individualizmus kialakulásához

4. vallási és erkölcsi ajánlások a dem. tervezett rendben

- alapvető értékekben – konszenzus

- bonyolult értékek – liberális szabadság az egyénnek

- a liberalizmus értéksemlegessége nem elfogadható

- az egyház csak elveket és nem konkrét mintákat közvetítsen

5. közeledés egy etika felé

- megszűnik a formális etika uralkodó volta a materiális etikával szemben

- formális etika: tudatosan tartózkodik a konkrét tanácsadástól

6. Feszültéség a magánéleti és tervezett tsd rend között

- szükséges objektivizmus

- szükséges szubjektivizmus

- ezen ellentét dinamikus feloldása:

- oktatási rendszer – felfogja tsd mintában rejlő tartalmat

- a tervezett tsd elfogadása – legyen lelkiismereti kérdés

7. Etikai szabályok a tsd kontextusban

- teológiai gondolkodást össze kell hangolni a szociológiaival – mert a normák tartalma csak tsd kontextusban válik értelmezhetővé (ismerni kell a kontextust)

8. A szociológia és a teológia együttműködése

- a szociológia kivétel nélkül vizsgáljon minden tsd jelenséget a maga módszerével, és ne szelektáljon vallási alapon

- a teológus az elvégzett kutatás eredményét használja föl

9. A keresztény archetípus fogalmi meghatározása

- ha a kereszténység az igazságot egyértelműen meghatározottnak tekinti- akkor a szoc. nem tud segíteni

- ha a kereszténység inkább irányt mutat, és paradigmákban gondolkodik – a szoc. tud segíteni

- keresztény törvények: nem absztrakt törvények (példázatok – adott korban, adott tsd-ból)

- ha a tsd változás „egyszerű” – a példázatok az adott korban jól értelmezhetőek

- ha a tsd változás bonyolult – a szociológia segíthet

II. Keresztény értékek és változó környezet

1. A történelem újraértelmezésének módszerei

- hívők és szociológusok – összefogásuk csak akkor, ha már elvégezték az újraértelmezés feladatát a bonyolult civilizációs helyzetben

- a haladás filozófiája tévedett – mert mintáit a történelemre, az erkölcs és kultúra fejlődősére is kiterjesztette

- jelenvalóság: visszatérést jelent ua. a centrális értékekhez, a szubsztancia újraértelmezéséről van szó

2. Tervezés és vallásosság

- a tervezéssel kapcsolatos attitűdök:

- ellenséges (a tervezéssel szemben)

- a tsd csak az erős vallási szabályozás mentheti meg

- a mélyebb vallási tapasztalatokat tartalmazó tsd tervezhető

3. Szabadságért való tervezés – a vallásosság szempontjából

- minden más tervezése mellett szabad teret kell adni a vallás spontán fejlődésének

- a vallást ébren tartja, keretet ad neki – a TRADÍCIÓ

- a szociológus kérdése: a modern nagyvárosban van-e súlya a személyes kapcsolatoknak, fejlődhetnek-e a szabad közösségek

4. A vallás négy lényeges szférája:

az egyes álláspontok szerint:

- az egyén közösségben él az Istennel

- a vallásosság a személyes kapcsolatokban van jelen

- a vallási realitások a tsd életben öltenek

- a vallásosságot a konvenció tartja fenn (vasárnapi mise)

a vallás mindezekben a formákban létezik – a tervezést pluralisztikusan, a formák figyelembevételével kell elvégezni

5. Vallásosság, álvallásosság

- különbséget kell tenni a vallási újjászületés mesterséges és tényleges forrásai között

6. Az értékelés és a paradigmatikus kapcsolat

- keresztény értékek két oldala:

- a magatartást szabályozni kell

- kifejeznek valamilyen élményt

- utilitartisták: az élet célja – az örök alkalmazkodás egy örökké változó helyzetben (a sikeres alkalmazkodás még nem jelenti azt, hogy jól cselekedtünk)

- a keresztény az alkalmazkodási módok közül az választja, amelyik összhangban van az alapvető élményével

- a vallásosság középpontjában nem az etikai élmény áll, hanem az élmény paradigma szerinti értelmezése

- keresztény értékek:

- pardigmatikus alapélményeket közvetít

- a végbement releváns változásokról intellektuálisan tudósít

Alkalmazkodás: nem csupán kompromisszum, elvégzi a helyzet által teremtett feladatot.

7. A paradigmatikus élmények szociológiai jelentése

- manapság „elszellemtelenedés” megy végbe, semmivé válnak az ősi archetípusok, amelyek az ember alapélményeit adták

- a paradigmatikus jelentés a folyamatos dolgokat jellemzi – a kollektív cselekvés egy tetőpont (cél) felé halad, és ez a dramatizálódás teszi lehetővé a tényleges részvételt (nagyipari munka: nincs közös, mindenkit érintő cél – pl. mozi: mindegy, hogy mit, de valamit nézzünk – pótlék)

- az alapélmény legnagyobb ellensége a GÉPESÍTETT BARBARIZMUS

Összegzés: ….. + apátia – oka: a paradigmatikus élmény hiánya + a kereszténynek szükségszerűen konzervatívnak kell lennie.

10. A kialakult tsd minta gazd. vonatkozásai

- tervezett szabadság mintája:

- nem feltétlenül keresztény, de megteremti annak feltételeit

- felismeri a tervezés szükségességét

- a gazdasági kérdéseket illetően minden érintettet be kell vonni az egyeztetésbe

- meg kell találni a stratégia hanyatlást okozó pontjai találni

- az oktatáspolitikát egyeztetni kell az elvekkel

11. A tervezésnek nemcsak a gazd.-ra , hanem a tsd struktúrára és tsd politikára is ki kell terjednie

- le kell írni a hatalom alkalmazásainak formáit

- vallás, oktatás, sajtó – egységes irány érdekében egyeztetni

- a tsd átfogó képe nélkül nem lehet sikeresen szembenézni a problémákkal

- a problémák forrása gyakorta nem a kapitalizmus, hanem az urbanizáció

- a felebaráti szeretetet meg kell tanulni alkalmazni a komplex tsd szintjén

- a tsd-ban csak az elsődleges erényeket szem előtt tartó intézményeket lehet megtűrni

- a tradicionális értékek újratermelése csak csoportmunka formájában valósulhat meg

- a vizsgálódás három nagy területe:

- általános etika

- személyes kapcsolatok etikája

- szervezeti kapcsolatok etikája

I. Általános etika

a. a túlélést szolgáló értékek problematikája

Olyan értékek – amelyek a fennmaradást vagy az élet biztosítását szolgálják

Kérdések: hol szerepelnek az értékek hierarchiájában – a hasznosság szempontjából vizsgálandó:

- jó-e a demokrácia, ha nem maradunk életben

- érdemese-e életben maradni, ha nincsen szabadság

Választás a hierarchiában – szempontok: hasznosság, demokrácia, hatékonyság

b. az aszketizmus problematikája

Max Weber: a takarékoskodó attitűd járult-e hozzá a kapitalizmus kialakulásához

- a takarékoskodó szellem az élet egyéb területire is kiterjedt ( fogyasztói szokás, kultúra, jellem, szabadidő) - így válhatott általánossá

- kérdések: hogyan érvényesülnek az aszketikus normák a mindennapi életben, az aszketizmus eltűnésével mi lép annak helyébe

c. a hasadt tudat

- az élet nagy része harc a túlélésért, és ehhez az önérvényesítés is hozzá tartozik – ennek három etikai értelmezése:

- nácik: alapelve az emberi magatartás alapelve

- az önérvényesítés erkölcsileg jogtalan (képmutatáshoz vezet)

- az önérvényesítést nem szabad teljesen elfojtani, hanem egyre tudatosabb ellenőrzésre van szükség (hiánya az oktatásban = demokrácia halála)

II. Személyes viszonyok etikája

a. a magatartás problémája a modern világban:

- a magánszféra elmosódik a tömegszórakoztatás és a tömegeksztázis térnyerésével

- magánszféra: bizonyos belső élményeket kivonunk a külvilág hatása alól, és megtartjuk magunknak – ennek következtében önálló személyiség alakul ki, spirituálisan különválunk másoktól (ahol ez nincsen meg, ott az emberek a kölcsönös alkalmazkodás révén hasonlóvá válnak)

- a magánszféra kialakulása: burzsuázia kialakulásával megszületik a magánkereskedő – munkahelye elkülönül az otthontól – meggazdagodva saját szobára tesz szert (különböző helyek – különböző szererpek)

- a magánszféra fejlődése: először az szerzeteseknél jelenik meg – ez ültetik át a protestánsok a privát életbe

- a magánszféra kialakulása szorosan összefügg a városi élettel ( kézművesek – volt idejük elmélkedni a munka közben) – a nagyipari termeléssel megszűnt a töprengés, az elmélkedés lehetősége

- az elmélyedést kiszorította az izgalomra, tömegeksztázisra való törekvés

- életünk a primitív eksztatikus vallási csoportok életéhez hasonlít (nincs magánélet)

b. A tömegeksztázis problémája – nem teljesen elutasítandó, mert emocionális élményeket testesít meg (kérdés, hogy spiritualizálható-e)

III. Szervezett viszonyok etikája

- a termelés nagyüzemi keretek között zajlik – hatással van a magatartásra

- a gyors ipari fejlődéssel nem maradt idő az erkölcsi és lélektani követelmények felismerésére

- a fejlődés ellenében hat, ha a „nyeri meg” a dolgozó lelkét

- a szervezeti működés feltételei:

- a munka objektív és hatékony működése

- ki kell elégíteni a lélektani szükségleteket

- általános követelmények: figyelem, szankciók, magatartási szabályok, egyéni és kollektív felelősségek, erkölcsi, anyagi ösztönzés, munka értelmessége, presztízse, a hierarchiában elfoglalt hely

- probléma: a pszichológiai szükségletek csak akkor tisztázódnak, amikor már benne vagyunk az adott helyzetben

A szervezetben megfigyelhető tendenciák:

1. átmenet a pénzügyi jólétből az organikus jólétbe, az emberi értékek gazdagságába

2. csökken az anyagi megbecsülés jelentősége

3. túlzott biztonságvágytól – az integrált attitűdök világa felé

4. pénzügyi spekulációtól – az élet más területein meglévő kreativitás felé

5. közeledés egy demokrácia felé: funkciók szerint decentralizált tsd (ellenőrzött) , oktatási cél: a tsd érvényesülés vágya

Szabadság, hatalom és demokratikus tervezés

A világ fő szimptómái

A tsd rendszer felépítéséhez:

- rendelkezni az új világ vezéreszméivel

- ismerni a jelenlegi rendszer fogyatékosságait

- milyen módon és eszközzel lehet a változást elérni

- célmegehatározás előtt diagnózis

A körülményekhez való nem megfelelő alkalmazkodás oka:

- áttérés rövid idő alatt: parochiális világból – a Nagy Társadalomra

- a tsd irányítás nélkül fejlődött:

- új szervezeti minták sikertelensége – dezintegrációhoz vezet

- új szervezeti minták csak részben sikeresek – dezintegrációhoz vezet

Az uralkodó tsd strulktúra meggyengül, helyébe nem lép semmi – dezintegrált tsd- ban élünk.

A dezintegrálódás okai és területei:

1. a kisebbség uralmát megtestestesítő tsd technikák:

- a nagyipari termeléssel csak a mennyiségi növekedés következett be (ruha, lakás, élelem), a tsd technikák párhuzamos fejlődése elmaradt

- tsd technika: az ember viselkedését befolyásoló módszerek összessége, amely egy cél érdekében integrál

- a tsd technikák a kisebbség kezében összpontosulnak- ezt segíti a hadiipar, a tömegkommunikáció, a bürokrácia, az oktatás egy kézben való összpontosulása – döntések a kulcspozícóban lévők kezében

2. Az új technikák és a hatalmi komplexum

- a technikák – mindig összekapcsolódnak a hatalommal

- a felhalmozott tudás mindig a hatalmat növeli

- az ismeretek bővítését a hatalom finanszírozza

- a tőkés tsd – terjeszkedő elvű – ma már nincs hová, az európai hatalmak, ha kizsákmányolásra törekszenek, a zsugorodás jellemzi majd őket, az osztályok kapcsolata egyre merevebbé válik. A közösségi gazdaság – szabadverseny – monopólium

3. A közösségi gazdaság – szabadverseny – monopólium

- jelenleg két tervgazdaság közötti átmenet:

- helyi, nem profittermelő mezőgazdsági és kézműves közösség

- nemzeközöi cserén alapuló, területeket integráló tervgazdaság (fejlett technikával)

A folyamat: magántulajdon szerzése – kockázat – profit – a vállalkozások megnövekedtek – számuk csökkent – eltűnt a szabadverseny – bürokrácia hatalomhoz jutott – dezintegráció

4. Az önszabályozó kis csoportok kiszorítása:

- egyenletesség, kiegyensúlyozottság – míg a közösségek mértükből adódóan áltláthatóak voltak

- személyes kapcsolatok: mindenki tudta, hogy mit várhat a másiktól, mit várnak tőle (tudták a szerepüket)

- a metropoliszok megjelenésével ez mind megszűnik – nincs közös élet, kölcsönös funkcionális függés

5. A tradícionális csoportellenőrés rendszerének dezintegrációja:

- tradícionális cselekvés:

- megkíméli az embert a döntéstől

- ha valami elavultá vált, helyére új cselekvési forma lépett

- ellenőrző szerepet töltött be – ezek csak, akkor működnek, ha lassú a tsd változás)

- gyors változás: hadsereg, gyárak – az ember a gépezet része- visszatetszést vált ki, csökken a munka hatákonysága

- a tsd nagy közössége nem egyenlő a kis csoportokkal – más bánásmódot, ellenőrzést igényelnek

6. Az átfogó kondícionálás kudarca:

- a szervezetek által hordozott funkciókat koordinálni kell, ha nem: nem válnak aközösség szerves részévé, az ember a manipuláció áldozata lesz

- az ellenőrzés meggyengülése = a demokrácia meggyengülésével

- csak egyéni szabadságok vannak – mindenkinél máshol vannak a határok – átláthatatlanság

7. A kooperatív ellenőrzési rendszer dezintegrációja:

- eltűnnek a kooperatív ellenőrzési technikák

- a csoportellenőrzés két formája:

- parancsolás-engedelmesség (előnye: hatékonyság, hátránya: embertelen)

- a cselekvés fejlesztése, irányítása – kooperáció

- modern tsd problémája: nagyméretű közösségbe lehet-e konszenzusra jutni

- jelenlegi választási rendszer- pártok, emberek, módszerek által többszörös manipuláció

8. A személyiség dezintegrációja:

- az intézmény befolyásolja a személyiség alakulását: dezintegrált intézmény – dezintegrált személy

- a nagyméretű szervezeteknek nincsen szabályozórendszerük – az oktatás nem ad ehhez mintát

- a régi előírások elvesztették érvényüket – helyükre újak nem lépnek – dezintegráció – morális megrendülés – felerősödik a diktátor, messiás iránti vágy

9. A vallási kötelékek dezintegrációja:

- vallás (szociológiai éretelmezé): szoros kötödés valamihez, amit a dolgok legfőbb okának tartunk

- vallás: - szorosabb kötelék, mint a konvenció

- a legmélyebb integráló eszköz

- a kölcsönös kötelezettségek akkor érvényesülnek, ha a lelkiismeretben gyökereznek

- paradoxon: ma a vallási integráció csak más vallások elnyomásával jöhet létre – a jövőben csak úgy spiritualizálható a tömeg, hogy tagjai nem állnak egymással szemben

A politika megreformására

1. Politika és intézményes ellenőrzés:

- e kettő párosítása (sok esetben):

- érintetlen tradícionási keretek

- szabad tér az eljárásmódok kísérletezésében

Történeti áttekintés:

a. törzsi szervezetek: rokonsági hálozaton alapszik, nagyobb klán esetében vezér, kölcsönös kapcsolatok szabályozzák

b. abszolútizmus: a középkori rendszer összeomlása után, a területi egységeket teljesen jogköre alá akarta utalni (a leghatalmasabb úr) – hasonlít a totalitarianizmushoz, bukását a technikai fejlődés okozta

c. liberalizmus: a burzsuázia megvalósítja az ipari forradalmat – szabad piac, egyéni és csoportközi kapcsolatok spontán módon alakulnak, az állam csak a törvényességre felügyel, kisméretű vállalkozások – gyors alkalmazkodás

d. a vállaltok mérete növekszik – az egyéni vállalkozások tere beszűkül – a katasztrófa elkerülésére állami beavatkozás – a liberalizmus megszűnik, amikor a vállalkozásokat támogatni kell

e. két út kínálkozik:

- totalitarianizmus

- szabadságot szolgáló tervezés

A modern állam: szolgáló; fiatalok, idősek, rászorultak védelme, közotatás, közszolgálat, tömegtájékoztatás – jelen van a tsd élet minden területén

2. A preventív tervezés politikájának maximái:

a. csak erős központi hatalom tud tervezni

b. a centralizáció szükséges: a tervezéshez nélkülözhetetlen a különféle intézkedések összehangolása

c. egy tsd-ban a centralizáció csak bizonyos alapvető politikai kérdések esetében elengedhetetlen

d. egy tervező tsd-ban a kormányzat és a közösség nem különül el egymástól

e. az állam jogszerű beavatkozása a gazdasági életben szabályozó technikáival és hatalmával a termelés teljes körű működésének biztosítását és a monopóliumok önkénye felett gyakorolt ellenőrzést szolgálja

3. A tsd struktúra ellenőrzése:

- az ellenőrzés új formái – új manipulációs eszközök – politikai egyensúlyteremtés + a tsd-ben lévő hatalmi központok felhasználása (szükségessége – városi fejlett kapitalizmus)

- demokrácia feladata – a tsd egymást sakkban elemei mögé látni, figyelemmel tartani azokat

- egyensúly megteremtése:

- a tsd különbésgek mechanikus felszámolása (oroszok)

- az osztálystrutúra megmarad, akaratlagos tsd mozgások engedélyezése

- egyetértés – bizonyos homogenitás esetén

- a túlzott hatalmi koncentráció diktatúrához vezet

- hatalommal való visszaélés: a félelemmel való manipulálás, szándékos bizonytalanságkeltés

4. A gazdaság ellenőrzése:

- a gazdasági rendszer a stabilitás legfőbb eleme

- tévhit: a gazdasági tervezés = a tsd tervezéssel

- a legnagyobb problémák: egyenlőtlenség, szegénység, az erőforrások hibás elosztása, foglalkoztatási bizonytalanság – csak addig orvosoljuk, míg új munkahelyek megszerzését, az életszínvonal növekedését eredményezi

- a Harmadik Út stabilizációs rendelkezései:

- konjunktúra-ciklus orvoslása – munkanélküli segély

- konjunktúra-ciklus orvoslása – közmunka: akkor, ha a magánbefektetések nem tartanak lépést a közmegtakarításokkal

- “vegyes rendszer”: alapvető iparágak állami tulajdonban (szénipar, energiaipar), úttörő vállalkozások magánkézben

- bér- és árellenőrzés, beruházások ellenőrzése, majd a nagyméretű vállalatok tulajdonba vétele – akkor válik szükségessé, ha nincsen a kölcsönösség érdekében kompromisszum

- tévhit: a tulajdonvágy az ösztönben gyökerezik – valójában a tradícióban

5. A fegyvere erők feletti rendelkezés:

- a fegyveres erők ritkán válnak a zsarnokság eszközévé – oka: a hadsereg egy szervezett hierarchia, erős szabályokkal mindenki korlátozott tevékenységet folytat

- a vesztes háború tisztjei önálló hadsereget szervezheznek (terrorcsoport) – veszélyt jelent a tsd-ra

- kettős tendencia:

- nukleáris fegyverek – szükségtelen a nagy hadsereg, a jövő hadsereg: kicsi, gépesített, szakképzett katoknákból

- a totoális hadviselés megköveteli a civil lakosság részvételét a háborúban – a jövőben még szorosabb kapcsolat – a hadsereg vezetése ne különüljön el a tsd-tól – demokratikus szervezés osztálykonfliktus nélkül

6. Közszolgálat

- a bürokrácia központi irányítása, ellenőrző szerepe kiemelten fontos

- Max Weber: politikacsinálás – csak a vezetőket cseréli le, a gépezet nagy része marad, és ugyanúgy szolgál tovább – más politikai célokkal

- A közhivatalnoktól elvárt képességek: kezdeményezőképesség, vállalkozó szellem, konstruktív, képzett, tájékozott , rugalmasság, gyors döntési képesség

7. Sajtó, rádió feletti demokratikus ellenőrzés (új hatalmi intézményekkel)

a. sajtószabadság:

- funkciója: infóközlés + vitalehetőség + vélemények ütköztetése

- a funkció nem ellátható, ha a kiváltságosok csoportja birtokolja

- megbízott emberek semleges ellenőrzőtestülete kell (demokratikus célok biztosítása)

- a sajtó fontossága megnőtt, de a véleményközlés lehetősége csökkent

b. a rádió menedzsmentje:

- BBC-elvek szerint – vélemények sokszínűsége, parlamenti testület ellenőrzése

c. a propaganda természetet:

- tévhit: a propaganda hazugságok terjesztése

- alapfogalom – reálszint: mentális légkör, amelyben tetteket és összefüggéseket reálisnak tartunk (reális – attól függ, milyen értékeket tulajdonítunk nekik)

- fasiszták: más vélemény – nem meggyőzni, elhallgattatni

- demokrácia: integratív értékek középpontba állítása

d. a vita demokratikus világa:

- reálszintek versengenek egymással

- nézetetek ütköznek – összehangoltság spontán módon

e. lojatitás és konszenzus:

- közvélemény: több, mint média + propaganda – hangulat, attitűd, erkölcsi érték – szomszédsági viszony, kocsma, klub

- a közvélemény a törzsi tsd jellemzője – a demokráciának fenn kell tartania ez a spirituális hatalmat

A NEVELÉS MINT ALAPOZÁS

I. Az iskola feladatai: átfogó koncepció

Iskora: olyan tsd intézmény – család és állam között, melynek feladata a gyeremek felnőttkori életformára való begyakoroltatása.

- az egyén másodlagos (intézményi) kapcsolatokban éli az életét (ez egyre fontosabb) – az iskola erre készít fel – személyes és intellektuális példaképek segítségével

- a nevelési filozófia összhangban – a dinamikus tsd-mal

- ez a szemlélet – az embert élete végéig tanulónak tekinti

II. A változást szolgáló nevelés

- iskola: dinamikus nevelési eszköz + változás mozgatója

- cél: új típusú ember – kezeli a tsd szervezés technikáját, új ismereteket szerez – iskola fokozza a kapcsolatait az élet más területeivel

- a család által elhagyott funkciókat az iskolának kell átvennie

- régen az olvasás csak a kiválasztottaknak – ma már mindenkinek – megszűnt a tanulással kapcsolatos túlzott tekintély és félelem

- formális iskolai képzés: felnőttségre nevel +tsd megértésre

III. Az élet demokratikus értelmezése

- azt jelenti, hogy többféle módon lehet élni

- az életforma meghatározója:

- korábban: szokás, divat, tradíció

- liberalizmus: az egyénre bízták

- Harmadik Út: nyílt vita, alternatívák közötti akaratlagos választás

IV. Folyamatosság a nevelésben:

- a nevellés tsd megalapozása – szükséges a folyamatos működés

- a képzést lefedi a háromlépcsős oktatási rendszer

- kell egy szervezet, amely a nyílvánossággal kapcsolatot tart

V. A felnőttnevelés új feladata:

- alkalmazkodás az új társadalom változó igényihez

- iskola feladata: a múlt örökségének örzése + új rend felépítése

- ízlés + szabadidő: igényes formáját az iskolának kell kialakítania (a demokrácia aktuális kérdéseinek ismeretéhez – meg kell szabadulni a divatos hóbortoktól)

- liberalizmus: túl sokat vár a diákoktól (a tudás önálló integrálását)

- totalitarianizmus: kész szintéziseket tölt a diákok fejébe

- Harmadik Út: a tudás integrálása a tanár feleadata, alternatívák közötti választás, a tudás változásának hangsúlyozása, szintézis a diák feladata, egyéni ítéletalkotás a cél

VI. A népegyetemek feladata:

- oktatás: magas szinten – a teológia nyelve; alcsonyabb szinten – szimbólumok, mesék, legendák nyelvén

- a felnőttnevelés célja: tudás integrálása + a tds vezető rétege a tsd összes rétegéből kerüljön ki

- a tsd akkor elfogadható – ha a speciális képzés mellett mindenki alapképzésben részesül

VII. Az egyetemi reform szükségessége

- az egyetem három célja:

- szakismeretek

- oktatás + kutatás

- általános műveltség

- a képzés jelenleg szakbarbárokat hoz létre – nincs meg bennük a szakmai továbblépéshez szükséges filozófia tudás, a tsd problémák megértésének készsége

- kérdések: kell- e tanár-diák csere, nemzetközi egyetem

VIII. A demokratikus nevelés néhány redisztributív aspektusa

- akik féltik szerzett jogaikat – gyanakvással fogadják a demokratikus változásokat

- szerintük – a tömeg képtelen helyesen élni a tanulás lehetőségével, mert fogyatékos (a magasabb rétegekból származó magasabb IQ-val rendelkeznek)

1. Demokratizálás nivellálás nélkül

- az emberek szélesebb körű bevétele a kultúrába – felszabadítja őket, csökken a kisebbségi érzésük

- a tsd létrán felkapaszkodók gyakran jobb agyi tevékenységet folytatnak, mint a jó helyzetben lévők

- a jövedel – forráselosztás segít a tanulás javításában

- az olvasmányok egyre jobban figyelembe veszik az olvasó elvárásait (egyszerű, világos stílus) – csökken a tanulási egyenlőtlenség, a nemzeten belüli nemzetek száma

2. A kultúra sikeres demokratizálása

- demokratizálás: nem a színvonal csökkenése, kulturális sokszínűség

- kulturális monotónia ellen + színvonalcsökkenés ellen – érelmiség

- teret kell biztosítani az egymással versengő csoportoknak

- kis csoport – az intellektuáli, produktív munka fő helye – a tömegkommunikáció segít a terjesztésben

A SZABADSÁG FEGYELME

I. Szabadság és fegyelem a csoportszervezetben

- legmerevebb szervezetek: a hadsereg jellemzőit az élet minden területére kiterjesztik

- legrugalmasabb szervezetek: a tsd alcsoportokat csapatoknak tekinti

(a tagok egyenrangú partnerek)

II. Jelenlegi szabaságfelefogások:

1. Anarchista szemlélet – a szabadság teljességével a spontán önszabályozás jön létre; minél nagyobb az elnyomás, annál több az egyénben a negatívum

2. Totalitariánus megközelítés – a rend spontán módon nem alakulhat ki , a Führer militarisztikus parancsuralma érvényesül

3. Liberális megközelítés – az anarchisták szemléletét alkalmazza a tömegtársadalomra

4. Pultokratikus felfogás – a vagyonos emberek kis csoportja a tsd változásokat figyelmen kívül hagyva saját ideológiáit ülteti át a gyakorlatra

III. Szabadság és fegyelem a demokrácia tervezett viszonyai között

- csoportok és alcsoportok természete és céljai határozzák meg

- cél: egyén választási + önkifejezési szabadsága

- a tömegtsd-ban a csoportok jogait is szavatolni kell (fontos a csoportok közötti egyensúly egy adott felügyeleti szerv által felügyelete)

- a manipuláció addig jó – míg a csoport szabadságát biztosítja

IV. A választás szabadsága a tervezés korában

- megnőtt a tudatosan választható lehetőségek száma (okai – tömegkomm., ár- és jövedelmi viszonyok)

- duális mentalitás alaku ki:

- saját érdekeink követése

- intézmények közösségi értéke szempontjából korlátozzuk az egoizmusunkat

Korai polgári filozófia [filozófia]

Történelmi körülmények

A 17. század fordulópont az emberiség történetében. Ez a század az újkor nyitánya, a feudalizmus rendszerének első átfogó, megoldhatatlan válsága, visszafordíthatatlan veresége, az angol forradalomgyőzelme, a tőkés társadalmi--gazdasági alapok kialakulása.
A 17. századra megváltozik Európa vallási térképe, hiszen a német fejedelemségekben, Angliában, az északi államokban, Németalföldön, Magyarországon teret hódít a reformáció. A vallási küzdelmek hatalmi, politikai harcokká fajulnak, amelyeknek a tetőpontja a 30 éves háború volt.
Ennek az időszaknak egyik leglényegesebb problémája a nemzetek kialakulása, amely Angliában és Franciaországban már a 17. században közel áll a befejeződéshez. Erősödik a nemzeti öntudat, megizmosodnak a nemzeti nyelvek.

Új szemlélet kialakulása

A 17. századra új világszemlélet bontakozott ki, új tudományok és tudományos eredmények születtek. Mindez az egyház és az új tudományok konfliktusát és összeütközését váltotta ki.

A filozófia uralkodó irányzatai:

- empirizmus,
- racionalizmus,
- szkepticizmus.

Az empirizmus (empíria = tapasztalat) szerint az ismeret a tapasztalásból ered. A tudomány kiindulópontja a megfigyelés és a kísérlet, amelynek segítségével általánosabb fogalmakhoz és elvekhez juthatunk. az ismeretek nem léphetik át a tapasztalás körét, s a tapasztaláson túllévő fogalmakra vonatkozó ismeretet nem nyújthatnak. Az empirizmus elveti a velünk született fogalmakat és tételeket. Az az álláspont, amely a megismerést az érzéki észlelésbe vezeti vissza, a szenzualizmus. Empirista felfogású a sztoicizmus és az epikurizmus.
A racionalizmus (racionalizmus =ésszerű, rátió = értelem) kiindulópontja, hogy a megismerés forrása a gondolkodás, a tudás alapja az ész.
A szepticizmus tagadja az objektív igazság megismerhetőségét. Felfogása szerint az igazság egyedül a megismeréstől függ, tehát egyéni és csak meghatározott időben és helyen érvényes.

FRANCIS BACON

(1561-1626)

Empirikus gondolkodó volt, ő vetette fel elsőként az újkori filozófia központi kérdését, a módszertant.
Polgárosult nemesi családban született. Tanulmányait 16 évesen fejezte be Cambrige-ben. 1583-ban megválasztják parlamenti képiselőnek. Később koronaügyvéd, majd főpecsétőr lett. 1518-ban lordkancellár, majd verulami báróvá emelik. 1621-ben perbe fogják, sikkasztással, megvesztegetéssel vádolják és börtönbe zárják. Később I. Jakab felmenti és szabadon bocsátja. A közéletbe ezután már nem tér vissza, hanem a tudománynak szenteli az életét. Főbb művei: - Instauratió Magna (Nagy felépítés, megújítás), - melynek első része a tudományok méltóságáról (1605), - második része a Novum Organum (Utópisztikus állam leírása),
- Régiek bölcsessége,
- Szent elmélkedések,
- Anatómia Comparata (Kórbonctani írásmű),
- Nagy-Britannia történetének kezdete stb.

Bacon sokoldalú személyiség, polihisztor, filozófus, politikus, államférfi, kitűnő gazdálkodó, kísérletező ember volt. Ipari növényeket termesztett, a földművelésben gépi erőt alkalmazott, ő vetette meg a kórbonctan alapját, hangsúlyozta az állatkísérletek és a gyógyszerek módszeres vizsgálatának jelentőségét, fontosnak tartotta a testgyakorlást. A halálról című esszéjében azt kívánta magának, hogy "komoly munka közben" haljon meg.

Legfőbb célja a tudományok fejlesztése, egy új filozófia megalkotása egy teljesen új módszer alapján.

A tudományok három nagy csoportját különböztette meg az ember három alapvető képessége alapján:

1. Az emlékezet tudománya a természettudomány;
2. A képzelet tudománya a költészet;
3. Az ész tudománya a filozófia (természetes teológia, természetfilozófia és az emberről szóló filozófia.

A tudományos gondolkodás akadályai, Bacon idolum-elmélete

Bacon szkepszissel közeledett a régi ismeretekhez, de olyan kétkedéssel, amelynek célja az új tudás elérése.
Bacon egy sajátos, úgynevezett idolum-elméletet dolgozott ki. Az idolumok (ködképek) a megismerést gátló akadályok, s ezért a megismeréshez le kell küzdeni az idolumokat.

Négy idolumot különböztetett meg:

1. A faj, törzs (idola tribus) idolumai: érzékszerveink csalódásai, az ember természetében rejlenek, érzékszerveink korlátaiból fakadnak. Bacon idejében az emberek meg voltak győződve a nap mozgásáról, holott az csupán a látszat. Mégis a téveszmék, érzékszerveink korlátozottsága leküzdhető, csak fel kell fedezni azokat a törvényeket, amelyek alapján a látszat az emberi tudatban létrejön. A faj ködképeit két módon küzdhetjük le. Az egyik módszer, ha a világ és az érzékszerveink közé eszközöket iktatunk be, melyek korrigálják az érzékszerveinket. A másik módszer érzékszerveink korrigálása objektív törvények megalkotása, amelyekkel megismerhető az igazság.

2. A barlang idolumai: egyéni elfogultság, rossz szokás (idola spectus). A barlang az egyén kis világa, amelyet a nevelés és a környezet hoz létre. A barlangködképek csak úgy küzdhetők le, ha az ember arra törekszik, hogy más barlangban nevelkedett ember szemével lásson, vagyis belehelyezkedik a más helyzetben nevelkedett ember gondolatvilágába. Az embereket arra akarta mindenkor irányítani, hogy a tudományos objektivitás feltárására törekedjenek.

3. A piac ködképei: helytelen szóhasználatok, beszéd (idola fori). A szavak amelyek elzárják az ember elől a valósághoz vezető utat, főleg, ha megfeledkezünk a szavak használata közben a valóságról. Szerinte az új felfedezések, a valóság feltárt új összefüggései új kifejezéseket, fogalmakat követelnek meg, illetve a régi fogalmakat is újra meg kell határozni, ha új tartalom kifejezésére használjuk.

4. A színház ködképei: hamis elméletek (idola thetri), a helytelen filozófiai elméletek "kizárólag a színpadra való elmélet - követelményeknek és kiforgatott bizonyítási módszerek szüleményei.

A filozófusokat három állathoz hasonlítja:

1. Az empirista olyan, mint a hangya - csak gyűjti az információt, de nem dolgozza fel.

2. A spekulatív filozófus - olyan, mint a pók - csak önmagából alkot.

3. Önmagát a méhhez hasonlítja, gyűjti és feldolgozza az információkat.

Az újkori filozófiában elsőként szól a gyakorlat jelentőségéről, a megismerésben betöltött szerepéről. Bacon szerint a megismerés célja a természet feletti uralom megteremtése, amelyet nem lehet akárhogyan elérni. A természetet csak akkor tudjuk befolyásolni, ha a természet törvényeit megismerjük, törvényszerűségeihez megfelelően viszonyulunk, törvényszerűségeinek megfelelően működtetjük. A tudásnak óriási jelentőséget tulajdonít "emberi tudás és hatalom egy és ugyanaz."

RENÉ DESCARTES

(1596-1650)

Gazdag bárói családban született. 8 évesen került iskolába. 1612-ben befejezte tanulmányait, s ezután főként a geometriával és joggal foglalkozott. Később beállt katonának és részt vett a 30 éves háborúban. 1629-ben Hollandiában telepedett le és itt írta legjelentősebb műveit.

Művei:
- Értekezés a módszerről
- Elmélkedés az első filozófiákról
- A filozófia alapelvei
- A lélek szenvedélyei

Ismeretelmélet és módszer

Descartes filozófiájának kulcsa az ismertelmélet, amely arra keresi a választ, hogy van-e megbízható tudás, amelyre mint alapra a tudományt képes megbízható eredményekig eljuttatni.
Úgy vélte, hogy a tekintélyen nyugvó gondolkodást el kell vetni. A hit és a tudás kérdésében nem teremthető semmiféle kapcsolat, a tudást nem az egyház adja meg az embereknek, hanem az ész. A szepticizmus elméleti alapját és az egész lényegét cáfolja meg.
Descartes nem azonosítja a létezést a tudattal, nem az egyéni tudatból vezeti le a létezést, hanem az egyéni tudatot, mint a létezés bizonyosságát ismeri fel.

Az ismeretek három fajtáját különböztette meg:

1. Tapasztalati ismeretek

2. Magunk által alkotott ismeretek

3. Velünk született ismeretek, eszmék

Etikája

Etikája racionális színezetű. Az embernek arra kell törekednie, hogy ura legyen az érzelmeinek, szenvedélyeit képes legyen irányítani, érzelmeit helyesen ismerje, s így elérhető az erkölcsi tökéletesség. Az élet céljának az erkölcsi tökéletesedést tekinti.

JOHN LOCKE

(1632-1740)

Wringtonban született. Teológiát, majd később kémiát, orvostudományt és filozófiát tanult. Később magas közhivatalt töltött be.

Művei:
- Értekezés az emberi értelemről
- Levél a vallási türelemről
- Értekezés a polgári kormányzásról

Általános filozófiai eszméi

Az emberi tudás forrásainak problémái foglalkoztatják. Meg kell vizsgálni az emberi értelem eredetét és határait. Szerinte nincsenek olyan elmébe vésett jelek, amelyeket a születéskor magával hoz a világra. Ha lennének ilyen velünk született eszmék, akkor a gyerekeknek és az őrülteknek ismerniük kellene azokat.

Két féle tapasztalat lehet:

1. Külső tapasztalat (rensation): ez az érzéki szemlélet.

2. Belső tapasztalat (reflexion): a gondolkodás által alkotott eszmék.

Ismeretünk elemeit kétféle képen különbözteti meg:

1. Egyszerű eszmék, ideák: a külső és belső érzékelésből fakadnak,
-a, külső tapasztalat elemei;
-b, belső tapasztalat elemei;
-c, külső és belső tapasztalat együttes adatai.

2. Összetett eszmék, ideák: az elme a maga működésével az egyszerűekből hozza létre, bizonyos értelemben az egyszerű ideák kombinációi,
-a, modus;
-b, szubsztancia;
-c, viszonyok.

A tudományokat két csoportra osztja:

1. Valóságtudományok: tárgyai nem tőlünk függenek, így ezeknél nem lehet sem intuitív, sem demonstratív tudásról beszélni.

2. Ideális tudományok: melyeket magunk alkotunk meg, mint pl. a matematika és az etika. Ezek még akkor is megismerhetők, ha nincs nekik megfelelő tárgy a világban.

DAVID HUME

(1711-1776)

Az újkori szepticizmus megalapozója. Skót filozófus, aki pszichológiával, közgazdaságtannal és történelemmel foglalkozott.

Művei:
- Értekezés az emberi természetről
- Vizsgálódás az emberi értelemről

Az emberi elme mivoltát, értelmét, a gondolkodást teszi a kutatásai tárgyává. Azt mondja, hogy az ismereteknek, érzeteinknek, képzeteinknek a forrása a tapasztalat, ugyanakkor számunkra csak az adott, ami a tudatunkban szerepel. A tudatnak nincsenek tapasztalatai a tárgyak és a képzetek kapcsolatára, a kapcsolatnak nincs észbeli alapja, ezért semmilyen módon nem lehet bizonyítani a külső világ létezését.

Az emberi tudatnak két fajtáját különbözteti meg:

1. Benyomások (impressziók): nem a külvilág tárgyai, nem az emberi elme hozza létre, hanem megismerhetetlen okok.

2. Ideák, képzetek, eszmék: a benyomások emlékképei.

Minden képzet, idea visszavezethető az impresszióra. A valóság tehát nem más, mint benyomások összessége.

Az eszmetársítás törvényeiből vezeti le a különböző tudományokat, a tudományok fő típusai:

1. Hasonlóságon alapuló: a matematika

2. Érintkezésen alapuló: a leíró tudományok

3. Oksági kapcsolaton alapuló magyarázó: a természettudományok, a metafizika.

Etikája

Az ember elsősorban cselekvésre és nem elmélkedésre született. Az erkölcsi jelenségek érzelmi eredetűek, az erkölcs alapját tehát az érzelmek alkotják. Az erkölcsi érték mérői az elemi érzelmek, a gyönyör és a fájdalom. Mindaz, ami gyönyört okoz jó, ami fájdalmat, az rossz.

 
Copyright © 2007- Érettségi vizsga tételek gyűjteménye. Designed by OddThemes | Distributed By Gooyaabi Templates