Friss tételek

A bemeneti (input) és I/O perifériák bemutatásaA bemeneti (input) és I/O perifériák bemutatása [informatika]

A bemeneti (input) és I/O perifériák bemutatása

Ismertesse a periféria fogalmát, csoportosítsa azokat típusuk szerint. Beszéljen részletesen a bemeneti és az I/O perifériákról, megemlítve a legfontosabbakat közülük. Tegyen említési a multimédiás ki- és bemeneti egységekről is.

Perifériának nevezzük a számítógép központi egységéhez kívülről csatlakozó eszközöket, melyek az adatok ki- vagy bevitelét, illetve megjelenítését szolgálják. A felhasználók a számítógéppel végzett munkájuk során kizárólag a perifériákon keresztül kommunikálnak a számítógéppel.

A perifériákat három csoportra oszthatjuk:

  • bemeneti egységek (input perifériák)
  • kimeneti egységek (output perifériák)
  • ki- és bemeneti egységek

Jelen tétel a bemeneti (input) és az I/O perifériákkal foglalkozik.

Bemeneti egységek

Bemeneti egységeknek nevezzük azokat a perifériákat, amelyek kizárólag a számítógépbe történő adatbevitelt biztosítják. Az információ a külvilág felől a számítógép központi egysége felé áramlik.

Billentyűzet

A legjellemzőbb bemeneti periféria a billentyűzet (keyboard). E nélkül nehezen képzelhető el a számítógép használata. Típusait a billentyűk száma és azok nyelvi kiosztása alapján szokás megkülönböztetni. A szabványos angol billentyűzet 101, míg a magyar 102 vagy 105 gombos, de tetszés szerint válogathatunk a számtalan további billentyűzettípus közül is.

Egér

A grafikus képernyők elterjedésével alakították ki a grafikus felhasználói felületeket, amelyeknél az információ átadásához úgynevezett ikonokat alkalmaznak. Az egér (mouse) a grafikus operációs rendszerek megjelenésével vált nélkülözhetetlen perifériává. Használata nagyban megkönnyíti a számítógéppel végzett munkánkat. Az egér mozgatásával egy mutatót irányíthatunk a képernyőn, és különféle műveleteket végezhetünk el az ott található objektumokon. Legelterjedtebb változatai kettő-, illetve háromgombosak. Az IBM-kompatibilis számítógépekhez csatlakoztatható egereket többféleképpen csoportosíthatjuk.

Működési elv szerint egy egér lehet:

  • mechanikus, ezen belül:
    • elektromechanikus
    • optomechanikus
  • optikai

Adattovábbítás módja szerint egy egér lehet:

  • vezetékes
  • vezeték nélküli (rádiós, infrás, Bluetooth)

Touchpad

A touchpad nem más, mint egy tapintásérzékeny felület, ami vezérli az egérkurzort a képernyőn ha mozgatjuk ujjunkat rajta. Tökéletes alternatívái az egereknek, javarészt hordozható számítógépekben találkozhatunk velük. Különleges képességük, hogy a kattintást is képesek érzékelni: ha egyszer nyomjuk röviden a felületre, szimpla-, ha gyors egymásutánban kétszer is, akkor duplakattintásnak érzékeli. Általában két gomb is tartozik hozzájuk, így a felhasználó a neki kényelmesebb módon kattinthat egérvel, mivel ez a gombok is az egérkattintási funkcióit hivatottak szimulálni.

Szkenner

A lapolvasó (scanner) segítségével nyomtatott szöveget, fotókat vagy rajzokat vihetünk be a számítógépbe. Bár megkülönböztethetünk fekete-fehér és színes szkennereket, ma már csak az utóbbi típusok kaphatók a piacon. E kettőt szinte csak képfelbontási képességük különbözteti meg egymástól.

A szkennereknek létezik kézi és asztali változata is. Utóbbi általában A4-es vagy A3-as méretű oldalak, míg kézi változata kisebb területek beolvasására használható. A dobszkenner és a speciális diaszkenner segítségével diapozitívok, illetve negatív filmek is feldolgozhatók.

A szkenner a papíron lévő információkat minden esetben kép-formátumban továbbítja a számítógépnek. Ha a szkennert nyomtatott szövegek beolvasására kívánjuk használni, a szöveg értelmezéséhez speciális optikai karakterfelismerő, úgynevezett OCR program szükséges. A karakterfelismerő program a karakterek alakjának felismerésével a képet szöveges dokumentummá alakítja.

Botkormány

A botkormány (joystick) elsősorban játékoknál alkalmazott beviteli periféria. A botkormányhoz hasonló szerepe van, és hasonló elven működik a gamepad is, mely különböző iránybillentyűkkel, gombbal, kapcsolóval rendelkezik. Segítségével bármilyen játékot irányíthatunk. Hasonló játékvezérlő eszköz a kormány is, melyhez különböző pedálok kapcsolhatók.

Ki- és bemeneti egységek

A ki- és bemeneti egységek kétirányú adatcserére képesek. Ide soroljuk a háttértárakat is, melyekkel jelentőségük miatt külön fejezetben foglalkozunk, valamint az egyéb adatcseréhez szükséges eszközöket. A továbbiakban néhány ilyen típusú perifériát ismertetünk.

Érintőképernyő

A ki- és bemeneti eszközök klasszikus példája az úgynevezett érintőképernyő (touch screen). Az érintőképernyő egy számítógép monitorához hasonló eszköz, melynek segítségével a rajta megjelenő parancsokat és funkciókat érintéssel választhatjuk ki.

Az érintőképernyő ultrahang vagy nagyfrekvenciás jelek segítségével érzékeli, hogy a képernyő elé helyezett átlátszó, üveg vagy műanyag réteget a felhasználó hol érinti meg.

Az egeres kattintásnak ujjunkkal végzett kettős koppintás felel meg. Ezt a technológiát többek között információs pultok esetében alkalmazzák.

Modem és hálózati csatoló

A telefonos modem (modulátor-demodulátor) kétirányú adatátvitelt tesz lehetővé hagyományos telefonvonalon keresztül. Ezeket az eszközöket elsősorban az internetre történő csatlakozásra, faxok küldésére és fogadására, valamint különféle banki szolgáltatások igénybevételére használják.

A telefonhálózatok új generációja az ISDN, melyhez speciális végberendezéssel csatlakozhatunk. Az ISDN hálózaton a fentiekben ismertetett műveleteket nagyobb sebességgel végezhetjük el a digitális technikának köszönhetően.

A munkahelyek helyi számítógépes hálózatához hálózati csatolókártyával csatlakozhatunk. A hálózati csatolókártyák legfőbb jellemzője az adatátviteli sebesség. Adatátviteli sebesség alatt az időegység alatt átvitt bitek számát értjük, melyet bit/s-ban mérünk. Az átvitelt jellemezhetjük a felhasznált jel értékében 1 másodperc alatt bekövetkezett változások számával is, amit jelzési sebességnek, vagy közismert néven baudnak nevezünk.

A hálózati kártyák ismertebb típusai az Ethernet és a Token Ring rendszerű eszközök. Az elterjedtebb Ethernet hálózati eszközök 10 vagy 100 Mbit/sec, míg a Token Ringek maximum 32 Mbit/sec átviteli sebességet biztosítanak.

Multimédiás ki- és bemeneti egységek

Napjainkban egyre elterjedtebbek a multimédiás alkalmazások, melyek használata elképzelhetetlen lenne speciális ki- és bemeneti egységek nélkül. Tekintsük át a legelterjedtebb ilyen típusú eszközöket.

Hangkártya

Mára már a számítógépek többsége rendelkezik hangkártyával. A hangkártyák általában legalább négy funkciót töltenek be.

  1. Szintetizátorhoz hasonlatos módon hangot generálnak. (Szintetizátor)
  2. Egy hullámtábla segítségével MIDI-formátumban megírt fájlokból zenei hangokat állítanak elő. Ekkor a hangkártya fejlettségétől függően életszerűbb zenei hangokat generálnak. (MIDI interfész)
  3. Mikrofonból vagy más analóg hangforrásból jövő jelet digitalizálnak. (A/D konverter)
  4. Digitális jelekből (fájlokból) állítanak elő analóg hangokat. (D/A konverter)

Képdigitalizáló

A képdigitalizáló (capture) kártya külső képforrásból - például videomagnóról vagy –kameráról – érkező kép és hang digitális rögzítésére alkalmas. Egyik fajtája a tv tuneres capture kártya, amely televízióadás vételére is alkalmas.

Témakör

Kulcsszavak, fogalmak

Pont

Periféria fogalma, csoportosítása

input, output, I/O, fogalom helyes ismerete, a felhasználó a periférián keresztül kommunikál a számítógéppel

1 pont

Billentyűzet funkciója, leírása

billentyűzetkiosztás, gombok száma

1 pont

Egér fogalma, funkciója, csoportosítása

egér fogalma, gombok száma, működési elv szerinti csoportosítás, adattovábbítás módja szerinti csoportosítás

2 pont

Egyéb beviteli eszközök

szkenner, touchpad, botkormány fogalmának ismerete

1 pont

Érintőképernyő fogalma

fogalom helyes ismerete, érintéssel választjuk ki az adott funkciót, alkalmazási terület

1 pont

Modem és hálózati csatoló

kétirányú adatátvitel, ISDN, hálózati kártyák rövid csoportosítása (Ethernet, Token Ring), adatátviteli sebesség fogalma, baud fogalma

1 pont

Multimédiás ki- és bemeneti egységek

hangkártya négy funkciója, képdigitalizáló működése

1 pont

Kérdések:

  1. Milyen felületen csatlakoztathatunk billentyűzetet és egeret számítógépünkhöz?
  2. Soroljon fel pár, legfőképpen játékoknál használatos beviteli eszközt (a billentyűzeten és az egéren felül)!
  3. Miben különbözik az egér és a trackball egymástól?
  4. Soroljon fel három beviteli eszközt!
  5. Milyen lapolvasókat ismer?
  6. Hol használunk touchpadokat és miért?
  7. Miben mérjük az adatátvitel sebességét?
  8. Milyen funkciókat tölthet be egy hangkártya?

Válaszok:

  1. PS2 vagy USB felületen keresztül.
  2. Gamepad, joystick, kormány.
  3. Míg az egérnél a mozgás érzékelő felület alul, az asztal felé helyezkedik el, addig a trackball (hanyattegér) esetében a kezünk görgő feletti mozgatásával tudjuk elmozdítani a képernyőn az egérmutatót.
  4. Billentyűzet, egér, touchpad, botkormány, kormány, gamepad, trackball.
  5. Kézi is asztali szkennereket ismerünk.
  6. Legelterjedtebb felhasználási területük a hordozható számítógépek. Egér helyettesítésére használjuk
  7. Bit/sec, baud.
  8. Válasz a hangkártya fogalmánál.

Share this:

Megjegyzés küldése

 
Copyright © 2007- Érettségi vizsga tételek gyűjteménye. Designed by OddThemes | Distributed By Gooyaabi Templates