A bemeneti (input) és I/O perifériák bemutatása
Ismertesse a periféria fogalmát, csoportosítsa azokat típusuk szerint. Beszéljen részletesen a bemeneti és az I/O perifériákról, megemlítve a legfontosabbakat közülük. Tegyen említési a multimédiás ki- és bemeneti egységekről is.
Perifériának nevezzük a számítógép központi egységéhez kívülről csatlakozó eszközöket, melyek az adatok ki- vagy bevitelét, illetve megjelenítését szolgálják. A felhasználók a számítógéppel végzett munkájuk során kizárólag a perifériákon keresztül kommunikálnak a számítógéppel.
A perifériákat három csoportra oszthatjuk:
- bemeneti egységek (input perifériák)
- kimeneti egységek (output perifériák)
- ki- és bemeneti egységek
Jelen tétel a bemeneti (input) és az I/O perifériákkal foglalkozik.
Bemeneti egységek
Bemeneti egységeknek nevezzük azokat a perifériákat, amelyek kizárólag a számítógépbe történő adatbevitelt biztosítják. Az információ a külvilág felől a számítógép központi egysége felé áramlik.
Billentyűzet
A legjellemzőbb bemeneti periféria a billentyűzet (keyboard). E nélkül nehezen képzelhető el a számítógép használata. Típusait a billentyűk száma és azok nyelvi kiosztása alapján szokás megkülönböztetni. A szabványos angol billentyűzet 101, míg a magyar 102 vagy 105 gombos, de tetszés szerint válogathatunk a számtalan további billentyűzettípus közül is.
Egér
A grafikus képernyők elterjedésével alakították ki a grafikus felhasználói felületeket, amelyeknél az információ átadásához úgynevezett ikonokat alkalmaznak. Az egér (mouse) a grafikus operációs rendszerek megjelenésével vált nélkülözhetetlen perifériává. Használata nagyban megkönnyíti a számítógéppel végzett munkánkat. Az egér mozgatásával egy mutatót irányíthatunk a képernyőn, és különféle műveleteket végezhetünk el az ott található objektumokon. Legelterjedtebb változatai kettő-, illetve háromgombosak. Az IBM-kompatibilis számítógépekhez csatlakoztatható egereket többféleképpen csoportosíthatjuk.
Működési elv szerint egy egér lehet:
- mechanikus, ezen belül:
- elektromechanikus
- optomechanikus
- optikai
Adattovábbítás módja szerint egy egér lehet:
- vezetékes
- vezeték nélküli (rádiós, infrás, Bluetooth)
Touchpad
A touchpad nem más, mint egy tapintásérzékeny felület, ami vezérli az egérkurzort a képernyőn ha mozgatjuk ujjunkat rajta. Tökéletes alternatívái az egereknek, javarészt hordozható számítógépekben találkozhatunk velük. Különleges képességük, hogy a kattintást is képesek érzékelni: ha egyszer nyomjuk röviden a felületre, szimpla-, ha gyors egymásutánban kétszer is, akkor duplakattintásnak érzékeli. Általában két gomb is tartozik hozzájuk, így a felhasználó a neki kényelmesebb módon kattinthat egérvel, mivel ez a gombok is az egérkattintási funkcióit hivatottak szimulálni.
Szkenner
A lapolvasó (scanner) segítségével nyomtatott szöveget, fotókat vagy rajzokat vihetünk be a számítógépbe. Bár megkülönböztethetünk fekete-fehér és színes szkennereket, ma már csak az utóbbi típusok kaphatók a piacon. E kettőt szinte csak képfelbontási képességük különbözteti meg egymástól.
A szkennereknek létezik kézi és asztali változata is. Utóbbi általában A4-es vagy A3-as méretű oldalak, míg kézi változata kisebb területek beolvasására használható. A dobszkenner és a speciális diaszkenner segítségével diapozitívok, illetve negatív filmek is feldolgozhatók.
A szkenner a papíron lévő információkat minden esetben kép-formátumban továbbítja a számítógépnek. Ha a szkennert nyomtatott szövegek beolvasására kívánjuk használni, a szöveg értelmezéséhez speciális optikai karakterfelismerő, úgynevezett OCR program szükséges. A karakterfelismerő program a karakterek alakjának felismerésével a képet szöveges dokumentummá alakítja.
Botkormány
A botkormány (joystick) elsősorban játékoknál alkalmazott beviteli periféria. A botkormányhoz hasonló szerepe van, és hasonló elven működik a gamepad is, mely különböző iránybillentyűkkel, gombbal, kapcsolóval rendelkezik. Segítségével bármilyen játékot irányíthatunk. Hasonló játékvezérlő eszköz a kormány is, melyhez különböző pedálok kapcsolhatók.
Ki- és bemeneti egységek
A ki- és bemeneti egységek kétirányú adatcserére képesek. Ide soroljuk a háttértárakat is, melyekkel jelentőségük miatt külön fejezetben foglalkozunk, valamint az egyéb adatcseréhez szükséges eszközöket. A továbbiakban néhány ilyen típusú perifériát ismertetünk.
Érintőképernyő
A ki- és bemeneti eszközök klasszikus példája az úgynevezett érintőképernyő (touch screen). Az érintőképernyő egy számítógép monitorához hasonló eszköz, melynek segítségével a rajta megjelenő parancsokat és funkciókat érintéssel választhatjuk ki.
Az érintőképernyő ultrahang vagy nagyfrekvenciás jelek segítségével érzékeli, hogy a képernyő elé helyezett átlátszó, üveg vagy műanyag réteget a felhasználó hol érinti meg.
Az egeres kattintásnak ujjunkkal végzett kettős koppintás felel meg. Ezt a technológiát többek között információs pultok esetében alkalmazzák.
Modem és hálózati csatoló
A telefonos modem (modulátor-demodulátor) kétirányú adatátvitelt tesz lehetővé hagyományos telefonvonalon keresztül. Ezeket az eszközöket elsősorban az internetre történő csatlakozásra, faxok küldésére és fogadására, valamint különféle banki szolgáltatások igénybevételére használják.
A telefonhálózatok új generációja az ISDN, melyhez speciális végberendezéssel csatlakozhatunk. Az ISDN hálózaton a fentiekben ismertetett műveleteket nagyobb sebességgel végezhetjük el a digitális technikának köszönhetően.
A munkahelyek helyi számítógépes hálózatához hálózati csatolókártyával csatlakozhatunk. A hálózati csatolókártyák legfőbb jellemzője az adatátviteli sebesség. Adatátviteli sebesség alatt az időegység alatt átvitt bitek számát értjük, melyet bit/s-ban mérünk. Az átvitelt jellemezhetjük a felhasznált jel értékében 1 másodperc alatt bekövetkezett változások számával is, amit jelzési sebességnek, vagy közismert néven baudnak nevezünk.
A hálózati kártyák ismertebb típusai az Ethernet és a Token Ring rendszerű eszközök. Az elterjedtebb Ethernet hálózati eszközök 10 vagy 100 Mbit/sec, míg a Token Ringek maximum 32 Mbit/sec átviteli sebességet biztosítanak.
Multimédiás ki- és bemeneti egységek
Napjainkban egyre elterjedtebbek a multimédiás alkalmazások, melyek használata elképzelhetetlen lenne speciális ki- és bemeneti egységek nélkül. Tekintsük át a legelterjedtebb ilyen típusú eszközöket.
Hangkártya
Mára már a számítógépek többsége rendelkezik hangkártyával. A hangkártyák általában legalább négy funkciót töltenek be.
- Szintetizátorhoz hasonlatos módon hangot generálnak. (Szintetizátor)
- Egy hullámtábla segítségével MIDI-formátumban megírt fájlokból zenei hangokat állítanak elő. Ekkor a hangkártya fejlettségétől függően életszerűbb zenei hangokat generálnak. (MIDI interfész)
- Mikrofonból vagy más analóg hangforrásból jövő jelet digitalizálnak. (A/D konverter)
- Digitális jelekből (fájlokból) állítanak elő analóg hangokat. (D/A konverter)
Képdigitalizáló
A képdigitalizáló (capture) kártya külső képforrásból - például videomagnóról vagy –kameráról – érkező kép és hang digitális rögzítésére alkalmas. Egyik fajtája a tv tuneres capture kártya, amely televízióadás vételére is alkalmas.
Témakör | Kulcsszavak, fogalmak | Pont |
Periféria fogalma, csoportosítása | input, output, I/O, fogalom helyes ismerete, a felhasználó a periférián keresztül kommunikál a számítógéppel | 1 pont |
Billentyűzet funkciója, leírása | billentyűzetkiosztás, gombok száma | 1 pont |
Egér fogalma, funkciója, csoportosítása | egér fogalma, gombok száma, működési elv szerinti csoportosítás, adattovábbítás módja szerinti csoportosítás | 2 pont |
Egyéb beviteli eszközök | szkenner, touchpad, botkormány fogalmának ismerete | 1 pont |
Érintőképernyő fogalma | fogalom helyes ismerete, érintéssel választjuk ki az adott funkciót, alkalmazási terület | 1 pont |
Modem és hálózati csatoló | kétirányú adatátvitel, ISDN, hálózati kártyák rövid csoportosítása (Ethernet, Token Ring), adatátviteli sebesség fogalma, baud fogalma | 1 pont |
Multimédiás ki- és bemeneti egységek | hangkártya négy funkciója, képdigitalizáló működése | 1 pont |
Kérdések:
- Milyen felületen csatlakoztathatunk billentyűzetet és egeret számítógépünkhöz?
- Soroljon fel pár, legfőképpen játékoknál használatos beviteli eszközt (a billentyűzeten és az egéren felül)!
- Miben különbözik az egér és a trackball egymástól?
- Soroljon fel három beviteli eszközt!
- Milyen lapolvasókat ismer?
- Hol használunk touchpadokat és miért?
- Miben mérjük az adatátvitel sebességét?
- Milyen funkciókat tölthet be egy hangkártya?
Válaszok:
- PS2 vagy USB felületen keresztül.
- Gamepad, joystick, kormány.
- Míg az egérnél a mozgás érzékelő felület alul, az asztal felé helyezkedik el, addig a trackball (hanyattegér) esetében a kezünk görgő feletti mozgatásával tudjuk elmozdítani a képernyőn az egérmutatót.
- Billentyűzet, egér, touchpad, botkormány, kormány, gamepad, trackball.
- Kézi is asztali szkennereket ismerünk.
- Legelterjedtebb felhasználási területük a hordozható számítógépek. Egér helyettesítésére használjuk
- Bit/sec, baud.
- Válasz a hangkártya fogalmánál.
Megjegyzés küldése